Jump to content

Trygt opplagt med Jackopor Båt som eneste støtte?

Math

Recommended Posts

Hei,

Jeg er helt ny her og har lest meg opp de siste dagene på medlemmenes erfaringer med opplagt. Jeg kjøpte en 2009 Oceanmaster Cabin denne uken og ser frem til en sommer på sjøen!

Vi har felles opplagsplass i nabolaget og det eneste jeg da må sikre meg er støtter/underlag for båten. Slik jeg leser andres erfaringer er folk fornøyd med Jackopor Båt-serien. Jeg sliter dog med å finne svar på om dette isoporaktige underlaget (som også er pre-kuttet for båt) er å anse som tilstrekkelig sikring ifht. opplag. Jeg vil nødig komme ut for at båten tipper ila vinteren. Underlaget er grus der båtene står. Jackopor leveres som sagt som pre-cut, og her kommer jo også spørsmålet om skrogets form opp. På dette punktet er jeg helt blank. Mitt helt konkrete mål er et enkelt opplagssystem som gjør det trygt å arbeide i båten når den står på land.

Hvis noen har tegninger av hvordan de har konstruert enkle og stødige underlag for sine båter ville dette vært interessant å få se:-)

For enkelthets skyld; Båten veien 900kg+189kg (motor), så jeg antar at Jackopor Båt 400 er tilstrekkelig da bæringen er 1.000kg per kloss.

Ønsker alle en fin dag,

T.

I disse dager hvor vi tenker plastforurensing, er vel dette noe av det værste du kan bruke. De små plastkulene som rives løs blir etterhvert mikroplast som spises av fisk, fugler og andre dyr.

Bruk heller OPI eller ILAS opplagstativ. Mitt inntrykk av diverse diskusjoner her på forumet er at OPI har best kvalitet.

Eller du kan snekre deg noen bukker av 2x4". 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Vektmessig er det ikke noe problem i det hele tatt med Jacopor, men du på passe på at lasten kommer på en slik måte at trykkraften blir fordelt på Jacoporklossene, og at de ikke kan bli klyvd av kjølen f.eks. 

Deler ellers @Wallas Services oppfatning om ekspandert polystyren og miljø.

Takk for svar. Enig i dette med skadepotensialet av polystyren og annen plast som kan brytes ned over tid.

Noen som har en "oppskrift" på bukker/krakker med vinkler, forslag til dimensjoner osv.? Antar det må måles en hel del her i forkant, så da er det vel sikker noen som har tenkt lenger og laget et systemforslag?

Hva som er mest miljøbelastende av EPS kontra andre løsninger er avhengig av mange faktorer, så lenge man passer på at blokkene ikke går i oppløsning og avfall håndteres forsvarlig, kan det gjerne være den med minst miljøbelastning. Treverk må impregneres, beises eller behandles på annen måte. Stål eller aluminium skal produseres med høy temperatur. I alle tilfeller skal krybben produseres, og for metall og tre er det mer ressurs- og tidkrevende enn EPS- og man bruker diverse energikrevende prosesser. Impregnert treverk er spesialavfall og kan ikke brennes eller gjenbrukes, EPS er lett å sortere, lett å gjenbruke. Både stål og treverk veier mer enn EPS og krever derfor mer energi (og  Co2 utslipp) ved transport både før og etter bruk. Det er vel kanskje heller ikke krybbemateriale som er den største faktoren m.h.t den totale miljøbelastning fra norske fritidsbåter.  Så jeg sier: bruk EPS -klosser med god samvittighet. Nei, jeg jobber ikke på eller for Jackon. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Så jeg sier: bruk EPS -klosser med god samvittighet. 

Og jeg sier: Bruk det med dårlig samvittighet:

https://www.nrk.no/ostfold/_-vi-har-vasset-i-isopor-altfor-lenge-1.13370709

Math skrev for 1 time siden:

Takk for svar. 

Da vil jeg gjerne følge opp med å spørre om det er din mening at Jackopor sine pre-cut produkter er ment til å fungere selvstendig, altså uten annen støtte/bæring? Tenker spesielt på sikkerhet i opplag og stabilitet når vår/høstpussing pågår.

For å gi svar på det du spør om:

Ja, blokkene fingerer selvstendig. Stabile nok uten ekstra støtte/bæring.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Math skrev for 7 timer siden:

De ser jo praktiske ut med tanke på at de kan legges sammen, men samtidig synes jeg de ser noe ustødige ut. Det beslaget holder ikke mye om båten tynger og et eller flere av beina begynner å skli ut. Det blir som Bambi på isen.

Ville heller ha laget dem noe lignende konstruksjonen forsøkt tegnet under, med en form for avstivere/ramme i bunn. Avstiverne kan enten skrus med kraftige treskruer eller boltes. Har laget mange slike båtstøtter selv, vinkelen på den lengste drageren tilpasses båten. De jeg har laget har jeg stort sett skrudd sammen med franske treskruer (med skive under hodet), vanligvis i materialer i dimensjonen 2x4" eller 2x6". Sidebeina bør det være saget et hakk i slik at de støtter bedre opp under den lengste drageren, men slikt er vanskelig å tegne slik at det ser bra ut i Paint i farta.

Støtter med ramme i bunn kan jo ikke legges sammen slik som de i annonsen, men de kan likevel stables noenlunde greit oppå hverandre, dermed tar de ikke all verdens plass. Kan lages i uimpregnert material (litt avhengig av hvor du bor selvsagt, enkelte steder i landet er befengt med mer nedbør enn ønskelig), trenger kun litt herdende olje/lakk/maling i endene slik at ikke fuktighet trekkes opp i støttene via bakken.

En annen fordel med slike støtter framfor langt breiere støtter i isopor er at du kommer mye bedre til for arbeid under skroget. Kjølen støtter du opp med slike klosser som vist på bildet til Ida Marie III. Det er slik de fleste profesjonelle støtter opp båtene, hovedvekten på kjølen og støttehjelp på sidene/skrått under, da med treklosser under og gjerne båtstøtter i stål, men for privat bruk holder skikkelig sammenskrudde støtter i tre i lange baner. Båten din veier drøye tonnet, så med et par støtter (kanskje 3?) på hver side er du godt berget og får fordelt belastningen.

5af31d2268999_Btstttetre.jpg.44c3bff333e1e457c878c3824409ad10.jpg

Redigert av Hakkannen
Har redigert tegningen (see edit history)

På den siste tegningen er det jo i realiteten skruene / spikrene som bærer kreftene i overgangen. Bruk noe solide skruer/ spikre om du går for en slik løsning.

Mye enkle støttebukker å få kjøpt nytt eller brukt, og på noen soilde treklosser/ sviller blir det relativt rimelig. 

Forsikringen kan ha en mening ved for mye hjemmemekk, selvom hjemmemekk er vel så solid som «merkevarer».

nordan family 27 skrev 14 minutter siden:

På den siste tegningen er det jo i realiteten skruene / spikrene som bærer kreftene i overgangen. Bruk noe solide skruer/ spikre om du går for en slik løsning.

Det er akkurat derfor jeg nevnte at det bør være saget hakk i sidebeinene som holder den lange drageren oppe, men det var ikke like lett å få med på en rask tegning i Paint. Men har redigert forrige post og prøvd å tegne inn hakket nå så det viser bedre hvordan det er tenkt. Da støttes den lange drageren på sidebeina, skruene/boltene holder disse sammen og avstiverne/rammen i bunn sørger for at ikke beina spriker når det kommer vekt fra oven.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Og husk og feste bukkene sammen under båten, så de ikke har mulighet til å gli ut/ fra hverandre..

Og ikke feste/fortøye presenninger til bukkene under vinterlagring..

Har stått med slike bukker i maaaange vintre, aldri noe problem...

Ang hakket til Hakkannen... så kan det erstattes av en kloss skrudd fast på tverre i forkant...se fotoet med båten ...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...