Jump to content

Mitt prosjekt: Selco Selsport 15" fra 1975 med en Johnson Seahorse 60HP fra 1981

kyrretamber

Recommended Posts

Nå har jeg lurket rundt her en stund for å lære, så da tenkte jeg at jeg kunne dele av mitt prosjekt og mine erfaringer. Dette er min første båt som jeg selv eier, så dette er learning by doing/failing for min del, og eneste mål med dette prosjektet er at det skal gjøres for så lave kostnader som overhode mulig. 

Jeg kjøpte ifjor en Selco Selsport 15" med en Mariner 30HP motor på for en latterlig lav sum. Er forøvrig ikke sikker på hverken modell eller størrelse da jeg har sett ulike liknende varianter på finn og andre steder under andre betegnelser. 

Fikk også en god deal på en henger som passer til. 

Motoren solgte jeg i høst til en polakk. Den var et rep-prosjekt da den ikke kjølte i nærheten av nok, og dermed gikk varm på mer enn bittelitt turtall

Kjøpte nå i vår en Johnson Seahorse 60hp som jeg fant ut av er laget i 1981. Denne skulle gå i følge selger, noe som viste seg å være ikke helt korrekt. 

Her er et bilde etter først runde med rubbing men før jeg tok av vindskjermen. 

IMG_1988.JPG.93d3ad023d6222349201ae2233e360b9.JPG

Båten var ikke spesielt pen når jeg kjøpte den. Rød/rosa og solfalmet, vindskjermen var melkehvit, all chrome var matt og fæl. Motoren gikk stort sett bare på tomgang++, men fikk et par turer på fjorden i høst.

Det jeg har gjort i år med båten er

• rubbe, polere og vokse hele skroget over vannlinjen, og nå er den rød igjen. Den er tydelig malt med rulle og pensel for noen år siden, så det er umulig å få den helt pen uten å pusse den helt ned. På bildene under er den vokset, men ikke polert, så derfor litt matt. 
  • Tatt av vindskjermen. Øvre alu-list knakk under snøen i vinter, så litt usikker på hva jeg skal gjøre her. Nedre list er grei. Prøvde å polere opp ruta men den var nok helt beyond repair. 
  • Malt treverk inni båten. Dette skal nok byttes på sikt, men for å bevare det en stund ihvertfall. 
  • Montert batteri, kablet strøm, kablet til startnøkkel og stopp-bryter, lagt opp ny kontroller til motor
  • Delvis skrapet gammelt bunnstoff. Må vurdere om jeg skal legge på nytt eller droppe det siden jeg har tilgang til vaskeanlegg

IMG_1967.JPG.a398793da01a6cf9f8d63f7b9810a9a3.JPGIMG_4905.JPG.58cc570755357b1614adc3b2b8f3639f.JPG

Alt av seter er lagt i garasjen over vintere. Mye mekk for å motere kontroller av ymse fabrikat og alder. 

IMG_4273.JPG.ba48588a850c64f89f677dfcff5e7929.JPG

Ikke så lett å tyde noe av denne merkeplaten

IMG_5906.JPG.0f0afb15c1080a8f6ccdaf212dadec05.JPG

Greit med et roterom bakerst til bensintank og litt nødvendig verktøy. 

IMG_7460.JPG.015de96f53cb3b8a7949777ebde0755f.JPGIMG_7470.JPG.ad6ba134b0c41fbfcaa68694b3ac6bfc.JPG

Det er en litt spesiell løsning for styrevaier. Den er festet inni siden bak slik at man ikke bruker røret på motoren. 

IMG_7512.JPG.89abe94f847baf39d897342a7ae7b06f.JPG

Sendt ønske om registrering til småbåtregisteret. Får se hva de sier. 

IMG_9824.JPG.e1723e83d9f3888dfa5b53e94d901cce.JPG

Fremtidige prosjekter på kort tid:

• Kable opp litt lys og slikt, både utenpå båten og inni, og kanskje et klassisk søkelys hvis jeg får tak i noe jeg liker
  • Finne en løsning på vindskjerm
  • Vurdere kalesje eller havnekalesje i det minste.
  • montere automatisk lensepumpe så den ikke blir full av vann ved regnvær
  • Sjekke/fjerne/skifte termostat på motor

Fremtidige prosjekter på lengre tid: 

• Må nok vurdere å ta opp gulvet i båten og fjerne skum og bytte treplater under dørken. Dørken er myk og det virker som det er en del vann inni der. Får se om jeg får en plass innendørs til vinteren for å gjøre sånt.
  • Slipe ned og male om båten på en bedre måte. Vurdere å sette det bort hvis jeg klarer å bytte til meg tjeneste på en eller annen måte. 

Motoren er et eget kapittel.

Kjøpte denne for å få en rask og grei motor til en billig penge. 60HK burde være rikelig på denne båten også til å trekke vannski eller tube. Kjøpte den av en hyggelig kar på Kongsvinger, og den hadde virket fint sist sesong. Det var mye elektronikk-kluss i den, så jeg har byttet mye ledninger og kabelsko der jeg så det var nødvendig. og gått over alle koblingspunkter osv. 

Per nå vil motoren ikke starte. Starter går og alle steder det skal være kontakt er det kontakt. Jeg har Målt og ordnet og funnet ut at det kommer ikke strøm ut av CD2 boksen til pluggene, dermed ingen gnist på pluggene. Jeg er også usikker på spenningen fra ladingen, men jeg prøver først og fremst å bytte kontrollboksen (noen som har en liggende?). Jeg har overhalt forgasser, byttet alle pakninger og renset over alt i henhold til guide. Jeg venter på pakning mellom luftfilter og forgasser, derfor er denne av på bildene under. Det er jo også elektronisk choke på denne motoren, noe som er koblet fra og erstattet med en dårlig manuell løsning. Denne tenker jeg å prøve å få til å funke igjen med deler fra ebay.

IMG_3667.JPG.006b6618ba0ef9237f8520f6cfd56e05.JPGIMG_6785.JPG.d7a40b2c5e348fee3ebbc3c30f00a02a.JPG

Kom gjerne med kommentarer, forslag, ideer, spørsmål, ris og ros. Jeg gjør dette for å lære og for å komme meg billig på sjøen. Kanskje vi sees i indre oslofjord om et par uker om jeg får motoren til å gå :-)

IMG_2467.JPG

IMG_5181.JPG

Redigert av kyrretamber
detaljer (see edit history)
kyrretamber skrev 38 minutter siden:

Det er en litt spesiell løsning for styrevaier. Den er festet inni siden bak slik at man ikke bruker røret på motoren

det der var den vanligste løsningen tidligere.  

Amerikanske motorer lagd på tidlig 80 tall er stort sett oppgitt med hk målt på veiv.  Så 50- og 60 hesteren av den typen du har ble senere solgt som 40 og 50 hk når de gikk over til å oppgi hk på propellaksel. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

53 minutes ago, ivar said:

det der var den vanligste løsningen tidligere.  

Amerikanske motorer lagd på tidlig 80 tall er stort sett oppgitt med hk målt på veiv.  Så 50- og 60 hesteren av den typen du har ble senere solgt som 40 og 50 hk når de gikk over til å oppgi hk på propellaksel. 

Kjekt å vite ?

tror uansett det skal bli rikelig ned motor på denne båten. 

Idag var det putlearbeid med elektriske ting mens jeg venter på powerboxen som har tatt seg en pause i kentucky. Festet nøkkel/starter som fulgte med motor og bryterpanel fra Biltema samt koblingsskinner for pluss og minus. 

Har bestilt det jeg trenger til elektrisk choke også så håper å få den til å virke. 

Kontrolleren jeg har skulle jeg gjerne funnet ut av. Mangler en liten dings inni der kabelen er koblet på armen som gir litt slark. Noen som har noe. Ide hva det kan være? 

2BDD3ADE-5773-4C00-8663-1925610218A3.jpeg

07824D2C-8FEC-4FD2-96F6-EB40F3E19573.jpeg

AD755D56-D879-4708-A500-141CD9147687.jpeg

5D0CF3BC-F0AD-4AFF-A67E-74F04572EC45.jpeg

Gøy! Har du bilder av din båt?

Fikk endelig start på motor idag etter bytte av powerboks. Noe som antagelig var unødvendig. Hadde jeg bare lest dokumentasjon bedre og skjønt at dødmannsknappen funker motsatt av hva jeg tenker. Dvs inne betyr stopp og ute betyr start :--( 

Imorgen blir det siste småtterier, ny runde med starting og testing av motor, før sjøsetting på fredag tenker jeg. 

Vindskjerm har jeg ennå ikke løst. Veksler mellom å prøve meg på en plexi fra obs byggevare i gamle rammer eller lage noe helt nytt. 

Idag hadde jeg litt av en berg og dalbane. Puslet med de siste småsakene, med litt finpuss, rydding og sånt. Fikk startet motoren og den gikk greit med vann koblet til, men hadde noe koblingsproblemer med en bryter som var satt inn midlertidig i steden for dødmannsknappen.

Oppi alt dette må noe rart hat skjedd, for etter at jeg hadde vært og hentet dødmannsknappen vil motoren ikke starte. Det jeg tipper kan ha skjedd er at kabel fra cd2 powerpack som skal gå mot jord gjennom dødmannsknapen har blitt koblet mot positiv. Lukter av at jeg nå igjen har død cd2 boks da jeg ikke lenger får gnist på pluggene. Den startet svært lett uten bruk av choke tidligere idag, men nå er det ikke tegn til liv. Positiv inn på denne tipper jeg har gitt en kortslutning i cd-boksen, og det er vel bare å lete etter en ny. Igjen. 

Morgendagens båttur er da avlyst, humøret er på bånn og irritasjonen over fomling er på topp. 

Powerbox nr 3 og nå har jeg start. Rett til neste problem.

jeg visste det jo egentlig om jeg tenker meg om, men motoren stikker alt for dypt, og dermed blir det lite turtall/fart. Kavitasjonsplata på motoren er vel ca 15-20 cm under bunnen av båten. 

Enten trenger jeg en kortstammet motor eller så må jeg få hevet motoren jeg har. Noen som har erfaring med fast eller variabel jackplate, eksempelvis denne? 

https://www.ebay.com/p/T-h-Marine-Aluminum-Hi-jacker-Fixed-Jack-Plate-Jp4fadp/1361172173?iid=222860509279&_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D50998%26meid%3Dbd78a9d15efb44d98bdec1e699d678a7%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D122826073725%26itm%3D222860509279&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Eller denne

https://www.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL-4000-Adj-Outboard-Boat-Jackplate/290875834871?hash=item43b98d01f7:g:uJcAAOSwnHZYgNs7&vxp=mtr

Gjerne tips om det går an å få tak i noe sånt i norge, og ikke måtte kjøpe fra den store bukta

du er nok ikke den første som har opplevd akkurat dette.   Jeg tror jeg ville bygd opp akterspeilet, slik at kav. plata havner ca i flukt med bunnen.  
Utvalget av motorer i denne størrelsen er veldig mye bedre med kort enn lang stamme

slike justerbare motorlifter har nok mer for seg med mer hk og høyere fartspotensiale enn denne vil ha.  

evt kan du lage til noe selv , feks av alu profiler  , google feks diy jackplate

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

2 hours ago, ivar said:

du er nok ikke den første som har opplevd akkurat dette.   Jeg tror jeg ville bygd opp akterspeilet, slik at kav. plata havner ca i flukt med bunnen.  
Utvalget av motorer i denne størrelsen er veldig mye bedre med kort enn lang stamme

slike justerbare motorlifter har nok mer for seg med mer hk og høyere fartspotensiale enn denne vil ha.  

evt kan du lage til noe selv , feks av alu profiler  , google feks diy jackplate

Takker! Prøver i første omgang å heve den med ca 5,5 cm med hjelp av plank. Da kan jeg fortsatt greit feste motoren i akterspeilet slik at den bare hviler på toppen.

Vurderer å legge motoren ut for salg, evt bytte mot en kortstammet på 50-60 hk

• 2 uker senere...

Etter en ny uke/helg med fikling er endelig ting på gang.

For å starte med motoren:

Det var nok ikke posisjon som var problemet. Den fikk alt for mye bensin og druknet mer eller mindre, slik at en justering av forgassere var på sin plass. Nå er de i henhold til verktstedshåndboka, og da virker det mye bedre. Det kommer et lite puff ut av nedre forgasser når jeg lukker spjelet, men ut over det virker det som den ikke drukner lenger nå. 

Fant også ut at jord på nederste tennplugg-coil ikke var koblet til. Å få den på plass gjorde jo også sitt til at motoren gikk noe renere, da den vel neppe har gått på begge sylindere før det kom på plass. 

Det tar veldig lang tid før motoren blir varm, så jeg regner med at termostat står konstant åpen. Det kreves en del choke i starten for å få den til å gå, men det er jo bare en treningssak. 

Så til farten. Sånn det er nå får jeg 22-23 knop ut av båten, riktig nok med en del bølger igår. Trodde jeg skulle kunne få mer med 60hk på en såpass liten båt. Det er kanskje propellen som er feil? Jeg må se om jeg kan få ordnet meg en turteller og se hva slags rpm jeg får på motoren. Får den i plan rundt 10 knop, men kom ikke over 23 knop igår ihvertfall. Får se en kveld med flatere vann. 

Denne båten liker virkelig ikke bølger og den virker veldig lett i baugen. Mulig jeg må prøve å dytte noe vekt inn der. Motoren er justert maks ned (manuell justering) og den ligger ikke så verst, men den slår veldig i bølger. 

Den gamle kontrollen er rimelig sliten, så det er litt vrient å holde styring med den. Det er ikke så lett å følge når den er i gir eller fri, og følsomheten er det så som så med. 

Jakten på vindskjerm nærmer seg en løsning også. Nå er det bare å få tak i billigst mulig 3mm plexiplate som kan skjæres til. Foreløpig beste pris er 1400 kr for 250*85 cm

Det var en kort oppdatering for de som måtte være interessert. 

Gøy med oppussingstråd :) Har du veid båten? Jeg tror du har rett i at den er full av vanntrukket skum og finer og at det er grunnen til at du sliter med toppfart. Skal du beholde båten kan du kanskje ta ut et hull eller to før vinteropplag å se om det renner vann eller bare er fuktig?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

3 minutes ago, WithVital said:

Gøy med oppussingstråd :) Har du veid båten? Jeg tror du har rett i at den er full av vanntrukket skum og finer og at det er grunnen til at du sliter med toppfart. Skal du beholde båten kan du kanskje ta ut et hull eller to før vinteropplag å se om det renner vann eller bare er fuktig?

Jeg tok hull helt bakerst, nederst i høst når jeg tok den opp, og lagret den med snuten opp. Det rant ut litt da, og enda mer i vår. Da dryppet det jevnt i et par-tre uker mens jeg drev og pusset den, men sluttet til slutt. Stikker jeg noe nedi hullet jeg har inni rommet bakerst i båten så er det fuktige skum-rester på det jeg tar opp, men ikke vått. Båten føles ikke så tung uten motor. Vet ikke hva den skal veie, men er ikke noe problem for meg å tippe/løfte den sideveis på hengeren, den ligger ikke så lavt i vannet i forhold til ifjor (uten at jeg har dokumentasjon på det)

Jeg får da den på vekta på biltilsynet neste gang jeg har den oppe på henger, og de hva den kan veie. 

Jeg tror nok også en lettere motor hadde vært hensiktsmessig. Den blir liggende lavt bak, og henger jeg over motoren så er det ikke mange cm opp over akterspeilet. 

10 minutes ago, ivar said:

skal du ha noe særlig lettere motor så blir det nok også lavere effekt - disse motorene er blant de lettere i sin klasse 

Det er nettopp det. Hadde jo en ikke-fungerende 30HK på den tidligere, og forrige eier oppga vel omtrent 20-25 knop toppfart med dem motoren når den virket. Trodde derfor at jeg burde få opp mot 30-35  knop. Den ligger jo lavt bak selv i plan, så kanskje trim-plan hadde vært noe? Sett flere av tilsvarende båter på finn som har det. 

Er vel kanskje et poeng det som skrives over her at denne motoren i praksis er en 40 eller 50HK.

Redigert av kyrretamber (see edit history)

Har du sjekket kompresjon på 60-hesteren din? (beklager hvis du har skrevet om det allerede)

Ellers er det ikke urimelig å tro at du veier 50+ kilo for mye pga vått skum og finer og at det meste av dette er helt akter. Og så kan skrog som har stått med vann over tid miste litt fasong og få noe som kalles "hook". Altså en slaak krokform under båten den siste meteren eller to bak mot akterspeilet for eksempel.

Men så kjenner jeg ikke båten din og vet ikke om den er egnet for stoor fart. Kanskje den trives like bra med 30-hester?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

2 minutes ago, WithVital said:

Har du sjekket kompresjon på 60-hesteren din? (beklager hvis du har skrevet om det allerede)

Ellers er det ikke urimelig å tro at du veier 50+ kilo for mye pga vått skum og finer og at det meste av dette er helt akter. Og så kan skrog som har stått med vann over tid miste litt fasong og få noe som kalles "hook". Altså en slaak krokform under båten den siste meteren eller to bak mot akterspeilet for eksempel.

Men så kjenner jeg ikke båten din og vet ikke om den er egnet for stoor fart. Kanskje den trives like bra med 30-hester?

Jeg har ikke sjekket kompresjon selv. Har ikke utstyr for det, men i følge han jeg kjøpte den av var kompresjon sjekket ok. Får sette det på lista over punkter jeg kan sjekke neste gang jeg har den oppe. Båten skal vel tåle opp til 65HK i følge merking.

Kjølen er rett og fin sånn jeg kan se det, og det går litt opp bakerst da kjølen flates ut der. 

WithVital skrev 28 minutter siden:

etter min oppfatning så vil det butte imot litt når farta øker, skroget klarer ikke å løfte seg godt ut av vannet ettersom farta øker.   40-50 hk er nok helt greit  

1 minute ago, ivar said:

etter min oppfatning så vil det butte imot litt når farta øker, skroget klarer ikke å løfte seg godt ut av vannet ettersom farta øker.   40-50 hk er nok helt greit  

Spørs om jeg finner en 40-50HK som er vesentlig lettere da. Får legge ut på finn og se om noen vil bytte. 

Da var jeg ute en tur igår kveld med 4 unger i båten. Det gikk så som så. 

For å komme opp i fart og opp i plan måtte en av de største gutta sitte oppe på fronten av båten. Hvis ikke graver den seg bare ned og jeg får kanskje 10-12 knop fart. Hvis jeg flyttet vekt frem kommer den i plan og vi fikk 18-20 knop. Jeg synes fortsatt den ligger lavt bak, så er kanskje mer halvplaning

en liten film jeg la ut igår viser hvor lavt den ligger og hvor mye bølger vi lager 

https://www.instagram.com/p/BjnUT_6BZ-s/

Det tar lang tid å komme opp i fart, så lurer på om det kan være helt feil propell for formålet. Aner ikke noe om den siden den bare satt på, men kanskje en propell som ga bedre aks og lavere toppfart alt i alt hadde vært bedre? 

Redigert av kyrretamber (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...