Jump to content

Tykkelse kabler til lading 115 amp dynamo


Henrich

Recommended Posts

Nok? kanskje, men det kommer helt an på hva og hvilke krav til spenningstap du har. Videre så er det avgjørende om du har flere batteribanker, om du har relé eller diode skille og om du har sense på dynamoen. For å få mere spesifikke anbefalinger er det god hjelp i om du skriver hva du har av batteri, dynamo og annet utstyr. (Relé eller diodeskille) Det kan være tykke nok kabler men det kan samtidig gi så mye spenningsfall at du ikke får ladet opp batteriet(ene) skikkelig, og derav kortere levetid for dem. Om det er 2 meter mellom dynamo og batteri så må du også måle minuskabel og legge det sammen med plusskabel. I dette tilfellet blir det da 4 meter. 

 

Link to post
Share on other sites

Vil lære litt eg....

 

Vil spenningsfallet i kablene være relevant her? Mener på min, riktignok påhengs mercury, så er det en ledning som kobles til plusspolen for å måle spenningen på batteriet og regulerer ladespenningen deretter. Da vil spenningsfall i kabelen være ignorerbart....

 

Er eg helt på jordet?  

Link to post
Share on other sites

Skal ikke utnevne meg til lærer, men du har rett. Spenningsfall oppstår først og fremst når det går mye strøm. Etterhvert som et batteri lades opp går det mindre og mindre strøm til batteriet og spenningsfall avtar. Går det ikke strøm i det hele tatt kan man ha ledning på tykkelse med en sytråd uten målbart spenningsfall. Likevel greit og ha ledning som takler den største strømmen i starten av ladefasen.

Link to post
Share on other sites

Nja... var ikke helt det eg mente.

 

Det eg mente var at siden senseledningen er koblet rett på batteriet gir regulatoren på til riktig spenning til batteriet oppnås. Ergo, den øker spenning slik at spenningsfallet over ledningen ikke blir tatt hensyn til, batteriet får det det skal. Skal man ha 14,2V på batteriet og har spenningsfall på 1V vil regulatoren gi ut 15,2V.....

 

Trodde det var slik det funker på min Verado. Og at det var derfor det var så viktig å koble den ledningen rett på pluss, for ikke å få feil ladespenning grunnet spenningsfall fra koblingspunkt til batteripol.....

 

Som sagt: Eg vil lære. 

Link to post
Share on other sites

Med 115A dynamo uten sense, og den lader «for fullt», så er den en gjettelek hvor høy spenning som kommer fram til batteri. Går det gjennom et relé eller direkte til batteri så er det «litt». Går det gjennom en diode bro så kan du vel ta med i beregningen opptil 0,7V som går tapt der. Så det er vanskelig å si om det holder uten en mere helhetlig opplysning om hvordan det er bygd opp. 

 

Redigert

Det står heller ikke noe om hvilken motor det er snakk om, og da vet man heller ikke hvor stor startmotor det er, eller effekten på den. Heller ikke om det er 12 eller 24V. 

Her kan det jo være alt fra en 2 liters motor til en 8 liters cat. Eller der omkring :wink:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 13 minutter siden:

Nja... var ikke helt det eg mente.

 

Det eg mente var at siden senseledningen er koblet rett på batteriet gir regulatoren på til riktig spenning til batteriet oppnås. Ergo, den øker spenning slik at spenningsfallet over ledningen ikke blir tatt hensyn til, batteriet får det det skal. Skal man ha 14,2V på batteriet og har spenningsfall på 1V vil regulatoren gi ut 15,2V.....

 

Trodde det var slik det funker på min Verado. Og at det var derfor det var så viktig å koble den ledningen rett på pluss, for ikke å få feil ladespenning grunnet spenningsfall fra koblingspunkt til batteripol.....

 

Som sagt: Eg vil lære. 

 

Du har rett, men det er langt fra alle dynamoer som har sense, og noen av dem som har sense har det faktisk koblet på B+på dynamo. ;)

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Nja... var ikke helt det eg mente.

 

Det eg mente var at siden senseledningen er koblet rett på batteriet gir regulatoren på til riktig spenning til batteriet oppnås. Ergo, den øker spenning slik at spenningsfallet over ledningen ikke blir tatt hensyn til, batteriet får det det skal. Skal man ha 14,2V på batteriet og har spenningsfall på 1V vil regulatoren gi ut 15,2V.....

Beklager at jeg misforsto. Ja, det er nå akkurat slik min arbeider som har senseledning på forbruksbatteri og lading via skillediode. Der har jeg på det meste 14,4 på batteri og da måler jeg 15,1 inn på dioden. Dioden gir ett fall på ca 0,7 volt. Men om det likt hos andre kan jeg ikke svare for.

Link to post
Share on other sites

Henrich skrev for 8 timer siden:

Skal legge nye kabler til start og lading . Lading ca 2 meter til batteri og samme med start men da via hovedbryter

 

vil 25 mm2 til lading og 50 til start være nok? 

Jeg la opp 35 kvadrat til dynamoen da jeg rensket opp i det elektriske etter råd her inne fra. Men jeg tror det er overkill, 25 kv. holder nok i lange baner. For som @hegra påpeker, man har alltid spenningsfall, men den fasen hvor ladespenningen har noen betydning har strømmen avtatt vesentlig, og dermed blir spenningsfallet pga. kabeltverrsnitt uvesentlig. Kablene må selvsagt takle maks ladestrøm, men i praksis vil du sjelden eller aldri få 115A ut av generatoren din, og i den fasen har et relativt stort spenningsfall uansett liten betydning. Unntaket er vel kanskje om du har en stor AGM eller litiumbank, og dedikert regulator.

Link to post
Share on other sites

jeg bruker 35mm2 på alt som har med batteri, starter, dynamo, skinner, brytere, batterivelgere - fordelingsskinner til forbrukere etc etc

 

har ikke finregnet på det men antar 35mm2 holder lenge

 

når jeg kommer til kabeldimensjon under, supplykabler til forbrukere, landstrømsladere, fordeling mellom forbruks skinner bruker jeg AWG10,

det vil for meg si; stort nok i tverrsnitt og normal krympetang

 

prøver å velge dimensjoner som er a) enkle - jeg slipper å bruke hue b) praktiske - normalt 1-hånds krympetang

 

og slik at jeg slipper å ha en "haug" med reserve kabler og terminaler for størrelsene mellom AWG10 og 35mm2(AWG2)

 

 

(12V / bensin / 90A dynamo / starter ? - tja)

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

skjønner at det  er litt tynn info fra meg, men:

det er en D4- og 12 volt anlegg.

Senseledning skal til forbruk, men jeg har en ladestrømsfordeler som fordeler til forbruk ( 4 stk gel batteri 110 amp) og 1 start 110 amp bly batteri.

 

fant en kalkulator, og fikk da at 35mm2 er bra dimensjonert, men start må jeg ha 70 mm2. 50 vil også gå, men har 70 på alle andre til batteribankene, gjør jeg det her også.

 

takk for tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Du har helt riktige tanker, men har lyst til å komme med en ting. Er det slik at du kanskje kommer til å utvide banken din eller gå over til agm? Det jeg mener er at om du tenker i disse baner og det kanskje kan tenkes at du en gang i framtiden vil se på laderegimet ditt, så er det litt synd å måtte bytte ut kablene igjen bare for at de ble litt for tynne denne gangen. Kabelsko får du i alle størrelser. Når deg gjelder kabel til start, så er det greit å følge anbefalingene til Volvo. 

 

Redigert

Husk på at når du beregner spenningsfall og kabler, så menes lengden med fram og tilbake. Altså pluss og minus lagt sammen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er set mykje om spenningstap, men ingenting om kor mykje strøm kabelen faktisk toler, innenfor rimelig temperatur. Denne dynamoen som er nevnt her er på 115 A, og om den skal levera ein strøm i denne størrelsen i noka tid so bør nok kabelen opp i 50 kvadrat. Men no er det neppe meir enn 3 minutter, so er strømmen frå dynamoen nede i 70 A og på vei nedover, og til denne strømmen er 25 kvadrat nok. nokre minutter seinare kan strømmen vera nede i 8 A og då er spenningsfallet i den 25 kvadraten for lite til å rekna med. Eg tenkjer slik at ein 25 kvadrat kan gi i meste laget med spenningstap med det samme motoren starter og batteriet er sulten, og i den perioden kan kabelen ogso bli ubehagelig varm, men når den har fått batteriet opp eindel, er den kabelen heilt grei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...