Jump to content

Bore opp mannhull i syrefast dieseltank som er nesten full av diesel

HansH

Recommended Posts

Ærede allvitende forum:

Trenger å ta en rens av diesel i styrbord tank. Den rommer ca 750 liter og er seksjonert innvendig i tre eller fire seksjoner. Ganske små åpninger mellom seksjonene og med mannhull/inspeksjonsluke bare i fremre seksjon. Sugerør for diesel i akterkant hvor også retur fra motor går.

Har registrert at det er mer grums enn jeg liker nedi der og tenkte å kjøre en runde med å suge og filtrere dieselen ved å montere en saktegående pumpe inn på grovfilteret med retur tilbake i tanken. Har div pumper og koblinger så den tekniske siden av det skal jeg få til.

Så til spørsmålet:

Har tenkt å montere en Wema tankluke/mannhull i aktre seksjon av tanken for å komme til med sugeutstyr ned i grumset som ligger på bunnen. Jeg har drill og hullbor/hullsag på ca 11,5 cm som skal passe akkurat for denne luken.

Men, er det trygt å bore gjennom en syrefast tank som er nesten full av diesel? Risikerer jeg gnist, eksplosjon og end of story osv ved et slikt inngrep?

For litt siden var det en kar som vurderte å sveise litt på dieseltanken i båten sin. Det ville jeg ikke gjort, men å bore et hull er uproblematisk. Gnist når man borer i rustfri plate skal mye til. Pass på å bruke ei hullsag som er skarp, og spray på skjæreolje slik at det er vått hele tiden. Du kan bruke en vanlig oljekanne av pumpetypen, eller du kan ha litt olje på ei ketschupflaske. Begge deler går like bra.

Takker for gode svar. Da burde dette kunne gå uten å ofre livet. Får stålsette meg så håndleddet ikke ryker ved gjennomslag. :smiley:, godt poeng. Det med skjærevæske var jo ellers en god ide. Får i første omgang leve med at boresponet faller nedi tanken selv om jeg skal prøve å samle mest mulig med støvsugeren. Dette hullet (og muligens ett til) er egentlig en forutsetning for å få til en full tankrens også. Det får jeg evt ta når jeg har kjørt tanken ned på et lavere volum slik at jeg kan pumpe resten over i babord tank og få til en ordentlig rens nedi.

Skvalpeskottene mellom seksjonene har som nevnt over veldig små åpninger og man kommer i praksis ikke til fra en seksjon til en annen.

Ellers satser jeg på at Wema-lokket er tett på en syrefast tanktopp, det er jo laget nettopp for slik bruk. Dersom det skulle vise seg å lekke, så får jeg få laget en patent i syrefast stål i stedet.

Jeg kjøpte Wema luken for et par år siden. Her er link, kr 175,-

https://www.westsystem.no/p/13802/inspeksjonsluke-115-mm---wema 

Tror den er i vanlig salg fortsatt hos båtutstyrsbutikkene. Prøvde å finne prisen hos maritime-consultants på Ågotnes, men nettsiden med pris virket ikke. Patenten ser jo veldig bra ut og jeg gjetter på at den syrefaste patenten må bli noe dyrere enn plastluken fra Wema.

Ser at Maritim har en inspeksjonsluke i rustfritt stål i to størrelser, her den største med innvendig hull på 125 mm. https://www.maritim.no/inspeksjonsluke-rustfritt-stal-125x185mm#.WvVUJExuKEU

Har noen erfaring med denne? Noe usikker på om den vil holde tett med kun 4 festebolter, men det går jo an å lime (TEC-7 og lignende)?

Noen med erfaring?

:-) steinar

fredriksen skrev for 10 timer siden:

Ser at Maritim har en inspeksjonsluke i rustfritt stål i to størrelser, her den største med innvendig hull på 125 mm. https://www.maritim.no/inspeksjonsluke-rustfritt-stal-125x185mm#.WvVUJExuKEU

Har noen erfaring med denne? Noe usikker på om den vil holde tett med kun 4 festebolter, men det går jo an å lime (TEC-7 og lignende)?

Har montert 4 stk av denne typen + Tech-7. Ser ikke noe lekkasje.

HansH skrev for 17 timer siden:

Skvalpeskottene mellom seksjonene har som nevnt over veldig små åpninger og man kommer i praksis ikke til fra en seksjon til en annen.

Jeg lagde en tråd i forbindelse med at jeg gjorde en tanksjau på vår Viksund Futura. Jeg valgte da å ta ut rause hull i skvalpeskottene med hullsag slik at jeg fikk bedre adkomst ved en evt. tanksjau på et senere tidspunkt. Link til tråden her:

https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-p%C3%A5-viksund-900-futura/ 

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Jeg vet ikke så mye om Tech7, men Sika er ikke dieselbestandig.

Så vidt jeg har forstått av @VannTro sine eminente forklaringer om emnet er Sika produktene ikke lenger polyuretanbasert som før, men bruker en kjemi som de kaller iSpurs, og i praksis er sammenfallende med MS-polymer teknologien som tek-7 bruker. Hvis jeg husker riktig er MS polymer (og iSpurs) baserte fugemasser ikke bestandige mot diesel og bensin over tid, selv om det i utgangspunktet ser bra ut i begynnelsen. 

Ingar skrev for 1 time siden:

Her en en som gjør en slik jobb grundig, riktignok med tom tank..

Tittet bare litt kjapt på den, men det der var en tank etter min smak! Syrefast, pent sveiset, alt syrevasket, rause godstykkelser, tett mellom skruene, presist maskinert, alle skruer til mannlokk sveist fra innsiden av tanken! osv...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...