Jump to content

Ombygging av, og langtur med 32 fots Dorry.


Captain&Cook

Recommended Posts

Hei hei. :flag:

 

Vi, Captain og Cook, har akkurat kjøpt en 32 fots Dorry. Vi har planer om å bygge den om til motorseiler, for så å reise til Brisbane, Australia med den om 3 år. Mannskapet er klart; Captain, da 35, Cook, da 32, #1, da 26, lottene R-H, da 16 og B-R, da 13 og sist, men ikke minst, byssegutt Niko, da 8.

Hadde vært gøy å hørt med noen som har vært på langtur med barn. Har lest mange reiseskildringer og dagbøker her på nettet, men de besvarer liksom ikke alle sp.målene.

 

Vi skal igang med fullrenovering og nyinnredning, så vi er også ute etter noen tips og råd i den forbindelse. Vi er mange, og for at alle skal kunne få litt pusterom, må vi innrede båten deretter.

 

Alle henvendelser, store og små, settes pris på! :sailing:

Redigert av Captain&Cook (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hei. :flag:

 

Vi, Captain og Cook, har akkurat kjøpt en 32 fots Dorry. Vi har planer om å bygge den om til motorseiler, for så å reise til Brisbane, Australia med den om 3 år. Mannskapet er klart; Captain, da 35, Cook, da 32, #1, da 26, lottene R-H, da 16 og B-R, da 13 og sist, men ikke minst, byssegutt Niko, da 8. 

Hadde vært gøy å hørt med noen som har vært på langtur med barn. Har lest mange reiseskildringer og dagbøker her på nettet, men de besvarer liksom ikke alle sp.målene.

 

Vi skal igang med fullrenovering og nyinnredning, så vi er også ute etter noen tips og råd i den forbindelse. Vi er mange, og for at alle skal kunne få litt pusterom, må vi innrede båten deretter.

Hei Captain&Cook - og velkommen ombord i baatplassen.no! :o)

 

Godt å se at det fremdeles finnes mennesker som gjør noe med sine drømmer! Et sundt "skip", god planlegging og den rette instillingen skulle kunne hjelpe med å sette plenene dine ut i virkelighet. Det er et stoooort løft :wink: du går igang med, og forhåpentligvis svarer dorry'en din til forventningen i så måte.

 

Har lest utallig litteratur om det å seile langt og det nærmeste jeg kommer til ditt utgangspunkt må være Sir Alec Rose sin skildring i boken "My Lively Lady" utgitt av Nautical Publishing Company i Lymington - SBN 245 59565

 

De fleste vil vel kanskje stille spørsmålstegn ved ditt valg av båt til denne lange turen. Om en dorry er sterk nok bygd for å takle påkjenningen - men det har du sikkert tenkt gjennom. Tror ikke at en dorry i utgangspunkt er designet til å utsettes for disse enorme kreftene med ukelang, ja månedslang stamping i høy sjø og mye vind. Du må ihvertfall gå hele skroget nøye "etter i sømmene" og forsterke kritiske punkter.

 

Men, lykke til med prosjektet!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ha brukt penger på en brukt seilbåt for et slikt prosjekt. Du vil da få en bedre egnet båt for en slik lang tur. Den vil være sikrere og samtidig gi bedre komfort. Du vil være nødt til å legge ned mye tid, penger og arbeide i en båt som kanskje ikke er forsvarlig å dra med på en slik tur.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for alle svar så langt. :flag:

 

Til Walter_S: Joa, vi prøver... :wink: Takker for boktipset. Tror du det er mulig å gjenomføre en forsterkning som nevnt lenger ned?

 

Til Keo: Ja, d er den type båt. Har sett Dorry bygget om til seilbåt; http://home.c2i.net/hhaldors/bssk_1/balladen.htm .

 

Til Arne: Vi har vært inne på den tanken, men lurer på om vi heller skal forsterke skroget/spantene. Som nevnt i d originale innlegget vårt, så må båten fullrenoveres, og da er d vel kanskje mulig å forsterke svakhetspunkter. :confused:

 

Bare fortsett å sende synspunket, tips og råd; Alt leses med stor interesse! :seeya:

Hilsen Captain&Cook :sailing:

Redigert av Captain&Cook (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ha brukt penger på en brukt seilbåt for et slikt prosjekt.  Du vil da få en bedre egnet båt for en slik lang tur.  Den vil være sikrere og samtidig gi bedre komfort.  Du vil være nødt til å legge ned mye tid, penger og arbeide i en båt som kanskje ikke er forsvarlig å dra med på en slik tur.

 

Arne

Enig med Arne her. Jeg tror dere ville kommet bedre ut ved å kjøpe en mer egnet båt (dvs en seilbåt.)

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Hei, gratulerer med ny båt.

 

Jeg har selv vært lykkelig eier av en dorry i 5 år, og som barn har jeg "vokst" opp i en dorry, så jeg mener å kjenne litt til dem.

Dette er en båt som ble bygget for sildefisket, og meningen var at de skulle være rimelige og raske å produsere. Beregnet levetid var ca.5 år. Derfor ble de bygget med gran i bordganger og hadde jernsøm. Dersom du ser nede i båten, mot bunnstokken, mellom motor og akterstevn og foran omtrent der hvor fordekket slutter, vil jeg anta at du kan se restene etter noen store jernbolter. Disse ble brukt som løftekroker, for å løfte hele båten ombord på større fiskebåter.

 

Båtene ble bygget for å kunne ta opp store mengder sild, derfor den brede og noe flate fasongen, spesielt undre vann i fremre del, samt de relativt rette skrogsidene.

 

Dette gir igjen fordeler på ombygde båter, i form av en stor boplass ombord samt at den er en relativt stødig. Men dersom du går i stampesjø, (sjøen inn forfra), vil du oppleve at den får ganske harde slag, pga. det flate skroget foran. Dette kan i sin tid igjen være meget skummelt, med tanke på både kledningen og spantene, men ikke minst for jernsømmen. Den kan se helt fin ut, men ved å banke forsiktig på hodene, vil du kunne høre forskjell. Lyden skal være hard og virke fast. Vil anta at du vil finne relativt mange nagler som er som sytråder midt inne i bordet, dersom du gjør et forsøk.

 

Jeg har selv, i mine foreldres dorry, vært med på å få slått istykker nagler i en lengde av ca. 2 meter, på en bordgang foran, i stor stampesjø utenfor jomfruland. Det var dramatiskt, men ente heldigvis bra, vi hadde en diger brannpumpe ombord, som vi fikk koblet til og min far stappet filler og fett inn i sprekken innenfra, mens jeg styrte inn mot land. Der hadde vi fått kontakt med en slipp eier som var klar til å ta oss ut av vannet så fort vi kom. Da lå vi oppe i 3 timer før vi hadde utbedret skaden og alt var iorden igjen.

 

Nå er det forsåvidt ingen krise med dårlige nagler, de kan byttes. Har selv byttet vel 5-600 nagler på min dorry, det er litt av en jobb, men ingen heksekunst når du har lært fremgangsmetoden. Men det er mange nagler på en dorry, så dersom du skal bytte alle, noe jeg ville gjort før en slik tur, så har du en bra jobb foran deg. Jeg vurderte dette på min båt, men fant fort ut at det ville være bedre å lage nytt skrog til båten, i furu kledning på eike spant, med kobbersøm. Den gangen hadde jeg god tilgang til materialer og beregnet at dette ville kostet ca 30.000,- dersom jeg gjorde jobben selv. Det ble med drømmen og båten ble solgt 2 år etter......

 

Dette er på ingen måte noe forsøk på å drepe deres drømmer, men snarere et forsøk på å informere om svakheter på en dorry. Dersom du søker på nettet, finner du flere dorryer i utlandet, bygget som motorseilere, Doris 32 eller troll 32, heter de som regel da. Da er de gjerne med et overbygg i tre etasjer, og en mast.

Det er flere tilfeller hvor dorryer med mast har kullseilt, bla. et tilfelle her i oslofjorden, mener det var utenfor mossesiden, for ca.20 år siden, hvor det gikk galt med en familie ombord, så dere bør vite hva dere gjør under en slik ombygging og restaurering for en langtur av disse dimensjoner....

 

Min dorry ble solgt til fagerstrand, var hvit med øverste borgang av mahogny, mahogny overbygg og innredning. Utstyrt med en bmw d-45 dieselmotor, og jeg tør påstå den var en av de peneste på fjorden....Det skulle ikke tilfeldigvis være denne du har kjøpt? Jeg vet den sto på land på fagerstrand i flere år, men den er nå borte......

 

Lykke til med dorryen og planene om en langtur. Det hadde vært fint om du kunne lagt ut noen bilder på forumet etter hvert som prosjektet skrider fremmover.

 

 

Fernanda.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

...Min dorry ble solgt til fagerstrand, var hvit med øverste borgang av mahogny, mahogny overbygg og innredning. Utstyrt med en bmw d-45 dieselmotor, og jeg tør påstå den var en av de peneste på fjorden....Det skulle ikke tilfeldigvis

Ikke denne vel?

 

Dorry 30" - rent bortsett fra at denne dorry'en tydeligvis (30") bare er på 30 tommer da...... :lol:

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke denne vel?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, dessverre. Men det var et godt forslag, min var uten det opphøyde dekket foran, hadde glassfiber belagt hyttetak, og ubehandlet teak på dekket.

 

Hadde vært gøy å fått vite hva som har skjedd med min gamle båt, den betød mye for meg. Jeg var bare 19 år gammel, da jeg gikk i banken å lånte 100.000,- for å kjøpe den. Da kom jeg rett fra skolebenken og hadde nettopp fått lærlinge plass på Tjøme E-verk.

 

Det ble mange lange fine sommere med denne båten på oss i venneflokken........

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...