Jump to content

Type treverk på dørk i Fjord Weekender 24(bilde)?


Campingcruisern

Recommended Posts

Jeg burde kanskje kjenne igjen typer treverk, siden jeg en gang for 20 år siden gikk på møbelsnekkerlinja (men har ikke jobbet med det noen gang). Men den gang gikk det stort sett i furu fra 2" 4" til ferdig møbel. Ikke så mange andre tresorter vi brukte noe særlig.  Og hjemme foretrekker vi stort sett lyse tresorter som lønn og bjørk. :giggle: Så tresorter som blir brukt i båt er jeg mindre vant med. Jeg vet at teak er mest brukt i båt, men det hender vel at andre tresorter blir brukt og beiset eller behandlet på annen måte og for å etterligne teaken. Så derfor spør jeg dere teak-kjennere. Er dette teak?

Dette er på dekk ute i båten, under kalesje. Begynner å bli litt slitt, så hvordan ville dere anbefalt å behandle dette dekket for å få det penest mulig? Pusse det litt ned regner jeg med. Hva behandler dere så slike dekk med etterpå? Noen slags olje? Beis? Lakk? Har sett noen skikkelig flotte lakkerte dekk, som frister til å gå den veien. Tenker da i tilfelle å legge noen matter under der det blir mest slitasje.

 

150164725_IMG_20170916_144156(2).jpg.907f290aeb0fdb542b858651bcc865f6.jpg

Link to post
Share on other sites

Eller går det an å få det til å se ut som ny moderne teak med litt gyllen glans kanskje. Lakkert passer kanskje ikke så bra på den type båt vi har som det gjør på snekker og den slags båter. 

Så spørsmålet er bare om dette er teak og om det ved hjelp av pussing, rensing, brigthner og teaksealer kan få det til å se bra ut.

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev 47 minutter siden:

Ser ut som teak ja. Du må finne ut om det er teakfinerdørk eller ekte helved teak? 

Er det de to ttypene som pleier brukes? Teakfiner bør man vel være forsiktig med å pusse på. Hvordan takler finer rens og slikt da?Får desverre ikke sjekket på ett par dager da båten står på verksted

Link to post
Share on other sites

Teakfiner kan pusses, men, avhengig av tykkelse på finerlaget, må dette gjøres svært forsiktig så du ikke går gjennom fineren. Teak er såpass «lettpusset» trevirke at når du først kommer gjennom den gamle lakken så går det farlig fort. Ville ha tatt opp et par dørkplater for å sjekke finertykkelsen før sliping. Produkter som renser og lysner teaken kan være hissig mot limen under finerlaget, og vil aldri klare å gjengi den flotte og ekte fargen av nypusset teak. Med riktig lakk kan denne nypussede fargen beholdes i årevis.

 

Hvis selve teakfinertykkelsen er mer enn en millimeter ville jeg så ha slipt lett og så jevnt du klarer over med eksentersliper med P80-papir. Er fineren under millimeteren tykk bør du revurdere sliping hvis du ikke er svært fin på hånda. Forsiktig i hjørner og kanter, der går det raskere å slipe gjennom lakken! I tillegg er slike plater fort litt vasstrukne i kantene, dermed får du en svak bøy oppover langs kantene, noe som også fører til at risikone for å gå gjennom fineren langs kantene er mer tilstede enn midt på platene. 

 

Når du så ser lakken begynner forsvinne kan du gå over til å slipe på langs av fibrene med langkloss og P100-P120. Kun til ripene fra eksentersliperen er vekke, da bør også lakken være vekke.

 

Finer bør/må lakkeres, teak er ikke et direkte slitesterkt material, så oljer du bare går det ikke lange tiden før du sliter gjennom finerlaget bare ved å gå på overflaten. 

 

Når det gjelder fargen på teaken, ja, det går an å lysne denne noe, men som nevnt, vær klar over at enkelte av stoffene som brukes til å lysne teak kan reagere med limen under finerlaget (personlig synes jeg at disse produktene som lysner teaken får teaken til å se direkte heslig og unaturlig ut, men det er jo en subjektiv smakssak, så ikke ta det personlig om du er av den andre sorten?) Med en god lakk, helst med UV-filter i, kan du bygge opp et sliteskikt som du ved en senere anledning lett kan matte over og påføre et nytt strøk med lakk ved behov. Uten å trenge slipe mer ned på teakfineren. Ønsker du en dyp og klar teakfarge vil en oljebasert lakk væte overflaten slik at teaken mørkner noe og får dybde. Ønsker du et lysere utseende ville jeg ha gått for en vannløselig lakk, f.eks. Trestjernes vannløselig gulvlakk. Glans blir en smakssak, men ofte vil silkematt se mer eksklusivt ut på en dørk enn høyglans. I tillegg vil en silkematt lakk skjule eventuelle ujevnheter bedre enn en blank lakk.

Link to post
Share on other sites

Fått tatt noen flere bilder av dørken. Dørken er nemlig delt opp i flere plater/luker, så vi fikk tatt med oss en av de mindre hjem. Det er iallfall en eller annen helved som ligger oppå en slik kryssfiner plate.Platene har flere skraper  og hakk, så vi kommer nok til å pusse de ned litt. Usikker på om vi skal behandle platene med Høvelings Golden teak sealer eller lakk. Dette er på dekk ute under kalesjen.

 

IMG_20180519_193603.jpg.3bb5b6d9c806e0928c47a11d09c79f3f.jpgIMG_20180519_193638.jpg.cdc6293c33563cec83b1991ab0a35d60.jpgIMG_20180519_193608.jpg.d9234a19507c9333d3344c853e86c386.jpgIMG_20180519_193707.jpg.b9faee2a38fbc6a23d76529da270bc36.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er flere saker som skulle vært lakkert i båten. Blant annet noen små lister på rekka,badeplattformene(som ser ut som de er malt med mørke bru maling nå av en eller annen grunn?) , dørken(som tidligere nevnt) , diverse innredningsdetaljer som skapdører, veggplater etc. Badeplattform, dørk og lister på rekka er heltre, mens interiør er finer. Har søkt litt rundt på forumet her, og da ser det ut til at Epifanes lakk er mye brukt og skrytt av? Men bruker man samme lakk på både interiør, badeplattform, og dørk. Og hvilken lakk brukes? Ser ut som det er fler forskjellige:  teaklakk og klarlakk osv

 

IMG_20180520_214415.jpg.e112e73dd163b814da1bfcd5c8cbca42.jpg

 

IMG_20180520_214519.jpg.4bcc099607ef7c501de1d682c8021150.jpg

 

IMG_20180410_183058.jpg.2553452755d3bb7b7e39640f03880722.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det ser helt ut som teak. Kan det være oregon pine?

Men det forandrer vel ikke saken så mye . . . ?

 

Den badeplattformen ser ut som den har blitt oljet og ikke renset senere. Oljen trekker til seg skitt og danner grobunn for mugg og sopp. Desverre ser en ofte teak som har blitt vandalisert slik. Her må en nok til med pussing og teakrens, noe som jeg ellers ikke bruker på utendørs teak. Derette ville jg bare børste over med saltvann en gang i året.

 

De listene på rekka ville jeg bare børste med saltvann satse på gråvit teak uten lakk eller olje. Dersom du behandler utendørs tek med olje eller lakk må du være forberedt på jevnlig vedlikehold . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg synes ikke det ser helt ut som teak. Kan det være oregon pine?

Men det forandrer vel ikke saken så mye . . . ?

 

Den badeplattformen ser ut som den har blitt oljet og ikke renset senere. Oljen trekker til seg skitt og danner grobunn for mugg og sopp. Desverre ser en ofte teak som har blitt vandalisert slik. Her må en nok til med pussing og teakrens, noe som jeg ellers ikke bruker på utendørs teak. Derette ville jg bare børste over med saltvann en gang i året.

 

De listene på rekka ville jeg bare børste med saltvann satse på gråvit teak uten lakk eller olje. Dersom du behandler utendørs tek med olje eller lakk må du være forberedt på jevnlig vedlikehold . . . .

 

Hva ser ut som Oregon pine? De listene på rekka? Eller dørken?

Link to post
Share on other sites

Kan være enig i at fargen kan minne om gammel mørknet oregon pine, men teak med gammel lakk kan også få en slik farge.

 

Kombinasjonen av farge, årringer og generell struktur til sammen er med på å tilsi at dette er teak. Oregon pine er et bartre og har dermed større kontrast og klarere overgang mellom årringene. Teak er lauvtre og har en mer kompleks cellestruktur, her ringporet (egentlig semi-ringporet, altså mest ringporet, men med innslag av spredtporet trevirke), noe man kan se om man zoomer litt inn på bildene av årringene på dørkplatene her. Disse porene fører til at årringene får en forholdsvis ujevn struktur, i motsetning til årringene hos oregon pine.

 

Et annet kjennetegn for teak (og forsåvidt også for andre ringporede treslag) er at gammel lakk ofte slipper i porene tilknyttet årringene før lakken slipper andre områder. Ser vi nøye på bildene av dørken ser vi at lakken har sluppet en del av porene, dermed har disse årringene begynt å få gråfarge. Lakk vil ikke slippe årringene like lett hos oregon pine, da må det i såfall være snakk om mekanisk slitasje.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Kan være enig i at fargen kan minne om gammel mørknet oregon pine, men teak med gammel lakk kan også få en slik farge.

 

Kombinasjonen av farge, årringer og generell struktur til sammen er med på å tilsi at dette er teak. Oregon pine er et bartre og har dermed større kontrast og klarere overgang mellom årringene. Teak er lauvtre og har en mer kompleks cellestruktur, her ringporet (egentlig semi-ringporet, altså mest ringporet, men med innslag av spredtporet trevirke), noe man kan se om man zoomer litt inn på bildene av årringene på dørkplatene her. Disse porene fører til at årringene får en forholdsvis ujevn struktur, i motsetning til årringene hos oregon pine.

 

Et annet kjennetegn for teak (og forsåvidt også for andre ringporede treslag) er at gammel lakk ofte slipper i porene tilknyttet årringene før lakken slipper andre områder. Ser vi nøye på bildene av dørken ser vi at lakken har sluppet en del av porene, dermed har disse årringene begynt å få gråfarge. Lakk vil ikke slippe årringene like lett hos oregon pine, da må det i såfall være snakk om mekanisk slitasje.

 

Forrige eier har visst sagt at han bare har behandlet dørken med grønnsåpe? 

Tror vi må få laget en liten erstatningsplate til en av de minste dørkplatene, så vi kan ha den originale hjemme og forske litt mer på det der.

Uansett skal det vel pusses ned og sikkert lakkeres etterhvert. Spørsmålet er om det har noe å si for valg av lakk og slikt om det er teak eller Oregon pine. Og om sluttresultatet blir helt forskjellig?

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene ser det mest ut som dørken er lakkert med lakk eller en herdende olje, tenker da både på farge etter mange år, ripene i overflaten og hvordan porene virker som å ha sluppet lakk. Godt mulig forrige eier vasket over dørken med grønnsåpe, men hadde kun grønnsåpe blitt brukt på ubehandlet teak hadde du ikke hatt den fargen dørken har nå. For dørken din er teak:wink: Oregon pine har som nevnt en helt annerledes struktur i overflaten og mer kontrast mellom fargen på årringene og vårveden. Minner vel mest om malmen og tettvokst furu, hvis jeg skal sammenligne den med kjente treslag.

 

Når det gjelder lakk finnes det flere merker og typer som vil gi godt resultat. Spørsmålet er hvor slitesterk lakken skal være og hvilken glans du ønsker. Enkomponent lakk tåler mindre mekanisk slitasje enn tokomponente polyuretanlakker, samtidig er enkomponente lakker lettere å ha med å gjøre (ikke så avhengig av nøyaktig forarbeid, sprekker mindre opp ved temperatur- og fuktforandringer, osv.).

 

For enkomponente lakker kan en vanlig gulvlakk fungere (f.eks. Trestjerners gulvlakk), eller mer dedikerte båtlakker som f.eks. Epifanes sin klarlakk, med blank overflate. Dette er forholdsvis harde lakker som tåler mekanisk slitasje godt. Den blanke overflaten kan være fin å se på, men samtidig avslører den alle feil i underlaget og kan bli farlig glatt hvis det skulle komme vann på. Derfor er det ikke uvanlig å lakkere siste strøket med en silkematt lakk, noe som både skjuler ujevnheter og ikke blir like glatt. Det kan se ut som teakdørken din er lakkert med silkematt tidligere, noe jeg personlig synes gir et noe mer eksklusivt utseende for en dørk, men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre:smiley:

 

Skulle du velge en tokomponent klarlakk fås også slikt i blank glans og slikematt. Blant annet Biltema har tokomponent pulyuretanlakk til en grei pris, denne er semiblank i glansen. Hvis mer silkematt glans ønskes har også Epifanes og andre produsenter greie lakker. Fåes hos WestSystem, Maritim eller andre med litt utvalg i "maritime" lakker. Spesielt for tokomponente lakker er at disse ofte reagerer med underlaget hvis det der er rester etter enkomponent lakk fra tidligere. Da kan overflaten begynne å kruse seg og boble der reaksjonen skjer. Så tokomponent lakk er mer slitesterk enn enkomponent, men krever også mer forarbeid og nøyere rutiner i forhold til enkomponente lakker. I tillegg er tokomponent polyuretan hissigere for helsa enn de fleste enkomponente lakkene. Både ved påføring og ikke minst sliping av lakkert overflate må man være forsiktig og ha god lufttilgang, helst maske. 

 

Framgangsmåten for godt resultat kan være som følger:

  • Grovsliping av overflaten til gammel lakk er vekke (ekstra nøye hvis tokomponent skal brukes videre), så sliping med finere sandpapir. På teak trenger du ikke bruke finere enn P120-150 før lakk.
  • For fin overflate raskere kan du etter siste sliping med fint sandpapir fukte overflaten forsiktig med ei fuktig fille. Når overflaten så tørker skjer det en fiberreisning og overflaten blir ru og stygg igjen. Så sliper du lett over med fineste sandpapiret, slik at du tar spissene av disse reiste fibrene. Metoden kalles gjerne vannbeising og er en fin metode for å få glatt overflate. Må spesifisere at du ikke må gjøre trevirket dassbløtt, det er kun nødvendig med en forsiktig fukting av overflaten, vannet bør ikke trekke ned i dybden.
  • Til slutt en avfetting av overflaten. Vanligvis anbefaler jeg alltid aceton til slikt (billig og bra), men det kan være aceton reagerer med fugemassen (du kan eventuelt sjekke et lite synlig sted først), så da kan kanskje (den langt dårligere avfettingen) rødsprit være godt nok til formålet.
  • Lakkering. Selv foretrekker jeg finhåret lakkrulle av god kvalitet til flater, men det finnes også gode pensler som gjør jobben. På grunn av prosessen med fukting og lett sliping av fibertuppene tidligere er det ikke sikkert det blir nødvendig å slipe nevneverdig mellom strøkene. Litt avhengig av type lakk er det ofte en fordel å tynne det første strøket noe. Sjekk hva som står bakpå boksen, eventuelt brosjyra eller hva forhandleren sier. 
Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wow...Jeg slutter aldri å bli forbløffet over all den kunnskapen brukerne her inne har om alt mulig slags områder når det gjelder båt altså, og hvor hjelpsomme dere er til oss mer ferske i faget. Kunnskapen er ikke så stor enda, men viljen til å lære er der. Etter å ha lest dette svaret fra deg Hakkanen, ble jeg veldig inspirert til å sette i gang med fornying av treverket innvendig og utvendig på båten.
All honnør til dere som gidder å bruke av tiden deres til å ordne slike grundige og konkrete svar til oss mindre erfarne.:clap:

Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre det var til inspirasjon:thumbsup:

 

Baatplassen er et fint forum sånn sett, mange gode folk her med erfaringer og kunnskaper om det meste. Selv kommer jeg fort til kort på andre områder, da er det fint her da det alltid er en eller annen med kjennskap til emnet. Er man heldig har folk gjerne skikkelig fagkunnskap også:smiley:

 

Kom på at jeg glemte nevne noe forrige post; når det gjelder sliping.

  • Grovslipingen kan gjerne gjøres med en båndsliper med P60-papir (og finere) eller eksentersliper med P40 og finere. Eksentersliperen er enklest å bruke om du ikke har slipt en del med maskin før, selv om jeg personlig foretrekker båndsliperen, da den er langt mer effektiv. Bakdelen med båndsliper er at man må passe på å ha en kontinuerlig og jevn bevegelse på den, den er så effektiv at den alt for fort lager hakk og ujevnheter i lettslipte materialer som teak. 
  • Når lakken er slipt vekk og teakfargen begynner å bli jevn kan/bør overflaten slipes for hånd med langkloss bak sandpapiret. En langkloss kan du sage til selv av f.eks. en gammel benkeplate eller lignende. Det viktigste er at klossen må være helt rett/flat på den siden som vender ned mot baksiden av sandpapiret. Langklossen kan gjerne være 30-50cm eller lengre. Har laget og brukt langklosser på over meteren til enkelte formål, men for din del og denne slipejobben holder det fint med 30-50cm. Formålet med å slipe med en så lang klosse bak sandpapiret er å utjevne ujevnheter i overflaten fra grovslipingen. Med en vanlig liten pussekloss får man ikke tatt de store ujevnhetene. Litt avhengig av hvor ujevn overflaten har blitt under grovslipingen ville jeg ha startet med P40 eller P60 på langs av årringene (sånn sett på langs av teakstavene) til du føler alle ujevnheter fra grovslipingen er vekke. Glir du hånda over overflaten vil du raskt kjenne eventuelle ujevnheter, det er ikke like lett å se ujevnheter visuelt før overflaten er slipt med finere sandpapir. Jevnsliping med langkloss blir fort en ganske svett jobb da det kreves et jevnt press og lange jevne bevegelser for å få en jevn overflate, spesielt i starten.
  • Så kan du gå stegvis opp mot P120/P150, fremdeles med langkloss. Etter en eventuell vannbeising og fiberreisning kan du sveipe lett (som en fjær, men litt tyngre) over med P150 for hånd, uten klosse bak sandpapiret før støvsuging av overflaten og avfetting.

 

For best vedheft for lakken bør du helst lakkere første strøk samme dag som du avslutter slipingen. Lakken hefter på molekylnivå ved at de polare molekylene i lakken innretter seg etter de polare molekylene i teakens overflate. Går det et døng og to vil oksydering og lys begynne å bryte ned teakens overflate slik at vedheften blir dårligere.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...