Jump to content

Guttungene ble rent i senk i hellefjorden. Bare flaks at jeg fremdeles er pappa


Lars Martin

Recommended Posts

Knallipadden skrev for 19 timer siden:

 

 

Hvordan er forholdene der de fisket? Trangt, mye trafikk?

Vil ikke si at det er trangt. Plass til ca 5 color fantasy i bredden. I følge båtsportkart og Wikipedia. 

Var en og annen båt som gikk forbi. 

 

Gutta sier at de passet på at alle båtene som kom ikke var på kollisjonskurs. Så også med den som senka dem. Han har altså dreid av når han ikke fulgte med. Og gutta hadde slått seg til ro med at han gikk utenom og hadde sett dem. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Lars Martin skrev for 5 timer siden:

En annen ting.
Nesten helt uten personangrep.

En av de som satt på land og så dette fra andre siden ringte og varslet politiet bare sekunder etter at det smalt. Han forteller om barn i vannet. Minstemann hadde ikke kommet opp enda, da han ringte.

Ingen politibåt, ingen RS. 
RS i kragerø fikk først vite om dette mange timer etter, da dama ringte en kompis som har med RS og gjøre, for det hun ikke fikk tak i meg. Hun trengte rett og slett å lufte seg for noen som vet noe om sånt.

 

Politipatruljen kom tuslende langs landeveien etter noen timer.

 

Så til spm.
Hvis man ringer politiet for det man ser noe som skjer på vannet. Varsler ikke de RS? Er det ingen samhandling?
 

 

Svaret på spørsmålet er at politiet lager eget oppdrag i sine systemer og varsler egne politienheter.

Videre varsles ikke RS direkte, men vanlig prosedyre er å varsle HRS som igjen varsler nødvendige ressurser (RS/Seaking osv). 

 

Det ville også vært helt naturlig av politiet å varsle brannvesenet mtp. redningsdykkere/brannbåt, samt AMK for ambulanse/luftambulanse.

Link to post
Share on other sites

I fjor var det en båtulykke i Ålesund. 

Helg, natt, mørkt. Daycruiser gikk på holme med 3 mann ombord. 

 

Dom ble avsagt nylig. Uaktsomt drap for fører. Kompisen døde. 

 

Parallellt gikk kritikken mot politiet. 

 

Saken var den at et " ørevitne" som satt hjemme, hørte en motorbåt i høy fart. Så et kraftig smell, og motorlyden var borte. 

Rigte politet og forklarte hva hun hadde hørt. Forholdet ble notert. Politiet rykket ikke ut og varslet ikke andre etater. 

 

Mange timer senere ble to av tre personer observert på holmen, båten observert gikk i ring 4 nm unna. Ny melding til politet og alle etater rykket ut. 

 

Kritikken gikk altså på: hvorfor rykket ikke politet ut, samt varslet andre etater. ( brannstasjon og brannvesenets ribb lå 1000 meter unna) 

 

SEFO undersøkte saken. Lydloggen avdekket at første melding var innholdsrik nok til at det burde vært reagert med trippelvarsling. Betjenten mente hun ikke oppfattet sakens alvor. Mye pga et teknisk problem på pulten til operatøren hvor  politiets eget samband ikke dempes automatisk på headsettet når man mottar telefon. Mao støy på øret og hektisk arbeidssituasjon. 

( alt dette står i artiklene om saken, og jeg kjenner den kun fra media) 

 

Dette sier jeg som forhenværende politi som fortsatt stiller meg relativt lojal mot etaten. 

 

Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør feil stadig vekk, selv om man gjør sitt ytterste for å unngå det. Føreren av båten som kolliderte med TS sønn, hadde det nok ikke godt med seg selv etterpå. Sov neppe godt. Han var nok også i en " krisemodus" etterpå, slik som TS naturlig nok var. 

 

Jeg skjønner at TS syntes det var tullespørsmål om shortsfarge eller om saken ville anmeldes. Men det var allikavel nødvendig i sakens anledning,men politi, vitne, fornærmet har ulik rolle. 

 

Kanskje saken hadde stått seg godt i konfliktrådene. Partene møtes, snakker ut. Stor læring for både barn og voksne. TS har jo ingen nytte av at staten får noen tusenlapper. 

 

Om saken kjøres i retten, har dere ingen nøytral grunn å ha en skikkelig samtale om saken. 

 

Som min gamle jus-lærer sa: 

Det er den onde handling som skal straffes. 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann. 

Mye fornuftig her. 

Det med tullespørsmålet om shortsen. Egentlig ikke tullete, men jeg hadde allerede gitt dem kopi av legitimasjonen til påkjøreren. Burde være grei skuring å identifisere han da. 

Syntes det var rart at fargen på shortsen hadde noe å si, men ikke hvorvidt han virka rusa. 

 

Uten å være standhaftig eller dømmende på noen måte, så har nok jeg mindre tiltro til etaten enn det du har. En av grunnene til at jeg håper dette blir tatt skikkelig tak i, er et ønske om at mine sønner ikke skal være bare 10 og 12 år når de får samme holdninger som meg. 

 

Første inntrykket er det viktigste osv. Og bildet av at politiet ordner opp forsvinner fort, hvis de ikke gjør det. 

 

Akkurat som med religion, er mine noe slappe holdninger til politi, politikere og andre maktpersoner noe jeg er veldig bevist på å ikke overføre til gutta.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 43 minutter siden:

I fjor var det en båtulykke i Ålesund. 

Helg, natt, mørkt. Daycruiser gikk på holme med 3 mann ombord. 

 

Dom ble avsagt nylig. Uaktsomt drap for fører. Kompisen døde. 

 

Parallellt gikk kritikken mot politiet. 

 

Saken var den at et " ørevitne" som satt hjemme, hørte en motorbåt i høy fart. Så et kraftig smell, og motorlyden var borte. 

Rigte politet og forklarte hva hun hadde hørt. Forholdet ble notert. Politiet rykket ikke ut og varslet ikke andre etater. 

 

Mange timer senere ble to av tre personer observert på holmen, båten observert gikk i ring 4 nm unna. Ny melding til politet og alle etater rykket ut. 

 

Kritikken gikk altså på: hvorfor rykket ikke politet ut, samt varslet andre etater. ( brannstasjon og brannvesenets ribb lå 1000 meter unna) 

 

SEFO undersøkte saken. Lydloggen avdekket at første melding var innholdsrik nok til at det burde vært reagert med trippelvarsling. Betjenten mente hun ikke oppfattet sakens alvor. Mye pga et teknisk problem på pulten til operatøren hvor  politiets eget samband ikke dempes automatisk på headsettet når man mottar telefon. Mao støy på øret og hektisk arbeidssituasjon. 

( alt dette står i artiklene om saken, og jeg kjenner den kun fra media) 

 

Dette sier jeg som forhenværende politi som fortsatt stiller meg relativt lojal mot etaten. 

 

Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør feil stadig vekk, selv om man gjør sitt ytterste for å unngå det. Føreren av båten som kolliderte med TS sønn, hadde det nok ikke godt med seg selv etterpå. Sov neppe godt. Han var nok også i en " krisemodus" etterpå, slik som TS naturlig nok var. 

 

Jeg skjønner at TS syntes det var tullespørsmål om shortsfarge eller om saken ville anmeldes. Men det var allikavel nødvendig i sakens anledning,men politi, vitne, fornærmet har ulik rolle. 

 

Kanskje saken hadde stått seg godt i konfliktrådene. Partene møtes, snakker ut. Stor læring for både barn og voksne. TS har jo ingen nytte av at staten får noen tusenlapper. 

 

Om saken kjøres i retten, har dere ingen nøytral grunn å ha en skikkelig samtale om saken. 

 

Som min gamle jus-lærer sa: 

Det er den onde handling som skal straffes. 

 

 

 

 

 

 

 

 

For akkurat to uker siden var jeg ute på båttur. På vei hjem oppdaget vi en båt som låg opp i fjøresteinene ytterst på neset på Kverve. Vi syntes det var rart at noen låg der å drog krabbeteiner så seint, så vi bestemte oss for å gå inn for å høre om dei trengte hjelp. Når vi kom opp på siden på denne båten, så såg vi fort at dette var en sak for Politiet. Vi ringte politiet, og det tok ikke lang tid før alle instanser var informert. Det tok ikke lange tiden før det var et hav av blålys som sto på Kverve, likavel vi ga uttrykk for at alle personene ombord var uten skade og var i "litt for godt" mot. Samtidig kom Smp.no med ekstra nyhetsvarsel om at en båt har gått på grunn på Ellingsøya.

Så tydligvis har Politiet i Ålesund lært av hendelsen i fjor og tar ingen sjanser lenger. Dialogen vi hadde med politiet var god og vi hadde telefonkontakt helt til politiet hadde kontroll over hvor båten låg.

Link to post
Share on other sites

Lars Martin skrev for 18 timer siden:

Vil ikke si at det er trangt. Plass til ca 5 color fantasy i bredden. I følge båtsportkart og Wikipedia. 

Var en og annen båt som gikk forbi. 

 

Gutta sier at de passet på at alle båtene som kom ikke var på kollisjonskurs. Så også med den som senka dem. Han har altså dreid av når han ikke fulgte med. Og gutta hadde slått seg til ro med at han gikk utenom og hadde sett dem. 

 

Man skal uansett alltid følge med på sjøen. De lå i ro og fisket så han burde helt klart ha vikt unna. 

Link to post
Share on other sites

Det temaet der har blitt diskutert før. Jeg synes jo det er helt tragisk om man ikke kan ligge i ro og fiske med ei jolle uten å risikere å bli rent i senk. Men jeg husker at det i en annen tråd kom opp argumenter om lanterne og signalføring for fartøy som fisker osv., og hvis man ikke forholder seg korrekt til det, må man være forberedt på å starte opp, trekke opp snøret, og vike i tide. Nå har ikke det synet blitt forfektet i denne tråden så langt, men jeg har egentlig ventet på at det skulle dukke opp. Men om man skal gå til rettslige skritt kan man jo risikere at slike argumenter blir brukt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg synes jo det er helt tragisk om man ikke kan ligge i ro og fiske med ei jolle uten å risikere å bli rent i senk. 

Ja det må du gjerne synes. Problemet er den spesielle magnetismen som oppstår når en liten båt ligger i ro med snøre ute eller teine på vei opp. Den magnetismen som tiltrekker seg både stål, aluminium, glassfiber, plast og tre. Den som gjør at ALLE båter MÅ passere så nærme at de kan gi high Five til han stakkaren som fisker om det skulle være ønskelig. 

 

Og gjerne smile og hilse fint når de passerer. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Joltus said:

Ja det må du gjerne synes. Problemet er den spesielle magnetismen som oppstår når en liten båt ligger i ro med snøre ute eller teine på vei opp. Den magnetismen som tiltrekker seg både stål, aluminium, glassfiber, plast og tre. Den som gjør at ALLE båter MÅ passere så nærme at de kan gi high Five til han stakkaren som fisker om det skulle være ønskelig. 

 

Og gjerne smile og hilse fint når de passerer. 

 

Det gjelder ikke bare dem som ligger i ro og fisker, men også dem som dorger. Da er hekken magnetisk og tiltrekker seg raske båter som MÅ krysse rett bak . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bare kjør på, ikke vis noen nåde.

 

 

Hadde jeg vært "Dusten" som hadde rent de ungene i senk, hadde jeg lånt penger i banken og spurt om å jeg fikk komme hjem til Dere med en ny båt/motor og gavekort fra Elkjøp til nye mobiler. Det hadde vært det minste man skulle gjort, så måtte man selvfølgelig også ta de rettslige konsekvense også,...uten å mukke.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Han har tatt noen feil valg, ja. 

Han kunne vært ferdig med saken for en uke siden, hvis han hadde vist vilje til å gjøre opp for seg. 

Og saken kunne vært ferdig etterforsket forrige søndag, hvis politipatruljen hadde gjort jobben sin. 

Nå slipper de ikke unna. ?

Nå er jeg skikkelig forbanna, og jeg hater å være forbanna. Hater folk som gjør meg forbanna osvosv?

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Trist sak å lese om. Det er to følelser som treffer meg når jeg leser dette, det ene er at denne personen ikke fortjener spesielt mye sympati når han ikke engang viser vilje til hverken anger eller å gjøre opp for seg, den andre er frykten for å kunne havne i en lignende situasjon selv.

Det er f. eks. ganske umulig å få øye på en kajakk(gjerne mørk i fargen) og i feil lys og frykten for å kunne komme til å havne i en lignende situasjon ligger i hvert fall i bakhodet på meg og blusset opp igjen når jeg leste om denne hendelsen. Når jeg så ser at vedkommende viser så liten forståelse for hva han har forårsaket og ikke legger seg flat, prøver å ordne opp og kanskje i tillegg bruker litt tid på å prate med guttene og deg så mister jeg all respekt for "dusten". 

Det å vise både anger og at han kanskje lærte noe av episoden vil ikke gjøre alt ok igjen, men det kan hjelpe noe for deres situasjon. Slik som dette utvikler seg er det bare nitrist.

 

PS. Ikke la sinne ødelegge dagene, det går bare ut over deg selv og hjelper lite, men for all del, forfølg dette til siste slutt slik at det svir skikkelig for vedkommende og at han forhåpentligvis forstår at dette er alvorlig og noe han som må feste seg i hjernebarken slik at han i fremtiden alltid tenker på utkikk fremfor alt annet når han er på sjøen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Han hadde sett dem og lagt seg litt til babord, før han ble opptatt med noe. Gutta dreiv mot hans styrbord pga vind. Og hvis han hadde hatt det minste snøring på hvordan sjøen virker, så hadde han skjønt at båten hans også dreier mot sin styrbord pga vinden. 

Er ikke snakk om å ikke se en kayak I åpent farvann. 

Flatt vann, høy sol på babord side og litt vind fra forenom tvers på babord side. 

Er ikke snakk om annet enn udugelighet og idioti. 

 

Jeg er forøvrig ikke sint hele tiden. Stort sett surrete og ukonsentrert. (la jif-flaska I fryseren her om dagen ?

Men blir sinna og superfokusert med en gang det er noe som handler om dette. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hvordan forholder D...... forsikringsselskap seg til dette? Må det være noen form for dømt uaktsomhet for at de skal erstatte noe?

Har du selv noen forsikring som dekker det materielle?

Blir litt nyskjerrig på hvordan det blir når han ikke vil ordne opp.

Forøvrig, blir jeg gjerne med på litt kronerulling til hjelp for å få gutta på nett og på vannet igjen, om noen vet hvordan slikt organiseres, og trådstarter tillater det.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en forsikringsak / politisak, klart han ikke kommer med kontanter og betaler da, skjønner godt det er følelser involvert, men jeg hadde heller ikke betalt noe før saken var klar, men hadde selvfølgelig beklaget/sent blomster etc.

 

En skroting i mobiltelefon moste bilen til kona for noen år siden, man blir selfølgelig forbannet og oppgitt, men ville aldri finne på å klage på at han ikke stod klar med tusenlappene dagen etter. Slikt går via forsikring/ politi..

Har båtfører vist grov uforstand vil han måtte betale på den ene eller andre måte. Blir dette regnet som et "uhell" får dere penger av eget forsikringselskap hvis dere hadde kasko, ellers ikke.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...