Jump to content

Ladelampe fungerer ikke etter bytte av dynamo


KIJ

Recommended Posts

Forsøker å forstå ladelampen i båten. Har satt inn ny dynamo og målt, den lader og og slik sett virker dynamoen. 

Utfordringen er at LADELAMPE og TEMPERATURMÅLER ikke virker til panelet. Jeg VIL forstå dette problemet selv...men må ha hjelp til å forstå hva som skjer. Det virker jord blir til strøm på lampens sokkel når motoren starter og går/lader. Dette er meg fremmed. Kan det være slik?

Ladelampe illustrasjon.jpg

Link to post
Svart (redigert)

Jeg tror problemet er at den gamle dynamoen hadde tre ledninger fler enn den nye...jeg har derfor overskudd av ledninger og ikke peiling på hvor de skal. Jeg har nå bestilt fagfolk på mandag...men irriterende å gi opp ? Så den glimrende posten til Ingar, men mitt problem er litt utenfor. Tema er vel egentlig konvertere fra ekstern til innebygget regulator.

 

Redigert av KIJ (see edit history)
Link to post

Hei. Den tegningen med to lyspærer er - ja akkurat slik. Dynamoen har ein egen liten diodebru for magnetisering og dermed ladekontroll. og spenningsregulatoren får strøm fra denne. Ladelampen er tilkoblet samme punkt som denne diodebrua møter spenningsregulatoren, so når du har tenning på og motoren står går strømmen frå ladelampen gjennom spenningsregulatoren til rotoren i dynamoen og videre til gods. Dette gir krets og lampen lyser. Men so starter motoren og dynamoen lader. Dermed so gir den strøm ogso i diodebrua til spenningsregulatoren, og dermed til denne sida av ladelampen. Dermed so slokner ladelampen.

Hvis den forrige dynamoen din hadde ekstern regulator, so var der tre ledninger mellom dynamo og regulator, og ladelyset var vanligvis tilkobla regulatoren, og då sammen med ein av dei tre ledningane mellom regulator og dynamo. I so fall er det dette med å vera sikker på at du har riktig ledning tilkobla den nye dynamoen, dei andre av desse tre skal ikkje brukast.

Og so var det ladelyset sjølv, det kan slå pent ut å setja inn ei LED-pære som ladelys, men den er ikkje brukbar fordi den bruker for lite strøm. Dynamoen treng eit ladelys som bruker litt strøm for å komma i gang med lading.

Link to post
KIJ skrev for 3 timer siden:

 

Utfordringen er at LADELAMPE og TEMPERATURMÅLER ikke virker til panelet.

 

Er det riktig forstått at ladelampe og temp.måler ikke virker når du slår på tenningen og før motoren er startet?

 

I tilfelle bør du sjekke strømtilførsel (+) via tenningslås til instrumentene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har du sjekket innlegget til Brigg ? Om lampen er død når du slo på tenning og først begynte og lyse etter oppstart så stemmer det godt. Lampen lyser fordi den prøver og levere strøm til instrumentene når ladingen er i gang da disse ikke får strøm fra nøkkel slik de skal. At den nå ikke lader kan være fordi at den får ikke noe strøm via lampen til og starte ladingen på. Les siste del av Dinamos innlegg.                                   Det er jo snodig at tempmåler skulle falle fra samtidig så teorien til Brigg kan stemme veldig godt.

Link to post

Har du skillediode mellom dynamo og batterier?

 

Prøv å laske mellom B+ og D+ etter at motoren er startet. Bare hold en ledning mot koblingene et kort øyeblikk. Om lading starter da er det ett eller annet med ladelampe-kretsen. Om lading ikke starter er det noe inne i dynamoen som er årsaken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Oppdaget nå at jeg ikke lenger får strøm til dynamo fra denne blå saken på veggen. Det kommer strøm på øverste og nederste kabel...den midterste som går til dynamo måler null uansett om tenning er på, motor går eller tenning er av. Hvis dynamo ikke er koblet til strøm vil den vel heller ikke lade?

E7185450-3B0C-4F68-BEE1-BC3F18DFA44A.jpeg

Link to post

Du skriver at du tidligere målte 12,8V på B+, da bør du mene B+ på dynamo.

Skilledioder er enveisventiler.

Med skillediode i så fall skal du ikke kunne måle spenning på B+ før dynamoen begynner å produsere,
med mindre D+ kretsen og B+ diodene er kortsluttet.

 

Det ville nok også hjelpe når man kunne få informasjon om selve dynamoen.

-----------------------------------------------------------------

Ang. å sette spenning mellom B+ og D+.

Her i så fall kan dette ikke gå, fordi skilledioden tillater ikke at det kommer spenning tilbake og så til B+.

-----------------------------------------------------------------


Ellers, gjelder alminnelig,  er det ikke nødvendigvis bra for alle dynamoer heller.

Noen utvendige D+-kontakter er rene relékontakter, som samtidig gir startsignal til regulatoren.

 

Setter man direkte spenning på den, uten ladelampe (maks 6 W) i mellom, da bare ryker den umiddelbart. 

 

Derfor er det viktig å vite hvilken dynamo man snakker om.
Så er det god skikk for fagfolk å ha noe helt gammeldags, lampebasert i lomma
fordi den gir både last og strømbegrensning og verner kretsene.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Likevel er det bare det.
Dynamoene vi "alle" bruker består bare av disse få delene som er oppsummert her.

 

Greit nok har noen også kondensatorer og annen småplukk inne som skiller dem litt ut.

Men når en ser på skjemaet til Ingar da er det stortsett temmelig lik på alle dynamoer.

Første feilsøking ved å måle er altså en enkelt sak når en vet hva delene gjør og betyr.
Det er det viktigste i det hele, ellers gjetter man bare.
 

Men...apropos gjetting.
Hva dynamo har du nå, KIJ?
Når du legger ut fine bilde allerede kunne du gjøre jobben av dette panelet litt enklere

ved å vise oss både tilkoblingene bak, og typeskilt hvis det finnes igjen.
..du aner jo ikke hvor mye bedre guttene ovenfor og annen kyndig folk her på forumet kan svare når får dette blir synlig på skjermen. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...