KIJ Startet 23.Mai.2018 Del på Facebook Startet 23.Mai.2018 Forsøker å forstå ladelampen i båten. Har satt inn ny dynamo og målt, den lader og og slik sett virker dynamoen. Utfordringen er at LADELAMPE og TEMPERATURMÅLER ikke virker til panelet. Jeg VIL forstå dette problemet selv...men må ha hjelp til å forstå hva som skjer. Det virker jord blir til strøm på lampens sokkel når motoren starter og går/lader. Dette er meg fremmed. Kan det være slik? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Ladelampen er koblet til "baksiden" av en av diodene i dynamoen. Der vil potensialet være 0V når motor er av. Når motor går vil potensialet i dette punktet øke til 12V; du får således ingen potensialforskjell mellom den ene siden av lampen og den andre, og kampen slukker. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Søk på "Ingar" og "dynamo", så får du opp en fin og lærerik tråd. Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Slik tenker jeg også...men lampen slukker ikke selv om jeg kobler ledningen. Jeg måler samme spenning ut fra dynamo, til lampen...men den slukker ikke på tørre møkka? ? Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 (redigert) Jeg tror problemet er at den gamle dynamoen hadde tre ledninger fler enn den nye...jeg har derfor overskudd av ledninger og ikke peiling på hvor de skal. Jeg har nå bestilt fagfolk på mandag...men irriterende å gi opp ? Så den glimrende posten til Ingar, men mitt problem er litt utenfor. Tema er vel egentlig konvertere fra ekstern til innebygget regulator. Redigert 23.Mai.2018 av KIJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Ledningen til ladelampa skal på D+ bak på dynamoen, har du koblet den rett så skal det virke. Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Den står på D+ og virker ikke. Pleier dette å kobles via at relé ? Alle sikringer er OK ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Hei. Den tegningen med to lyspærer er - ja akkurat slik. Dynamoen har ein egen liten diodebru for magnetisering og dermed ladekontroll. og spenningsregulatoren får strøm fra denne. Ladelampen er tilkoblet samme punkt som denne diodebrua møter spenningsregulatoren, so når du har tenning på og motoren står går strømmen frå ladelampen gjennom spenningsregulatoren til rotoren i dynamoen og videre til gods. Dette gir krets og lampen lyser. Men so starter motoren og dynamoen lader. Dermed so gir den strøm ogso i diodebrua til spenningsregulatoren, og dermed til denne sida av ladelampen. Dermed so slokner ladelampen. Hvis den forrige dynamoen din hadde ekstern regulator, so var der tre ledninger mellom dynamo og regulator, og ladelyset var vanligvis tilkobla regulatoren, og då sammen med ein av dei tre ledningane mellom regulator og dynamo. I so fall er det dette med å vera sikker på at du har riktig ledning tilkobla den nye dynamoen, dei andre av desse tre skal ikkje brukast. Og so var det ladelyset sjølv, det kan slå pent ut å setja inn ei LED-pære som ladelys, men den er ikkje brukbar fordi den bruker for lite strøm. Dynamoen treng eit ladelys som bruker litt strøm for å komma i gang med lading. Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 VELDIG godt svar. Da skal jeg finne ut av det. Jeg KAN dessverre ha ødelagt diode i prosessen, men dette kan jeg vel måle enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 På den nye? Hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Ved å være en tosk og ikke lære meg det vesentlige før jeg koblet dynamoen. Nå lader den ikke lenger. Koster meg noe lapper...ser på det som en lærepenge? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Tegning som viser hvordan dynamo er koblet. (Fra denne tråden) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 27 minutes ago, KIJ said: Ved å være en tosk og ikke lære meg det vesentlige før jeg koblet dynamoen. Nå lader den ikke lenger. Koster meg noe lapper...ser på det som en lærepenge? Sikkert mulig å bytte diodene da, om det er det som er feil, eller regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 KIJ skrev for 3 timer siden: Utfordringen er at LADELAMPE og TEMPERATURMÅLER ikke virker til panelet. Er det riktig forstått at ladelampe og temp.måler ikke virker når du slår på tenningen og før motoren er startet? I tilfelle bør du sjekke strømtilførsel (+) via tenningslås til instrumentene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Har du sjekket innlegget til Brigg ? Om lampen er død når du slo på tenning og først begynte og lyse etter oppstart så stemmer det godt. Lampen lyser fordi den prøver og levere strøm til instrumentene når ladingen er i gang da disse ikke får strøm fra nøkkel slik de skal. At den nå ikke lader kan være fordi at den får ikke noe strøm via lampen til og starte ladingen på. Les siste del av Dinamos innlegg. Det er jo snodig at tempmåler skulle falle fra samtidig så teorien til Brigg kan stemme veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Alle lampene...oljetrykk, temperatur og kjøletemperatur lyser når tenning er på. Når motoren startes slukker KUN oljetrykkslampen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Hvilken spenning måler du på D+ med tenningen på men før motoren er startet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 1,6V på D+ og 12,8 på +. Tidligere målte jeg 0 på D+. Motor i gang måler 2,8 på D+ og 8,4 på +....så her er noko gale :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Har du skillediode mellom dynamo og batterier? Prøv å laske mellom B+ og D+ etter at motoren er startet. Bare hold en ledning mot koblingene et kort øyeblikk. Om lading starter da er det ett eller annet med ladelampe-kretsen. Om lading ikke starter er det noe inne i dynamoen som er årsaken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Supert! Sitér dette innlegget Link to post
KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Oppdaget nå at jeg ikke lenger får strøm til dynamo fra denne blå saken på veggen. Det kommer strøm på øverste og nederste kabel...den midterste som går til dynamo måler null uansett om tenning er på, motor går eller tenning er av. Hvis dynamo ikke er koblet til strøm vil den vel heller ikke lade? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 (redigert) Du skriver at du tidligere målte 12,8V på B+, da bør du mene B+ på dynamo. Skilledioder er enveisventiler. Med skillediode i så fall skal du ikke kunne måle spenning på B+ før dynamoen begynner å produsere, med mindre D+ kretsen og B+ diodene er kortsluttet. Det ville nok også hjelpe når man kunne få informasjon om selve dynamoen. ----------------------------------------------------------------- Ang. å sette spenning mellom B+ og D+. Her i så fall kan dette ikke gå, fordi skilledioden tillater ikke at det kommer spenning tilbake og så til B+. ----------------------------------------------------------------- Ellers, gjelder alminnelig, er det ikke nødvendigvis bra for alle dynamoer heller. Noen utvendige D+-kontakter er rene relékontakter, som samtidig gir startsignal til regulatoren. Setter man direkte spenning på den, uten ladelampe (maks 6 W) i mellom, da bare ryker den umiddelbart. Derfor er det viktig å vite hvilken dynamo man snakker om. Så er det god skikk for fagfolk å ha noe helt gammeldags, lampebasert i lomma fordi den gir både last og strømbegrensning og verner kretsene. Jørg Redigert 25.Mai.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Tusen takk. Lærer og leser. En dynamo er visst ikke bare en dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 KIJ skrev 29 minutter siden: Tusen takk. Lærer og leser. En dynamo er visst ikke bare en dynamo? Nei det skal være helt sikkert Av og til så kan de være en skikkelig utfordring . Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Likevel er det bare det. Dynamoene vi "alle" bruker består bare av disse få delene som er oppsummert her. Greit nok har noen også kondensatorer og annen småplukk inne som skiller dem litt ut. Men når en ser på skjemaet til Ingar da er det stortsett temmelig lik på alle dynamoer. Første feilsøking ved å måle er altså en enkelt sak når en vet hva delene gjør og betyr. Det er det viktigste i det hele, ellers gjetter man bare. Men...apropos gjetting. Hva dynamo har du nå, KIJ? Når du legger ut fine bilde allerede kunne du gjøre jobben av dette panelet litt enklere ved å vise oss både tilkoblingene bak, og typeskilt hvis det finnes igjen. ..du aner jo ikke hvor mye bedre guttene ovenfor og annen kyndig folk her på forumet kan svare når får dette blir synlig på skjermen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.