KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Jeg skal gjøre en grundig jobb med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Joerg Becker skrev 1 time siden: Ang. å sette spenning mellom B+ og D+. Her i så fall kan dette ikke gå, fordi skilledioden tillater ikke at det kommer spenning tilbake og så til B+. Helt klart. Derfor spurte jeg også om det er skillediode montert i ladekretsen. Når det er skillediode montert må man hente strøm fra et annet sted enn B+, feks fra plusspolen på batteriet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
finnarne Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Hadde du to-polet dynamo tidligere også ? Er jord (batteri minus) koblet til dynamo på noe vis ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
KIJ Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Dette er den gamle dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Var det B- (dvs - på batteri) tidliger på kontakten nede til høyre på bildet du lastet opp nå ? Er det noen forbindelse mellom B- på den nye dynamoen og - pol på batteri ? Du skrev noe om at den gamle dynamoen hadde 3 ledninger mer enn den nye, eller var det en annen som skrev det ? Sjekk denne tegningen hentet fra en liknende sak på diskusjon.no (Jeg googlet "mahle MG499" og fikk opp denne) Tenning/ladelampe kan godt erstattes med en god gammeldags analog prøvelampe (Ikke prøvelampe med dioder) Du kan f.eks >bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Spenningsprover-624-V-2000022293/ Du skrev på et tidspunkt at dynamoen lader ? Hvordan kom du frem til det ? Var det solcellepanelet som lurte deg ? (du skrev noe om spenning uten batterier i den andre tråden?) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 finnarne skrev for 6 timer siden: Tenning/ladelampe kan godt erstattes med en god gammeldags analog prøvelampe (Ikke prøvelampe med dioder) Du kan f.eks >bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Spenningsprover-624-V-2000022293/ Tipset er teknisk riktig, men akkurat den der er ikke sikker siden lampen er veldig svak. Den trekker ikke mer enn 0,04A = ca. 0,5W Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.