Jump to content

Storøvelse i Søgne


mons

Recommended Posts

Deltok som markør i en stor øvelse rundt Flekkerøy og vestover inn i Søgne i dag. Arrangert av Nato og HRS

Vi var å vei fra et fylleslag i Danmark. Båten vår kolliderte med en cruisebåt og begynte å ta inn vann etpar kilometer sør for Flekkerøy. Ettersom skipperen var full og gikk på autopilot merket han ikke at en falt over bord i kollisjonen. Båten gikk for autopilot forbi Store Flatskjær, og fire av mannskapet hoppet av i høy fart for å prøve å svømme til holmene da båten tok inn vann. Tre havnet  i fjæra og en drev av med strømmen.

I vestergapet valgte to å blåse opp flåta og hoppe ettersom de ikke fikk kontakt med skipperen eller fikk slått av autopiloten. Ved Herøya utenfor Langenes gikk båten i fjellet og sank med meg og skipperen om bord.

I tillegg hadde sjøkurs mob før vi kolliderte samt et hjertetilfelle og brann i styremaskin. De hadde etter hvert 20 røykskadde, og 125 personer måtte evakueres.

 

Svært lærerikt å delta på en slik øvelse så lenge vi hadde med radioer og kunne følge kommunikasjonen underveis.

Selv hadde jeg knust hofte, blødninger og kroppstemperatur på 31 grader når jeg ble funnet. Blåser godt i vannkanten med et dansk redningshelikopter over hodet. Full fart til sykehuset hvor jeg ble stabilisert og klargjort for transport til Arendal ettersom det var fullt på sykehuset. Øvelsesmarkører ble sjekket og plassert på rom med vanlige pasienter når de var stabilisert.

 

http://n247.no/?nyhet=7478&tittel=Stor_redningsovelse_i_skjaergaarden._Flere_lokale_markorer

Mons

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å ha vært en omfavnsrik øvelse med god aktivitet for de involverte ....viktig å få trent resursene skikkelig en gang i blandt for kommer stadig nye til ......nå hadde de også nytt samband som ble utprøvd skikkelig vil jeg tro og håper det hold mål .....
Savner det litt.. må innrømme det ...fra min tid (nesten 25 år)i ambulansetjenesten men det er jo snart en halv mannsalder siden sluttet i 2003

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...