Jump to content

ankervinsj frittfall/high speed utkjøring??


SES_71

Recommended Posts

Har erfaring med fire typer vinsjer, kjetting med utkjøring, blytau med fritt fall via deksel som legger seg over kabularet, blytau med fritt fall der kabularet spriker under utkjøring og blytau med fritt fall der kabularet roterer når du slipper ut.

 

Den mest presise og beste løsningen er etter min mening den siste jeg nevner som er av merket Engbo, eneste svakheten jeg kan se med denne er at releet sitter fast på motoren.

Lett for at du da kan få fuktighet inn i releet, sprayet selv releet godt med flytende grease (White Grease fra Valvoline) før jeg monterte vinsjen.

 

Har hatt blytau som har vært 5-6 år gammelt uten at slitasjen har vært noe problem, har faktisk hatt større problemer med kjetting som er like gammel da galvaniseringen gjør den litt ru slik at den henger i kabularet.

 

Kommer til å velge Engbo med blytau også nestegang jeg kjøper ankervinsj

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg har en IL winch med kjetting og fritt fall. Er svært godt fornøyd, eneste som jeg syns var litt plagsomt i begynnelsen var at det støyer endel idet kjettingen raser ut.

Tenkte en stund på å fjerne frittfallutstyret slik at den måtte kjørs ut, men en kamerat av meg kjøpte båt med den typen winch, også fra IL, og jeg fant ut at den egentlig fungerte dårligere (etter min smak, kjettingen går for sakte ut om avdriften er stor) selv om den opererer nesten lydløst i forhold.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har 5 tonns båt med IL og kjetting fritt fall. Hadde tidligere Nidelv med utkjøring av kjetting.

Er ikke i tvil om at jeg liker fritt fall best. Hurtig og presist når jeg går inn mot land.

 

Men dette er vel litt religion kanskje :wink:

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er det to viktige valg: Kjetting / blytau og frittfall / Highspeed ut.

 

Når man setter ut ankeret:

 

Tau / frittfall: Lettest å bruke. Trykk på knappen og ankeret går rett til bunns. Tau trekkes ut etter behov.

 

Kjetting / frittfall: Trykk på knappen og ankeret går rett til bunns. Kjettingen fortsetter å rase ut og må holdes igjen. Bråker også veldig.

 

Kjetting / highspeed ut: Du må avpasse farten på båten mot farten på winsjen (+ dybden)

 

Tau / Higspeed ut: Uaktuellt. Har begges ulemper. (Tror det nesten ikke leveres)

 

 

Vel fortøyd kommer også vurderingen. Kjetting eller blytau. Kjetting er mest solid og fjærer ved at tyngden trekker nedover. Noen sverger til at tau og mener at det gir tilstrekkelig fjæring.

 

Vekt kan også bety noe, spesielt på planene båter. Kjetting veier jo en del mer.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Monterte ankervinsj type Anchorlift før årets sesong. Highspeed utkjøring og kjettingt. Er sålangt godt førnøyd med valget. Det som krever mest tilvending er å få ankeret ned til bunnen før du går mot land. Farten på utkjøringen etter at ankeret har nådd bunnen er ikke noe problem. For meg er der to tidsregninger, før og etter innstalasjon av ankervinsj.

 

Lykke til med valget

 

Hilsen Jako

Link to post
Share on other sites

Anbefaler fritt fall uansett om du velger tau eller kjetting. Du skal jo bare konvertere manuell dregg-kasting til automat. Har aldri sett noen som forsiktig lårer dreggen til bunnen med hånd før de legger til havn. Få dreggen til bunnen så fort som mulig.

Selv har jeg kjetting. Bråker ja,- men jeg hører at den går ut. Synes det er et greit signal om at dreggen virkelig er ute.

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett noen som forsiktig lårer dreggen til bunnen med hånd før de legger til havn. Få dreggen til bunnen så fort som mulig.

Ja, det er jo greit, dreggen rett til bunn. Men så fortsetter kjettingen å rase ut (hvis man har kjetting + fritt fall). Enten må man stoppe fritt fallet, eller så har man all kjettingen ute når man kommer til land og skal stramme inn.

 

Jeg har ikke prøvd det selv. Kanskje ikke problemet er så stort i praksis.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

har selv vinsj med kjetting, og enten fritt fall eller utkjøring. Det at kjettingen fortsetter å rase ut har jeg kun opplevet på relativt dypt vann hvor kjettingen i seg selv blir tung nok etter at ankeret har truffet bunn. På vei mot land har jeg kun sjeldent opplevet at det er så dypt at kjettingen fortsetter å rase ut slik det er nevnt her. det går ganske greit, men litt bråk er det jo. upopulært med fritt fall og kjetting dersom man kommer om natten. men dersom det raser ut litt ekstra kjetting synes jeg det er greit å ha litt sig i båten, slik at anker og kjetting ikke "surrer" seg sammen og ankeret ikke får feste.

 

vekten er kommentert her. vekten på kjetting er jo sterkt avhengig av kjettingdimensjonen. holder det med 6 mm kjetting (som det ofte gjør på "mindre båter"?) ble det for litt siden nevnt her på forumet at det veier omlag noen og førti kilo for 50 meter. da er vel kanskje ikke tynn kjetting særlig tyngre enn blytau? kanskje heller ikke mer fordelaktig mhp "fjæring"/ daumann effekt?

 

jeg er i alle fall fornøyd med vinsj med kjetting, og bruker mest fritt fall. Kun sjelden benyttes utkjøring.

Link to post
Share on other sites

.. men jeg ville passet på å få en versjon med fjernkontroll (uten ledning). Dersom man opererer i trange havner og det er mye vind, kan det være veldig kjekt å kunne operere vinsjen uansett hvor på skuta man jobber. en luksus kanskje, men den kan være grei å ha.

Link to post
Share on other sites

Bråker ja,- men jeg hører at den går ut. Synes det er et greit signal om at dreggen virkelig er ute.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og dette er et godt poeng. Tidligere (i den forrige båten) hadde jeg fritt fall med tau, og da hendt det jeg kom inn til land, med dreggen hengende en meter under vann. Tauet hadde kilt seg.

 

 

Ja, det er jo greit, dreggen rett til bunn. Men så fortsetter kjettingen å rase ut (hvis man har kjetting + fritt fall). Enten må man stoppe fritt fallet, eller så har man all kjettingen ute når man kommer til land og skal stramme inn.

 

Jeg har ikke prøvd det selv. Kanskje ikke problemet er så stort i praksis.

<{POST_SNAPBACK}>

Når man har gjort det noen ganger går det ganske greit. Løser ut dreggen der den skal ligge, og lar det rase ut passelig med kjetting. Går inn mot land, og kjenner draget fra kjettingen i båten etter som den strammer seg. Samtidig trekkes Bruceankeret ned i bunnen. Slipper så ut mere kjetting for å komme til land. Når manskapet er trygt i land, holder jeg båten på motorene mens det festes et tau. Da forlater jeg førerplassen, tar med meg den trådløse fjernkontrollen, legger ut og fester et tau til, og justerer tauene og dreggen fra land. Supert system.

 

Metoden gjør at du vet du har dreggfeste (ti tonn båt i sig drar godt) når du kjenner i båten at den har kraftig motstand. Kjettingen gir fin fjæring, betydelig bedre enn blytau (etter min mening), og det gir en god følelse av at nå ligger jeg trygt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.. men jeg ville passet på å få en versjon med fjernkontroll (uten ledning). Dersom man opererer i trange havner og det er mye vind, kan det være veldig kjekt å kunne operere vinsjen uansett hvor på skuta man jobber. en luksus kanskje, men den kan være grei å ha.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Fjernkontrollen er jo et fabelaktig redskap. Jeg holder på med å dressere QB til å vinsje opp akterut mens jeg lar Hangarsiibet sige sakte akterover. Det har gått greit så langt (en gang ...). JEg skal i alle fall IKKE ha kjettingen i propellene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei takker for alle svar på dette sprøsmålet ser ut som om det kan bli en Quick vinsj i fra seatronic noen som har erfaring med disse tenkte på den siste utgaven som har både utkjøring og fritt fall, dette skal event monteres på en 32 foter på ca 4500 kg. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp montert en Quick vinsj (1000w / frittfall), på Storebroen 31 fot 6 tonn. Kjøpte kjetting+ Force (Bruce kopi) anker 10 kg.

 

Fungerer greit, men du må ha trommelen tilgjengelig, da det er der du justerer klutsjen. Den draes til med en seilbåtvinsj-sveiv.

 

Husk automatsikring!!!

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hei SES,

 

vi har Quick (Flair 500W) i baugen og Anchorlift (800W) akter, begge med 6 mm kjetting og 10 kj Bruce type anker.

 

Begge har hurtigutkjøring og Quicken har i tillegg mulighet for manuell frittfall utkjøring som Faxen skriver.

Har personlig prøvet denne kun en gang - og det blir nok med den ene gangen. Et forfærdelig spetakkel og utrivelige lyder ved oppbremsing sier meg at dette må bety stor slitasje.

I og med at frittfall funksjonen er manuell må du også forlate førerplassen for å betjene vinsjen hvis du er alene. Ikke alltid mulig det heller så jeg synes ikke den manuelle løsningen er god.

 

Liker definitivt Anchorliften best. Kabularet på denne virker mer solid og med mindre antall plastdeler. Har aldri hatt noen problemer med Anchorliften, men i Quicken har kjettingen en tendens til å kile seg under oppkjøring.

Den trådløse fjernstyringen til Anchorliften er også super. Med Auto 30 sek utkjøring kan du konsentrere deg om manøvreringen uten å holde vinsjbryter inne. Kan selvfølgelig stoppes når som helst.

 

Vår båt veier lastet 5,5-6 tonn og Quicken sliter med både å trekke inn båten og trekke løs ankeret. Det er ikke noe problem med Anchorliften på 800W. Ville nok derfor som Faxen valgt en litt kraftig vinsj.

 

Lykke til.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...