Grønnskollingen Startet 1.Juni.2018 Del på Facebook Startet 1.Juni.2018 Jeg er glad i godlyd i båten og ukas prosjekt er litt bedre arbeidsforhold for høyttalerne i salongen og i cockpit. På et eller annet tidspunkt har jeg sett "kopper" til å montere bak elementene slik at de i praksis fungerer som lukkede høyttalere. Slik de er montert nå er bassen vassen og vokalen dårlig avstemt. Er det noen som har tips om hvor jeg får kjøpt slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 BIlradiospes burde jo ha slike i sortimentet sitt. Men hva slags høyttalere er det? Vanlig gode marine høyttalere er beregnet for å ha luft bak seg. JL audio sine feks trenger min. 65L luft bak seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 (redigert) Tror du bør bygge en større kasse om du vil ha god bass. Kassevolumet er viktig for bassgjengivelse. En kopp rundt elementet vil gi minimalt med bass, spesielt dypbass. Det kan nok hjelpe med lyddemping på større flater inne i kassen for å gi mindre resonans. MEN: har du skikkelig forsterker? Har opplevd svært mye bedre lyd i bil ved å bare bytte den originale forsterkeren. Samme høyttalere spilte plutselig vesentlig bedre. Redigert 1.Juni.2018 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 (redigert) Egentlig er problemet at jeg har for mye bass og at den er 'boomy' og vassen. I salongen kommer jeg nok til å bygge en kasse, men i cockpiten er det trangt og lite hensiktsmessig med en større boks bak elementet. Edit: og ja, jeg vurderer effekttrinn, men har nok bedre nytte av akustikkforbedringer med den musikken jeg hører på i båten foreløpig. Redigert 1.Juni.2018 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 1 hour ago, Dr Nelson said: BIlradiospes burde jo ha slike i sortimentet sitt. Men hva slags høyttalere er det? Vanlig gode marine høyttalere er beregnet for å ha luft bak seg. JL audio sine feks trenger min. 65L luft bak seg. Det er Fusion PF-FR60030 og MS-FR7021. Tenker du at det er bedre å la dem spille med henholdsvis stuerom og tallerkenskap som resonansekasse? Tenkte at det vil være bedre å få begrenset volumet bak elementet og at det ikke lakk ut av alle åpninger og sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Jeg hadde samme utfordringen for noen år siden da jeg installerte anlegg i båten min. Jeg fant en type fra polyplanar. Kjøpte på Amazon. Du kan se jeg Innstallerte de her. De er ikke store nok til å passe bak 7" Fusion høyttalere, som jeg har i cockpiten. Ser ut som det finns en større type å få tak i og. Passet fint bak 6" Fusion høyttalere Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
morpho79 Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Hvor store er basselementene dine? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Sånn ca 6 1/2 vil jeg tippe. Takk for link Njal! Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Har du noen form for equalizer i oppsettet ditt? Jeg vet ikke om disse høyttalerne har interne crossover eller delefilter, eller om det skal gjøres et annet sted, men det er viktig å sende riktig frekvenser til riktig sted. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Grønnskollingen skrev for 23 timer siden: Det er Fusion PF-FR60030 og MS-FR7021. Tenker du at det er bedre å la dem spille med henholdsvis stuerom og tallerkenskap som resonansekasse? Tenkte at det vil være bedre å få begrenset volumet bak elementet og at det ikke lakk ut av alle åpninger og sprekker. Dine krever litt mindre rom bak seg ifølge manual. 20liter for å spille optimalt. Så stuerom krever de nok ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.