Egor Startet 3.Juni.2018 Del på Facebook Startet 3.Juni.2018 Helt plutselig står plien på laveste punkt 8 volt. Jeg nok ikke ladet batteriene ordentlig på noen dager (en natt i uthavn + noen småturer med maks fart på 10-12 knop). Motoren starter fint og alt annet fungerer bortsett fra motoren til den tyngste luken. Fikk ladet båten på landstrøm i går natt og alt funker - men fremdeles 8 volt på voltmeteren. Hva kan være problemet? Sjekket reimer på dynamo og de er hele. Hørte at varmen kan knekke batteriene, det har nok vært ganske varmt i båten i det siste (+40?) Skal måle spenningen på de i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Hawkie Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Vil nesten garantert si at det er batteriet som er gåent, men for sikkerhets skyld kan du sjekke polene og rense dem. Dersom du har hatt på landstrøm uten økning i spenning så er det nok ikke dynamoen. Hva sier voltmeteret mens motoren er i gang? Om den viser 12-14 volt så er alt i orden med dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hvis motoren starter fint tror jeg kanskje heller det er voltmeteret ditt som er ødelagt. Med 8V på batteriet skulle ikke motoren ha startet. Du må kontrollmåle med et multimeter (som er å stole på). Mål rett på batteripolene, både før start og når motoren er i gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Egor Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Nå viser den mellom 12 og 14 V ved kjøring. Målt 12.54 og 12.46 på batteriene. Er det ok "hvilestrøm"? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Hvilespenning på 12.5 + er godkjent. Vær celle er på 2.12 volt. Du bør ha 13.8 til 14/14.5 volt ved lading fra dynamo. Nå tenker jeg blysyrebatterier. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kjellg Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Syntes 12,54 og 12,46 var litt lite sånn i utgangspunktet. Hva slags batterier er det du har og hvor lenge etter stopp målte du dette? Mellom 12 og 14 under kjøring stusser jeg også litt på, men det kommer helt an på hvor og hvordan du måler. Skal du finne ordentlig ut hvordan tingene står til så må du måle direkte på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.