SøndreSvaberg Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Nyt nok en båttur i mørket av natten og lyset av iPaden! Du rekker frem før møkkaværet, "uværet", uværet eller Uværet slår til for fult. Flat hendel. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Planen var å krysse fjorden i mørket. Men nå blåser det opp litt. Liten kuling på østsiden. I følge kystvær. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Forsigtig nu. Med den vind som er på vej, så har du ikke mange muligheder hvis du fx får motorstop eller andre småproblemer. Du har ikke brug for at blive fanget i den kuling, der er på vej. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Har'ke langt igjen du da... Så du merker været dra seg opp allerede? Windy har ikke fasiten, men det skal være en stund til det ser slik ut... Mulig du går lenger ute? Kos deg med kaffen og spis gulosten mens den ligger stille foran deg ;) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Det blir for mye sjø. Tar ikke sjanser. Noen som vet av en rimelig havn for helga. Jeg må legge igjen båten. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Er nok ikke så mange som følger med men som vi snakket om på telefonen så bør jo Tønsberg være en trygg og god havn for været og grei plass for deg å komme deg videre fra .. Været kom kjappere en meldt så kryssing over er ikke tema som det ble nå sier han Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Vinden droppet litt men jeg rotet runt inni skjærgården. Så nå prøver jeg på nytt. Er halvveis over. Fra Bolærne mot sydspissen av Rauer Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tom Rør Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det er ihvertfall ikke noe sjø der White Lady er nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Du kom deg over :D Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 I krysset var det særdeles lite bølger. Merkelig å vanskelig det skal være å få slått av den M.Ais greia. ? @SøndreSvaberg Det ble litt nattseiling igjen Meldingene var ganske tydelige på lite vind frem til kl 02... så jeg hadde planer om å rekke over før den tid. Men vinden økte ganske mye før det var meldt. Det har jo skjedd før. Men håper alltid vinden kommer senere. Kvelden ble riktig vakker før vinden kom da Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SøndreSvaberg Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Bjørn Løvjomås skrev 37 minutter siden: Det ble litt nattseiling igjen Nå forstår jeg: Du tok deg en ekstra runde på fjorden for å få litt ekstra nattseiling Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Helt riktig. At baugen duppet under vann hadde ikke noe å si.. viktigst at jeg få nattseilasen ???? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
BingoBonzo Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Godt du slipper å være utpå nå Jeg skal hente den nye båten fra Arendal om en uke eller 2. Gleder meg litt kan du trygt si!!! Utifra kartene ser jeg for meg følgende rute - på innsiden av Tromøya til Bonden - Hvis dårlig vær, innaskjærs opp til Lyngør (eller på utsiden)? - Så opp til Jomfruland (innsiden/utsiden)? - Deretter Tvistein og Svenner (går et stykke fra land i tilfelle mye bølger) - Lander i Tønsberg Det er meldt 5-7 m/s neste helg, hvis det værvarslet holder (og det ikke er altfor mye bølger) så burde vel dette være en grei tur i en Joda 370? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 @BingoBonzo Jeg er kjempeglad for at jeg ikke var utpå i det været i går. Jeg håpte virkelig jeg rakk å krysse over før uværet kom. Etter meldingene så det bra ut. Men det kom en ekstra liten kuling foran uværet, heldigvis roet den seg, og.muliggjorde kryssing av fjorden innenfor nødvendig tid. Når du spør om rutevalg og nevner steder så støtter jeg fullt å helt de stedene du har valgt. Men det er så mye mer å se. ? Om du vil så kan jeg gjerne sende deg et par rutevalg jeg har brukt på det strekket. Send meg din epostadresse på Pm, så sender jeg de til deg. Har du god tid, anbefaler jeg jo også å gå indre lei mellom Arendal og Lyngør. Det er spennende seilas. Beklager sent svar. Dagen i går gikk for det meste til soving. Det ble en tøff natt på tur til Østfold ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Jeg bruker jo ofte komme.med en liten oppsummering av turene jeg har vært på. Denne gangen vet jeg rett å slett ikke om det er smart. For jeg kommer til å gi meg selv svært dårlig tilbakemelding på denne turen. Planleggingen ble unnagjort mens jeg var på jobb, og hodet var opptatt med sykdom i familien. Det førte til lite tid, og masse utsettelser. Svært dårlig utgangspunkt for en slik tur. Første jeg hører på Vhf etter at jeg har lagt ut er kulingvarsel. Lytt til arbeidskanaler. Jada, jeg vet kulingen kommer i morgen tenker jeg. Lett å ignorere det når været ser slik ut. Men å dra på slik tur, med så dårlige varsler, det er ikke smart. Enkelt å greit kan det sies at marginene blir for små. Lite skal til før det ikke lar seg gjennomføres. Det er viktig lærdom for alle som skal på tur. Meg selv nevnt først i denne sammenheng. Turen startet jo særdeles fint. Masse idyll I Gjeving kommer det et nytt kystkultursenter. Det blir spennende å besøke en gang. Kystkultur er gøy. Allerede her på utsiden av Jomfruland merket jeg at bølgene begynte å dra seg til litt. Men fortsatt håpte jeg på at det skulle holde til jeg rakk frem. Rakk akkurat å passere Færder og fikk advarsel fra @MajorAndy , sammen med mine egne observasjoner fra Kystværappen gjorde at jeg ble i tvil. Å er det noe jeg har lært her på Bp, så er det at om du er i tvil, så er det ikke tvil. Jeg stoppet.. og tenkte litt. Da kommer det en krapp bølge og begravet baugen i vann. Lett avgjørelse å snu da. Hadde også Østfoldtreffet på tlf, representert ved @Marida. Der kom det masse gode råd. Fortere enn jeg klarte å motta i høye bølger. ? @LALUNA II var også på tråden senere. Masse gode råd derfra og. Takk ? Jeg bestemmer meg for å dra innover mot Tønsberg. Vurderer bølgeretning og finner det smartest å gå inn ved Sandø og Vassøykalvene. Da får jeg le for bølgene. Kommer meg greit inn og prater med eier for å finne et sted å legge igjen båten. Jeg liker ikke å ikke gjennomføre oppdrag. Så denne samtalen plager meg virkelig. Vi blir enige om Tønsberg. Jeg går rolig innover i tussmørket. God sikt til å se bøyer. . Men vinden legger seg. Da husker jeg noen av rådene til østfoldbanden. Prøv ved Bolærne. Det går greit over. Men når jeg nærmer meg Strømtangen blåser det kraftig opp igjen. Men nå er det bare en vei som gjelder. Båten skal hjem. Og jeg sender melding til eier at båten ankommer ny hjemmehavn ca kl 06.00. Da blir det glede i den heimen. Jeg ville ikke tatt turen igjen med så mye værvarsel. Men det var godt å gjennomføre. Å det var ikke farlige situasjoner . Men marginene var mindre enn jeg liker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Vel blåst Bjørn greit summert .....Ikke alltid været stemmer med varsel og denne gangen gikk du på en liten smell som gikk greit men ble mindre marginer enn en ønsker .. Som du vet så har jeg jo og en tur som står på vent og sitter og ser på meldinger for den hvis det blir noe så har din tur i bakhodet .. Vil jo helst slippe å ha det så spennende Redigert 15.Juni.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Flott beskrivelse av en litt hektisk levering, vel gjennomført. Jeg er i England for tiden så jeg har ikke stålkontroll på hvordan vær og sjø er hjemme, men velger man å vente til etter et uvær kan sjøen gjerne være mer urolig en stund, så man tenker vel at en liten kuling fra akter er bedre enn å gå i tung sjø. Og utsiktene var bra til rett før kryssing.... Men godt valg å gå over fra Bolærne til Rauer. Emma Thalula hadde tidligere hjemmehavn på Skjæløy, så den ruta har jeg nytt godt av mange ganger selv om det står på bra ute ved ferder. Det er ofte greit å gå inn ved Tønsberg tønne for da er du raskt i le fra sydvesten og da er det silke opp til Tønsberg via Vestfjorden eller gjennom Vrengen. Jeg gjorde samme feil som deg en gang da jeg skulle fra Stavern til Hvaler. Det var jo litt vind og sjø utenfor Rakke men det var liksom glemt da jeg kom øst av Tjøme. Vi prøver, tenkte jeg..... gikk direkte fra Vrengen mot Strømtangen og maken til sjø det ble. Greit nok halvveis over, men nærmere Søsterøyene var det ikke mye familievennlig, godt jeg var alene.... Godt å komme i land da faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Gøy å høre at andre har samme erfaring med det strekket. Var aldri i tvil når jeg gikk over mot Rauer. Da var det mye bedre føre. @DieselDahl Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Marida Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Vel blåst igjen, selv om det ble mere vind enn du syntes er OK @Bjørn Løvjomås Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.