Påmedpilen Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 Bildet viser toppen av en 40 år gammel aluminiums tank fra Grimstad som sitter i en Joda 24. Tilførselsrøret til motor (se bildet fra innsiden av tanken) stikker 40 cm ned i tanken (på 120 liter) og endte i bendet, som nå ligger på siden i bildet. Kobberrøret går til vannutskiller/motor. Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan komme rundt den skaden som har oppstått her? (Det er også andre rørtilkoblinger på tanken (ref oversiktsbilde før skade). Ett av rørene går via en dieselpumpe og et par filter til en gammel men fungerende Wallas dieselvarmer..) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Enten lirke (forsiktig) med grisepikk. Poenget er ikke å ekspandere forskruvningen. Alternativ to er å bore ut så mye som mulig. Pirke ut rester. Gjenge opp på nytt. Piece of Cake. Hvorfor driver du og knekker denslags da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Slå ned en litt stor Torx bits I hullet og skru forsiktig ut. Grisepikker I messing er skumle saker, de ekspanderer for mye.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Absolutt! Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Stor Torx er notert :) Vil det gå lettere med litt penetrerende olje mellom tankgods (gjenger) og stussen som sitter igjen? Kan det ev gå å lodde på den knekkede albuen om rørstubben kommer pent ut av tanken? (Om jeg ikke får med meg røret med Torx'en, blir det vel forsiktig gjennomboring og utpirking av den siste millimeteren som sitter igjen i gjengene.. Og så må jeg finne ut hvem som har en lignende albu (bend) i bronse?, som det som knakk. Dette må monteres på seg et passende rør.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Penetrerende olje er aldri feil. Og nei, du kan ikke lode den igjen. Men dette er en standard del som du får for noen tiere hos en hvilken som helst rørlegger. Og røret har du vel allerede? Redigert 15.Juni.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Kjellhi skrev 30 minutter siden: Kan det ev gå å lodde på den knekkede albuen om rørstubben kommer pent ut av tanken? Er krevende å lodde dette. Når du skal varme stumpen som sitter i tanken vil tanken avlede veldig mye av varmen. Du vil neppe få den styrken du trenger i loddet skjøt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Captain Chaos Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Ikke for å kuppe tråden, men jeg vi gjerne ha en anbefaling på en olje som penetrerer godt? Sliter med med å få olje mellom en bolt og mutter... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Du kan jo også bore ut i avbrukne parti og gjenge ned en nippel. Bare fantasien som setter begrensninger her. Datta e'kke noe problem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Påmedpilen Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Kan kanskje bruke WD40 olje. -Tenkte hvis jeg fikk ut stubben og røret som går ned i tanken, at det kanskje kunne sammenføyes med albuen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Røret behøver ikke opp det...... Det er sveiset til tanktoppen. slå noe nedig stubben og skru opp. Av samme grund ikke bor dypt. Da ødelegger du aluminiumsrøret i tanken Redigert 15.Juni.2018 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dinamo Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Eg har sett bilder av noko som heiter venstregåande bor, som kan vera hendig til slikt arbeid. Cluet med slike er at dei går motsatt vei, slik at om dei tar tak i det du prøver å bora ut, so skruen begynner å gå rundt, so kjem den ut, den går ikkje lenger inn. For øvrig so trur eg at eg ville gått for ein nippel med utvendig gjenge i begge ender og albu med innvendig gjenge i begge ender hvis der er plass i høgda til dette. Det er rørdeler som er lettare å finna. Og videre ein slangestuss og gummislange mellom tankstussen og røret, sånn for å unngå at eit hardt koparrør set stussen i spenn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Årsaken til at denne albuen har knekt er vel mekanisk belastning over tid fra røret som er påskrudd. Antagelig så sitter ikke den gjengestussen hardt fast i det hele tatt. Men om den er satt på med locktite kan det hende det må litt varme til for at den skal slippe lett. Løsningen til @Dinamo vil eliminere et slikt brudd i framtiden Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Helt klart, på Hulda er det slangeforbindelser fra tanker og ut/inn. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Vedr. penetrerende olie. I tester jeg har sett har dot4 bremsevæske hatt kjempegode penetrerende og smørende egenskaper sammenliknet med veldig mye av "spesialoljene". Den har vært bedre enn ca halvparten, også bedre enn WD40. Selv har jeg brukt mye Biltemas rustløser på boks. Fungerer veldig bra. Diesel med litt totaktsolje er også veldig bra. Alle sammen må gies god tid til å penetrere. Varm gjerne oljen på forhånd. La den stå i solsteiken eller liknende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Påmedpilen Svart 1.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2018 Oppdatering: Gikk fint å få ut rørstubben med Torx. Var verre å finne en erstatning. Verken rørleggere eller diverse verksteder og utsalg kunne hjelpe. Men da jeg besøkte ProFlex i Damsgårdsveien 100, Bergen, fikk jeg denne delen på 5 minutter. Men, jeg gjør aldri dette igjen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.