Jump to content

Drivstoff røret fra diesel tanken (bendet) er knekket


Påmedpilen

Recommended Posts

Bildet viser toppen av en 40 år gammel aluminiums tank fra Grimstad som sitter i en Joda 24.

 

Tilførselsrøret til motor (se bildet fra innsiden av tanken)  stikker 40 cm ned i tanken (på 120 liter) og endte i bendet, som nå ligger på siden i bildet.  Kobberrøret går til vannutskiller/motor.

 

Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan komme rundt den skaden som har oppstått her?

 

(Det er også andre rørtilkoblinger på tanken (ref oversiktsbilde før skade).  Ett av rørene går via en dieselpumpe og et par filter til en gammel men fungerende Wallas dieselvarmer..)

 

 

knekket fuel bend.jpg

stigerør.jpg

oversiktsbilde tank.jpg

Link to post

Stor Torx er notert :)  Vil det gå lettere med litt penetrerende olje mellom tankgods (gjenger) og stussen som sitter igjen? Kan det ev gå å lodde på den knekkede albuen om rørstubben kommer pent ut av tanken?

 

(Om jeg ikke får med meg røret med Torx'en, blir det vel forsiktig gjennomboring og utpirking av den siste millimeteren som sitter igjen i gjengene..

 

Og så må jeg finne ut hvem som har en lignende albu (bend) i bronse?, som det som knakk.  Dette må monteres på seg et passende rør.. 

Link to post
Kjellhi skrev 30 minutter siden:

Kan det ev gå å lodde på den knekkede albuen om rørstubben kommer pent ut av tanken?

Er krevende å lodde dette. Når du skal varme stumpen som sitter i tanken vil tanken avlede veldig mye av varmen. Du vil neppe få den styrken du trenger i loddet skjøt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Eg har sett bilder av noko som heiter venstregåande bor, som kan vera hendig til slikt arbeid. Cluet med slike er at dei går motsatt vei, slik at om dei tar tak i det du prøver å bora ut, so skruen begynner å gå rundt, so kjem den ut, den går ikkje lenger inn.

For øvrig so trur eg at eg ville gått for ein nippel med utvendig gjenge i begge ender og albu med innvendig gjenge i begge ender hvis der er plass i høgda til dette. Det er rørdeler som er lettare å finna. Og videre ein slangestuss og gummislange mellom tankstussen og røret, sånn for å unngå at eit hardt koparrør set stussen i spenn.

Link to post

Årsaken til at denne albuen har knekt er vel mekanisk belastning over tid fra røret som er påskrudd. Antagelig så sitter ikke den gjengestussen hardt fast i det hele tatt. Men om den er satt på med locktite kan det hende det må litt varme til for at den skal slippe lett. Løsningen til @Dinamo vil eliminere et slikt brudd i framtiden :thumbsup:

Link to post

Vedr. penetrerende olie. I tester jeg har sett har dot4 bremsevæske hatt kjempegode penetrerende og smørende egenskaper sammenliknet med veldig mye av "spesialoljene". Den har vært bedre enn ca halvparten, også bedre enn WD40. Selv har jeg brukt mye Biltemas rustløser på boks. Fungerer veldig bra. Diesel med litt totaktsolje er også veldig bra. Alle sammen må gies god tid til å penetrere. Varm gjerne oljen på forhånd. La den stå i solsteiken eller liknende.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering: Gikk fint å få ut rørstubben med Torx.  Var verre å finne en erstatning.  Verken rørleggere eller diverse verksteder og utsalg kunne hjelpe.  Men da jeg besøkte ProFlex i Damsgårdsveien 100, Bergen, fikk jeg denne delen på 5 minutter.  Men, jeg gjør aldri dette igjen ;)

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...