Jump to content

Griperekke fra Biltema. Styre unna?

Coldman

Recommended Posts

Vel, jeg tenker vel at det er en sammenheng mellom kvalitet og pris. Det er det jo ofte - og da kan det være greit å forhøre seg litt. Selv om en sånn dings ikke er av noe teknisk art, kan den være av litt for dårlig kvalitet til å ha ute på en båt.

Skal som nevnt se på dem, og nå har jeg jo fått noen tilbakemeldinger som gjør meg litt tryggere. Kommer ikke til under (ikke helt sant), men det er som det er tjukt som bare det der skruene kommer. De skal stå horisontale (nærmest som en forlengelse av pulpit) og da tenker jeg det må holde å bore hull, legge sika i hullene og skru. Høres det dumt ut?

Redigert av Coldman
Skrivefeil (see edit history)
Coldman skrev 19 minutter siden:

Vel, jeg tenker vel at det er en sammenheng mellom kvalitet og pris. Det er det jo ofte - og da kan det være greit å forhøre seg litt. Selv om en sånn dings ikke er av noe teknisk art, kan den være av litt for dårlig kvalitet til å ha ute på en båt.

Nå vil jeg faktisk si at dette er dings av "teknisk art" som dere sier. Den skal ha en design som er estetisk og funksjonell, den skal tilfredsstille visse mekaniske styrkekrav, og stålet skal være korrosjonsbestandig ift. miljøet (båt). 

Design og utforming må du ta stilling til selv, mekanisk dimensjonering har vel @Huldapå en måte gått god for, og kjemisk sammensetning av (legeringer) rustfrie produkter kjøpt på Biltema kan du lese mer om i tråden du finner link til i signaturen min om gjennomføringer osv. Det jeg har sett har holdt mål :thumbsup:

Takker for alle innspill. Har studert de "Komodske skrift- og bildesamlinger". Imponerende og lærerikt :thumbsup:
For øvrig står det respekt av kunnskapen hos svært mange her inne. Sitter med PC-en på fanget nesten hver kveld, leser tråd etter tråd, og lar meg imponere.

Har vært på BT, kikket og vurdert. Tror jeg går for dem.

Krimart skrev for 3 timer siden:

Helt greie, det viktige er innfestingen. Sørg for at det er solid backingplate og at dersom det er sandwichslaminat må du legge inn en epoxyplugg eller noe (bor hull, tape på undersiden, bøyd spiker for å fjerne skum , fylle opp med epoxy, bor en gang til.)

Som nevnt er det tomt på undersiden. Bør jeg likevel bore, fylle hullene med epoxy og bore en gang til.

Det er nok ofte en sammenheng mellom kvalitet og pris, men det er også en sammenheng mellom litt bedre kvalitet og et kraftig prispåslag når kundene er villige til å betale det. Hvis begrunnelsen er at kvalitet koster, så vil mange nettopp det. Men med en kilopris på 50-70 kr for rustfritt stål (i Norge) og automatisert produksjon er prisen Biltema opererer med ikke urimelig på noen måte mener nå jeg. Mange har den oppfatningen at rustfritt er så fryktelig mye dyrere, noe som forsåvidt er riktig, men når vekten ikke er allverdens bør ikke prisen være så kolossalt mye høyere enn svart stål. Og hvis det er produsert i et lavkostland, kan det godt hende at innkjøpsprisen på ei slik rekke er noen få tiere uten at kvaliteten dermed trenger å være dårligere.

Coldman skrev for 12 timer siden:

Har forsøkt å finne noen som er så høye som "mulig" og så nært opp mot 1 m lang som mulig, men har ikke lykkes.

Her har du noen som er bortimot meteren lange. Høyden står det ingenting om. Ser det er flere i Sandefjord som er forhandlere.

Må det være rustfritt?  

Fra NorSap får du den lengden du vil ha i aluminium, i 2 forskjellige høyder. Forhandles bl.a av Maritim (var der jeg fant priser i forbifarten)

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

14 hours ago, Olevine said:

Det er nok ofte en sammenheng mellom kvalitet og pris, men det er også en sammenheng mellom litt bedre kvalitet og et kraftig prispåslag når kundene er villige til å betale det. Hvis begrunnelsen er at kvalitet koster, så vil mange nettopp det. Men med en kilopris på 50-70 kr for rustfritt stål (i Norge) og automatisert produksjon er prisen Biltema opererer med ikke urimelig på noen måte mener nå jeg. Mange har den oppfatningen at rustfritt er så fryktelig mye dyrere, noe som forsåvidt er riktig, men når vekten ikke er allverdens bør ikke prisen være så kolossalt mye høyere enn svart stål. Og hvis det er produsert i et lavkostland, kan det godt hende at innkjøpsprisen på ei slik rekke er noen få tiere uten at kvaliteten dermed trenger å være dårligere.

Jeg har erfart mange ganger at Biltema ikke er billig i det hele tatt, sammenlignet med priser i Asia. Det er heller ofte de andre her hjemme som er uforholdsmessig dyre. Eksempel messingrørdeler: da jeg monterte varmtvannsystemet i båten gikk det med en haug standard messingfittings, type albuer og nipler. Jeg kjøpte alt i Thailand hos jernvarehandleren på hjørnet. Jeg fikk en hel pose med deler for rundt 60 kroner, dvs. omtrent prisen for en standard albue hos BT. Og dette er enkle deler som garantert spyttes ut fra automater i Kina, samme som de fra BT. Man kan selvfølgelig argumentere med høyere lønninger i Norge osv. Men det forklarer ikke et prisforhold på opptil 10 ganger. Han på hjørnet i Thailand tjener også penger  . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

4 hours ago, "Mathilde" said:

Sikkert billig hos jernvarehandleren på hjørnet i Thailand, men husk at flybilletten kommer i tillegg da :giggle:

Flybilletten kan du spare inn på to par tilpassete briller. Samme kvalitet som i Norge og bedre service. Og når jeg går til tannlegen og fikser tenna går det allerede med overskudd. Og så er jo jeg der på ferie likevel . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...