Jump to content

Peugeot/Sabb status marine 42 hk, starter ikke.


Henningsen

Recommended Posts

7147BC01-CADA-4B43-9C68-C990F4A454AB.jpeg.07ace707d62c8ff769fb636d3c600d57.jpegHei. Jeg har en Viksund 770 med Peugeot/Saab motor, som ikke vil starte lenger. Jeg dro ut på en kort tur, da jeg stoppet motoren etter ca 1 times tid så sto den stille et par timer, alt virket bra. Jeg har en hendel som jeg vanligvis stopper motoren med. Sekvensen i følge manualen er slik: dra i stopp hendelen og så slå av tenning. Denne gangen slo jeg av tenning først og da stoppet motoren uten og dra i hendelen. Kan dette være et problem? Fordi etterpå ville den ikke starte. Jeg ble tauet hjem. Siden har jeg skiftet diesel filter og luftet motoren uten at dette har hjulpet. Noen forslag til hva jeg kan gjøre nå? På forhånd takk! 

Redigert av Henningsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer du og kinne motoren?
Og hvis du klarer det, har du prøvd og dytte stopp hendelen på dieselpumpen helt tilbake med hendene?
Skjønner egentlig ikke hvordan motoren din kan stoppe hvis ikke du har elektrisk stans heller bare ved og vri rundt bryteren? Eldre diesel motorer trenger jo bare diesel luft og kompressjon.

Eller har du kansje elektrisk stopp sammen med manuell stopp?

Link to post
Share on other sites

Henningsen skrev 5 minutter siden:

Morten1989: jeg får kinnet motoren ja. Jeg syntes det var veldig rart selv. Jeg har nå dn hendel jeg må dra i da. Hvordan kan man se om man har elektrisk stopp? Jeg skal prøve å dytte hendelen helt opp og se om det hjelper.

 

Prøv og dytt hendelk helt opp, pluss at du hjelper til på motoren og dytter og.. 

 

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se på bildene dine, men har vært borti at kabelskoen til stoppsolenoid på en slik motor hadde hoppet av.

Nektet plent å starte.

 

Kanskje det ligger tegning av det elektriske anlegget hvis du sjekker her :

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=485

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=487

Link to post
Share on other sites

Det er vel en elektrisk stopp vi ser på høytrykkpumpa, gul ledning med blå kabelsko. Siden den stoppet bare med og slå av tenning så kan det være at denne stopperen skal ha strøm før motor starter, og stopper så snart strømmen forsvinner. Da kan jo forklaringen være defekt sikring eller brudd på strømtilførsel til denne el-stoppen. Normalen er jo at båtmotorer stopper når stoppsolenoid tilføres strøm, og derfor skulle den startet selv om det var brudd, men har en mistanke om at din stoppes når strømmen slås av. Dermed må det være strøm på din for og holde motor i gang og slik er det på bil også. Har du prøvelampe eller multimeter kan du jo koble mellom batteri minus og inn ved den blå kabelskoen. Er det helt dødt samme hvor nøkkel står så hadde jeg prøvd og finne ut hvordan dette skal være. En ledning rett fra batteri + kunne jo også fristet ,men da med en sikring på ledningen siden vi ikke helt vet hvordan dette skal være. Så gjort et startforsøk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Da har jeg prøvd Multi meter, men ingen strøm. Jeg prøvde og koble en kabel direkte til strøm og da  ble det strøm, det klikket i pumpa på et hvis. Jeg prøvde å starte men til ingen nytte. Det går veldig tregt nå når jeg kinner så jeg får lade opp batteriet og se om det hjelper? Det var ingen sikringer som er defekte. Bildet skal vise hvis denne ledningen går

image.jpg

image.jpg

Link to post
Share on other sites

Det øverste bilde kunne vært et rele, men det så litt lite ut så slett ikke sikkert. Er det bare de to gule ledningene som er på den, da må det være noe annet. Det nederste er kanskje også rele eller solenoid, men har det tilknytning til den gule ledningen ? Det beste hadde vært et bilde av koblingsskjema om du har det i manualen. Søkte på nettet , men fant ingen skjema der heller. Men jeg tror nok du får motor i gang bare du får ladet batteriet og strøm på stopperen.

Du byttet jo filter etter startproblemet og luftet dieselsystemet. Da bør du kanskje først av alt løsne på et dyserør eller to og kjøre starter til det kommer diesel ut av røret. Selv om du gjorde det ved filterbyttet så har ikke dieselen kommet lenger enn til pumpa pga at stopperen ikke gikk av da. Er den selvluftende så slipper du kanskje dette.

Så kan du vel følge den gule ledningen med multimeter og se hvor langt du må gå før du finner strøm. Kanskje det er spenning på den andre ledningen som går inn på den lille sorte boksen på bildet. Da er den det er noe feil på. Må vel være en forhandler som vet litt om denne el-stoppen og eventuelt releer som styrer stoppen.

Kan desverre ikke svare bedre da jeg ikke kjenner motoren så godt.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Hegra. Da har jeg fått start på den. Jeg ladet opp batteriene og koblet den blå kabelskoa til pluss og da startet den, uten noen lufting. Så fort jeg tar den bort fra pluss så stopper motoren, den stopper ikke ved at jeg skrur av tenninga, men ved at jeg drar i stopp hendelen. Jeg har tatt noen flere bilder. Kanskje du kan se hva de forskjellige tingene er for noe? Jeg skal se om jeg finner en forhandler som kan fortelle  meg litt mere om  ledningssystemet her. Det henger også en løs grønn ledning der. Har den noen betydning tro? Det er mildt sagt en skikkelig virvar i ledninga systemet syntes jeg. Er det farlig og bruke båten  som den er nå med den blå kabelskoa på pluss? Det siste bildet er vel et relé, men det ser ikke ut som det har noen kobling til det andre.

08A12B11-5F16-4F59-943D-DB6075A9635F.jpeg

4AA45CD5-D8C4-4FE8-A20D-B3A803A1E9D9.jpeg

EE1B0BDF-65CF-433D-B1DC-C718AF740817.jpeg

2BACD997-2E4D-4036-B666-A1642AE93872.jpeg

3075C8EE-EEF6-403D-844C-23ED85F05CDE.jpeg

Link to post
Share on other sites

Henningsen skrev for 4 timer siden:

Er det farlig og bruke båten  som den er nå med den blå kabelskoa på pluss?

Tror ikke det, mener det er slik den skal være, men jeg understreker Tror. Grunnen til det er at den gule ledningen som skal gi strøm til stoppen går til den lille sorte boksen på bilde en og to. Jeg aner ikke hva den boksen er. Det kan bare være så enkelt som en liten koblingsboks. Det var her du skulle målt om du får strøm frem til den når tenning er på. Og det er en tom flatstift på den også, så hva som skal på den er ikke godt og si. Ikke sikkert det skal være noe heller.  Har du ikke et verksted eller traktorforhandler i nærheten. Viser du bildene til dem så kan sikkert de svare deg på om du bare kan kjøre med strøm på stoppen. Men du bør jo ta strømmen fra nøkkel slik at den går av når du slår av nøkkel. Det er også mulig og skru ut stopperen, fjerne innmaten i den og skru den i igjen uten ledningen på. Da stenger den ikke for dieselen og da bruker du bare den mekaniske stoppen som du har gjort før. Den elektriske og mekaniske stopperen har ingen sammenheng likevel. Men,,, ikke gjør det før du har snakket med noen som har rede på det. Det må være gullrent også når åpner den og setter den i igjen. 

 

Henningsen skrev On 20.6.2018 at 8.13:

 Jeg har en hendel som jeg vanligvis stopper motoren med. Sekvensen i følge manualen er slik: dra i stopp hendelen og så slå av tenning. 

Den manualen tipper jeg tilhører motor uten el-stopp. Hadde den tilhørt din motor så hadde det stått at du stopper den med å slå av tenning. Hadde selv båtmotor fra 80 tallet og manualen min påsto at jeg hadde både vifte og radiator:crazy:  altså tilhørte boka bil. Du har nok fått ei litt eldre bok, og den mekaniske stoppen har vel Sabb montert av gammel vane.

Det nederste bildet er rele ja, men ikke godt og si hva det styrer. På dagens motorer er det vel nesten ikke noe som ikke styres av rele. Nest nederste bildet viser et rundt rele. Jeg vil bare tippe det er rele til glødingen, men usikker. I det første innlegget ditt er det bilde av motoren. Men jeg ser ingen ledning opp til glødepluggene, bare ledninger mellom dem. Men starter den greit uten gløding så er jo det greit.

Henningsen skrev for 4 timer siden:

Kanskje du kan se hva de forskjellige tingene er for noe?

Igjen, det er koblingsskjema som gjelder, men som du sier er det et virvar som ikke er utført av sabb, men av tidligere eiere , så selv koblingsskjema ville ikke sagt så mye, men litt. Man må fysisk være ombord og følge hver enkelt ledning for og finne ut av dette er jeg redd. Men, for all del bare still spørsmål, svarer så godt jeg kan, og det er mange her på forumet som kan bedre enn meg. Ofte dukker det opp medlemer med tilsvarende motor og da kan mye løse seg.:smiley:

 

Ser nå likevel ledningen til glødepluggene. Går fra pluggen helt til høyre på bildet. Følg den og se om den ikke ender i det runde releet. Gjør den det er det gløderele.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 20 timer siden:

Grunnen til det er at den gule ledningen som skal gi strøm til stoppen går til den lille sorte boksen på bilde en og to. Jeg aner ikke hva den boksen er.

Den lille boksen er ein brolikeretter, innholdet er fire dioder, men med berre to ledninger tilkobla er den brukt som ein diode.

 

Henningsen skrev for 7 timer siden:

Jeg skal nå snakke med en bil/båt elektriker som jeg har fått tips om. 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 1 time siden:

Den lille boksen er ein brolikeretter, innholdet er fire dioder, men med berre to ledninger tilkobla er den brukt som ein diode.

Takk Dinamo :wink: Ja, det var noe slikt jeg også fant ut, og det er vel det samme som diode, men på Wikipedia finner jeg følgende  : Diac og triac er styrbare dioder med tre terminaler. De leder ikke fremoverretningen før de får tilført et kortvarig triggersignal på den tredje elektroden. Deretter oppfører de seg som normale dioder og kan ikke slås av igjen. Den ledende tilstanden opphører kun når det ikke ledes strøm gjennom komponenten lengre.

 

På motoren til Henningsen er det tre terminaler, men den ene er tom. Det skulle vel bety at den ikke leder strøm før den får spenning inn på den tomme terminalen hvis det er en slik diac eller triac diode.

Og hva er hensikten med den? Kan det være for og holde stoppen åpen mens starteren går i og med at spenningsfallet er stort under start? Står noe om kapasitetsdioder på wikipedia også, mulig den har en slik effekt ?

Jeg var innom CAV sine sider også som denne pumpa er. Det var flere typer stoppsolenoid, den som lignet mest het universal. Den skulle kobles rett på tenningsnøkkel uten og gå innom noe annet, men det var som sagt flere som lignet. Men den finnes i to utgaver. En som stopper motoren når strømmen forsvinner, og en som stopper motoren når den får strøm. Sistnevnte trenger naturlig nok ikke noe diodekrimskrams da den bare er aktiv de sekundene det tar og stoppe, mens førstnevnte er aktiv så lenge motoren er i gang og det kan være den skal ha diode. Klarte ikke helt og se forskjell på de to utvendig. 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 time siden:

På motoren til Henningsen er det tre terminaler, men den ene er tom.

Her har nok Henningsen lurt oss litt :smiley:. Det er bare på det siste bildet den ene av de tre terminalene er tom. På bildet lenger opp er det kabler på alle tre. Det er jo bare og måle hvor mange av de tre det er spenning på når tenning står på. Etter mitt hode skal det være det på alle tre.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Ja det var ikke meninga å lure dere. Jeg hadde jo koblet den siste ledningen på pluss på batteriet, derfor den er borte. Men jeg får prøve å måle litt strøm igjen og se om jeg finner ut av hvordan dette skal være. Men det spørs ikke om jeg må ha faghjelp da dette ikke akkurat er mitt området. Når det kommer til strøm er jeg litt forsiktig. Men takker så mye for all hjelp ?. Jeg hadde nok fremdeles stått å klødd meg i hodet uten deres hjelp‼️

Link to post
Share on other sites

Henningsen skrev 45 minutter siden:

Jeg hadde jo koblet den siste ledningen på pluss på batteriet, derfor den er borte.

Og det var da du fikk start ? Tror jeg begynner og forstå dette opplegget. Dioden har to gule og en grå ledning. Den ene gule går til stopperen, den du tok av. Den andre gule går til gløderele. Den grå går trolig til nøkkelen og er strømførende så snart tenning er på. Hvordan virker dette ?

Jo, dioden er ikke aktiv før du vrir nøkkel til gløding som er trinnet før start. Først da åpner den for strømmen som er på den grå og sender den videre til stoppen. Når den først har fått impuls fra gløderele holder den seg åpen så lenge den får strøm fra den grå. Dermed er det trolig bare spenning på den grå når nøkkel står i vanlig kjøreposisjon før start.  Først når du vrir til gløding får du spenning på alle tre som det må være for og få start. 

Da kan feilen være tre ting :

1 : Den grå har ikke spenning selv om nøkkel står i kjøreposisjon.

2 : Gløderele får ikke strøm når nøkkel vris til gløding.

3 : Det er spenning både på den grå og den gule som kommer fra gløderele når nøkkel holdes i glødeposisjon , men dioden er defekt og slipper ikke strømmen gjennom .

Har mest tro på at feilen er en av de to første punktene. 

Mål først om det er spenning på den grå med nøkkel i kjøreposisjon. Hvis ja, så måler du om det er spenning på den gule fra glødereleet når nøkkel holdes i glødeposisjon. Er begge disse to punktene ok skulle det altså komme strøm frem til den gule som går til stoppen.

 

Nå er jo bare dette en teori jeg tar nærmest fra lufta, så ikke ta det for go fisk at det er slik det skal fungere. 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 15 timer siden:

På motoren til Henningsen er det tre terminaler, men den ene er tom. Det skulle vel bety at den ikke leder strøm før den får spenning inn på den tomme terminalen hvis det er en slik diac eller triac diode.

Der er fire terminaler, men du ser ikkje den fjerde som ligg bak den gule ledningen. Slik dette er koblet skal kvar av dei ledningane som er tilkobla kunna gje strøm til den synlige tomme terminalen, uten å gi strøm til kvarandre. Dermed er to av dei fire diodene i brua i bruk.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 1 time siden:

Der er fire terminaler, men du ser ikkje den fjerde som ligg bak den gule ledningen.

Hmm,,, javel, det kan vel Henningsen i så fall bekrefte om det er tre eller fire terminaler(flatstifter). Da er det vel neppe en slik diode som trenger impulsstrøm for og aktiveres. Da blir vel teorien min i mitt siste innlegg litt feil også eller?  For meg ser det ut til at den ene gule går til noe jeg mener er gløderele og den må jo gå av når glødingen avsluttes, mens den andre gule går til stopperen og må ha strøm så lenge motor er i gang. Og hva er da den lilla på glødereleet som er koblet sammen med den gule? Jeg trodde at den lilla er den som kommer fra nøkkels glødeposisjon, men hva er den da ? Er den grå fra nøkkelens glødeposisjon, mens den som skal gi strøm videre til stopperen skulle også kommet fra nøkkel og vært på den fjerde tomme terminalen, altså fire ledninger totalt ?  Nå stiller jeg snart flere spørsmål enn det Henningsen gjør:confused::smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er 4 stk. Den ene gule er den jeg satt på pluss, den andre går til den dingsen du ser på bilde to. Den går går inn i en «pølse» med ledninger som fører til under styre posisjon, mest sannsynlig tenning som dere sa. Når jeg begynte å fikle med den 4. Punkts koblings boksen så knakk diodene, og nå får jeg ikke startet igjen fordi den grå nå ikke er koblet til? Vil jeg tro. Jeg skal kjøpe ny sånn 4 dioders koblings boks, kanskje det løser hele problemet??

Link to post
Share on other sites

Ut fra det Dinamo forklarer om diodens virkemåte så tror jeg at det fungerer nesten som jeg tenkte. Trolig er det nøkkelen som gjør at stopperen må få strøm fra to steder. Mange tenningsnøkler kobler strømmen av til instrumenter(kjørestrøm) når den vris videre til gløding og start. Dermed ville stoppen stengt om den bare fikk strøm fra den kontakten  på nøkkel og det ville være umulig og starte. Under start får den derfor strøm fra gløderele slik at start kan foretas. Når motor starter og nøkkel slippes til kjøreposisjon får stopperen strømmen fra nøkkelens kjøreposisjon igjen , mens dioden stenger strømmen til glødereleet slik at dette ikke blir stående på mens motor er i gang. Det gir jo en forklaring på hvorfor diode benyttes.

Ny diode må du vel ha, men slett ikke sikkert at den er feilen. Har mer tro på at  mangler strøm frem til gløderele eller den som kommer direkte fra nøkkel til diode . Dette kan du jo måle allerede nå. Den grå ledningen skal ha spenning når nøkkel står i kjøreposisjon. Der forsvinner trolig spenningen når du vrir nøkkel videre til gløding og start, men da skal det altså være spenning på den gule fra gløderele.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...