hegra Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Hvordan går dette da? Kan jo ta det en gang til om det virker uklart. Tar da utgangspunkt i det siste bildet du la ut. Den gule som står på likeretter lar du bare stå. Den gule som går rett på batteri (stopppen) flytter du over på + på likeretter. Den grå tar du av og legger til sides. Pass på at ikke flatstiften på den berører gods der du legger den. Finn så en ledning som du fester profesorisk på likeretter der den grå sto. Fest så andre enden av ledning på batteriets + pol. Idet du fester den på batteri hører du kanskje et klikk i stoppen. Mål nå for sikkerhets skyld at det ikke er spenning på den gule fra gløderele. Det skal det ikke være før nøkkel vris til gløding. Gjør så startforsøk. Starter den nå så vet du at den grå er nesten av et sted så da må du finne bruddet. Husk og ta ledning av batteriet etter forsøket. Stopperen bruker litt strøm og batteriet blir tomt om du glemmer den over lengre tid. Håper på dette ordner seg og vi er glad i tilbakemelding samme hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Hei igjen Hegra og Dinamo. Nå har jeg gjort som du sa Hegra, og dem starter fremdeles ikke. Men etter å ha fiklet litt med ledningene Så fikk jeg strøm på pluss på likeretter altså med ledningen fra stopperen, og den grå. Dette virket veldig lovende men den starter dessverre ikke!! Helt uforståelig?? Nå skal jo alt være i orden skulle man tro.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Joho!!! Jeg fikk det til?‼️‼️. Det var et brudd på ledningen fra stopperen. Jeg skjønner egentlig ikke det fordi jeg har gått over den Og har ikke sett noe kutt i ledningen. Men nå fungerer det i alle fall. Den stopper til og med når jeg skrur av tenning. Og startet igjen?. Tusen takk for alle tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Det høres jo bra ut Bruddet i den gule til stoppen må jo ha oppstått nylig siden den startet når denne var rett på batteri så det skurrer litt enda med tanke på den grå. Ikke helt sikker om det er 100 prosent enda. Det som også er litt og tenke på er at stoppen mister strømmen det lille sekundet det tar og slippe nøkkel fra start til kjøreposisjon så det gjelder og være kjapp i bevegelsen. Tittet litt på den grønne ledningen som du nevnte var av. Kan se ut til at det er minusledning til gløderele, men ikke lett og se av bildet. I så fall virker ikke glødingen , men det spiller ingen rolle for start og stoppfunksjonen. Tanken er bare at tidligere eiere har plundret med dette før og revet den av vilje for og unngå at gløding skulle være på under kjøring. Men som sagt påvirker ikke start og stopp, men gløding virker trolig ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Ok. Så det du sier er at stoppen ikke skal ha spenning når motoren går? Jeg ville tro at gløding virker, da det kun er spenning når jeg setter nøkkel i gløde pos. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Nå stopper ikke motoren når jeg skrur av tenning, kun med stopp hendelen. Men den starter nå i hvertfal igjen. Snodige greier det her. Noe som skjer båten jeg skrur av tenningen? Stoppen defekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Stoppen MÅ ha spenning mens motoren går, mens gløderele skal IKKE ha spenning mens den går .Det skal kun ha spenning når du vrir nøkkel til gløding og start. Hensikten med likeretteren er at det ikke er spenning til gløding når motor går. Når den nå ikke stopper med nøkkel er det trolig spenning på stoppen selv om nøkkel er av. Har du fremdeles ledning direkte til batteri vil den jo ikke stoppe med nøkkel. At selve stoppen er defekt er tvilsomt for da skulle du ikke fått start. Spenning har du til gløderele selv om det ikke skulle virke da du sikkert målte mellom gul ledning og batteri minus og det kan hende det virker også uten den grønne ledningen da slike rele ofte får jording via gods. Om det virker eller ei spiller ingen rolle for start og stopp. Det som er viktig er at det ikke er spenning på gløderele mens motor går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Det er IKKE spenning på gløderele når motor går. Kun når jeg gløder motoren. Og stopp ledningen står nå montert som den gjorde før dette skjedde-altså fra pumpa til likeretter, akkurat som det var før. Jeg skal prøve en lengre tur i morgen så får vi se hvordan det går?. Takk for hjelp i alle fall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Før jeg forlot båten ville jeg sjekket at den ikke står med spenning på til stoppen så du ikke kommer igjen til tomt batteri. Siden den ikke stoppet med nøkkel kan det tyde på det. Den kan jo være defekt også, men etter mitt hode skulle du ikke få start da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.