Jump to content

Peugeot/Sabb status marine 42 hk, starter ikke.


Henningsen

Recommended Posts

Dette ble mye.. men hvis jeg har forstått riktig så må jeg måle den grå ledningen med en strøm måler. Setter jeg da den ene pinnen på minus på batteri og den andre på den grå ledningen? Det er slik jeg målte den gule på. Bare så jeg ikke måler feil.  Hva gjør jeg hvis det IKKE er strøm på den grå!? Skifter ledningen? Jeg har sjekket div sikringer, og ingen er defekte. 

Link to post
Share on other sites

Henningsen skrev 19 minutter siden:

. Setter jeg da den ene pinnen på minus på batteri og den andre på den grå ledningen?

Helt riktig, da skal du ca 12 til12,5 volt når nøkkel står i kjøreposisjon. Etterpå måler du den gule som kommer fra gløderele. Da må du koble multimeter til først og legge det et sted hvor det er synlig fra førerplass. Så dreier du nøkkel videre til glødeposisjon som er like før start. Mens du holder den i glødeposisjon skal du få samme resultat, men lavere spenning siden glødepluggene tar ganske mye strøm. Mangler det spenning på en eller begge så må du finne bruddet.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Da har jeg fått kjøpt ny likeretter. Koblet som på den andre. Motor starter ikke. Koblet den blå kabelskoa som går fra pumpa på batteri pluss igjen og da startet den. Målte som Hegra forklarte og det stemmer med strøm på den grå når nøkkel er i kjøre pos. Og den gule når den er i gløde pos. Det som er rart er at når jeg kobler den fra pumpa på  likeretteren så går spenninga bort fra den grå ledningen.?! Noen forslag til next Step? 

Link to post
Share on other sites

Ja, den ligner nå i alle fall veldig. Det er strøm på to av diodene når jeg kobler på den grå, og ikke strøm på de andre, den gule som er til glødinga den koblet jeg til den ene uten strøm og da ble det spenning på den gule når jeg satt nøkkel i gløde pos. Men når jeg satt på den fra pumpa, enten på den med strøm eller den uten da ble alle uten strøm.

Link to post
Share on other sites

Var det ingen tegning med som viser hvordan den kobles ? Det er ikke likegyldig hvor ledningene kobles på den. Hvis ikke : ta av alle ledningene på den . Slå på tenning slik at det er spenning på den grå. Sett så den grå på ei av flatstiftene på likeretter og mål på de andre tre stiftene. Er det spenning på alle tre flytter ledningen til neste , helt til du finner ei stift som ikke gir strøm til noen av de andre tre  eller bare ei stift. Den stifta som ikke gir strøm til de andre eller bare ei av de andre, den skal stoppen  kobles på. Så får vi ta derfra. Det du må passe på er at du ikke lager det slik til at motor kan gå samtidig som gløding er på. Det er derfor likeretter blir brukt for og hindre det, men det  må altså kobles riktig.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg trur om denne likeretteren at der er ein kontakt som er merkt +, ein er merkt - og to som er merkt ~, og dei to er i motsatt hjørne frå kvarandre. Den grå og den gule skal koblast til ~ og den fra pumpa skal til +. den plassen på likeretteren som er merkt - er ikkje i bruk.

Edit:

to tips til: på nokon likerettere er eit hjørne avkutta. Den terminalen er +

På nokon likerettere er ein terminal vridd i forhold til dei andre. Den terminalen er +

+ og - er alltid diagonalt motsatt plassert.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil ikke fungere fordi da stenger stoppen . Det er jo ikke spenning på den grå når du vrir til gløding og start  og det er det samme som nøkkel. Jeg tror årsaken er dårlig kontakt på en av dem trolig den grå. Du sier spenningen forsvinner når du kobler stoppen til. Men hva viser den i volt ? Husk at du målte ledningene uten belastning og da gir selv en sytråd full batterispenning. Mål spenning på den grå når du kobler til stoppen på + på likeretter .

Link to post
Share on other sites

For og sjekke om den grå har dårlig kontakt med nøkkel er det jo bare og ta den av likeretter og erstatte den med en prøveledning direkte fra batteri + og til likeretter der den grå står nå. Stoppen kobler du slik som Dinamo henviste, inn på + på likeretter. Se om det da virker. Selvfølgelig er ledningen rett til batteri bare for en test .                                                     Tipper den grå ledningen har hatt dårlig kontakt med nøkkel hele tiden for det stemmer ikke helt at spenning skal forsvinne bare ved at stoppen kobles på likeretterer.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...