Dinamo Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Ein av dei to største av desse, vil gjera jobben hos deg. Prisforskjellen er so liten at det er berre spørasmål om kven som er lettast å få til å passa: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/likerettere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Dette ble mye.. men hvis jeg har forstått riktig så må jeg måle den grå ledningen med en strøm måler. Setter jeg da den ene pinnen på minus på batteri og den andre på den grå ledningen? Det er slik jeg målte den gule på. Bare så jeg ikke måler feil. Hva gjør jeg hvis det IKKE er strøm på den grå!? Skifter ledningen? Jeg har sjekket div sikringer, og ingen er defekte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Henningsen skrev 19 minutter siden: . Setter jeg da den ene pinnen på minus på batteri og den andre på den grå ledningen? Helt riktig, da skal du ca 12 til12,5 volt når nøkkel står i kjøreposisjon. Etterpå måler du den gule som kommer fra gløderele. Da må du koble multimeter til først og legge det et sted hvor det er synlig fra førerplass. Så dreier du nøkkel videre til glødeposisjon som er like før start. Mens du holder den i glødeposisjon skal du få samme resultat, men lavere spenning siden glødepluggene tar ganske mye strøm. Mangler det spenning på en eller begge så må du finne bruddet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Henningsen skrev for 1 time siden: Jeg har sjekket div sikringer, og ingen er defekte. Ein sikring KAN lure deg. Sett instrumentet på ohm og mål sikringene. Hvis du les noko nær 0 (null) er sikringen i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Hei igjen! Da har jeg fått kjøpt ny likeretter. Koblet som på den andre. Motor starter ikke. Koblet den blå kabelskoa som går fra pumpa på batteri pluss igjen og da startet den. Målte som Hegra forklarte og det stemmer med strøm på den grå når nøkkel er i kjøre pos. Og den gule når den er i gløde pos. Det som er rart er at når jeg kobler den fra pumpa på likeretteren så går spenninga bort fra den grå ledningen.?! Noen forslag til next Step? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Det høres veldig rart ut. Du måler spenning på den grå, men når den kobles til likeretter er det ikke målbar spenning på den samme grå ledningen lenger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Nei ikke akkurat Hegra. Når jeg kobler den gule med bå kabelskoa, altså den fra diesel pumpa på likeretter sammen med den grå og den gule ledning da er det ingen spenning på likeretteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Det er spenning på likeretter så lenge jeg ikke kobler på den ledningen fra pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Jeg er forsatt like blank, men likeretter er ikke akkurat mitt felt. Hvis du kobler bare den grå på likeretter og måler spenning på de tre andre tomme stiftene på likeretter hva får du da? Regner med den er lik den gamle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Ja, den ligner nå i alle fall veldig. Det er strøm på to av diodene når jeg kobler på den grå, og ikke strøm på de andre, den gule som er til glødinga den koblet jeg til den ene uten strøm og da ble det spenning på den gule når jeg satt nøkkel i gløde pos. Men når jeg satt på den fra pumpa, enten på den med strøm eller den uten da ble alle uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 (redigert) Var det ingen tegning med som viser hvordan den kobles ? Det er ikke likegyldig hvor ledningene kobles på den. Hvis ikke : ta av alle ledningene på den . Slå på tenning slik at det er spenning på den grå. Sett så den grå på ei av flatstiftene på likeretter og mål på de andre tre stiftene. Er det spenning på alle tre flytter ledningen til neste , helt til du finner ei stift som ikke gir strøm til noen av de andre tre eller bare ei stift. Den stifta som ikke gir strøm til de andre eller bare ei av de andre, den skal stoppen kobles på. Så får vi ta derfra. Det du må passe på er at du ikke lager det slik til at motor kan gå samtidig som gløding er på. Det er derfor likeretter blir brukt for og hindre det, men det må altså kobles riktig. Redigert 26.Juni.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Det var ingen tegning. Ok da prøver jeg det. Takk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 (redigert) Eg trur om denne likeretteren at der er ein kontakt som er merkt +, ein er merkt - og to som er merkt ~, og dei to er i motsatt hjørne frå kvarandre. Den grå og den gule skal koblast til ~ og den fra pumpa skal til +. den plassen på likeretteren som er merkt - er ikkje i bruk. Edit: to tips til: på nokon likerettere er eit hjørne avkutta. Den terminalen er + På nokon likerettere er ein terminal vridd i forhold til dei andre. Den terminalen er + + og - er alltid diagonalt motsatt plassert. Redigert 26.Juni.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 26.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Takk Dinamo. Den har noen slike merker ja, er ikke i båten nå men skal sjekke i morgen. Da skal jeg prøve dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 (redigert) Satser på at forklaringen til Dinamo er riktig ? men uansett når du har koblet og før du gjør startforsøk : Mål med multimeteret at det ikke er spenning på glødereleet når nøkkel står i vanlig kjøreposisjon. Det skal det ikke være og det kan skade motoren. Redigert 27.Juni.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Ja det skal jeg huske på Hegra?. Takk!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Jeg gir meg ende over Hegra og Dinamo. Nå har jeg prøvd alle mulige posisjoner og det virker altså ikke, kun når jeg setter pumpa på pluss batteri. Sender noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Slik som på det siste bildet, da starter motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 So langt er det riktig. No skal ledningen frå stoppmagneten inn på terminalen oppe til høgre, den som heiter + Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Ja, det har jeg prøvd men da starter altså ikke motoren, og alle tre ledningene mister spenning når jeg kobler den på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Henningsen Svart 27.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Dinamo: kan jeg koble ledning fra stoppmagneten på tenning strøm, og slippe å koble den på likeretteren siden dette tydeligvis ikke fungerer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 Det vil ikke fungere fordi da stenger stoppen . Det er jo ikke spenning på den grå når du vrir til gløding og start og det er det samme som nøkkel. Jeg tror årsaken er dårlig kontakt på en av dem trolig den grå. Du sier spenningen forsvinner når du kobler stoppen til. Men hva viser den i volt ? Husk at du målte ledningene uten belastning og da gir selv en sytråd full batterispenning. Mål spenning på den grå når du kobler til stoppen på + på likeretter . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Juni.2018 Del på Facebook Svart 27.Juni.2018 (redigert) For og sjekke om den grå har dårlig kontakt med nøkkel er det jo bare og ta den av likeretter og erstatte den med en prøveledning direkte fra batteri + og til likeretter der den grå står nå. Stoppen kobler du slik som Dinamo henviste, inn på + på likeretter. Se om det da virker. Selvfølgelig er ledningen rett til batteri bare for en test . Tipper den grå ledningen har hatt dårlig kontakt med nøkkel hele tiden for det stemmer ikke helt at spenning skal forsvinne bare ved at stoppen kobles på likeretterer. Redigert 27.Juni.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.