Jump to content

Driftsikkerhet og økonomi utenbordsmotor - Hvilken 150hk


Ravis

Recommended Posts

Fordeler/ulemper om disse veies opp mot hverandre? Tenker på verdi for pengene driftssikkerhet, økonomi og evt forskjell i dreiemoment ift volum. Hondaen er klart minst og Mercury størst på volum. Har det noe å si? 

 

Vi vurderer nemlig AMT 200DC, Askeladden c61, Flipper 640. Tre helt forskjellige båter og vi veier alt mulig opp mot hverandre, alt fra innkjøpspris, sjøegenskaper, drift osv. Nå lurer jeg på om folket her inne har noe å si ift dette 

 

Yamaha F150D

Mercury F150

Honda BF150

Suzuki DF150TL

Link to post

Der fant jeg en test. Kan se ut som om at Mercury passer meg best: Lavt forbruk, lettest, høyest slagvolum, enklest konstruksjon , solid girkasse. En annen fordel er at jeg kjenner en Mercurymekaniker

 

Fordel Suzuki: Lokal. serviceinnstilt, pålitelig, medgjørlig leverandør(kjenner familien hans og har relasjoner)

 

https://www.klikk.no/motor/baat/hostens-store-150-hestertest-2885779

 

Link to post

Mange argumenter for den Mercen ja. Den har vel heller ikke registerrem, så der er jo servicen kun olje og filter. Har du sjekket hvilke av de aktuelle motorene som har rem? Kan jo også være greit å sjekke hva forhandlerene sier om serviceintervall.

 

Lagt til:

I og med at det skiller ganske mye på slagvolum fra den største til den minste, kunne det vært interessant å visst hva det har å si for kurvene for dreiemoment og effekt.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
22 minutes ago, Komodo said:

Mange argumenter for den Mercen ja. Den har vel heller ikke registerrem, så der er jo servicen kun olje og filter. Har du sjekket hvilke av de aktuelle motorene som har rem? Kan jo også være greit å sjekke hva forhandlerene sier om serviceintervall.

 

Lagt til:

I og med at det skiller ganske mye på slagvolum fra den største til den minste, kunne det vært interessant å visst hva det har å si for kurvene for dreiemoment og effekt.

Fant en test til: Suzukien ser lovende ut. Kjede. Interessant konstruksjon ellers

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

Link to post
Ravis skrev for 2 timer siden:

Der fant jeg en test. Kan se ut som om at Mercury passer meg best: Lavt forbruk, lettest, høyest slagvolum, enklest konstruksjon , solid girkasse. En annen fordel er at jeg kjenner en Mercurymekaniker

 

Fordel Suzuki: Lokal. serviceinnstilt, pålitelig, medgjørlig leverandør(kjenner familien hans og har relasjoner)

 

https://www.klikk.no/motor/baat/hostens-store-150-hestertest-2885779

 

 

er vel ingen dårlige motorer i klassen.  Dårlig med data i den testen, men andre tester jeg har sett har ikke vist de enorme forskjellene i ytelser og forbruk akkurat. 
Så å velge motor ut fra hva hva det er best support på i nærheten er neppe dumt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg kjøpte en Suzuki 150-hester i fjor, men siden det kun var motorbytte ble pris en av faktorene. Det teller vel litt mindre hvis det er en båtpakke det er snakk om. I tillegg til pris var forhandler og tilgjengelighet en faktor. Følte jeg fikk god service og verksted lå greit til i forhold til å frakte båten på henger.

 

På det rent tekniske følte jeg det var litt mer hipp-som-happ. Tenkte dog at Suzukien var et trygt valg siden den motoren har vært lenge ute på markedet, og at barnesykdommene (forhåpentligvis) er luket ut. Den er dog ganske tung. Kanskje ikke den sportsligste, men en god maskin til allround-bruk. Kultivert gange, den lave girutvekslingen og klassens nest høyeste sylindervolum (2,9L) gjør at motoren drar bra fra bunn og oppover i mellomregisteret.

Link to post

Løfter dette spørsmålet:

Komodo skrev for 11 timer siden:

I og med at det skiller ganske mye på slagvolum fra den største til den minste, kunne det vært interessant å visst hva det har å si for kurvene for dreiemoment og effekt.

 

Når det gjelder Yamaha så har jo de hatt et problem med balanseakslene på 150 hesteren. Vet ikke om det er kun på eldre motorer, eller om det fremdeles gjelder. Yamaha 150 hadde jeg altså vært skeptisk til inntil dette punktet var sjekket ut. Bortsett fra svakheten med balanseakselen hører jeg at det skal være en veldig god motor.

Link to post

Å se på forbruket er etter min vurdering noe feil, for det første så bruker man motoren bare noen få driftstimer i løpet av sommeren, utgjør ingen ting. Forbruket er avhengig av hvilken båt og propell du velger til slutt.

 

Det du bør tenke på om du har en lokal leverandør med kort vei til verksted, en 4-takter må inn til service hvert år.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...