Jump to content

Nye AGM batterier, men må de lades før montering i båten?

lurvetass

Recommended Posts

Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, kun endre tilstand (husker ikke hva loven heter). Det vil si at spenningsfall i en ledning, eller andre former for effekt-"tap" er at noe av energien går over til andre energiformer. Det kan være bevegelse, lys, lyd eller varme, og i slike tilfeller vi snakker om er det varme som er tyven. Det er jo også årsaken til at boksen til skillediodene har kjøleribber. Varmen skal ledes vekk. Når du har spenningsfall i en ledning er det i prinsippet akkurat som en varmeovn. Spenningsfallet øker med strømmen, og regner du på P=UxI får du effektutviklingen. Har du et spenningsfall på 0,5V, og strømmen er 80A, har du en effektutvikling på 40 watt. 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Jeg er enig med deg i det Lars. Men nå er det jo heller ikke jeg som har påstått at det er slik, tvert i mot. Jeg har bare illustrert prinsippet i et skjema for å luke bort misforståelser.

Påstanden er altså at parallellkoblede dioder kan gi en spenningsøkning som er skadelig for batteriene: 

For meg er det det det samme hvem som påstår hva, og din utmerkede skisse, viser helt tydelig at det er feil med dataene.

Nå kan jeg faktisk ikke se at noen påstår at dioder i parallell kan øke spenningen. Hvem bruker dioder i parallell i dette scenarioet? I en diodeskiller er anodene koblet sammen, med en katode til startbatteri, og en til forbruksbank. Og alt etter hvor "sultne" batteriene er, blir spenningen ut på hvert batteri forskjellig. MEN: Disse spenningene kan ikke bli høyere enn inn på diodeskilleren så sandt det går strøm til batteriene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

MEN: Disse spenningene kan ikke bli høyere enn inn på diodeskilleren så sandt det går strøm til batteriene.

Det var vel i dette tilfellet Jørg mente det kunne skje, helt på slutten når det gikk lite eller ingenting til det ene batteriet, mens det gikk mye til det andre. 

Venter i spenning på at Jørg skal dukke opp her :) 

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Nå kan jeg faktisk ikke se at noen påstår at dioder i parallell kan øke spenningen.

Hvorfor stiller du slike spørsmål da ? Altzheimer light ?

Sitat

Hmm, dette må du forklare for meg Jørg. Hvordan kan spenningen på et av batteriene (U2  = 15,2V), ETTER en skillediode bli høyre enn på kilden, dynamoen (U1 = 14,5V)? Jeg er skråsikker på at det ikke kan være korrekt.

Som en liten digresjon; for de som går lange strekk, typ 10t til flere døgn,  kan for høy ladespenning fra dynamo  være et problem.  For de  som har senseledning og diodeskiller (som jeg tror trådstarter har), kan man da enkelt senke spenningen fra dynamoen ved å legge inn en bryter som kobler senseledningen sammen med inngangen på diodeskilleren (eller utg. på dynamo om du vil).  Da vil du normalt få senket spenningen med ca.0,6V til batteriene:-)

@Lars H, jeg er enig med deg og blir svært overrasket om Jørg har rett I sin påstand (er selv service elektroniker).  Men en ting stiller jeg spørmål ved: En diode med terskelspenning 0,6V, vil vel mer eller mindre ha dette spenningsfallet uansett strøm?  Det jeg mener er at jeg tror ikke spenningsfallet vil variere mellom 0,2V og 0,7V, la oss si på strømmer mellom 5A og 90A (uten å noen gang ha testet dette)?

www.leahnis.net

Mix skrev for 1 time siden:

Hvorfor stiller du slike spørsmål da ? Altzheimer light ?

Det er godt mulig, har jeg den sykdommen er jeg neppe i stand til å diagnostisere meg selv.

Frehau skrev for 1 time siden:

kan man da enkelt senke spenningen fra dynamoen ved å legge inn en bryter som kobler senseledningen sammen med inngangen på diodeskilleren (eller utg. på dynamo om du vil).  Da vil du normalt få senket spenningen med ca.0,6V til batteriene:-)

Jeg har løst dette med en ekstern regulator som senker spenningen når batteriene blir fulle (Sterling PDAR). Jeg har satt bulkladingen (minst en time) til 14,8V før den går ned på 13,65V. PDAR regulatoren kan også settes til andre spenninger.

Frehau skrev for 1 time siden:

En diode med terskelspenning 0,6V, vil vel mer eller mindre ha dette spenningsfallet uansett strøm

Nei, ta en titt i databladene for diverse dioder, så finner du kurver som viser at spenningsfallet endrer seg, og det er ikke lineært.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Au, nå kom jeg på at jeg må til slik sjekk hos legen innen midten av november for å fornye førerkortet for bil. Det er vist noen som mener at når en passerer 75 år begynner en å bli gammel.

Lars H. skrev for 20 timer siden:

For meg er det det det samme hvem som påstår hva, og din utmerkede skisse, viser helt tydelig at det er feil med dataene.

Nei, det er ikke feil med dataene. Årsaken er at det ikke er noen data. Verdiene i skjemaet er hypotetisk iht. Jörgs forklaring. Jörg har også bekreftet at verdiene er korrekte.

Sitat

Nå kan jeg faktisk ikke se at noen påstår at dioder i parallell kan øke spenningen. Hvem bruker dioder i parallell i dette scenarioet? I en diodeskiller er anodene koblet sammen, med en katode til startbatteri, og en til forbruksbank. 

Har du ikke sett at noen påstår det? Har du ikke sett denne påstanden som jeg også har sitert og kommentert tidligere? I så tilfelle har du et ganske så selektiv syn :wink:

Joerg Becker skrev On 27.6.2018 at 11.06:

Jepp, det er en effekt som oppstår ved bruk av dioder som kobles parallell (nettopp skilledioder).

Spenningsfallet ved last på en uttak overføres med motsatt foretegn til andre uttaket når det går lite last på den.

Kan du måle med multimeter.

Sånn er det når mystiske og spennende ting diskuteres. 

Slle er vi spente på jorgs forklaring. 

Foreløpig gjør vi som worry II og nyter livet i båten på Stauper. 

Solcellepaneler lader og batteriene har det nok fint med 13,5V og 5,1 A inn fra solen. 

Men et annet spørsmål. 

Nå som batteriene er i bruk og tappes og lades jevnlig. Vil de bli litt bedre enn de var som helt nye? 

Spør fordi i morges var spenningen på 12,9V etter natten og det er vel bra når kjøleboks en surrer og går i varmen. 

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev for 1 time siden:

Verdiene i skjemaet er hypotetisk iht. Jörgs forklaring. Jörg har også bekreftet at verdiene er korrekte.

'Da hadde det vært greit å si det med en gang. Jørg sin bekreftelse tviler jeg på at disse tallene er korrekte, tror jeg må bero på en språklig missforståelse.

Komodo skrev for 1 time siden:

Har du ikke sett at noen påstår det? Har du ikke sett denne påstanden som jeg også har sitert og kommentert tidligere? I så tilfelle har du et ganske så selektiv syn

Først ble jeg beskyldt for å ha Altzheimer fra en her på forumet. Nå skulle jeg ha selektivt syn. Det feiler ikke øynene mine noe som helst. Jeg kan Ohms lov etter mange års utdannelse og praksis. Så slutt med dette tullpreiket! (undskyld).

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jepp, det er en effekt som oppstår ved bruk av dioder som kobles parallell (nettopp skilledioder).

Den som påstår noe slikt, har enten uttalt seg litt feil, skilledioder er ikke koblet i parallell. Og i værste tilfellet ikke har peiling på elektrisitet/elektro/elektronikk. Og det er jeg temmelig sikker på at ikke gjelder Jørg.

lurvetass skrev 1 time siden:

Men et annet spørsmål. 

Nå som batteriene er i bruk og tappes og lades jevnlig. Vil de bli litt bedre enn de var som helt nye? 

Nei, batterier eldes fra dag 1, akkurat som du og meg. Skulle teorien din være korrekt, ville jo et batteri leve uendelig, og mye mer enn vanlige 8 - 12 år.

Lars H. skrev 55 minutter siden:

'Da hadde det vært greit å si det med en gang. Jørg sin bekreftelse tviler jeg på at disse tallene er korrekte, tror jeg må bero på en språklig missforståelse.

Den som påstår noe slikt, har enten uttalt seg litt feil, skilledioder er ikke koblet i parallell. Og i værste tilfellet ikke har peiling på elektrisitet/elektro/elektronikk. Og det er jeg temmelig sikker på at ikke gjelder Jørg.

Den første er det jo flere ganger sagt er hypotetiske verdier, og dioder i parallell er det Jørg som har kommet med som du ser. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 27 minutter siden:

parallell er det Jørg som har kommet med som du ser. 

Dette må være en skrivefeil fra Jørg, han vet utmerket godt hvordan en skillediode enhet fungerer og er koblet! Slutt nå opp med dette maset!

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nei, batterier eldes fra dag 1, akkurat som du og meg. Skulle teorien din være korrekt, ville jo et batteri leve uendelig, og mye mer enn vanlige 8 - 12 år.

Dette har jeg 0 peiling på det, så det er sagt, men: I el bilen min står det at batteriet får opp sin kapasitet først når det er ladet opp noen ganger. Det er kanskje helt andre batterier enn vi snakker om her....

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Nei, tenkte ikke de ville vare uendelig og veldig klar over at både batterier og folk eldes. Men tenkte kanskje at de oppnådde full kapasitet etter et par tre opp og utladinger før vanlig elding startet. De har jo vært lagret en stund før de kommer i drift så jeg tenkte at det var først nå det indre livet i batteriet kom skikkelig i gang. Men det indre livet i et batteri er jo for meg nesten litt mystisk selv om det jo for mange er ganske enkle saker. Likevel vanskelig nok til at den tråden har fått mange innlegg. 

Hilsen

Lurvetass

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Da hadde det vært greit å si det med en gang. Jørg sin bekreftelse tviler jeg på at disse tallene er korrekte, tror jeg må bero på en språklig missforståelse.

Hva mener du nå? Dette kom da uttrykkelig fram i starten av tråden:

Først ba jeg Jörg sette opp en skisse med gitte verdier for å illustrere fenomenet han påpeker:

Komodo skrev On 28.6.2018 at 1.37:

Beklager Jörg, men jeg skjønte ikke dette her helt jeg. Kan du skisse opp et skjema og sette inn voltmeter som forklarer dette? Er dette en så stor effekt at man bør ta hensyn til dette i forhold til ladespenning på batteriene?

Men så tenkte jeg meg litt om, og fant ut at det er urimelig å forlange/forvente at Jörg skal sette seg ned å skisse opp et skjema for min del. Jeg skisset derfor opp et lite skjema og la inn et bilde:

Komodo skrev On 28.6.2018 at 15.34:

Årsaken til at jeg ønsket et skjema er for å slippe lange forklaringer og utledninger med påfølgende misforståelser. Men jeg skjønner jo selvsagt at jeg ikke kan forlange at du skal sette deg ned og tegne et skjema, bare for at jeg skal få tilfredsstilt min nysgjerrighet.

Jeg har derfor skisset opp et enkelt skjema som et utgangspunkt.

IMG_4154.JPG.c2cfac9c664719bfa70834f47e9b1968.JPG

Diodene som jeg har tegnet inn er slik jeg forstår at skilledioder kobles. Hvis koblingen du tenker på er annerledes får du korrigere meg, hvis ikke bruker vi eksempelet.

Vi tar da følgende eksempel.

I1 = 50,5A

I2 = 0,5A

I3 = 50A

U1 = 14,5V

U2 = 15,2V

U3 = 13,8V

Har jeg forstått deg riktig da? Det er jo da U2 jeg er særlig opptatt av.

Hvorpå Jörg svarte:

Joerg Becker skrev On 1.7.2018 at 18.11:

Det har du forstått HELT riktig, Komodo.

Takk for at du tok jobben med skissen for meg.

@Lars H.Helgesen. Vi er bare mennesker vi alle sammen. Jørg kom med en påstand som du benekter kan være riktig. Du svarer en masse uten i det hele tatt å ha lest hele tråden. Når man gjør deg oppmerksom på ting så bare glefser du til oss. Uansett hva jeg personlig skriver så hugger du til som som bikkje. Nå siste denne tråden og et par innlegg ovenfor, men også i en annen tråd hvor du påstår at jeg skremmer vettet av folk. Etter læreboka så kalles dette hersketeknikk og det vil jeg ha meg frabedt. Du legger opp til en offentlig debatt med meg når du kanskje burde tatt det på IM. Ser også at du behandler Komodo på samme måte, jeg er ikke ute etter en unnskyldning, men synes virkelig du burde be Komodo om unnskyldning. For jeg ser du snerrer til han. Vi er bare ukyndige mennesker som prøver å lære oss noe nytt og da trenger vi ikke slike hovmodige kommentarer som du kommer med. Du er et voksent menneske som burde kjenne til hvordan man skal oppføre seg. 

Jeg er fra Tromsø og er vant til mye. Vi snakker kanskje med store ord og kaller en spade for en spade,  men dette tar kaka. 

For min del så er jeg ferdig med denne og håper vi kan dele erfaringer og kunnskap videre her på BP. 

Redigert

Forresten, har det fall deg inn at du faktisk kan ta feil? 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...