Jump to content

Nye AGM batterier, men må de lades før montering i båten?


lurvetass

Recommended Posts

Hei til alle.

Fikk en telefon at dere krangler ?!?  :)
 

Med rutet mikroskjerm orker jeg ikke å lese hele diskusjonen.

Men bruk multimeter eller fiskestang isteden, det her er ikke noe å krangle om.


Sjekk på en båt som har skillediode -med- spenningsfall.

Bruk multimeter VDC for å måle, er bare det som må til.

 

Tøm forbruksbank for en del Ah.
Sense fra regulator sitter der.

Start motoren,
sammenlikne spenningene mellom Startbatteri og Forbruksbatteri.

Startbatteri vill ha mer spenning enn forbruksbatteri.
Spenningen på start er nærmest Startbatteri + Spenningsfall.

Ligger spenningen over kokepunktet vill batteriet koke.

--Ende--

 

God sommer !

 

Hilsen

Jörg
(tilbake ca 12.07.)
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Uansett var det nok riktig av meg å bytte batteriene. 

Nå etter nok en natt med litt forbruk og vifta på toalettet gående, kjøleboks og lys på har jeg 12,81V på Forbruksbatteriene. Mot de gamle etter en natt med bare kjøleboks 12,4V. 

Så de nye er mye sprekere. 

Nøyere målinger får tas seinere. 

Nå er det god sommer til dere alle ??

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Og da er vi tilbake der Lars H helt korrekt påpeker:

1. Det vil kunne være forskjell på spenningen over startbatteri og forbruksbatteri.
2. Ved stor strøm til forbruksbatteriet vil det være et større spenningsfall over dioden , men summen av spenning over forbruksbatteri og diode = spenning fra dynamo.

3. Ved liten strøm til startbatteriet siden det er fult, går det lite strøm gjennom dioden og spenningsfallet er lavt, men summen av spenning over startbatteri og diode = spenning fra dynamo.

 

PS jeg skjønner at Lars H blir irritert. Det er flere enn Jorg som kan noe om dette feltet. Lars H er en av de.

Men nå tar jeg også ferie. God sommer til dere alle :-)

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Som det mange ganger har vært påpekt; spenning alene sier ikke så mye om batteriets gjennværende kapasitet. Skal du måle spenning må du også vite hvor mange A batteriet "leverer" 

 

F. eks. blybatterier  sies å være: 

100%           ved 12,8V hvilespenning ingen strømtrekk, . 12,4V når de belastes med 5A og 12,2V når de belastes med 10A.

50% igjen    ved 12,3V hvilespenning ingen strømtrekk, . 11,9V når de belastes med 5A og 11,7V når de belastes med 10A

Dette er ikke fasit med kan brukes som en pekepinne på bateriets tilstand.

(Her vil sikkert mange ha andre oppfatninger, dette er en tommelfinger regel)

AGM og Gel har muligens andre verdier

 

Link to post

Dere som har peiling :-)

 

Har bly-batteri vs AGM-batteri stort sett samma ladeprosedyre og spenninger? Jeg har ikke satt meg inn i dette, det jeg fikk vite var at når et AGM batteri begynner å bli utslitt (gammelt) så vil det kutte uten forvarsel, bly batteri blir vel bare gradvis dårligere?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Helt korrekt som Komodo sier. Holder vi Litium-batterier utenfor, er det 4 varianter av slike batterier der blyplater står nede i svovelsyreoppløsning.

  • Batteri der syren er helt flytende og en har propper til å måle syrevekt/fylle på destillert vann.
  • Batteri der syren er helt flytende, men helt lukket
  • Batteri der syren er sugd opp i matter, disse er også lukket og heter AGM-batteri
  • Batteri der syren er i geleform, disse er også lukket og heter Gel-batteri

Da tror jeg jeg har fått med det meste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvis det er meg du spør, så har jeg ikke satt meg godt nok inn  dette til å vurdere de forskjellige typene opp mot hverandre. Jeg er fornøyd med mine batterier med propper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
John_Kr skrev for 8 timer siden:

ok, takk for svaret, bra forklaring..., men hva er egentlig egenskapen til et AGM  batteri, 

I forhold til et konvensjonelt blybatteri med flytende syre har mange AGM batterier evnen til å gi fra seg og ta til seg høyere strøm. Dvs. bra til å forskyne vinsj og truster, og tar lading fort. De har også gjerne noe høyere hvilespenning, og en flatere spenningskurve ved utlading. Men det finnes også AGM batterier som har særlig gode egenskaper som forbruksbatteri. Gele batterier derimot er vel stort sett mer egnet som forbruksbatterier der man har lavere stømtrekk over lengre tid. En ulempe med Gele (såvidt jeg har forstått på Jörg) er at de trenger lengre tid i absorbsjonsfasen før de er fulladet. En ulempe med gele og AGM, men like fullt for lukkede syre, er at de ikke kan etterfylles med elektrolytt, så det er mye viktigere å ha kontroll på at de ikke blir ladet med for høy spenning. En fordel med AGM og gele er at de (visstnok) tåler dypere utladning enn vanlige flytende syre. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje noen andre kan forklare det?

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei Komodo.
Jeg er dessverre svært opptatt med arbeid, har ikke luft for å bidra med mye underholdning eller lese tråden nå.

Hvilke påstander, kan du presisere det er du snill?

 

Takk.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ikke la denne uviktige "underholdningstråden" hefte deg i arbeidet ditt Jörg :smiley:  

 

Men hvis du får tid og inspirasjon så er det altså dette diskusjonen dreide seg om:

 

Joerg Becker skrev On 28.6.2018 at 1.17:

Nei, jeg mener akkurat som jeg skrev.


Spenningsfallet til forbruk (f.eks. minus/- 0,7V) finner man tilnærmende lik og da med omvendt foretegn (+ isteden -)

på uttak uten høy strømflyt.
Påtrykk av spenning her fører til overspenning, så selvfølgelig til en del overlading, og derfor gassing med det.

 

:seeya:

Jørg

 

Ut fra mine elektronikkunnskaper skal ikke det være mulig. Om det allikevel skulle være tilfelle, så må det være et fenomen jeg ikke kjenner til. Og jeg er alltid interessert i å lære :yesnod:

 

Jeg ønsket derfor å få en avklaring på dette:

Komodo skrev On 28.6.2018 at 15.34:

Årsaken til at jeg ønsket et skjema er for å slippe lange forklaringer og utledninger med påfølgende misforståelser. Men jeg skjønner jo selvsagt at jeg ikke kan forlange at du skal sette deg ned og tegne et skjema, bare for at jeg skal få tilfredsstilt min nysgjerrighet.

 

Jeg har derfor skisset opp et enkelt skjema som et utgangspunkt.

IMG_4154.JPG.c2cfac9c664719bfa70834f47e9b1968.JPG

 

Diodene som jeg har tegnet inn er slik jeg forstår at skilledioder kobles. Hvis koblingen du tenker på er annerledes får du korrigere meg, hvis ikke bruker vi eksempelet.

 

Vi tar da følgende eksempel.

I1 = 50,5A

I2 = 0,5A

I3 = 50A

 

U1 = 14,5V

U2 = 15,2V

U3 = 13,8V

 

Har jeg forstått deg riktig da? Det er jo da U2 jeg er særlig opptatt av.

 

Joerg Becker skrev On 1.7.2018 at 18.11:

Det har du forstått HELT riktig, Komodo.

Takk for at du tok jobben med skissen for meg.

 

Men alle er ikke enig i at det kan være slik:

Lars H. skrev On 28.6.2018 at 15.36:

... den absolutt høyeste spenningen en kan måle, er ut på kontakten fra dynamoen! Det er her energien kommer fra som i et vannkraftverk før demningen  bassenget. Frem til skilledioden, er det motstand (dersom ikke kabelen dt er uendelig tykk), så inn på skilledioden er spenningen littegranne lavere. Så skal strømmen gå gjennom to dioder, en til forbruksbanken, og en til startbatteriet.

 

Alle dioder har et spenningsfall, så ut av diodene er spenningen lavere enn inn. Går det mye strøm, blir spenningen ut lavere enn ved lite strøm.

 

Og der er vi ved den store misforståelsen at en spenning kan øke! Det kan den ikke uten masse elektronikk osv. Dersom forbruksbanken er godt nedtappet, suger den mye strøm og spenningen ut av dioden blir fort 0,7V lavere enn inn. Men startbatteriet er vanligvis ikke så sultent, si i den dioden blir ikke tapet så stort, kanskje bare 0,2V.

 

Og flere venter altså på en avklaring om dette:

Lars H. skrev On 1.7.2018 at 18.52:

Hmm, dette må du forklare for meg Jørg. Hvordan kan spenningen på et av batteriene (U2  = 15,2V), ETTER en skillediode bli høyre enn på kilden, dynamoen (U1 = 14,5V)? Jeg er skråsikker på at det ikke kan være korrekt.

 

Kjellg skrev On 2.7.2018 at 23.57:

Jørg påstår hardnakket at det er slikt. Vi får se hva han kommer med når han kommer tilbake fra Tyskland senere denne uka. 

Blir i hvertfall spennende å se hva han skriver. 

 

Frehau skrev On 3.7.2018 at 16.41:

@Lars H, jeg er enig med deg og blir svært overrasket om Jørg har rett I sin påstand (er selv service elektroniker). 

 

lurvetass skrev On 4.7.2018 at 12.55:

Sånn er det når mystiske og spennende ting diskuteres. 

Alle er vi spente på jorgs forklaring. 

 

Link to post

...huff, ja, skjønner.

Med ordentlige briller hadde det nok vært bedre for meg, og så litt saktere.

 

1.) Lars har rett, spenningen kan ikke være høyere på inngangen enn på utgangen.
Klønete av meg, jeg forutsetter nok for ofte at alle følger med i detaljene.


2.) ... og som er mere viktig enn feilen ovenfor.

Likevel er det riktig at spenningsfallet (i din skisse) mellom U1 og U3
kan legges tilnærmende komplett på U2 (dvs. med nå positiv foretegn) som beskrevet i innlegget ovenfor.

Sitat av meg selv:

Sitat

 

 

Sjekk på båt som har skillediode -med- spenningsfall.

Bruk multimeter VDC for å måle, er bare det som må til.

 

Tøm forbruksbank for en del Ah.
Sense fra regulator sitter der.

Start motoren,
sammenlikne spenningene mellom Startbatteri og Forbruksbatteri.

Startbatteri vill ha mer spenning enn forbruksbatteri.
Spenningen på start er nærmest Startbatteri + Spenningsfall.

Ligger spenningen over kokepunktet vill batteriet koke.

 

...uforandret.

 

=> Så bruk i alle fall multimeter for å sjekke spenninger på batteriene når du bruker skilledioder med spenningsfall.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beklager at det var utløser til en delvis unødvendig diskusjon.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ingenting å beklage Jörg, bare fint at du oppklarer :thumbsup:

 

Det du sier er altså at spenningsøkning på den tidligere beskrevne måten ved dioder kan oppstå. Har du et navn på dette elektroniske fenomenet? Eller kan du beskrive hva som skjer? Induksjon skjønner jeg, men dette fenomenet kjenner jeg ikke.

Link to post
  • 2 år senere...

Oppdatering etter 2 vinterlagringer og nå tredje sesongen med batterioppsettet.

Og et par nye spørsmål.

 

Siden vi bare ligger med landstrøm en dag eller to og da med forbruk valgte jeg å ta sjansen på å la sleipner laderen være som den var originalt. 

 

Vinterlagring:

Ladet opp ett døgn og kobler fra pluss ledningene på batteriene og bunter disse pent sammen så de ikke skal komme borti noe, men lar alt stå i båten.

Spenningen på batteriene har holdt seg på topp uten vedlikeholdslading i løpet av vinteren.

Startbatteriet 12,75 V og AGM Ritar batteriene 13,1 V begge år. Virker helt stabilt.

 

I uthavn:

Under bruk har vi koblet på løst solcellepanel og forbruksbanken har aldri vært under 12,4 V som jeg har sett under bruk. 

Vi bruker kjøleskap, Wallas kokeapparat og ofte litt dieselvarmer på kvelden samt litt lading av telefoner så ikke det største forbruket.

 

I gjestehavn med landstrøm:

Samme forbruk, men da dropper vi jo solcellepanelet og ligger bare noen dager av gangen.

 

Det virker som om Ritar batteriene har høyere hvilespenning enn startbatteriet.

Det er et BEP VCR skillerele som styrer ladingen.

 

Det jeg opplever er at dette holder forbruk og start sammenkoblet når spenningen er over 12, 8 V slik det skal.

Da virker det som om AGM batteriene vil jevne seg ned mot startbatteriets hvilespenning i løpet av noen dager etter at vi har kjørt eller ladet.

Forbruksbanken faller med 0,1 V i døgnet til releet kobler ut og da stabiliserer det seg. 

 

Ofte kobler jeg på solcellepanelet når båten ikke er i bruk.

Har byttet regulator til en slik blå Victron alle skryter av. Panelet har nok fått seg en smell for spenningen på det er ikke rundt 20 V som det pleide å være, men rundt 15 V når sola skinner. Regulatoren holder da spenningen på batteriene på 13,1 eller 13,2 V.

 

Er det noe problem med denne spenningsforskjellen på batteriene som jevner seg ut? Burde det vært en mekanisk bryter imellom?

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Høy spenning flyter til lav spenning og begrepet utjevning er da relativ.
Spørs er jo hvor mye kapasitet det er som flytter seg fra A til B.
Noen batterier har høy hvilespenning, men ikke kapasitet bak det.
Hvis du f.eks. tilkobler en liten forbruker med f.eks. to fem Ampere og
spenningen synker rask til noe lavere/lik start da ser du bare på overflatespenning, som er uten nytte.
Men tar det lenge da er det kapasitet som forsvinner, og som så masserer startbatteriet.

Hovedbryter er vel ikke akkurat det beste, fordi kan glemmes.
Når dette ikke er ønskelig at reléet holder seg lukket så lenge kan du jo isteden
installere enten en passivfordeler (skillediode, MosFet-fordeler)
eller bare et skillerelé som arbeider med andre spenninger eller som t.o.m. kan justeres
på både trigger-spenningene og om den skal sense på bare en side eller dual (det siste siden du bruker solceller på forbruk, om jeg skjønte det riktig).

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Oppdatering her @Joerg Becker

Da har batteriene fått stå i ro et par dager og spenningen ligger på 12,9 V 

Kjøleboksen på en time og de gikk ned til 12,76 V mens den stod på og etterpå opp til 12,88 V.

 

Så slapp jeg ankeret ned inne i havna og kjørte vinsjen noen sekunder.

Nå etterpå ligger de fortsatt på 12,85 V.

 

Det er fortsatt godt over startbatteriet som ligger stabilt på 12,75 V, men ikke nok til at releet koblet seg inn igjen da jeg koblet det inn.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...