Jump to content

Nye AGM batterier, men må de lades før montering i båten?

lurvetass

Recommended Posts

Komodo skrev 4 minutter siden:

Har jeg forstått deg riktig da? Det er jo da U2 jeg er særlig opptatt av. 

Hvem du har misforstått, skal jeg ikke si noe om, men at spenningen noe som helst i systemet kan bli høyer enn på klemmene ut av dynamoen er rett og slett feil. Se mitt innlegg ovenfor.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker, som gammel pensjonert elektronikk/elektro ingeniør, mener jeg å ha mitt på det tørre. Hadde jeg giddet, kunne jeg også illustrert det med et skjema, men det får være grenser her vi ligger i solskinnet i Hunnebostrand Sverige (med lading som funker!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

Nå må dere holde opp med alle mulige fantastiske teorier, her er det bare snakk om litt misforståelser. 

Er du sikker? 

Sitat

... den absolutt høyeste spenningen en kan måle, er ut på kontakten fra dynamoen! 

Ja, enig i det. 

Sitat

Og der er vi ved den store misforståelsen at en spenning kan øke! Det kan den ikke uten masse elektronikk osv. 

Sitat

Men uansett er spenningen høyere inn på skillediodene, og aller høyest ut på polene av dynamoen.

Noe jeg også har forsøkt å si, men der påstår Jörg noe annet. 

Hvem du har misforstått, skal jeg ikke si noe om, men at spenningen noe som helst i systemet kan bli høyer enn på klemmene ut av dynamoen er rett og slett feil. 

Du siterer meg og sier at jeg misforstår. Da lurer jeg på om du har lest de tidligere innleggene. Det er ikke jeg som påstår at dioder "skaper" spenning. Jeg har bare satt opp et skjema for å illustrere det Jörg påstod. 

Komodo skrev 28 minutter siden:

Du siterer meg og sier at jeg misforstår.

Mulig det ble oppfattet det som en sitering, det var ikke noe personlig ment. Jeg forsøkte bare etter beste evne å rydde opp i feiltolkinger/misforståelser/feil. Men greit nok, jeg kan holde kjeft jeg og heller gå inn på bryggen her i Hunnebostrand og ta tampen for de som kommer inn her i blæsten

Da har jeg vært og sjekket igjen. Nå er det vedlikeholdslading og spenningen er 13,67v på både forbruksbatterier og start. Alle batteriene var også kjølige å ta på så ingen varme å kjenne. Nå kan de få stå litt uten landstrøm før jeg ser om de holder bedre enn de gamle og måler litt under gange. Legger ut bilde av laderen også som Komodo ba om.

20180628_171551.jpg.9a959e04e6c1f7ac46237d93a3b5c841.jpg

Hilsen

Lurvetass

Jeg forsøkte bare etter beste evne å rydde opp i feiltolkinger/misforståelser/feil. Men greit nok, jeg kan holde kjeft jeg og heller gå inn på bryggen 

Nei,  ikke hold kjeft Lars! Vi setter pris på at du klarer opp i misforståelser!  Men når du skriver som du gjorde lurer jeg på hva du mener jeg har misforstått. 

lurvetass skrev 55 minutter siden:

Legger ut bilde av laderen også som Komodo ba om.

20180628_171551.jpg.9a959e04e6c1f7ac46237d93a3b5c841.jpg

Det der er en Mascotlader. Hvis du skrur den opp vil du finne et potmeter på kretskortet hvor du kan justere spenningen som jeg beskrev tidligere. 

Komodo skrev 18 minutter siden:

Nei,  ikke hold kjeft Lars! Vi setter pris på at du klarer opp i misforståelser!  Men når du skriver som du gjorde lurer jeg på hva du mener jeg har misforstått. 

Igjen, dette har ikke med deg å gjøre. Og jeg orker ikke å finlese hva du har skrevet i denne tråden (en gang til) som jeg har lest fra ende til anden.

Mitt bidrag ha kun vært for å rydde opp og forklare litt om strøm, dynamoer, kabler, skilledoder og spenning/strøm til batteriene . Jeg skal ta en prat med min gode venn Jörg som vel har vært litt uheldig med språket i denne saken. Men nå er han ute med båt og må få være litt i fred.

Lars H. skrev 36 minutter siden:

Mitt bidrag ha kun vært for å rydde opp og forklare litt om strøm, dynamoer, kabler, skilledoder og spenning/strøm til batteriene . Jeg skal ta en prat med min gode venn Jörg som vel har vært litt uheldig med språket i denne saken. Men nå er han ute med båt og må få være litt i fred.

Det var en veldig bra forklaring du kom med Lars. Så fortsett med dine nøkterne enkle forklaringer. 

For mange av oss amatører er dette med strøm på grensen til magi.

Så bra at laderen kan justeres Komodo. Det får bli et prosjekt fremover. Nå håper jeg det fungerer greit i ferien.

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev On 28.6.2018 at 15.34:

Beklager at jeg ikke klarer å følge med på BP for tiden.

Ferie + mange egne kunder som trenger min oppmerksomhet som er igjen + lange netter med venner

= for lite tid her.
Forandrer seg igjen etter ca. 12.07.

IMG_4154.JPG.c2cfac9c664719bfa70834f47e9b1968.JPG

Diodene som jeg har tegnet inn er slik jeg forstår at skilledioder kobles. Hvis koblingen du tenker på er annerledes får du korrigere meg, hvis ikke bruker vi eksempelet.

Vi tar da følgende eksempel.

I1 = 50,5A

I2 = 0,5A

I3 = 50A

U1 = 14,5V

U2 = 15,2V

U3 = 13,8V

Har jeg forstått deg riktig da? Det er jo da U2 jeg er særlig opptatt av.

Det har du forstått HELT riktig, Komodo.

Takk for at du tok jobben med skissen for meg.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hmm, dette må du forklare for meg Jørg. Hvordan kan spenningen på et av batteriene (U2  = 15,2V), ETTER en skillediode bli høyre enn på kilden, dynamoen (U1 = 14,5V)? Jeg er skråsikker på at det ikke kan være korrekt.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Hmm, dette må du forklare for meg Jørg. Hvordan kan spenningen på et av batteriene (U2  = 15,2V), ETTER en skillediode bli høyre enn på kilden, dynamoen (U1 = 14,5V)? Jeg er skråsikker på at det ikke kan være korrekt.

I noen tilfeller er det jo riktig , men med de høye spenningene som er nevnt her var det litt merkelig. Senker vi spenningen kan det jo bli riktig på sett og vis.  Eksempel : har skillediode og truster på startbatteri. Før bruk av truster ligger både start og forbruk på 14,2 volt. Truster brukes og voltmeter som er tilkoblet start faller til like under 12 volt. Ekkoloddet som også har spenningsmåling tilkoblet forbruk viser 12,8 volt, ja kanskje mer også i samme øyeblikk . Jeg tviler på at det er stort mer enn litt over 12 volt ved dynamoens utgang i samme øyeblikk da den forer truster og startbatteri og dermed er det ei kort tid mer spenning på forbruksbatteri enn det er på diodens inngang. Dette er vi inneforstått med, men de tallene som Komodo satte som eksempel er vel verre og forklare eller,,,, for her er spenningen nesten over det dynamo noen gang har levert

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev 1 time siden:

... de tallene som Komodo satte som eksempel er vel verre og forklare eller,,,, for her er spenningen nesten over det dynamo noen gang har levert

Ja, og akkurat det er jo litt av poenget her.

lurvetass skrev 1 time siden:

Hmm, ja nå nærmer det seg magi. 

Jeg kan forstå det Lars forklarer, så nå venter jeg i spenning på fortsettelsen. 

:lol:

Nå er vi ute og tester batteri banken. Glemte undervannslysene på i gårkveld og har hatt kjøleboks på siden midt på dagen i går og hadde 12,65V i morges. Nå har jeg koblet opp solcellepaneler og tanker strøm. 13,3V og 4,5 A. 

Oppdaget i går at radioen var så varm at jeg nesten ikke kunne ta på den. Den ble koblet av med en gang og det kan hende jeg har funnet strømtyven i båten. 

Hilsen

Lurvetass

hegra skrev for 16 timer siden:

... de tallene som Komodo satte som eksempel er vel verre og forklare eller,,,, for her er spenningen nesten over det dynamo noen gang har levert

Ja, og akkurat det er jo litt av poenget her.

Poenget er at dette kke stemmer. Noen av spenningsmålingene må være feil, eller målt på forskjellig tidspunkt! Den som kan gi meg en forklaring på hvordan spenningen kan bli høyere ute i systemet enn fra kilden (dynamoen), vil få et problem med å overbevise meg og Ohm's lov.

lurvetass skrev for 16 timer siden:

Hmm, ja nå nærmer det seg magi. 

Jeg kan forstå det Lars forklarer, så nå venter jeg i spenning på fortsettelsen. 

Da har jeg målt på nytt. 

Startbatteriet holder 12,89V

Forbruksbatteriene holder 13,1V

Solcellepaneler er fortsatt i sola og spenningen på displayet der stemmer med Forbruksbatteriene. 

Så får vi se i kveld når sola har gått ned hvordan spenningen holder seg på Forbruksbatteriene. 

Men fortsatt virker dette logisk så litt igjen til magien fortsatt. 

Bortsett fra at solcellepanel og å høste strøm fra sola nesten er litt magisk i seg selv. 

Hilsen

Lurvetass

Lars H. skrev On 28.6.2018 at 15.36:

Og der er vi ved den store misforståelsen at en spenning kan øke! Det kan den ikke uten masse elektronikk osv. Dersom forbruksbanken er godt nedtappet, suger den mye strøm og spenningen ut av dioden blir fort 0,7V lavere enn inn. Men startbatteriet er vanligvis ikke så sultent, si i den dioden blir ikke tapet så stort, kanskje bare 0,2V.

Selvfølgelig har du rett i alt det du skriver LarsH.

Når man i tillegg da har sens på forbruksbanken vil dynamo forsøke å kompensere spenningstapet og gire opp spenningen. Resultatet er enda høyere overspenning til startbatteriet. Altså ingen mystikk.

Og nå skal jeg banne i kjerka.

Det aller beste og enleste er 2 stk gode hovedbrytere, men det krever at man ikke har hodet under armen og armen i bind. Men det genererer lite salg for leverandørene...

Og så er det min tur for bannskap. Jeg har "gammeldagse" skilledioder med spenningstap. Men jeg har senseledning som føler på forbruksbanken. Dette er et system hvor lite kan gå i stykker og som er helt "idiotsikkert". Diodene mine er over 20 år nå, og funker fremdeles. Forbruksbanken får den spenningen jeg har satt den eksterne regulatoren til (14,8V bulk, 13,65V float), og startbatteriet får da noen 10-deler høyere spenning. Startbatteriet er et helt vanlig Varta "bil" batteri med 580A CCA startstrøm. Det er lukket, uten mulighet til kontroll av syrevekt. Alder? det er nå på det 10-ende året og motoren, en 44hP Yanmar 4JHE) starter på 1 - 2 sekunder. Holder en seg unna AGM eller Gel batterier, er overspenning mange ganger bedre enn underspenning. Jeg hadde også et batteri en av bilene mine en gang der ladingen lå på opp mot 15,2V. Der måtte jeg etterfylle vann nå og da, men det hadde ingen problemer med start da jeg solgte bilen 10 år etter at dette batteriet var nytt.

I båten har jeg nå semitracton blybatterier med mulighet for fylling av vann, helt topp, men kun 6 år gamle nå, det bør nok helt sikkert klare over 10 år.

Hulda skrev 51 minutter siden:

Som jeg har skrevet ett- eller flere steder tidligere, det hele kommer an på hvor man har koblet sensen.

Enig i den, men det vanlige er å kople den til forbruk. Noe jeg også hadde gjordt.

Jeg gjorde bare et forsøk på å forklare hvor denne "mystiske" ekstra spenningen kommer fra, men det falt hvis ikke i god jord.

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Poenget er at dette kke stemmer. Noen av spenningsmålingene må være feil, eller målt på forskjellig tidspunkt! Den som kan gi meg en forklaring på hvordan spenningen kan bli høyere ute i systemet enn fra kilden (dynamoen), vil få et problem med å overbevise meg og Ohm's lov.

Jeg er enig med deg i det Lars. Men nå er det jo heller ikke jeg som har påstått at det er slik, tvert i mot. Jeg har bare illustrert prinsippet i et skjema for å luke bort misforståelser.

Påstanden er altså at parallellkoblede dioder kan gi en spenningsøkning som er skadelig for batteriene:

Joerg Becker skrev On 25.6.2018 at 22.03:

Spørsmålet ang. fordelingen.

Med relébasert fordeling blir det ikke forskjell ved lade- og ladesluttspenninger på start og forbruk.
Brukes det derimot skilledioder med spenningsfall da økes spenningen mot det batteriet som ikke absorberer mye strøm,

dvs startbatteriet siden den normalt aldri er utladet.

Med f.eks. -0,7V spenningsfall mot forbruk kan det fint bli + 0,5V tillegg på startbatteriet.

Har nå regulatoren f.eks. 14,7V som setpoint (ladesluttspenning)
da ville det ved 14.0V på dynamoen allerede bli >14,5V på startbatteriet.
Noe som  gjør at den koker og det blir verre jo høyere spenningen stiger.

Særlig med AGM og tillatt høy ladespenning bør man huske at AGM tar imot sålenge spenningen stiger.

Komodo skrev On 27.6.2018 at 2.15:

Hvordan kan du få høyere ladespenning på batteriet enn du har ut fra dynamoen?  Jeg har hørt om spenningsfall, men ikke spenningsøkning i kabler. 

Min utheving:

Joerg Becker skrev On 27.6.2018 at 11.06:

Jepp, det er en effekt som oppstår ved bruk av dioder som kobles parallell (nettopp skilledioder).

Spenningsfallet ved last på en uttak overføres med motsatt foretegn til andre uttaket når det går lite last på den.

Kan du måle med multimeter.

Komodo skrev On 27.6.2018 at 22.56:

Ja, det var nytt for meg. Økt spenning trodde jeg bare man fikk ved induksjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...