Sollux Startet 26.Juni.2018 Del på Facebook Startet 26.Juni.2018 God Kveld, Jeg er helt fersk på solcellefronte, faktisk ikke tør bak øra en gang. Jeg har kjøpt og montert følgende utstyr: Panel 100W : https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2603&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 Victron Smart Solar MPPT 75/15 Forbruksbanken består av: 2 X Sønnac SR-550 Dual 115Ah (lukket blysyre) Spørsmålet mitt er om jeg skal kjøre factory default lade oppsett, eller om jeg burde sette egne verdier i appen?? Factory setting: Absorption voltage: 14.10V Max Absorption time: 6 Hours Float voltage: 13.7 V Er det ellers noe viktig jeg må tenker på? Tips eller triks? Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Jeg har blybatteri og har satt på 14.3-13.8-13.2, men jeg er ikke ekspert. På min Victron regulator er default 14.4-13.8-13.2. Er flere tråder her inne som omhandler dette temaet, søk litt så finner du svarer. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 2 hours ago, Horst said: Jeg har blybatteri og har satt på 14.3-13.8-13.2, men jeg er ikke ekspert. På min Victron regulator er default 14.4-13.8-13.2. Er flere tråder her inne som omhandler dette temaet, søk litt så finner du svarer. Takk for svar! Nytt spørsmål: Ser nå at panelet startet med å lade med opptil 47W. Men nå 1-2 timer senere lader det med 20-25W. Panelet er på 100W og det er ikke en eneste sky i sikte! Batteriene er ikke fullladet, har ifølge BMV 712 forbrukt 37ah siden vi la til! Mener at i "bulk" modus burde et 100w panel klare mye mer en max 47w på tidenes soldag?(panelet er horisontalt limt på dekk) Legger ved bilder av fra regulator/history: Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Horisontalmonterte paneler er vel ikke optimalt, men 47W høres lite ut. Får du skygge på panelet fra rigg, tau, bom etc kan det være en grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 4 minutes ago, Horst said: Horisontalmonterte paneler er vel ikke optimalt, men 47W høres lite ut. Får du skygge på panelet fra rigg, tau, bom etc kan det være en grunn. Horst, ingen skygge fra rigg/tau når jeg oppnår 47w. Jeg ser at når jeg får skygge på 10% av panelet synker effekten til 5-7W. Tverrsnitt på kabel er 6mm2, strekket er 3-4 meter. Oppdaget at naboeni uthavn har 80w panel og har ladet med 60W store deler av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 Har fått B-vare du da, evt har du et annet problem. Kan varmen være ett tema? Effekten av panelene reduseres betydelig ved høye temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 30.Juni.2018 Del på Facebook Svart 30.Juni.2018 (redigert) Jeg har et 100w mykt panel fra sunbeam montert på dekk foran sprayhooden. På gode dager er ladestrømmen opp mot 6 amp. Jeg har samme regulator som deg, og 6 mm2 kabel, ca. 4-5 meter vil jeg tro. Du burde kunne forvente samme ladestrøm Redigert 30.Juni.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juli.2018 Del på Facebook Svart 1.Juli.2018 (redigert) Fikk ferdig montert mitt 120 watt panel fra Maritim. Funker kanon.. Leverer 6.3 amp nå i morgensolen... I går var det oppe i 6.9 i ettermiddags solen. Har et monterings feste som gjør at panelet kan med letthet vippes i 180 grader alt etter hvor solen er... Redigert 1.Juli.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Panelet mitt er jo limt på dekk, så det kan jo ikke vinkles mot solen. Har målt Voc til 18.93 (skal være 21,5V) så panelet leverer ikke slik det skal. Har kjøpt panelet hos sparelys.no, de ville ha panelet inn for å teste hos seg. Så da måtte jeg bestille ytterligere et panel til 2800,- fra sparelys, teste dette opp imot det jeg fikk først. Demontere det som er defekt og sende dette inn til sparelys.no. Jeg må innrømme at jeg synest at når man har mulighet til å få gode målinger direkte fra kunde med mulighet for å få det dokumentert at kunde skal slippe å bruke tid og penger på å sende inn panelet som er defekt. Det som er den værste bekymringen er jo at sparelys sier at panelet fungerer og jeg blir sittende med 2 paneler og 2800,- rett i søpla. Her kunne sparelys ha skaffet seg en ambassadør for deres butikk for noen skarve tusenlapper, men i stedet skaper de usikkerhet/en irritert kunde. Håper at sparelys tar til fornuften når de tester panelet, slik at jeg får refundert kosten av panelet.. Nytt panel ligger på posten og blir testet opp imot det første panelet. Planlegger å måle Voc og Isc i åpen krets, så sammenligne de to panelene. Skal poste resultater med bilder i morgen. Er det forøvring noen som har andre gode ideer til hvordan teste et solcelle panel? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 On 7/1/2018 at 11:02 AM, Ida Marie III said: Fikk ferdig montert mitt 120 watt panel fra Maritim. Funker kanon.. Leverer 6.3 amp nå i morgensolen... I går var det oppe i 6.9 i ettermiddags solen. Har et monterings feste som gjør at panelet kan med letthet vippes i 180 grader alt etter hvor solen er... Hei Ida Marie III, Flott montasje det der, Er 6,3 A ut fra MPPT eller er det inn fra panelet? Jeg har aldri vært oppe i høyere enn 3,8A ut fra MPPT, teoretisk mulig med 8,35 A Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 (redigert) Går ut i fra det er det den leverer til batteriene... bilde viser displayet på regulatoren ... Det jeg ser er at litt feil vinkel i forhold til solen, eller bare litt skygge på panelet..så faller effekten dramatisk.. med dette opphenget er det lett og følge solen i løpet av dagen.. Vi lå 4 døgn nå, med bare 2 stk 110 amp batterier innkoblet mot forbruk og panel lading.. funket veldig bra... brukte uhemmet med strøm... Her spesifikasjonen på panelet.. Redigert 4.Juli.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sollux Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 I dag fikk jeg hentet det nye panelet på posten. Panelene ble lagt ved siden av hverandre og målt med åpen krets. Det nye panelet leverer mye mer en det første panelet! Dette er selvfølgelig gode nyheter, men hadde vært greit å få god vare første gangen. Gamle panelet leverte i dag 38W når jeg legger det nye på samme sted gir dette 62W. Det er en bedring på 63% i forhold til det gamle. Nå er det bare å håpe på at sparelys.no ikke har noen innvendinger på min reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.