Jump to content

Tylor parafinovn, drivstoffrørkoblinger med oliven, må oliven byttes etter demontering?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Driver å går over er Tylors parafinovn som etterhvert skal i båten. Drivstofflinja til ovnen består av trykktank, stoppekran og filter før det kobles til brenneren. To av koblingene har en sånn oliven som tetter. De ser helt ok ut men hvordan er det med sånt, vil de bare gi trøbbel om jeg bruker de på nytt, kan de glødes eller er det bare å få tak i nye først som sist?

 

Både røra og koblingene er puslete greier og i mykt metall. Går det an å si noe ca om hvor hardt en kan stramme dette for å få det tett? Har skrudd litt på vanlige dieselrør og har det med å ikke tørre å stramme hardt nok til å få de tett... 

 

Siste spørsmål, er koblinger, oliven osv i så små dimensjoner som til disse ovnene hyllevare noe sted Oslo- Østfold. I tilfelle jeg roter det til... ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Glimrende :-) Må måle, er jo sikkert tommer dette iom at det ser ut til å være britisk håndverk hele veien i grunnen. Skal kjøpe noen ekstra "dingser" og koblinger og en rørkutter. Sitter og lurer på om det faktisk står noen briter og lager disse ovnene utpå øya si? Særlig dagtanken ser veldig håndlaga ut. 

Link to post
Share on other sites

Støttehylser kommer inn om tubingen har lav veggtykkelse. La oss si under 0.75 mm. Scedulen vokser innover. Slik vil du ikke greie å dytte inn støttehylse om veggtykkelsen på tubingen er eks. 1.00 mm eller mer. Om du titter på 'Byggingen av Hulda...', er dieselanlegget delvis bygget av glødd kopper uten støttehylser. Det er tett. Bare for å få med hele bildet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var ute og kikket på sakene, rørene er 5mm.. målt uten skyvelære, det ligger i båten, så jeg lurer på om det er noen "andre greier" som bruker så smått, mao om det vil være mulig å få over disk noe sted. 

 

Dobbelsjekket i manualen, rørene er 3/16 inches, så det blir 4,75mm rør. 

 

Hmm, ser ut som det må bli ebay. 

Link to post
Share on other sites

Jo, men da bruker man flenseverktøy.

 

Pinkvin skrev for 14 timer siden:

Skal kjøpe noen ekstra "dingser" og koblinger og en rørkutter.

Jeg anbefaler heller baufil. Hvis du bruker rørkutter blir røret valset litt i tuppen før det blir kappet. Da mister du utvendig diameter helt ytterst, og innvendig blir det en liten innsnevring. Det innebærer at snittringen blir for løs, og evt. støttehylse går ikke inn. På så tynne kobberrør er det vel allikevel ikke normalt med støttehylser, men du får allikevel en uheldig innsnevring av diameteren.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

En liten oppdatering. 

 

Monterte i sammen rørene. Og det er ett lite puslespill i seg selv. Først en kobling ganske nær tanken som gjenges inn i ett filter. Her har det vært pakka med noe gjengegreier, og dette var også eneste koblingen som ikke ble 100% på først forsøk. Så går det kobling fra andre siden av filteret og frem til stoppekran som har kobling på begge sider, videre til en kobling til siste røret som går til brenneren, som også er koblet der da... Så en haug med koblinger og alle var tette med unntak for gjenginga inn i filteret. 

 

Pumpa opp trykket i tanken til "arbeidstrykk". litt drypp ved filteret, ikke noe mer. Forvarma til jeg så at strålen opp fra dysa i brenneren gikk fra "sprut" til "sky" og fyra opp. Fin blå flamme som jeg lot stå å brenne i en times tid utendørs i ganske bra med vind. Aldri noe som tydet på at den kunne blåse ut. Min konklusjon er at jeg får en ovn som kan brukes også når vi seiler all den tid jeg ikke har så slunken tank at den suger luft. Etter hva jeg har lest vil den ha trykk nok til å brenne i ca 12 timer på en pumping. Jeg bør også tenke på å montere tanken langsetter i båten for å redusere muligheten for luft når vi krenger. 

--

Etter å ha studert detaljene ser jeg at brenneren ikke er original... tror jeg. Står stemplet Portugal på nederste skåla på brenneren. Ovnen har jo vært på jordomseiling så den kan jo har blitt byttet underveis. Uansett, fungerer som den skal, men blir knapt med reservedeler når jeg ikke vet hva jeg har. Skal studeres nærmere. 

--

Etter enda mer studier ser jeg at nettet som skal være inne i brennkammeret og bli gløda opp av blusset mangler. Det er bestilt sammen med "veke" som kan legges i skåla for å forhindre søl når en forvarmer. Satser på å få tak i et substitutt for "rødspritpasta" så jeg slipper å søle med sprit i skåla. 

--

Etter iherdig vrikling fikk jeg også fra hverandre delene som utgjør pipa som består av en liten snutt ut fra brennkammer, så ett langt og rett rør, to bøyer, dekksgjennomføring og "pipehatt" til slutt. Alt var godt brent i sammen så det var ett stykke arbeid å få fra hverandre. Diameteren på denne pipa er veldig liten i forhold til dieselbrennere, kun 28 mm. Dvs enklere å finne plass for og borre høl til pipa, pluss at eksosslange også kan være ett alternativ. 

--

Ang hvilket "drivstoff" jeg skal kjøre på så føler jeg at jeg ikke er helt i land. I følge "primuseksperten" så er vanlig parafin flott. Men det vet jeg vel knapt hvor en får kjøpt.. Samtidig var alle varianter av lampeolje osv fy- fy da det, etter hva jeg skjønte, i Norge ikke er et oljeraffinert produkt, brenner for varmt og en risikerer at loddingene i brenneren smelter, noe som høres skummelt ut. Var noe lengre utlegg ifht hvor mye "nafta" div alternative produkter til parafin inneholdt osv. 

 

Så leser jeg på nett at folk med samme brenneren har veldig gode erfaringer med å fyre med white- spirit, at en da slipper problemer med soting av brenner osv, pluss at det ikke lukter parafin.  

 

Selv har jeg brukt tennveske i alt som går på parafin de siste årene med stort hell... når jeg prøvefyrte brenneren så kjørte jeg på med white- spirit, og det fungerte åpenbart fint som snus. 

 

Så jeg vet ikke helt.. får vel prøve meg frem

---

Alt er rengjort og pakka i eske i påvente av deler fra England. Så blir det montering i båten når jeg har alt på plass. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest Avmønstret#

Etter 100% demontering så ble det avslørt at brennkammeret var flikka på fra før, men tæret/rustet i filler i ene loddinga. Stusset også på løsningen på overgang mellom pipe og brennkammer, og riktig, det er "hjemmelaget", antagelig av en handyman en eller annen gang på ferden jorda rundt for det som er gjort er gjort bra.

 

Men jeg vil ha nærmest mulig originalløsning så nytt brennkammer ble bestilt fra UK, sammen med glødenettingen som skal være inne i kammeret, som også manglet. Bestilte også "øverste koppen" på brenneren, den som er full av småhull iom at den var rusta veldig. 

 

Når delene kom så monterte jeg opp ovnen på en plate ute og koblet opp parafinrør, pipe osv og fyrte opp. Fikk til slutt tettet alt som lakk og den brenner fint og rent. 

 

Har lest langt og lenge om hva jeg bør bruke som drivstoff. Tennvæske, white- spirit og vanlig parafin er vistnok tingen. Andre varianter som lampeolje, fritidsparafin osv er flotte greier til vekebrennere, men ikke til primus da det inneholder nafta, brenner for varmt og soter. I følge "primuskongen" er ikke disse variantene faktiske pertroliumsdestilater, dvs faktisk parafin, så det må en holde seg unna. 

 

I nøden kan en også fyre på med diesel, men brenner vil sote ned fortere enn vanlig. 

 

Så lista må vel da bli..

- Vanlig parafin er topp, men gir mer lukt enn

- White spirit, som vel er litt dyrere kanskje...?

- Tennvæske, som lukter lite og av og til fås tak i veldig billig

- Går en tom og fryser i hjel, diesel

 

Så det blir neppe noen stor utfordring å få tak i drivstoff bil ovnen. 

--------

Etter noen timer prøvebrenning på full guffe og alt fungerte vel så pakket jeg ovnen ned og i bilen, klar for transport til båten. Er usikker på plassering så jeg må prøve meg litt frem "on the spot". 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...