Jump to content

Til Læsø fra Marstrand, skummelt?


Mimieg

Recommended Posts

Hei alle i hopa, da har vi kommet oss til Karlsvik, ikke langt fra Kungshamn. Vi har vært innom koster og smøgen. Kjempefint og greit med plasser så langt ☺️

 

Da vi gikk fra koster på fredag tok vi et strekke utaskjærs og fikk en del sjø, det rullet godt! Vi hadde kun forseil oppe da vinden var på lens. Dette var kjempefint helt til jeg for første gang ble grønn i trynet ? 3-åringen sov gjennom det hele pg det virker som om hun tåler mer en mor ?

 

Nå har vi satt oss Læsø som mål og vi tenker å dra fra Marstrand tirsdag morgen. Hva tenker dere om vindforhold og sjø? Må innrømme at selvtilliten fikk seg en liten trøkk da jeg ble kvalm av litt sjø.. ?

 

Tusen takk for alle svar, fortsatt god båtsommer!!

Link to post
Share on other sites

Dmi melder 3-8 m/s fra NV. Du må da regne med vind opptil rundt 12 m/s i perioder, hvilket er på grensen til kuling. Er du usikker på om du/dere tåler det så bli der dere er.

Edit: Ser smhi har snillere prognoser med 3-6 fra Øst, så da må man velge hvem man vil tro på. Dmi pleier å være gode på vind. Du får sikkert snart flere synspunkter....

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer med å gå det strekket i båten deres med meldt vind. Finn passe seilareal og nyt turen. Viktig at den som begynner å bli smågrønn tar en tørn bak roret. Det kan hjelpe godt. Skagen på denne tiden unngår hverfall jeg med barn ombord og i Sæby skal du ha rimelig flaks for å få en plass for natten. God tur til Læsø! 

Redigert av smurfe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem- strekk for båten, men mulig mannskapet ikke er klar for turen. Noen timer på havet uten å se land, med 3- åring ombord. Vi gikk samme strekk i fjor, gikk fra Marstrand kl 06:00 for å utnytte stille vær på formiddagen. Ankom Læsø ca kl 14, motor hele veien. Men det vet man jo ikke på forhånd. Det kan bli frisk bris og langt igjen... vi seilte ikke til Danmark med barn før de var teåringer, masse å se på svenskekysten for mange sommerferier før man trenger utvide horisonten.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge yr nå så ser det jo ihvertfall temmelig rolig ut tirsdag formiddag. Anbefaler å laste ned et grib-program, f.eks. zyGrib. I flg. zyGrib skal det også blåse ganske lite.

 

zyGrib varsler også vestlig vind, stikk motsatt av SMHI. Vi er på tirsdag kommende, ikkesant?

 

Edit: smhi sjøvarsel melder også vestlig nå. Lite vind. Ville ikke hatt betenkelighet med å gå over, men regn med å bruke motor, kanskje?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det eneste, generelt, som bekymrer meg er når man skal inn til havn. S- og SW vinder inn til Læsø, kan man tolerere ganske mye. Vinder fra NW til SE kan være mer problematisk i og med at vannet grunner opp og det kan bryte på vei inn til molohavnen. Dette er noe man bør ta høyde for stort sett for mange havner på danskekysten. Det samme gjelder for så vidt når man kommer andre veien og skal inn til svenskekysten. Sjøene kan bygge seg opp og bryte. Men slik som været er nå om dagen burde det gå greit. Hulda er uten mobiltelefonkontakt minst tre timer mellom Käringön og Læsø, bare for å nevne det. VHF er oppe og går hele veien, både Stockholm- og Lyngby radioer. 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar. Vi ligger nå i Lysekil, her er det veldig fint og godt med plasser. 250 sek med vann og strøm.

 

Min bedre halvdel vil herfra til Skagen på tirsdag så da... ?? 

 

Drømmer om jordomseiling selv, og hvis dette strekket er et problem kan jeg vel bare glemme den drømmen eller hva? Blir man egentlig noen sinne klar til sin første lengre tur? 

Link to post
Share on other sites

Værmeldingen taler ikke imot. Veldig få havarier / forsvinninger i det området. Dette er skippers og mannskaps beslutning. Tidligere har man her på forumet sagt: er man i tvil er det ikke tvil, det tolkes vel slik st er du usikker så er det greit å følge magefølelsen. Sikkert et dusin båter gjør turen hver dag.

Link to post
Share on other sites

Mimieg skrev On ‎01‎.‎07‎.‎2018 at 9.03:

Nå har vi satt oss Læsø som mål og vi tenker å dra fra Marstrand tirsdag morgen. Hva tenker dere om vindforhold og sjø? Må innrømme at selvtilliten fikk seg en liten trøkk da jeg ble kvalm av litt sjø.. ?

 

Tusen takk for alle svar, fortsatt god båtsommer!!

...hvordan gikk det, ble det crossing...?

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Mimieg said:

 

vi lurer på skagen-svenner snart, noen tanker??? Takker for alle svar ?

 

Skaff er grib-program om dere ikke har, zyGrib eller pocketgrib koster ingenting. Lengre distanse enn Marstrand-Skagen, men nå vet dere jo hvordan det er, så det må da bli bra?

Link to post
Share on other sites

Mimieg skrev 57 minutter siden:

vi lurer på skagen-svenner snart, noen tanker??? Takker for alle svar ?

...med vindretning fra syd eller sydvest / sydøst så blir det slør. Hvilken vindvinkel hadde dere i dag? Ifg Windy har dere hatt kryss i dag, da er det mye mer komfortabelt med vind bakfra. Men dere trenger ikke sette full duk, bare nok til at båten får sin maks skrogfart (den dere har for motor på flatt vann ca). Jeg ser du skriver at på slør / lens brukerdere bare forseil, jeg setter alltid storseil, så forseil. Bedre med et rev i stor og halvt utrullet forseil synes jeg om man ikke kan kjøre full duk. På lens bare storseil om jeg ikke får forseil til å dra. Om det er en stor genoa er det lettere å få den til å stå om jeg ruller inn en del på lensen.

Distansen er 80-90 Nm, så med fem knops båtfart er det 16-18 timer på havet. Legg avgangen så dere kommer frem i dagslys om dere ikke er godt kjent / skal hjem i båsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...