Jump to content

Til Læsø fra Marstrand, skummelt?


Mimieg

Recommended Posts

Tror jeg bare har prøvd to ganger å ikke ha storseil oppe på havet. Begge gangene blåste det over 50 knop. Ellers er alltid storseilet oppe. Gjerne med to rev. For mest komfort er det ett kompromiss på fart, for lav fart medfører mye rulling, for høy fart gjør at båten jager. Skrogfart mener jeg er litt sakte, en bavaria 32 ville jeg hatt mål om fart mellom 7 og 8 knop. Går farten ned mot 6 knop ruller det litt mye. På lens øker komforten mye med spridd genoa. På lenger strekk vil jeg gjort mye for å få med en spinnakerbom. Jeg trives veldig godt på havet  i kuling med to rev, halve genoan innrullet, genoen spridd og fart mellom 9 og 13 knop (vesentlig raskere båt enn Bavaria 32). Går som ett tog. Tar en ned storseil, eller lens uten spridd genoa er dette ubehagelige forhold.

 

På kryss er 6 knop greit, men med så lite seil at en seiler litt lavt. Da er bevegelsene mest mulig komfortable (eller minst ubehagelig).

 

Windy.com er ganske treffsikker. Sier noe om utvikling av vind over åpne farvann.

Redigert av pacuare
tekstfeil. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Vi gikk fra Skagen allerede neste dag til koster ? Nydelig seiling var det. Nå er vi på verdens ende med vennebåter. 

 

Helt knall start på ferien! Over til Skagen og tilbake var befriende å få gjort, vi ble sultne på mer uttaskjærs seiling. Og nå er det vel innafor å døpe båten Courage også ?

 

PS: Anbefaler Gluppø i Sverige hvis noen skal nedover.

 

PPS: Ikke glem å handle masse før man kommer hjem til Norge ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...