Jump to content

Sleipner Baugpropell - brytepinne problem


bjoris

Recommended Posts

Brytepinnen (innvendig) rykter i ett sett. Problemet er tatt opp med Sleipner som vil ha motoren sendt inn, men nå skal en lokalt forhandler ta saken videre. Usikker på hvor lang tid dette vil ta og siden Sleipner sier at dette ikke er et kjent problem er jeg litt spent på utfallet også.

 

Derfor hadde det vært veldig interesant å høre om andre har samme problem... Ser av gamel innlegg at Sleipner har hatt problem med brytepinnene før, men at dette skal være ok nå. Baugpropellen min er fra nov 2003 og er 4 hk, (Modellen er SP 55).

 

Jeg har sjekket at propellen går lett og lar det gå et par sekunder fra babord til styrbord slik at propellen får stoppet. Pinnen holder 5-10 gangers bruk og det er tydelig at den løsner og kommer ut og knekker når den treffer boltene i undervannshuset. Jeg har skrudd opp motoren etter 10 sek bruk og da var brytepinnen allerede løs selv om den stod i samme posisjon. Jeg har fått beskjed om å slå pinnen slik at den er jevnt med akslingen på yttersiden på den siden jeg slår den inn...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har samme modell fra 2001. Pinnen røk før ferien, men tror at jeg dro en plastpose inn i propellen.

 

Når pinnen er belastet under gange, blir den sperret mot bevegelse. Jeg skulle tro at det er når propellen ikke brukes, at den kan flytte seg ut av hullet. Kan det være viberasjoner/slag under kjøring av båten som får pinnen til å flytte seg?

 

I og med at du har skiftet bryterpinnen så ofte, kan det kanskje hende at hullet den sitter i er blitt noe romt? Kanskje en liten dæsj lim/locktite er det som trengs for at den ikke skal flytte seg. Det påvirker jo ikke selve sikkerhetsfunksjonen, så langt jeg kan skjønne.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes kjent ut...

 

Hadde en båt med Sleipner 4 hk fra 2000 hvor bryterpinnen røk 6-10 ganger i sessongen. Symptomene mine var som dine mtp. at det virket som pinnen skled ut av hullet...

 

Et tips er å sjekke høyden mellom motor og undervannshus delen. I mitt tillfelle var det brukt for tykk shim (org montering) som gjorde at motoren kom for langt opp og brytepinnen ikke kom helt ned i sporet. Byttet til den tynne shimmen og problemet var ute av verden :smiley:

 

I posen med bruksanvisningen skal det ligge en tynn og en tykk shim (en eller begge av disse kan være brukt allerede) samt en jigg som du stikker ned i brytepinnesporet. Hvis jiggen ikke får annlegg mot den flate delen av gearet som du skrur motoren fast i, legger du på en shim. Kommer ikke jiggen helt ned i sporet, tar du av en shim etc....

 

Håper det hjelper!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

... Et tips er å sjekke høyden mellom motor og undervannshus delen. I mitt tillfelle var det brukt for tykk shim (org montering) som gjorde at motoren kom for langt opp og brytepinnen ikke kom helt ned i sporet. Byttet til den tynne shimmen og problemet var ute av verden... 

Interessant. Litt usikker på hva en shim er, men antar det er en del på motoren. Skal ta en kikk i kveld og se om jeg kan beregne hvor langt ned pinnen kommer. Når har jeg ikke noen reservedeler så hvis ikke begge er i bruk (er det mulig å sette på begge?) så må jeg uansett få noe fra Sleipner hvis det er dette som er feil...

 

Uansett rart om det er dette så er årsaken Viksund burde jo vite såpass at de ikke monterer dette feil, men, men... Du vet jo aldri.

 

Takk for interessant informasjon

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Interessant. Litt usikker på hva en shim er, men antar det er en del på motoren. Skal ta en kikk i kveld og se om jeg kan beregne hvor langt ned pinnen kommer. Når har jeg ikke noen reservedeler så hvis ikke begge er i bruk (er det mulig å sette på begge?) så må jeg uansett få noe fra Sleipner hvis det er dette som er feil...

 

Uansett rart om det er dette så er årsaken Viksund burde jo vite såpass at de ikke monterer dette feil, men, men... Du vet jo aldri.

 

Takk for interessant informasjon

<{POST_SNAPBACK}>

 

Shim er en tynn skive/ distansetykke. I vårt tilfelle mao. en skive som har samme formen som anleggsflaten mellom motoren og undervannshuset.

 

I mitt tilfelle var det Fjord som hadde montert dette feil, og de monterer det jo i så godt som alle Fjordternene..... :sleep:

 

Lykke till!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette er garantisak, da?

Joda derfor gjør jeg ikke noen egenhendige forsøk for å få dette til å sitte, men problemet er at de ikke vet hva det kan være og ber meg sende inn motoren... tid og penger til ingen nytte vil jeg tro spesielt siden dette ikke noe kjent problem på disse baugpropellene så derfor er det svært interessant å høre om noen likevel har opplevd det. Som du ser er det jo det...:)

 

Shim er en tynn skive/ distansetykke. I vårt tilfelle mao. en skive som har samme formen som anleggsflaten mellom motoren og undervannshuset.

Det ligger noe der som jeg trodde var en pakning. Den er ikke særlig tjukk, men kanskje 2-3 mm? Noe må det vel være i mellom så det er jo rart om det er så lite som skal til? Kanskje det er den tynne som står på allerede her?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg har nå vært hos forhandleren lokalt som pakket opp en identisk baugpropell. Denne hadde to pakninger til selve drevet. Disse kan ikke byttes uten å ta båten på land. Den ene som ligger mellom motor og gear er like tykk som min.

 

Skal ned å måle nå da det skal være mellom 7 og 11 mn fra toppen på akslingen fra gearet og til metallplaten som denne kommer ut av. Har en følelse av at det er mindre en 7 mm..., men vi får se. Er det feil her må jeg ta en prat med Viksund. Hadde jo håpt jeg skulle være ferdig med garantisaker når jeg gikk over til neste ny båten, men, men. Dette er jo ikke allverden. MEN det tar tid da...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hadde jo håpt jeg skulle være ferdig med garantisaker når jeg gikk over til neste ny båten, men, men. Dette er jo ikke allverden. MEN det tar tid da...

<{POST_SNAPBACK}>

Eneste måten man kan slippe unna garantisaker er å kjøpe en så gammel båt at det ikke er noen garanti lenger..... :wink:

 

Håper du finne rut av det på en grei måte.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Brytepinnen (innvendig) rykter i ett sett. Problemet er tatt opp med Sleipner som vil ha motoren sendt inn, men nå skal en lokalt forhandler ta saken videre. Usikker på hvor lang tid dette vil ta og siden Sleipner sier at dette ikke er et kjent problem er jeg litt spent på utfallet også.

 

Derfor hadde det vært veldig interesant å høre om andre har samme problem... Ser av gamel innlegg at Sleipner har hatt problem med brytepinnene før, men at dette skal være ok nå. Baugpropellen min er fra nov 2003 og er 4 hk, (Modellen er SP 55).

 

<{POST_SNAPBACK}>

Når Sleipner ikke er kjent med problemet så stemmer ikke det. Sandvik Båtbyggeri monterte inn samme type i vår Sandvik 945 senhøsten 2000 og det er 4 bryterpinnen som sitter i nå. De har hatt kontakt med Sleipner flere ganger angående problemet samt at på Sjøen for alle tok jeg det opp med Sleipner så helt ukjent kan det ikke være. Samme måte pinnen løsner og blir knekt av boltehodene (i gamlebåten monterte Engbo baugproppelen, ikke noe problem på de 10 årene)

Vi fikk også henvisning til en lokal forhandler som vi skal besøke igjen da det etter første reparasjon ble oljelekasje også.

Redigert av mami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært i båten å sjekket nå. Tror monteringen er ok da det var 8 mm fra toppen på akslingen i gearet og til den øverste metallplata som disse to boltene i gearet (som brytepinnen kommer borti når den knekker). Ilfg den malen som følger med skal det være mellom 7 og 11 mm såvidt jeg kunne måle på denne. Kan også se at det er merker etter hvor splinten tar i denne akselingen og det er litt nedenfor toppen så hele splinten er nedi... Vel, da er jeg svært usikker på hva dette kan skyldes.

 

Det positive nå var at pinnen jeg monterte på lørdag sitter helt fast selv etter et par gangers bruk. Den forrige jeg monterte ble løs med engang, jeg skrudde opp å så etter 10 sek bruk...

 

Vi får høre med verksted-gutta på Sleipner som er tilbake i neste uke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis du går inn på Sleipner sin hjemmeside så finner du installasjonsveiledningen der. Det er kanskje ikke så lett å se den jiggen/tolken som skal brukes for å måle at drivakselen stikker opp av braketten i riktig høyde. Men du finner beskrivelse og bilde på side 22og 23 i denne pdf-filen

 

Se på denne - er du sikker på at du har pos 19 på side 51 "retaining ring" denne skal holde splinten på plass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Når Sleipner ikke er kjent med problemet så stemmer ikke det. Sandvik Båtbyggeri monterte inn samme type i vår Sandvik 945 senhøsten 2000 og det er 4 bryterpinnen som sitter i nå. De har hatt kontakt med Sleipner flere ganger angående problemet samt at på Sjøen for alle tok jeg det opp med Sleipner så helt ukjent kan det ikke være. Samme måte pinnen løsner og blir knekt av boltehodene (i gamlebåten monterte Engbo baugproppelen, ikke noe problem på de 10 årene)

Vi fikk også henvisning til en lokal forhandler som vi skal besøke igjen da det etter første reparasjon ble oljelekkasje også.

Ved bytte av brytepinne tredje gangen ble det satt på en tape slik at ikke pinnen skulle komme ut, siden har den holdt.

Lekkasjen ble forsøkt ordnet med skifte av simering, det hjalp ikke og da ble det bestilt nye deler!

:headbang:

Etter enda ett besøk hos Vollen Båtservice AS i dag og nye deler er montert/skiftet skal det være i orden sier Jon-Geirr hos Vollen Båtservice noe vi håper stemmer! Sleipner har også vist ansvar og det var ikke noe å betale for oss!

Til slutt en fin service og løsning!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båten inne hos Viksund og etter det har det har den fungert. Har lenge tenkt å åpne opp for å se hva de har gjort, men har glemt det hver gang jeg har vært i båten. Spurte Rune hos Viksund, men han var ikke helt sikker på hvilken løsning de valgte til slutt. Det ble iallefall ikke byttet noe. Tipper de har brukt LocTite el.

 

Tenker ikke så mye over det. Antar at dersom det skulle bli nytt problem her så har jeg reklamert innen 2 års fristen og ergo er "sikre" ny hjelp på garanti. Syns ikke jeg kan kreve alt byttet heller, men det er jo litt tviltsom om det er LocTite som er benyttet. Hva hvis jeg får noe inn i propellen. Orker ikke å diskutere dette mer så har tenkt å kjøpe en tube LocTite og et par splinter så regner jeg med jeg klarer å fikse dette selv om den skulle ryke...

 

Hvilken lekkasje hadde du?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være nødvendig å bruke loctite.

Når brytepinnen ryker uten ytre påvirkninger så er det 90% sikkert at det er feil tilpasning ved montering av brakett og gearhus i tunnel. Har sett mye rart der, hvor båtbygger har gjort dårlig jobb. Ved et tilfelle hadde de slipet braketten mye for å prøve å få det til å passe etter å ha boret feil. Det var bronsebrakett.

Symptomene var at brytepinnen røyk ofte.

Får håpe din baugpropell er montert korrekt nå og at du slipper mer problemer.

 

Du har jo hatt en del til å ha såpass ny båt.

Link to post
Share on other sites

Det var også svaret fra Sleiper. Sikkert feil på monteringen. Viksund sier at Sleipner alltid skylder på montering. Vel, det er klart at det må gjøres skikkelig, men kan ikke se noe feil på min så hvis det er så inni granskauen nøye på montering så er det også et dårlig produkt syns jeg.

 

Skal finne ut hva som ble gjort med min som gjør at det fungere nå. Hvis det er LocTite eller tape så burde jeg jo tatt det opp med Viksund, innser det...

 

Har jo vært gjennom et lite kaos med Scand for overhaling av motor på garanti i vinter/vår/forsommer. Det endte med at jeg ble så lei av gamle båter at når jeg fikk den i orden så solgte vi den like godt (passet ikke like bra på vestlandet heller)... Når vi så vrengte lommeboka så er det jo litt trist at vi får så mye tull, men Viksund har ordnet skikkelig opp i de andre små tingene så jeg er ikke veldig bekymret... Det eneste nå er jo om motoren og gearet har fått seg en knekk som følge av for mye vibrasjon. Usikker på hvordan jeg skal få avklart det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du må være klar over at Sidepower selger veldig mye thrustere, klart mer enn Vetus, QL og de andre. De er verdensledende på lystbåtsiden. De øker solgt antall veldig mye hvert år.

De kan selvsagt gjøre feil, og det kan være en feil med en thruster. Det jeg skriver er at det i 90% av tilfellene (da har jeg ikke tatt i) skyldes feilmontering når brytepinnen hele tiden ryker uten ytre påvirkning.

 

Man kan jo tenke seg selv når man ser på hvordan det hele er bygget opp. Brytepinnen kan ikke ryke med mindre det er feil tilpassning, skjevheter, pinnen er for svak eller at pinnen ikke sitter rett i sporet.

Har da ikke tatt med når det er ment at den skal ryke, nemlig pga ytre påvirkning.

Tidligere da man ikke hadde tidsforsinkelse slik at man kunne kjøre rett fra den ene til den andre siden kunne pinnen ryke pga belastningen det ga. Man kan tenke seg fullt turtall en vei og så rett over på motsatt vei. Det blir stor belastning som kan forårsake ta pinnen ryker. Tidsforsinkelse hindrer nå at dette skjer.

 

Selvfølgelig kan det være skjevt maskinert, men da ville det blitt feil på hele serien. Maskineringen skjer i datastyrte benker, og sammensetningen av f.eks gearhus blir gjort manuelt. Hvert gearhus blir individuelt shimset, montert og deretter kontrollert.

Det samme er tilfelle med resten av komponentene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...