Jump to content

Hull i kjøl på plastjolle, ønsker forslag til reparasjonsmåte?

Dalshøgget

Recommended Posts

Lazyjack skrev On 5.7.2018 at 20.28:

Godt gjort å forfatte en så lang emnetittel uten å si et ord om hva det gjelder :nonod:

Ja er god på skitprat. Fint vi har folk som kommer med gode svar og løsninger. Mens dere er igang kan noen fortelle meg hvordan jeg redigerer emnetittelen? 

Er kollen bygget av er glassfiberarmert polyester? I så fall er reparasjonsprosedyren som følger: Først må du fjerne alt som er løst, vaske godt og avfette med aceton. Så merker du og skrråsliper mot kanten av hullet i en ca 1:10 - 1:12 forhold. Dvs er laminatet 1cm tykt må du skråslipe en flate på 10-12 cm rundt hele hullet. Dette fir feste til nytt laminat.  Fjern alt støv og avfett på nytt. Di må feste en forskaling fra baksiden før du støper. Så bygger du opp ved å laminere med polyestes og glassfibermatte. Begynn med en lapp som dekker hele den.slipte flaten+ hullet, pensle på polyester legg på matte og pensle over før du bruker rulle for å få ut all luft.  Så gradvis minde lapper slik at du bygger opp igjen ca samme tykkelse som du hadde. Du må finne ut hvor mange lapper du trenger i forhold til hvor mye diken/matten du velger bygger i tykkelse.

Når du har bygget opp nok laminat må du sparkle, og slipe en del omganger før du kan avslutte med noen strøk topcoat, slipe med gravis finere vannslipepapir og rubbe og polete. 

Sjekk nettet, Det er drøssevis av videoer på dette.

Redigert av Krimart (see edit history)
Krimart skrev 8 minutter siden:

Er kollen bygget av er glassfiberarmert polyester? I så fall er reparasjonsprosedyren som følger: Først må du fjerne alt som er løst, vaske godt og avfette med aceton. Så merker du og skrråsliper mot kanten av hullet i en ca 1:10 - 1:12 forhold. Dvs er laminatet 1cm tykt må du skråslipe en flate på 10-12 cm rundt hele hullet. Dette fir feste til nytt laminat.  Fjern alt støv og avfett på nytt. Di må feste en forskaling fra baksiden før du støper. Så bygger du opp ved å laminere med polyestes og glassfibermatte. Begynn med en lapp som dekker hele den.slipte flaten+ hullet, pensle på polyester legg på matte og pensle over før du bruker rulle for å få ut all luft.  Så gradvis minde lapper slik at du bygger opp igjen ca samme tykkelse som du hadde. Du må finne ut hvor mange lapper du trenger i forhold til hvor mye diken/matten du velger bygger i tykkelse.

Når du har bygget opp nok laminat må du sparkle, og slipe en del omganger før du kan avslutte med noen strøk topcoat, slipe med gravis finere vannslipepapir og rubbe og polete. 

Sjekk nettet, Det er drøssevis av videoer på dette.

Jøss. Takk for godt svar. 

Dalshøgget skrev for 10 timer siden:

Mens dere er igang kan noen fortelle meg hvordan jeg redigerer emnetittelen? 

Det er nok for sent, det kan kun moderator gjøre. Egentlig litt overrasket over at denne tråden ikke har blitt stengt. Du kan jo umulig ha lest forumreglene før du har postet :wink:

Men siden det virker som om du ikke tuller skal du få et tips av meg også. Hvis du går inn her: http://guider.fiberfix.se/ 

finner du en meget lettfattelig og godt illustrert forklaring på hvordan du fikser opp en båt som er omtrent like mishandlet som din. Du kan også lese tråden du finner link til i min signatur om å bygge om en Draco 20, der er det mye om støping og reparasjon.

Rent bortsett fra det vil jeg vel si at den båten du har lagt ut bilde av har gjort jobben sin. Markedet svømmer over av gamle båter, og det å drive å puste kunstig liv i ødelagte båter som aldri får noen verdi er kanskje ikke så smart. 

Guest Thostr

Hvorfor 'kunstig liv'. Om eieren fikser og bruker jolla så har den jo like stor bruksverdi som hvilken som helst jolle. Og eieren har lært seg hvordan den kan repareres og 'leve' evig.

Fiks, nyt mestringsfølelsen og bruk jolla! Den blir god som ny ja faktisk bedre siden du vet hvordan du kan fikse _alt_ på den!

Båten får bruksverdi. Økonomisk verdi er og blir nær null. Det du legger ned av penger og arbeid vil du aldri få tilbake ved salg.

Båt og båtliv handler ikke om fornuft og økonomi. Økonomi kommer bare inn som begrensning i forhold til drømmer og lyster.

Båt handler om glede og trivsel! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 1 time siden:

Båten får bruksverdi. Økonomisk verdi er og blir nær null. Det du legger ned av penger og arbeid vil du aldri få tilbake ved salg.

Båt og båtliv handler ikke om fornuft og økonomi. Økonomi kommer bare inn som begrensning i forhold til drømmer og lyster.

Båt handler om glede og trivsel! :thumbsup:

Noe av det beste jeg har lest på lenge, for det er pokker meg så sant det er skrevet. Tror skrapjonas hadde hatt mange båter å hanskes med om en skulle se på det økonomiske. For meg, som eier båt og motor som er tilbake til da vi hadde telefoner med rullemekanisme så er bruksverdien 100 ganger mer. Tør ikke en gang å tenke på hva vi har brukt penger og tid på båten vi har og har hatt tidligere. Mye kos har det vært, men jaggu har jeg ikke blitt grå i håret også. Så kjør på og lapp jolla. Du lærer mye av slikt som du kan ta med deg videre. Om det ikke blir perfekt, så er det viktigste at du kan ha glede av den..Bare pass på at den blir god og tett ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...