Jump to content

Gelcoatskade under vannlinjen - hvor kritisk?


Per A.

Recommended Posts

Baugen har vært i fjæresteinene og resultatet er en skade på størrelse med en femmer hvor glassfiberen synes. Selvfølgelig akkurat så langt under vannlinjen at det er umulig å få tørrlagt. Hvor kritisk er det å få lagt på ny gelcoat? Kunne selvfølgelig tenke meg å unngå et xtra kranløft og kr. kr. før vinteropplaget. Noen som har erfaring?

Link to post
Share on other sites

Vann inn i glasfiberlamitatet er ikke bra i det hele tatt. Polyesteren og

glassfiber er ikke helt vanntette og trekker til seg vann. Vannet følger

glassfiberne og fyller etter hvert et større område. Om ikke dette er ille

nok (det skjer kjemiske ting også, men det tar noe lengre tid) så fryser det

til vinteren og da må du bare fram med sag og felle inn et nytt stykke.

Så ta henne opp og tørk ut området og tett igjen hullet med gelcoatsparkel

eller filler om det er dypt.

 

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Dette kan du ta helt med ro, hadde det vært kritisk ville store deler av fritidsbåt-flåten befunnet seg på havets bunn.

 

Vask med ferskvann når du tar opp båten til høsten og reparer til våren.

Og du må bruke 2-komponent epoxy-primer, ikke topcoat.

(Går ut fra at båten er grunnet med epoxy fra før)

Link to post
Share on other sites

Dette kan du ta helt med ro, hadde det vært kritisk ville store deler av fritidsbåt-flåten befunnet seg på havets bunn.

 

Vask med ferskvann når du tar opp båten til høsten og reparer til våren.

Og du må bruke 2-komponent epoxy-primer, ikke topcoat.

(Går ut fra at båten er grunnet med epoxy fra før)

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i at man bør bruke to-komponent epoxy.

 

Ellers er vel svaret litt lettvindt? Når man ikke har sett den konkrete skaden vet man ikke i hvilken grad en utsettelse av reparasjonen kan være uheldig. Glassfiberen vil over tid i vann desintegrere, og eventuell absorbsjon av vann i strukturen innenfor er vel ikke bra, om den ikke nødvendigvis er fatal.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, det er kanskje skadens omfang som er det vesentlige her? Det er jo litt vanskelig å beskrive, men som jeg antydet er den eksponerte glassfiberen på størrelse med en femmer, eller til og med noe mindre. Den sitter på undersiden, helt framme i baugen, på en seilbåt er vel skroget på sitt tykkeste her, har det noe å si??

 

Som Ingar antyder er vel dette ikke noen uvanlig skade på småbåter, og det er vel av en viss allmenn interesse å vite hvor grensen går for å løfte opp båten hver gang man er uheldig i manøvreringen. Selv om olews selvfølglig har rett i at den korrekte løsningen er å få balja på det tørre.

 

Må vel få noen profesjonelle til å se på det, så får vi se hva de mener

Link to post
Share on other sites

<vill ide>Du har ikke mulighet til å utnytte tidevannsforskjellen da? Som Mjøs-abbor har jeg lite greie på hvor stor forskjell det er mellom flo og fjære hos deg, men er forskjellen stor nok, kan du kanskje gjøre en midlertidig reparasjon uten å slippe? Tenker da på å fortøye båten ganske stramt ved flo, vente på fjære, og så legge inntil med en gummibåt og fikse skaden mens det er fjære og båten henger etter fortøyningene. Betinger selvsagt at båten tåler å fortøyes på denne måten, god fendring og nok tidevannsforskjell.</vill ide>

Link to post
Share on other sites

<vill ide>Du har ikke mulighet til å utnytte tidevannsforskjellen da? Som Mjøs-abbor har jeg lite greie på hvor stor forskjell det er mellom flo og fjære hos deg, men er forskjellen stor nok, kan du kanskje gjøre en midlertidig reparasjon uten å slippe? Tenker da på å fortøye båten ganske stramt ved flo, vente på fjære, og så legge inntil med en gummibåt og fikse skaden mens det er fjære og båten henger etter fortøyningene. Betinger selvsagt at båten tåler å fortøyes på denne måten, god fendring og nok tidevannsforskjell.</vill ide>

Tror ikke det er noen god ide. Det som er viktig ved utbedring av slike skader er skikkelig tørk, og det får man ikke til på noen timer.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen god ide. Det som er viktig ved utbedring av slike skader er skikkelig tørk, og det får man ikke til på noen timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer vel litt ann på hvor lenge det er siden skaden skjedde og derav hvor mye vann fiberen kan ha trukket til seg. Samt hvor åpen skaden er, om det er slitt av inntil støpet, eller om selve støpet er åpent.
Link to post
Share on other sites

Skaden er omlag tre uker gammel, man kan se glassfiberen, dvs at gelcoaten har skallet av, uten at skaden går inn i selve støpen. Tenkte også på det med å henge båten etter brygga, det dreier seg jo bare om å få løftet opp ca 20 cm. Men usikker på om det gjør vondt verre å forsegle inn evt fuktighet?

 

Har kontaktet importøren, får se om de har noe fornuftig råd

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha ventet med å ta opp båten til høsten. Deretter reparert skaden før utsett på vårparten. Jeg tørr garantere for at det vannet som har trekt inn i glassfiberen pr i dag ikke vil representere et problem etter en vinter på land og skikkelig reparasjon med epoxy.

 

Har erfaring med lignende skade, hvor jeg seilte hele sesongen med skaden, for så å reparere den på vårparten året etter.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med lignende skade, hvor jeg seilte hele sesongen med skaden, for så å reparere den på vårparten året etter.

Ja, hadde en gelcoat-avskrapning på størrelse med en femmer representert et reellt problem ville nok dette vært et mye omtalt tema.

 

At vanninntrenging kan forårsake skader utover det kosmetiske kan høres tilforlatelig ut i teorien, både når det gjelder frost og pest.

Men jeg har fortsatt til gode å høre konkrete beretninger om at det stemmer i praksis. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Heitmann Marin (importør av Jeanneau)

 

"Reparasjonen kan vente til vinteropplaget, men bør ikke påbegynnes med en gang. Den bør få stå å tørke noen uker"

 

Så da kan skuta ligge i sjøen mens vi fortsetter å vente på sommeren....

 

takk for konstruktive innspill

Per A.

Link to post
Share on other sites

Hvis du føler at du bør gjøre noe nå kan du trimme båten slik at det skadete stedet kommer godt over vann. Alt som er løst innvendig flyttes til motsatt område og noen 20 liters dunker med vann på samme plass bør gjøre susen. Er det baugen kan akterenden være en egnet plass å trykke ned. Har du vann eller drivstofftanker kan disse også brukes til det samme. Akkurat nå er det meget god varme i solen som kan hjelpe deg med å få tørket opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...