Jump to content

Bolter mellom girkasse og aksling sitter løst, skal det være sånn??? Se bilde

seilfred

Recommended Posts

Hei, 

la ved en tilfeldighet merke til at markert bolt (bilde), og alle tilsvarende sitter løst. Jeg ser umiddelbart ingen grunn til ikke å stramme dem, men for sikkerhets skyld: skal det være sånn??? 

Har kjørt med opplegget sånn siden jeg overtok båten for 2 år siden...

21791A9C-85D4-4316-A5E3-D35351653F52.jpeg

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev 3 minutter siden:

Disse skal sitte stramt med andre ord??! 

HELT RIKTIG ! Alle bolter skal sitte stramt men med forskjellig moment, avhengig av funksjon.

Hulda har helt rett i hva han sier; Boltenes funksjon er å holde flensene så tett sammen at det er friksjonen mellom de som gjør at de roterer sammen, ikke skjærkreftene i boltene.

Basic montasjefysikk fra en gammel maskinmontør ?

Kjøper alt nytt ved første leilighet,

problemet er bare at jeg må komme meg videre et strekk imorra.. Men, nå har jeg inspisert boltene, rengjort dem, satt på skiver jeg hadde liggende, og dratt til skikkelig med locktite. Tenker det burde holde en tur...?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg har sett lignenede før. Da var primærårsaken dårlig oppretting slik at det oppstod bøyemoment i koblingen som ga ekstabelstning og vibrasjoner i boltene. Derfor foreslår jeg ikke bare å skifte boltene, men også å foreta en kontroll av opprettingen med det samme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er en Oe32, og den er superfin. 

Saken er at jeg bor i København (selv om jeg er norsk), og for øyeblikket ligger jeg i Gilleleje (Danmark). Ingenting ville vært bedre dog, enn om noen var i området og behjelpelige...

Har en oppfatning av (og til dels bevis for)  at forrige eier ikke var særlig god med motor. Det er ikke jeg heller, men jeg har interesse for det, og kun 3 tommeltotter. Dvs. Jeg er ikke redd for å skru litt..

oppdatering fra dagens seilas etter at jeg strammet boltene er: 

motor går fint generelt. Der er dog en liten vibrasjon i akslingen som kan ses helt ned på stevnrørspakningen. Min type er en radice vannsmurt pakning. 

Motoren (Bukh 36 forøvrig) rister jo selvfølgelig litt under gange, men skal man kunne se forplantningen av vibrasjonen helt ut på akslingen??

10 hours ago, Komodo said:

Hvis du aldri har drevet med slikt kan det nok være lurt å få litt hjelp. 

Jeg bytta aksling pga. graderinger selv en gang. Klem-flens som på bildet. Stramme-boltene som holder akslinga ble antagelig ikke festet med locktite, eller etterstrammet, eller noe annet, husker ikke helt. Men jeg husker godt da hele akslinga rausa ut og vannet plutselig stod til over dørken. Fikk båten inn til en flytebrygge hvor det var fin sandbunn og ikke for dypt, just in case, men ble umiddelbart jaget bort av gammel dame; Her kan ni inte sjunka for fasan! Så kom Sjøraddningen og slepte meg til Kebal, tror de syns damen hadde opptrådt usportslig for de gjorde sitt beste for å ta med seg hele brygga hennes. Fikk båten på land og gjort jobben ordentlig selv, for det skjedde ikke flere ganger, heldigvis. Husker mekanikeren i Kebal var utrolig skeptisk til å låne ut verktøy, noe han likevel gjorde, takk og lov for det, men det skulle jo godt gjøres for meg å kaste båten på vannet med håndkraft og seile avgårde i en utrolig fart med verktøyet hans. Han syns forøvrig også det var stusselig at jeg verken hadde vinkelsliper eller momentnøkkel å stramme propellmutteren med -- Har ni overhuvudtagit intet verktyg alls i eran båt? husker jeg han spurte ... og jeg hadde jo ganske mye verktøy ombord, men akkurat vinkelsliper og diger momentnøkkel manglet altså. 

Ligger du i Gilleleje, så er det jo verksted der. Det spørs hvor tommeltottene sitter. Befinner de seg midt i høyre hånd, så har du et handicap. Hvis ikke kan du lese deg til mye. Og måler du riktig så er resultatet sikkert også riktig.

Det er mange som har grått sine modige tårer over opprettingsproblematikk. Det er en del triks. Og det kan være problematisk å 'se hele bildet'. Med det menes hva som egentlig er feil, og hvordan rette den. Akslingen skal ikke riste. Det tyder på feil oppretting og/eller aksling som ikke er rett. Dette er slike saker som ikke 'går seg til', de blir bare verre, 

Grunnen til min bastante påstand, er at jeg har bedrevet oppretting som del-profesjon i en tredve års tid. Alt fra småpumper til større maskintog, stort sett offshore. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...