seilfred Startet 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2018 (redigert) Hei, la ved en tilfeldighet merke til at markert bolt (bilde), og alle tilsvarende sitter løst. Jeg ser umiddelbart ingen grunn til ikke å stramme dem, men for sikkerhets skyld: skal det være sånn??? Har kjørt med opplegget sånn siden jeg overtok båten for 2 år siden... Redigert 14.Juli.2018 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Err'u sprø!?? Driften sikres av friksjon mellom flensene primært, sekundært som skjær over boltene. Ta ut 1 bolt, gå i butikken og kjøp ett sett makne bolter. Monter de nye med låseskiver og/eller gjengelim (eks Loctite). På mandag. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Disse skal sitte stramt med andre ord??! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lazyjack Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ja! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Du skjønner tegninga! De har det med å løsne av seg selv når uproffe har skrudd. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 seilfred skrev 3 minutter siden: Disse skal sitte stramt med andre ord??! HELT RIKTIG ! Alle bolter skal sitte stramt men med forskjellig moment, avhengig av funksjon. Hulda har helt rett i hva han sier; Boltenes funksjon er å holde flensene så tett sammen at det er friksjonen mellom de som gjør at de roterer sammen, ikke skjærkreftene i boltene. Basic montasjefysikk fra en gammel maskinmontør ? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Utrolig bra jeg oppdaga det da!.. jeg kan vel nærmest ikke dra for hardt til på disse går jeg utifra? burde jeg bruke spennskive, eller vanlig?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
WGM Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Jeg for min del ville brukt vanlig flat skive, Locktite på gjengene og trekt til med riktig moment. Nå har du sikkert ikke noe opplysninger om hva rett moment er, men en god maskinforretning kan gi deg et godt nok svar på hvor hardt du skal trekke til den boltekvaliteten du kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ser ut som låsemuttere? Nyloc'en er nok utstlitt, som nevnt over, ta med en for å få like, kjøp alle nye. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Kjøper alt nytt ved første leilighet, problemet er bare at jeg må komme meg videre et strekk imorra.. Men, nå har jeg inspisert boltene, rengjort dem, satt på skiver jeg hadde liggende, og dratt til skikkelig med locktite. Tenker det burde holde en tur...? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ja, det går nok bra. Problemet var jo at de var løse, og det er de jo ikke lenger ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
seilfred Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 det er de hvertfall ikke Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Men i overimorra har de løsna igjen. Og du skjønner ikke hvorfor. Og når de ryker tvers av, skjønner du ikke hvorfor. Bytt bolter og monter som forklart. Gubban. Jeg legger meg. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Neida, jeg skjønner hvorfor, og på mandag bytter jeg til nye. Men, helt enig i at det er sengetid Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Jeg har sett lignenede før. Da var primærårsaken dårlig oppretting slik at det oppstod bøyemoment i koblingen som ga ekstabelstning og vibrasjoner i boltene. Derfor foreslår jeg ikke bare å skifte boltene, men også å foreta en kontroll av opprettingen med det samme. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
seilfred Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Skjønner. Er det noe jeg skal prøve meg på selv? Har aldri, som du sikkert forstår gjort det før. Hva kreves? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Søk 'oppretting' her på forumet, så tipper jeg at du får mange treff. Instruksjoner og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Hvis du aldri har drevet med slikt kan det nok være lurt å få litt hjelp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Festina_Lente Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Heisan, hvor ligger du nå? Kanskje noen i nærheten som kan gi deg en hånd, og samtidig forklare litt. Fin båt du har forresten (hvis det er en OE32?) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Det er en Oe32, og den er superfin. Saken er at jeg bor i København (selv om jeg er norsk), og for øyeblikket ligger jeg i Gilleleje (Danmark). Ingenting ville vært bedre dog, enn om noen var i området og behjelpelige... Har en oppfatning av (og til dels bevis for) at forrige eier ikke var særlig god med motor. Det er ikke jeg heller, men jeg har interesse for det, og kun 3 tommeltotter. Dvs. Jeg er ikke redd for å skru litt.. oppdatering fra dagens seilas etter at jeg strammet boltene er: motor går fint generelt. Der er dog en liten vibrasjon i akslingen som kan ses helt ned på stevnrørspakningen. Min type er en radice vannsmurt pakning. Motoren (Bukh 36 forøvrig) rister jo selvfølgelig litt under gange, men skal man kunne se forplantningen av vibrasjonen helt ut på akslingen?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Se om du kan få noen til å avrette motoren for deg... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 10 hours ago, Komodo said: Hvis du aldri har drevet med slikt kan det nok være lurt å få litt hjelp. Jeg bytta aksling pga. graderinger selv en gang. Klem-flens som på bildet. Stramme-boltene som holder akslinga ble antagelig ikke festet med locktite, eller etterstrammet, eller noe annet, husker ikke helt. Men jeg husker godt da hele akslinga rausa ut og vannet plutselig stod til over dørken. Fikk båten inn til en flytebrygge hvor det var fin sandbunn og ikke for dypt, just in case, men ble umiddelbart jaget bort av gammel dame; Her kan ni inte sjunka for fasan! Så kom Sjøraddningen og slepte meg til Kebal, tror de syns damen hadde opptrådt usportslig for de gjorde sitt beste for å ta med seg hele brygga hennes. Fikk båten på land og gjort jobben ordentlig selv, for det skjedde ikke flere ganger, heldigvis. Husker mekanikeren i Kebal var utrolig skeptisk til å låne ut verktøy, noe han likevel gjorde, takk og lov for det, men det skulle jo godt gjøres for meg å kaste båten på vannet med håndkraft og seile avgårde i en utrolig fart med verktøyet hans. Han syns forøvrig også det var stusselig at jeg verken hadde vinkelsliper eller momentnøkkel å stramme propellmutteren med -- Har ni overhuvudtagit intet verktyg alls i eran båt? husker jeg han spurte ... og jeg hadde jo ganske mye verktøy ombord, men akkurat vinkelsliper og diger momentnøkkel manglet altså. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Ligger du i Gilleleje, så er det jo verksted der. Det spørs hvor tommeltottene sitter. Befinner de seg midt i høyre hånd, så har du et handicap. Hvis ikke kan du lese deg til mye. Og måler du riktig så er resultatet sikkert også riktig. Det er mange som har grått sine modige tårer over opprettingsproblematikk. Det er en del triks. Og det kan være problematisk å 'se hele bildet'. Med det menes hva som egentlig er feil, og hvordan rette den. Akslingen skal ikke riste. Det tyder på feil oppretting og/eller aksling som ikke er rett. Dette er slike saker som ikke 'går seg til', de blir bare verre, Grunnen til min bastante påstand, er at jeg har bedrevet oppretting som del-profesjon i en tredve års tid. Alt fra småpumper til større maskintog, stort sett offshore. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 1 hour ago, Ida Marie III said: Se om du kan få noen til å avrette motoren for deg... Avretting til sjøs foregår ved at man går planken. For en motor må det bety at den omgjøres til moring . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.