Jump to content

Bolter mellom girkasse og aksling sitter løst, skal det være sånn??? Se bilde

seilfred

Recommended Posts

Nettopp.

Jeg tror heller ikke at det er en god idé at akslingen har synlig vibrasjon som den hadde idag.., men fint å få det bekreftet. 

Jeg går opp til gutta på verkstedet imorra og hører hva de har å si til det, så får fortsettelse følge.. takk for innspill så langt!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ok, prøver meg på en oppdatering. 

Verkstedet her i gilleleje var selvfølgelig kjempeopptatt. Men, de ville muligvis stikke forbi imorra for å se hvor stor skade det kan være snakk om her. 

Mitt problem er jo at jeg ikke vet hva som er normalt og ikke, så jeg får ikke stilt en riktig diagnose. Det kan jo for alt jeg vet være helt Ok også...

I mellomtiden har jeg satt på nye bolter etter Huldas fremgangsmetode, samt tatt video av akslingen. 

Er det for mye bevegelse her? (Selv om det er vanskelig å se..) 

Har også noen rur på propellen. Kan det være årsak til bevegelse/vibrasjon på akslingen?? 

Dvs., er det verdt å finne frem dykkermaska?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 1 time siden:

Mitt problem er jo at jeg ikke vet hva som er normalt og ikke, 

...

Er det for mye bevegelse her? (Selv om det er vanskelig å se..) 

Jeg har ikke sett på videoene dine, men generelt:

Motor må rettes opp mot aksel. Til det bruker du bladsøker for å måle. 

For å kontrollere at aksel og flens er rett må det ut og klokkes med måleur. Vær obs på at du kan ha kast i flens også, ikke bare aksel. 

I tillegg må du måle at du ikke har for mye klaring i cutlesslageret, samt sjekke at ikke maskinlabbene er utslitt. 

seilfred skrev for 1 time siden:

Har også noen rur på propellen. Kan det være årsak til bevegelse/vibrasjon på akslingen?? 

Dvs., er det verdt å finne frem dykkermaska?

(fikk ikke slettet videoene i sitatet...) 

Har du rur på propellen er det bare å ta på dykkermaska. Det er aldri noen fordel å ha groe på propellen. Jeg skrapet min i dag.  Det er jo gjort på to-tre minutter. Varmt i vannet er det også ?

Kan det henda at nokon har satt desse boltane med litt slakk, for å sleppa problemet med oppretting?

Desse slakke boltane som denne tråden starta med, er overhode ikkje greit men ein må dog vedgå at denne slakken kan "spisa" eindel skeivhet i opprettinga. Ein annen ting som antagelig burde vore sjekka før der blei satt inn nye bolter og trekt fast, er om flensane framleis er plan eller om der har vokse opp kraterkantar på grunn av slitasjen i boltehola.

On 7/16/2018 at 9:28 PM, Dinamo said:

Kan det henda at nokon har satt desse boltane med litt slakk, for å sleppa problemet med oppretting?

Desse slakke boltane som denne tråden starta med, er overhode ikkje greit men ein må dog vedgå at denne slakken kan "spisa" eindel skeivhet i opprettinga. Ein annen ting som antagelig burde vore sjekka før der blei satt inn nye bolter og trekt fast, er om flensane framleis er plan eller om der har vokse opp kraterkantar på grunn av slitasjen i boltehola.

Slakke flensbolter for å ta opp skjevheter fra dårlig oppretting ville være en god  oppskrift på planlagt katasatrofe (les sabotasje) . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

25 minutes ago, Lazyjack said:

Det vil jo alltid være vibrasjon i flens og aksling når motor står på gummilabber. Det må derfor også være fleksibilitet i hylsetettingen.

Det stemmer. Og ut fra videoene kan jeg vanskelig fastslå om dette er unormalt eller ikke.

Men å kontrollere opprettingen ved å sjekke klaringen i koblingen (med boltene demonteret) tar ikke lang tid. Å justere opprettingen, hvis nødvendig, kan derimot være litt mer komplisert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...