Jump to content

Mercruiser diesel 120 HK går varm, selv på lav hastighet


Bølge1

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Chaparral SSI 215, 2006 mod med en Mercruiser diesel 120 HK. Motoren går varm selv på lav hastighet, den strekker seg opp til 250 grader og koker nærmest. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Ser også at det lekker ut en del kjøleveske under motoren. Kjøpte båten i dag så må prøve å få dette fikset:)

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Motoren går varm". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Dixie 2100 skrev for 5 timer siden:

Det nok Fahrenheit instrumentet er oppgitt i og ikke Celsius, 250 F er ca 120 C.

 

Har du kjøpt båten inneforstått med at den koker?  Hvis ikke hadde jeg kontaktet selger asap.

Dette er vel den berømte 1,7 literen, hvilken modell er motoren?

 

 

Fahrenheit ja, 2006 modell 1,7 literen. Hva kan man gjøre da? Selger skal helt klart betale for det.

Link to post

Har du sugd inn plast eller bennmanet som tetter kjølevannet så er ikke dette selgers skyld. Får man problemer rett etter kjøp så kontakt selger først- ikke et båtforum. Send heller ikke motoren på verksted og send deretter regningen til selger uten avtale. Er dette noe selger kan klandres for så har han rett til å ordne dette selv.

Link to post

1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren.

2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!).

3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok.

4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer.

5. Andre tiltak:

A: legg en avis under vannpumpen for å sjekke om den lekker eller ikke.

B: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens.

C: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres.

D: skal saltvannsdelen renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Videre prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt.

 

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...