Bølge1 Startet 17.Juli.2018 Del på Facebook Startet 17.Juli.2018 Hei! Jeg har en Chaparral SSI 215, 2006 mod med en Mercruiser diesel 120 HK. Motoren går varm selv på lav hastighet, den strekker seg opp til 250 grader og koker nærmest. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Ser også at det lekker ut en del kjøleveske under motoren. Kjøpte båten i dag så må prøve å få dette fikset:) Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motoren går varm". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 250grader?! En motor ligger normalt 80-90 grader, over dette koker den så dette er vell ikke langt unna en brann. Siden du har kjøpt den i synes jeg du skal reklamere til selger raskest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 kanskje måleren viser grader i fahrenheit? , 100 celsius = 212 fahrenheit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Hvor går motoren? Skal den på fjellet? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet prøv og endre tittel så blir det nok flere svar før tråden blir stengt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Finnes det vanntempmålere som går til 250 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Ja. Vann under trykk kan oppnå høy temperatur. Men ved slike temperaturer er det snakk om hetvannskjeler og dampkjeler, ikke en båtmotor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dixie 2100 Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Det nok Fahrenheit instrumentet er oppgitt i og ikke Celsius, 250 F er ca 120 C. Har du kjøpt båten inneforstått med at den koker? Hvis ikke hadde jeg kontaktet selger asap. Dette er vel den berømte 1,7 literen, hvilken modell er motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Hei og velkommen til Baatplassen ! I utgangspunktet er dette, som flere har nevnt, en reklamasjon mot selger. Men båten ble prøvekjørt uten kjøleproblemer problemer før kjøpet? Siden den går varm ved lav belastning, er det åpnet for sjøvannskjølingen? Sitér dette innlegget Link to post
Bølge1 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 ivar skrev for 9 timer siden: kanskje måleren viser grader i fahrenheit? , 100 celsius = 212 fahrenheit Sorry, ja den viser Fahrenheit Sitér dette innlegget Link to post
Bølge1 Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Dixie 2100 skrev for 5 timer siden: Det nok Fahrenheit instrumentet er oppgitt i og ikke Celsius, 250 F er ca 120 C. Har du kjøpt båten inneforstått med at den koker? Hvis ikke hadde jeg kontaktet selger asap. Dette er vel den berømte 1,7 literen, hvilken modell er motoren? Fahrenheit ja, 2006 modell 1,7 literen. Hva kan man gjøre da? Selger skal helt klart betale for det. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Han får vel få valget mellom å få det fikset eller få båten i retur. Kan godt hende han velger det siste og reparerer det selv før nytt salg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Har du sugd inn plast eller bennmanet som tetter kjølevannet så er ikke dette selgers skyld. Får man problemer rett etter kjøp så kontakt selger først- ikke et båtforum. Send heller ikke motoren på verksted og send deretter regningen til selger uten avtale. Er dette noe selger kan klandres for så har han rett til å ordne dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Det lakk kjøleveske..... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Det lekker kjølevæske når motoren koker. Hvorfor den koker er jo det store spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Oki. Da misforstod eg det han skreiv. Mener nå at med mindre det spruter kjølevæske ut ekspansjonslokk etc så skal det ikke lekke noe. Han skriver også at det "koker nærmest"...... Men enig i at ved 120grader er det varmt for kjølevæsken. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 (redigert) 1. Den motoren spytter ut kjøleveske fra ekspansjonstanken hvis den er mer enn halvfull når den er kald. Det er en kjent situasjon for denne motoren. 2. Sjekk at inntaket på begge sider av drevet ikke er blokkert. Kan stakes opp med syl, skrujern, eller et 3-4mm bor (for hånd!). 3. Sjekk at drivrem som driver vannpumpene er hel og ok. 4. Kjenn på slangen ut av varmeveksler bak på motoren (overgang varmeveksler og eksosbend) at den er lunken/varm. Dette for å få verifisert at vannet sirkulerer. 5. Andre tiltak: A: legg en avis under vannpumpen for å sjekke om den lekker eller ikke. B: skru av lokkene på hver side av varmeveksler for å sjekke om kjølekanaler i varmeveksler ikke er grodd igjen. Er de det, kan de stakes opp med en lang ståltråd. Men da trengs i tillegg en rens av saltvannskjølingen med systemrens. C: er varmeveksler OK bør impellere sjekkes, men da må båten opp av vannet og nedre del av drevet må demonteres. D: skal saltvannsdelen renses med systemrens er det en litt større operasjon. Alle 4 anoder i motor må skrus ut og erstattes med blindplugger som du kjøper hos en rørlegger. Videre prosedyre som jeg brukte på den motoren kan jeg forklare nærmere hvis det er aktuelt. Redigert 18.Juli.2018 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.