Frivakt Startet 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2018 Etter at min gamle Simrad tok kvelden har jeg benyttet nettbrett med Navionics som hovedplotter. Har ikke savnet kartplotteren et sekund. Noen som har noen gode argumenter om hvorfor jeg skal bruke mange tusen på en ny plotter når jeg har nettbrettet? Det eneste argumentet jeg har kommet over, er at nettbrettet ikke tåler vann. Dette vil kun være et problem på FB, og der er vel konseptet for nyere plottere at man uansett benytter nettbrett via wifi fra plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Ingen veldig god grunn, lifeproof deksel har jeg brukt for å holde denne vanntett. Lading og bruk i sterkt sollys/varme kan være en utfordring siden den kan bli for varm samt at du bruker mer strøm enn du klarer å få ladet den med. Det finnes ladere som er ok, men som sagt i varmen kan det være et problem. Du kan alltids lage skygge med gamle papirkart hvis du har Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sahara Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 I og med at du ikke har savnet plotteren så sier det vel seg selv at nettbrett er det riktige for ditt bruk. i sommer har jeg forøvrig brukt USB vifte koblet på samme eksterne batteribank som lader iPaden. Bør bidra til å kjøle iPad (samt styrmann).. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Har plotter (gammel), men trives best med iPad med app. Bruker Gule sider appen. Liker at det er som papirkart, men med zoome med fingre, og med kurs-linje med "her er du 5 minutter fra nå". Ville funnet enten LifeProof eller et Android nettbrett som er vanntett. Det blir mitt neste. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Traale Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Er ikke noen utstyrsfreak når det gjelder båt. Har levd med papirkart i alle år og har vært fornøyd med det. Men etter at vi kjøpte båt med FB, så endret alt seg. Nå sitter vi oppe uansett vær og da blir papirkartene noe problematiske. Har prøvd gratisversjoner av forskjellige kart på pad og mobil, men har ikke vært fornøyd med resultatene. Så i går flesket jeg til med en plotter, solskinn var ikke et problem, regn vet jeg ikke siden det er sluttet å regne i Bergen..... Men hvorfor skal de være så dyre ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Lading, dårlig skjerm i sollys og at den går varm er minusene. Dette gjør at jeg ser på den som et supplement. Har også opplevd å «miste»off line kart når vi har vært uten nett over lengre tid. Måtte da logge ut og slette brukeren min på Navionics appen for å få tilbake kartene. Vi har ipad og plotter. Brukes om hverandre, men plotter er hoved navigasjons støtte. På vakt på lange strekk «speiler» vi plotteren på ipad når vi sitter på navigasjonsbordet inne. Redigert 21.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 De nye plotterne er milevis bedre enn de gamle, har nå en ny garmin og har begynt bruke den, var på papirkart og pad lenge, men nå er jo plottere endelig ok, nå virker de også i hastighet! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Har du tak over cockpit og styreplass så ville jeg benyttet iPad og Navionics. Penger spart Åpen cockpit krever plotter erfarer jeg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Frivakt Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Takk for svar! Dette tyder nok på at jeg ikke skal forhaste meg med å kjøpe ny plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) Har begge deler og dårlig lysstyrke er stort sett eneste minus med brett, men da finnes slike ting: Denne fungerer men tar litt plass og tetter ikke helt. Finnes nok noe enda bedre og mindre der ute. Vet at gamle radarer hadde store fine gummiskjermer hvor ansiktsdelen passet nesten som en dykkermaske og disse hadde vært fint å bruke men aner ikke om det fortsatt finnes noen å få tak i. Redigert 21.Juli.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Jeg har plotter integrert mot autopilot, du kan integrere mot radar og AIS. Så får du vurdere om det er noe du har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Bitteliten skrev for 1 time siden: Har også opplevd å «miste»off line kart når vi har vært uten nett over lengre tid. Måtte da logge ut og slette brukeren min på Navionics appen for å få tilbake kartene. Opplevde det samme med "Gule Sider På Sjøen" på sjøen i fjor. Fikk følelsen av at kart måtte oppdateres med jevne mellomrom, hvis ikke ble de definert som utdaterte. Tydeligvis bedre å være uten kart enn med gamle kart! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Frivakt Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Lysstyrke ser ikke ut til å være noe problem. Jeg kjørte nesten 50 nm i går - i stekende sol. Hadde ikke problemer med å lese kartet. Ellers har jeg offline kart i Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 50nm er jo ikke en times tur :p Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 7 minutes ago, Frivakt said: Lysstyrke ser ikke ut til å være noe problem. Jeg kjørte nesten 50 nm i går - i stekende sol. Hadde ikke problemer med å lese kartet. Hva slags brett var det? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 49 minutes ago, Code0 said: Jeg har plotter integrert mot autopilot, du kan integrere mot radar og AIS. Så får du vurdere om det er noe du har bruk for. Dette er største fordelen jeg ser med tradisjonell plotter. Integrasjonen er langt bedre enn alt en kan få til med en iPad. Men hvis utfordringen er å finne veien gjør en iPad susen. Har basert meg på iPad gjennom godt over 40000nm, og ville gjort det samme om vi skulle seilt 40000 nye mil. Har rett nok alltid hatt plotter ombord, men den er der for å vise AIS, radar og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Hvilke kart har du brukt Euklid ? jeg er veldig fornøyd med Isailor og Transas kart.....men tror det hadde blitt veldi dyrt på en langtur....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Nå er det jo ingen krav om å ha kartplotter ombord, du klarer deg jo strengt tatt med papirkart. Men har man først vendt seg til plotter er det vanskelig å vende seg av. Hva du skal gå for blir jo veldig avhengig av behovet ditt. Har merket meg et par når jeg har drevet og fisket hummer med 15 fot Steady i all slags vær på høsten utenfor Hvaler. Når du får grønn sjø over hele styrekonsollen og plotteren, eller regnet styrter ned, er det fint med en god plotter. Er du stort sett ute i pent vær og koser deg er behovet et annet. Kjører du stort sett i kjent farvann trenger du kanskje ikke plotter i det hele tatt. Et nettbrett vil jo da være rene luksusen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Duppe skrev 1 time siden: Hva slags brett var det? Samsung Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Mitt inntrykk er at Samsung Tab S3 har mer lyssterk skjerm enn iPad, men jeg har bare testet Tab S3 innendørs selv så sammenligningsgrunnlaget er ikke akkurat så godt. Men jeg vet at det er forummedlemmer som bruker Samsung Tab S3 for navigering PG er fornøyd med det. Selv har jeg brukt første generasjon iPad (2010) og iPad Air 2 (2014) samt diverse iPhone (senest 7 plus) for navigering, og det er en god forbedring på skjermene fra 2010 til 2014 og 2016. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
aileenll Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Jeg har brukt en sony tablet z i fem år. Frem og tilbake over nordsjøen, og rundt kattegatt og skagerakk. Har montert den på konsoll ute i cokpit på seilbåten. Det fungerer greit, men den må ha skygge når det blir varmt! Neste blir nokk en plotter som tåler varme! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
dennrick Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Jeg ville ha kjøpt en plotter som er egnet for formålet. Nettbrett er ikke laget for å tilfredstille kapteiners behov til sjøs. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Tja.. bruker begge deler. Ville aldri vært uten plotter. Om jeg måtte velge hadde jeg beholdt plotteren. Den er stabil, tåler vann i bøtter, den bare virker. Men ja, den er gammel og helt tåpelig tungvindt å bruke alle mulige ekstrafunksjoner, men til å vise posisjon i kart, som er det viktigste, er den suveren uansett forhold. Har brukt iPad og sliter med at den sakte men sikkert tappes for strøm selv om den lader. Og skjermen er grei, men ikke i nærheten av så god i sola som den gamle plotteren. -- Men for billige og oppdaterte kart, enkel ruteplanlegging osv er brett helt topp. Om jeg hadde båt hvor jeg satt under tak og stort sett gikk kortere turer på noen få timer så ville jeg nok fort gått for brett fremfor plotter. --- Kjøpte i sin tid en brukt AIS mottaker billig. Fikk akkurat en Yakker i posten fra Australia. http://yakbitz.com/Default.aspx Skal ned i båten og koble Yakkeren til AIS mottakeren så får jeg wifisone med live AIS signal som jeg tar rett inn på brett/telefon. Om en ønsker AIS via wifisone i dag så kan en faktisk få det til for under 1500,- Om en kjøper en dAISY mottaker, https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-ais-receiver/, og en Yakker så har en wifi med AIS signal ombord. Det er ikke gærnt. Usikker på om Navionics kan ta inn AIS fra wifi. Men Opencpn kan, iSailor kan osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 jeg monterte en egen ipad lader fra Båtsystem. Den gir 2,1A ladestrøm. Da lades ipaden selv ved bruk. Vanlig usb uttak gir kun 0,5-1 A Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Det er faktisk et poeng. Vanlig USB uttak klarer ikke å holde batterinivået ved bruk. IPad må slås av i perioder for etterfylling. Jeg benytter både plotter og iPad når jeg kjører langt og i ukjent område. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.