Jump to content

Alpha One Gen2 drev, uventet resultat etter propellbytte (lav fart), noen som vet hva som skjer?


komfort

Recommended Posts

Har en Mercury 4 blad 14x19P som gir for lavt turtall på max (3800rpm 32knop). Motoren er en Mercruiser 350MAG Forgasser som skal ligge på 4600rpm på max. Var egentlig ute etter en 14x17P 3blader, men butikken hadde bare 13x15P og sa jeg skulle prøve den. Ved testing gikk båten i max 10knop og gikk ikke i plan engang....??? Kjørte motoren til 5000rpm, farten er under 10knop. Er det 80% slip? Hva skjer? Hadde forventet noe annet? (Får 4000rpm @ 30 knop med original 14x19P 3blader.)

Link to post
Solseng skrev for 2 timer siden:

Tja, jeg vet ikke om det er det som er problemet. Ofte er det huben som har sluppet når man får turtall, og ikke fart. Når det er sagt, så virker 13" veldig lite. Vet du hva slags propell det er snakk om?

Jeg skal ta bilde av nummeret, esken stemmer ikke ser jeg.

 

ivar skrev for 1 time siden:

13x15 er jo mer vanlig på 70-115hk påhengere og mindre båter...

Alpha drev? 

 

Jepp, one gen2

 

Kommentar fra moderator:

Viktig å få med i tittelen, skal legge det inn. Hjelp moderator, vennligst LES DETTE før du poster

Link to post

Propell på 14,25x19 var på de to V8 5.7L 260hk med Alpha 1 og utveksling 1,5 :1 i båten før jeg byttet til diesel.

Det fungerte meget bra. Mulig rpm var ca 4500 på maks.

Så mye tyder på at det er riktig propell på 350Mag motoren . En 4 blads propell gir ikke mye forandring i turtall

i forhold til en 3 bladers, men du får båten lettere i plan.

Når du har satt på 13x15 er det samme som å bruke en hjulvisp og fungerer ikke på denne motoren.

Du bør heller se etter andre ting som gjør at du ikke får mer enn 3800 i rpm.

 

Du kan ha fyllt båten med for mye ting, så den er blitt tyngre. Groe under kan og gi lavere fart.

Tett luftflter og dårlige plugger og feil tenning er og ting jeg ville sjekket. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev for 8 timer siden:

Propell på 14,25x19 var på de to V8 5.7L 260hk med Alpha 1 og utveksling 1,5 :1 i båten før jeg byttet til diesel.

Det fungerte meget bra. Mulig rpm var ca 4500 på maks.

Så mye tyder på at det er riktig propell på 350Mag motoren . En 4 blads propell gir ikke mye forandring i turtall

i forhold til en 3 bladers, men du får båten lettere i plan.

Når du har satt på 13x15 er det samme som å bruke en hjulvisp og fungerer ikke på denne motoren.

Du bør heller se etter andre ting som gjør at du ikke får mer enn 3800 i rpm.

 

Du kan ha fyllt båten med for mye ting, så den er blitt tyngre. Groe under kan og gi lavere fart.

Tett luftflter og dårlige plugger og feil tenning er og ting jeg ville sjekket. 

Ja, det stemmer at båten er tyngre etter vi fylte den med masse og familie på 5. Toppfart sank med 1knop pga dette. Jeg tror også 14x19P er riktig til båten, 14x19PX skulle også funket, men det kjennes ut som at den drar for tungt og motoren nesten kveles på wot før den går i planog 14x17PX vil være bedre. Vurderer å bytte forgasser da tenningsanlegg er byttet komplett i 2015. Men denne sessongen må bare propellen tilpasses da jeg ikke har tid. Teoretisk skulle en 13,75x15P gitt 800rpm mer enn 14x19P, så jeg skulle hatt 4800rpm på 30knop. Målet er at jeg får 4600rpm når jeg er alene i båten ?

Link to post

Max turtall er hva motoren kan klare, men er ikke noe mål i seg selv om du får 32 kn med 4 bladers propell.

Den har større blad areal enn 3 bladers og om du går ned i størrelse får du mer turtall, men ikke nødvendigvis

mer fart.

Det henger litt sammen med utveksling på drevet også og Mercruiser setter utveksling i forhold til motor og propell som

gir best performance.

Skal du kjøre med et turtall på 4800 tror jeg ikke motoren har godt av.

Har du sjekket bensinforbruket ? Det er ca 80 L pr time på wot på en normal V8 350, så ville heller slått meg til ro

med den 4 blads prop og ligget på 20 tallet i cruise fart.

Hva slags båt er det og kjøling på motor, sjøvanns kjølt ? Risere kan ha begynt å ruste og du får dårliger effekt fra motor.

Tenningen og plugger bør og sjekkes.

Hva slags forgasser er det ? Kan bytte dyser for litt mer effekt (og forbruk).

Sitat

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 44 minutter siden:

Max turtall er hva motoren kan klare, men er ikke noe mål i seg selv om du får 32 kn med 4 bladers propell.

Den har større blad areal enn 3 bladers og om du går ned i størrelse får du mer turtall, men ikke nødvendigvis

mer fart.

Det henger litt sammen med utveksling på drevet også og Mercruiser setter utveksling i forhold til motor og propell som

gir best performance.

Skal du kjøre med et turtall på 4800 tror jeg ikke motoren har godt av.

Har du sjekket bensinforbruket ? Det er ca 80 L pr time på wot på en normal V8 350, så ville heller slått meg til ro

med den 4 blads prop og ligget på 20 tallet i cruise fart.

Hva slags båt er det og kjøling på motor, sjøvanns kjølt ? Risere kan ha begynt å ruste og du får dårliger effekt fra motor.

Tenningen og plugger bør og sjekkes.

Hva slags forgasser er det ? Kan bytte dyser for litt mer effekt (og forbruk).

 

Målet er 4600rpm, som Mercruiser sier er max kontinuerlig turtall på denne motoren, da vil jeg få det beste registret hele veien og båten vil gå lettere i plan. Problemet er at motoren nesten kveles når den skal i plan med 4 bladeren og den originale 14x19P.

Båten er en SeaRay 230 med ferskvannskjøling, tenningen er byttet komplett 2015. Mener utvekslingen er 1,5:1.

Her er testresultater med tre propeller:

4x14x19P =3800rpm/32knop

3x14x19P=4000rpm/30knop (etter denne testen var det en propp i bensinsystemet som ble fjernet (4,5mm nippel))

3x13,75x15P=5500rpm(max)/10knop

 

Mercruiser sier 3x14x19P eller 4x14,5x17P til båten (når ny og tom :-))

 

Redigert av komfort (see edit history)
Link to post

Det kan se ut som om du har rett i at en 3-blads 17" er riktig valg. Da gjerne med 14,5" eller deromkring i diameter. Det naturlige valget vil vel da være Mercurys BlackMax aluminium-serie (3x15x17). Utfordringen er nok som du allerede har erfart: Ikke alle forhandlere har propeller i lagerhyllen, og det må bestilles fra Mercurys sentrallager i Europa (Belgia?). Da går det vel noen dager/1 uke før propellen er på plass.

Link to post
komfort skrev for 22 timer siden:

Det ble bestilt propell i dag. Det ble Mercury Spitfire 4 blader 14x17P.

Jeg har kjørt 1,5 sesong med Mercury Spitfire 4 blads aluminium og er storfornøyd. Jeg endte opp med en 14x21 som er perfekt ved ren og pen båt og drev. Mister dog noen rev etter sommerferien, så ideelt sett burde jeg gått ned en størrelse...

 

Mer om mine erfaringer og målinger her: Draco 21 med mercruiser 4,3MPI - hvilken propell?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...