Jump to content

Selvbygging med Divinycell


klohre

Recommended Posts

Jeg har - som mange andre - et ønske om å bygge båt selv. :flag:

 

Det er mange metoder. Strip-planking og stich-and-glue er to metoder jeg tidligere har vurdert.

 

Nå har jeg tittet litt på bruk av sandwich teknikk generelt og bruk av Divinycell spesielt.

 

Finner ikke så alfor mye litteratur om dette emnet. Noe er det jo, men ofte litt gammelt og i alle fall ikke relatert til Divinycell. (Fikk et hefte fra Divinycell tidligere, som er oversiktlig, men det er ganske generelt.)

 

Spørmålet er om det finnes noen andre der ute som har benyttet divinycell i bygging av båt "fra bunnen", eventuelt om det finnes noen gode referanser som beskriver hvordan det gjøres?

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Jeg ute hos DIAB i går og kjøpte to 5mm H80 Divinycell-plater.

 

Planen er å bygge en kano (kasse) etter en enkel plywood design. Det vil gi meg litt føling på hvordan materialene - og jeg - fungerer. Hvis materialene og jeg er "kompatible" vil jeg gå videre med et litt mer avansert prosjekt, hvis det går greit så vil jeg gå videre med et litt mer avansert prosjekt, hvis det går.......

 

Da jeg kom hjem tegnet jeg opp (i stuen) og skar ut nesten alle delene (på loftet), det tok i underkant av 2 timer. Jeg regner med at det tar 30 min å skjære ut resten.

 

DIAB hadde ikke mer SP epoxy, det skal jeg hente i neste uke.

 

Platene er overraskende lette, mer sprø og mindre stive enn jeg hadde trodd. Mangelen på stivhet kan bli en utfordring når jeg limer sammen delene. Det er jo tvertimot en fordel hvis jeg hadde brukt en plugg av noe slag.

 

So far so good.

Link to post
Share on other sites

Jeg har - som mange andre - et ønske om å bygge båt selv.  :flag:

 

Det er mange metoder. Strip-planking og stich-and-glue er to metoder jeg tidligere har vurdert.

 

Nå har jeg tittet litt på bruk av sandwich teknikk generelt og bruk av Divinycell spesielt.

 

Finner ikke så alfor mye litteratur om dette emnet. Noe er det jo, men ofte litt gammelt og i alle fall ikke relatert til Divinycell. (Fikk et hefte fra Divinycell tidligere, som er oversiktlig, men det er ganske generelt.)

 

Spørmålet er om det finnes noen andre der ute som har benyttet divinycell i bygging av båt "fra bunnen", eventuelt om det finnes noen gode referanser som beskriver hvordan det gjøres?

<{POST_SNAPBACK}>

En kollega av meg bygget en 43 fots seilkatamaran med Divinycell. Han er ikke bruker av baatplassen.no men jeg kan sikkert spørre ham om det er noe spesifikt du lurer på...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på platene er 5mm x 1220 x 2400. Det var litt vanskelig å få dem på taket av bilen...

 

Prisene varierer en god del basert på hvilken type du skal ha. H40 koster i overkant av 100 kr pr plate, H80 som jeg har kjøpt koster ca 300 kr.

 

Jeg har faktisk ikke fått prisene helt eksakt ennå. Har bedt om en prisliste fra DIAB, som vel kommer snart. (Glemte å spørre om det i går da jeg var der.)

 

Så vidt jeg kan skjønne er dette ikke så mye dyrere enn kryssfiner i "marine" kvalitet. Men kryssfiner og Divinycell er to svært forskjellige materialer. Foreløpig kan jeg lite om begge og skal ikke uttale meg om fordeler og ulemper.

 

Årsaken til at jeg foreløpig vil teste Divinycell er at den lettere kan skjæres og formes, vekt, råtner ikke, suger ikke vann og styrke når glassfiberen er lagt på.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Husk at Divinycell skal primes før du laminerer.

Annen fordel med Divinycell, den brenner ikke.

Det er jo greit å vite. Hva skjer hvis man ikke primer divinycellen før man laminerer? Jeg holder på med kajakkprosjekt, og tenkte å bruke divinycellplater forsterket med glassfiber/polyester som tverskott.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bruke epoxy så er det viktig å være klar over at det er riktig så allergifremkallende og helseskadelig , så skikkelig verneutstyr er et must

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...