Jump to content

Trenger diesel-ekspert uttalelse!!!


Walter_S

Recommended Posts

Diesel-lekkasje og bruk av gjenge-tape? :confused:

 

I min evige kamp for å få et tett system, kom jeg over en liten lekkasje ved en rørkobling til dysen. Se pil på bildet Bilde

 

Det er ikke noen stor lekkasje, kun litt "svetting" av diesel. Bare såvidt jeg får en fuktig flekk på fingern, etter en halv times kjøring, når jeg føler rundt selve koblingen.

 

Det jeg er redd for er at hvis det kommer diesel ut, kan det da eventuell komme luft inn!?!? Er det en riktig antagelse? I så fall kan det være et problem, fordi diesel-returen på denne motoren ikke går til tank, men tilbake til dieselfilteret. Hvis bittesmå mengder med luft kan komme inn her, kan den luften også bli sendt videre med returen og dermed havne tilbake i filteret?

 

Eller vil trykket i røret hindre luft i å komme inn? Det er her snakk om en rørkobling som er etter høytrykkspumpen.

 

Har prøvd å trekke til rør-flensen (er det det heter?) men greier ikke å stramme mere.

 

Finnes det noe anbefalt "tetningsmiddel" jeg kan bruke på denne gjengen? Mitt instinkt sier meg at bruk av vanlig rørlegger gjengetape kanskje   :nono:  ikke er på sin plass, når det gjelder diesel?

 

Hva sier ekspertene? :smiley:

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Vil ikke påberope meg å være dieselekspert, men så vidt jeg ser fra bildet er dette dieselrøret inn på dysa.  Du vil ikke få luft inn her, men ved lekkasje vil du få feil trykk på dysa, feil forstøving av dieselen, og dermed forstyrrelser i gange/effekt på motoren.  Sannsynligvis er det en kon i enden av røret, som skal tette, jeg ville løst helt opp, og sjekka dette.  Dersom det er en skade der, er det mulig du må skifte røret, det er nemlig ikke bare å kappe et dieselrør, lengden spiller også en rolle. Dersom alt ser ok ut, ville jeg i første omgang prøvd å gjøre gjengene godt reine, og så teita skikkelig opp med en nøkkel som passer godt på mutteren.

Link to post

Tetningen mellom slike rør/dyser er stål mot stål, så er der urenheter mellom anleggsflatene i konen kan dette vere grunnen til lekkasjen. (rust tæring etc.)

Jeg ville anbefalt skifte av røret dersom dette er synlig skadet.

Kan jo vere konen inne i koblingen på brennstoffventilen også...

 

Når det gjelder tetningstoff på olje/kjemikalier er alt annet enn god gammeldags stry/hamp, og permatex uaktuelt for meg.

Dette holder tett.

 

Nymotens stoff som bl.a. loctite sine produkter holder nok tett dette også, men man får problemer den dagen det skal skrues fra hverandre.

 

Jeg synes gjengetape er godt nok til trykkluft/ferskvann, men ikke noe mer...

Men dette er jo min personlige mening da... :confused:

 

Celina

Link to post

Du får ingen inntrenging av luft på høytrykksiden. Her er kon på røret mot sete i dysa som tetter. Tettemidler av noe slag nytter ikke her.I ytterste konsekvens kan du måtte bytte både høytrykksrør og dyse.Det er viktig at røret er skikkelig på plass i dysa før tiltrekking.Står røret i spenn må du bøye litt på dette slik at det får riktig retning inn i dysa.Pinlig renslighet er særdeles viktig ved arbeide på dieselsystemet og særlig da på komponenter etter filteret.

Link to post

De som har sagt at du ikke får inn luft her har helt rett. Hvis dette er en direkteinnsprøytet motor, er trykket foran brennstoffventilen omkring 1000 (ett tusen) bar. Er det en motor med forkammer eller hvirvelkammer, er trykket noe lavere, men mer enn nok til å skape lekkasje. Gjengene har ingen tetningsfunksjon. Det skal ikke mer til enn en liten ripe på konen eller dens anleggsflate inne i brennstoffventilen, eller litt skitt mellom disse to flatene, før det oppstår lekkasje. Det hjelper ikke med kobberpakning, for den blir sprø og lekker ganske snart. Riper må slipes bort ved hjelp av meget fin slipepasta hvis du ikke vil skifte ut brennstoffventilen. Dysa behøver du imidlertid ikke å skifte. Den er jo skrudd på ventilstammen og kan selvfølgelig tas av og monteres på en annen brennstoffventil. Dysa er bare en del av brennstoffventilen.

Link to post

1000 bar er ikke det i meste laget på en småmotor? Jeg ville tro max. 250, men jeg kan være noe akterutseilt da det er flere år siden jeg forlot bransjen.

 

Jeg skrev dyse og det var selvsagt noe upresist, det skulle selvfølgelig vært innsprøytningsventil eller injector.  

 

Bruk av slipepasta krever full demontering av innsprøytningsventilen for rengjøring etter utført slipeprosess og jeg valgte ikke å nevne dette. Mener også at der finnes egne brotsjeverktøy for å rette opp skadet anlegg i dyseholderen, men skulle tro at dette er vanskelig å oppdrive.

Link to post

1000 bar er ikke det i meste laget på en småmotor? Jeg ville tro max. 250, men jeg kan være noe akterutseilt da det er flere år siden jeg forlot bransjen.

 

Bruk av slipepasta krever full demontering av innsprøytningsventilen for rengjøring etter utført slipeprosess og jeg valgte ikke å nevne dette. Mener også at der finnes egne brotsjeverktøy for å rette opp skadet anlegg i dyseholderen, men skulle tro at dette er vanskelig å oppdrive.

Ved direkteinnsprøytning og Bosch- eller l'Orangepumpe, altså plungerpumper, er åpningstrykket på dysen 250-270 bar (noen eksperimenterer med 350 bar, men det glemmer vi her). I løpet av innsprøytningsperioden stiger innsprøytningstrykket vanligvis til 1000-1200 bar, men kan gå opp til 1500 på enkelte motorer. I eksperimentell sammenheng har det vært kjørt med 2500 bar maksimaltrykk.

 

Når det gjelder sliping, spiller det selvfølgelig en viss rolle hva slags ventil man har og hvilken erfaring man har med slike jobber. Jeg har slipt koner og anlegg mens en liten filledott har stått i hullet. Da velger man ikke en fille av hvilket som helst materiale. Filler som loer er bannlyst. Nylon og silke går bra. Og så avsluttes slipeprosessen med at man "sliper" med bare ren smøreolje til slutt for å fjerne alle rester av slipepasta i porene. Når man er ferdig, spyler man gjennom med diesel, men mot den vanlig strømningsretningen. Brotsjer finnes, og vinkelen på konen er vel 45 eller 60 grader. Når man brotsjer, må man ihvertfall demontere ventilen.

Link to post

Mener å har lest at bla. annet  Steyr har noe som kalles "common rail" som innebærer et insprøytingstrykk på rundt 2000 bar. Var på en demonstrasjon av en av disse motorene og fikk opplyst dette både muntlig og gjennom brosjyrer. Noen som kjenner til dette og kan forklare hva dette går ut på?

Link to post

Vanlig/gammeldags innsprøytning har en høytrykkspumpe pr sylinder som doserer korrekt mengde diesel på riktig tidspunkt til dysa i sylinderen.

 

Common-rail prinsippet har en høytrykks matepumpe som holder et stabilt trykk på gjerne 2000bar i en manifold. Innsprøytningsventilene er elektrisk styrte og åpner opptil 3 ganger pr forbrenningssyklus for å gi effektiv forbrenning med lavt støynivå. I bildieselmotorer er dette systemet i dag mer eller mindre enerådende og begynner etterhvert også å dukke opp i båtmotorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Til alle svarene!

:puke: Her er det bare å bøye seg i støvet for ekspertisen, alle gode råd, greie forklaringer og faktaopplysninger!

 

Ut i fra det jeg har lest nå, så kan jeg danne meg et bedre bilde av hva som kreves for å få en tett kobling her.

 

Det gjør også at jeg nå tør å ta opp den, vet hva jeg må se etter, og ikke minst - passe på når jeg teiter opp igjen! Er vanligvis meget tilbakeholdent med å skru på ting jeg ikke vet hvordan de fungerer. Det er så mye enklere når man på forhånd vet hva man kan forvente seg..... :smiley:

 

Jeg skal nok ikke foreta særlig mer enn inspeksjon av konen / gjengen, eventuell rens, osv. og påfølgende ny montasje. Føler meg ikke kompetent til å foreta noen kompliserte slipe-jobber eller lignende - MEN, du verden, så interessant å vite om det. Man får liksom en helt annen perspektiv på problemet (i min enfold trodde jeg, at bare man fikk tettet selve gjengen, så var problemet løst) og vokser litt selv på det, når man forstår samspillet av komponentene, og ikke minst konsekvensene av egen handling!

 

Nå ble jeg litt revet med og "skravler" litt for mye igjen! Har litt lett for det, skønner du....

 :o) Takker så mye for alle de velmente innspill!

:puke:

Hilsen,

Walter

 :nonod: (Med ønsker om en solfylt og problemfri båtsommer for alle medlemmer her på baatplassen.no!) :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...