Jump to content

Volvo Penta MD5B vil ikke starte. Mangler kompresjon.


njal

Recommended Posts

Tortuga er i trøbbel!

 

I min og min brors Maxi Fenix, Tortuga sitter det en vp md5b.

Den har fungert veldig bra hittil i vårt eie, men siste dagen av ferien stoppet den:cryin:

5 nm fra vår hjemmehavn i Drøbak stoppet den. Vi har jo seil, så kom oss hjem.

 

De siste dagene av ferien ble den gradvis mer tungstartet, og vanskeligere å få opp i turtall.

Da vi gikk innover Oslofjorden mot vind for motor, merker vi at motoren ikke klarer å holde turtallet oppe. Vi prøver å gi full gass, men klarer ikke kommer over 2000 rpm. 2500 rpm er maks.

Vi satt motoren i fri, og prøver å ruse den i fri. Da stopper den helt. Vi får ikke start etter dette.

 

Det viser seg at det nesten ikke er kompresjon. 

Når vi snurrer på svinghjulet, mener jeg man hører det "fiser" ut eksosbendet. Eksosslangen har vi tatt av.

 

Nå er gode råd dyre.

Er det noen som har gode råd ang. hva feilen kan være?

Kan det være ventilene som ikke tetter?

 

Oljen er svart og fin. Nivået har ikke steget, eller sunket.

 

Til helgen tar vi av toppen, og håper den ikke er rustet i stykker.

Motoren er tross alt fra 80 tallet og saltvannskjølt...

 

Sett i ettertid hadde vi utrolig flaks at den stoppet så nærmer hjemmehavnen vår.

Vi har vært ute i 3 uker, og vært helt nede i Aalborg.

 

 

 

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post

Poenget mitt er et motoren går selv om det er dårlig kompresjon. 

 

Hvor tungt er det å dra rundt motoren for hånd?  Jeg kjenner tydelig kompresjonen, men det er ikke veldig tungt å dra rundt.

Jeg kan også høre spruten fra dysa, som en svak liten psst.

Jeg ville justert ventilåpninger og sjekket dysa før demontering av topp.

Det er en grei sak å ta av toppen og slipe ventil og ventilseter. Jeg brukte slipepasta og pinne med sugekopp.

Helt korrekte vinkler blir det ikke med denne metoden, men motoren er gammel så jeg fant det ikke verd å sette denne jobben profesjonelle.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Sannhetens time I dag.IMG_4861.jpg.c521c91b4124a52ab70ff11980d41fd9.jpg

 

Vi fikk av toppen overraskende enkelt.

Sjekk den toppakningen....

IMG_4868.jpg.0c545e8fa1fb0048ed56e82e8d18f2e1.jpg

 

Hva tror dere om blokka her? 

IMG_4862.jpg.68427e496db2b3724f9de6ef728e3a0d.jpg

 

IMG_4864.jpg.edac892ead9192bb3a47812937f726d3.jpg

 

Toppen er nok ferdig....

IMG_4879.jpg.0cbd676391b4097249b607ec923c7df0.jpg

 

 

IMG_4878.jpg.309c43e8d88276a9a54a75c846c422cb.jpg

 

Vi må finne ut hva vi skal gjøre nå...

Helt ny motor er ikke planen.

 

Om vi kommer unne med å bytte toppen er vi veldig fornøyde.

Ser ut som det går an å få tak i brukte topper.

 

 

 

 

IMG_4874.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Vasstind skrev 57 minutter siden:

I praksis slipte Mågerø ventilsetene og toppene samt renset bort rester. Etter denne jobben var kompresjonen tilbake og motoren har fått « nytt liv» Var inni samme spor som dere, men avsluttet før jeg tok av toppen og søkte hjelp.  Bør være mulig å gjøre selv, men har ikke prøvd selv.

 

Vel...

Av bildene er det vel ganske tydelig at her er tæring problemet.

 

Jeg glemte å nevne at vi prøvde å starte motoren uten kjølevann, med kjølevannslangen koblet fra eksosbendet.

Da kom det eksos ut der kjølevannet skal komme ut....

Link to post
njal skrev for 8 timer siden:

 

Vel...

Av bildene er det vel ganske tydelig at her er tæring problemet.

 

Jeg glemte å nevne at vi prøvde å starte motoren uten kjølevann, med kjølevannslangen koblet fra eksosbendet.

Da kom det eksos ut der kjølevannet skal komme ut....

Ahhh. Det var litt annerledes symptom ja.  Min motor klarer enda å skille eksos og kjølevann. Mekaniker renset også opp i kjølevannskanalene og fant mye rust i de, men de var fortsatt funksjonelle. Så frykter at jeg kommer dit dere er en eller annen gang...  

Link to post

Nå er det slutt for Volvoen, det blir motorbytte.

13 hk Vetus fra 2010

I dag kjørte vi til Kristiansand for å se på den, og det ble handel!

M2d5 med overgang til seildrev. Overgangen er ny.

 

Maritronic i Kristiansand hadde motoren.

IMG_4912.jpg.3625ff85763ffeb5dd85d1ee44a69424.jpg

 

 

Vanskelig for oss å kontrollere om motoren er bra, men den ser fin ut, og er forholdsvis ny.

Det ble derfor raskt handel.

Vi skal bruke det gamle seildrevet. Blir spennende å se hvordan det fungerer med propellen (15x9 tobladet foldepropell)

Håper dett blir bra.

IMG_4913.jpg.93279811b8dea023c8e3544897fc31b0.jpg

 

Planen nå er å bytte frostvæske og lakke litt på evnt. hakk i lakken.

Olje + filtre er byttet.

IMG_4921.jpg.559bc126fbcccb29456e7d084cf7242b.jpg

 

IMG_4922.jpg.9d4962c464f1743b6a1ac87cad9a4cd2.jpg

 

Nå må vi få denne inn i båten så vi kommer oss på tur snart.

 

Vi har rukket å løfte ut Volvoen.

Brukte en kjettingtalje i bommen.

IMG_4891.jpg.db1a24a6c90af8e9128d3fd9f1b0ac22.jpg

 

Etter litt lirking kom den løs

IMG_4893.jpg.e4094a5ac07f16b8ccde1e1d2f382f5b.jpg

 

IMG_4894.jpg.607d6106d090f70a1d8172ce5fad8821.jpg

 

Her kom den opp.

 

Vi festet spinnakerfallet i den, og "svingte" den rundt båten

Vi turte ikke å bruke storseilfallet, siden toppen av masten ikke er staget (brøkdelsrigg).

IMG_4899.jpg.db05a3a3396d3fc61cc8f962939ad876.jpg

 

IMG_4900.jpg.0656dd19ac498c697c8d9b2545e7cf2f.jpg

 

Denne kan du få billig....

IMG_4901.jpg.4b1e132f1890d31c108e9e3d475b6af5.jpg

 

I morgen skal vi gjøre klar motorrommet for Vetusen.

 

 

IMG_4907.jpg

 

Redigert Akkurat nå av njal

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...