njal Startet 6.August.2018 Del på Facebook Startet 6.August.2018 (redigert) Tortuga er i trøbbel! I min og min brors Maxi Fenix, Tortuga sitter det en vp md5b. Den har fungert veldig bra hittil i vårt eie, men siste dagen av ferien stoppet den 5 nm fra vår hjemmehavn i Drøbak stoppet den. Vi har jo seil, så kom oss hjem. De siste dagene av ferien ble den gradvis mer tungstartet, og vanskeligere å få opp i turtall. Da vi gikk innover Oslofjorden mot vind for motor, merker vi at motoren ikke klarer å holde turtallet oppe. Vi prøver å gi full gass, men klarer ikke kommer over 2000 rpm. 2500 rpm er maks. Vi satt motoren i fri, og prøver å ruse den i fri. Da stopper den helt. Vi får ikke start etter dette. Det viser seg at det nesten ikke er kompresjon. Når vi snurrer på svinghjulet, mener jeg man hører det "fiser" ut eksosbendet. Eksosslangen har vi tatt av. Nå er gode råd dyre. Er det noen som har gode råd ang. hva feilen kan være? Kan det være ventilene som ikke tetter? Oljen er svart og fin. Nivået har ikke steget, eller sunket. Til helgen tar vi av toppen, og håper den ikke er rustet i stykker. Motoren er tross alt fra 80 tallet og saltvannskjølt... Sett i ettertid hadde vi utrolig flaks at den stoppet så nærmer hjemmehavnen vår. Vi har vært ute i 3 uker, og vært helt nede i Aalborg. Redigert 6.August.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
index Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Få av toppen, så får du et inntrykk av hva som skjer. Ventiler er en mulighet, knekte stempelringer en annen. Uansett så er det en enkel liten motor å jobbe med. Så dette fikser dere! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
njal Svart 6.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2018 (redigert) Motoren har ikke brukt olje, kan det være stempelringene da? Det er også verdt å nevne at motoren ikke har dekrompresjonsventil. Redigert 6.August.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
index Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Hvis kompresjonringenen er knekt kan det hende ja. Men brent eksosventil er vel det meste sannsynlige. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gasebo Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Sjekk dieselfilter og slikt først. Jeg har MD5a med laber kompresjon. Greier fint å dra rundt motoren for hånd så mye kompresjon trenger ikke disse motorene for å gå. Den starter og går greit etter 10-15 sekund på starteren.... Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 7.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2018 Har byttet dieselfilter og luftet grundig. Vil gjerne ha dette helt i ordren. Kan ikke ha en motor som må kinnes i 15 sek for å starte. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
gasebo Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Poenget mitt er et motoren går selv om det er dårlig kompresjon. Hvor tungt er det å dra rundt motoren for hånd? Jeg kjenner tydelig kompresjonen, men det er ikke veldig tungt å dra rundt. Jeg kan også høre spruten fra dysa, som en svak liten psst. Jeg ville justert ventilåpninger og sjekket dysa før demontering av topp. Det er en grei sak å ta av toppen og slipe ventil og ventilseter. Jeg brukte slipepasta og pinne med sugekopp. Helt korrekte vinkler blir det ikke med denne metoden, men motoren er gammel så jeg fant det ikke verd å sette denne jobben profesjonelle. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 7.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2018 Sjekker ventilklaringen først, takk for tipset Dysen var ny i fjor høst, så den bør være bra. Kompresjonen er nesten helt fraværende. Bare så vidt man merker "kompresjonspunktet" Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Janoho Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Det er ikke sånn dekompresjonsventil på denne da, som man bruker ved start ? kan det være at den har hengt seg opp ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 njal skrev for 14 timer siden: Det er også verdt å nevne at motoren ikke har dekrompresjonsventil. Janoho skrev 10 minutter siden: Det er ikke sånn dekompresjonsventil på denne da, som man bruker ved start ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
njal Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 (redigert) Sannhetens time I dag. Vi fikk av toppen overraskende enkelt. Sjekk den toppakningen.... Hva tror dere om blokka her? Toppen er nok ferdig.... Vi må finne ut hva vi skal gjøre nå... Helt ny motor er ikke planen. Om vi kommer unne med å bytte toppen er vi veldig fornøyde. Ser ut som det går an å få tak i brukte topper. Redigert 11.August.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Rune Totland Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Ser ut som både toppen og sylinderforingen har tæring/gravrust på samme sted. Vanskelig å vurdere om det er tilstrekkelig å skifte til ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 Sylinderforingen har tæring samme sted...., men ikke det blanke "skallet" mellom sylinderforing og blokk Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Vasstind Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Har samme båt og samme motor med tilsvarende symptomer i fjor. Var ventilene som trengte en overhaling. Ble gjort av Mågerø Marina i vinter. Funker fint nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Vasstind Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 I praksis slipte Mågerø ventilsetene og toppene samt renset bort rester. Etter denne jobben var kompresjonen tilbake og motoren har fått « nytt liv» Var inni samme spor som dere, men avsluttet før jeg tok av toppen og søkte hjelp. Bør være mulig å gjøre selv, men har ikke prøvd selv. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 11.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2018 Vasstind skrev 57 minutter siden: I praksis slipte Mågerø ventilsetene og toppene samt renset bort rester. Etter denne jobben var kompresjonen tilbake og motoren har fått « nytt liv» Var inni samme spor som dere, men avsluttet før jeg tok av toppen og søkte hjelp. Bør være mulig å gjøre selv, men har ikke prøvd selv. Vel... Av bildene er det vel ganske tydelig at her er tæring problemet. Jeg glemte å nevne at vi prøvde å starte motoren uten kjølevann, med kjølevannslangen koblet fra eksosbendet. Da kom det eksos ut der kjølevannet skal komme ut.... Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
larsern87 Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Det samme skjedde på en MD17 jeg hadde en gang i tiden. Tok en quick-fix på den og sveiste noen lopper der hvor det var tæring, slipte ned sveisen og monterte sammen med ny pakning. Motor svev som ei klokke igjen. Hadde ikke byttet ut toppen pga det der. Sitér dette innlegget Link to post
Vasstind Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 njal skrev for 8 timer siden: Vel... Av bildene er det vel ganske tydelig at her er tæring problemet. Jeg glemte å nevne at vi prøvde å starte motoren uten kjølevann, med kjølevannslangen koblet fra eksosbendet. Da kom det eksos ut der kjølevannet skal komme ut.... Ahhh. Det var litt annerledes symptom ja. Min motor klarer enda å skille eksos og kjølevann. Mekaniker renset også opp i kjølevannskanalene og fant mye rust i de, men de var fortsatt funksjonelle. Så frykter at jeg kommer dit dere er en eller annen gang... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 12.August.2018 Del på Facebook Svart 12.August.2018 Helt naturlig at det kommer eksos ut av kjølingen i og med at det er tæret passasje fra sylinderen og ut til kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 Nå er det slutt for Volvoen, det blir motorbytte. 13 hk Vetus fra 2010 I dag kjørte vi til Kristiansand for å se på den, og det ble handel! M2d5 med overgang til seildrev. Overgangen er ny. Maritronic i Kristiansand hadde motoren. Vanskelig for oss å kontrollere om motoren er bra, men den ser fin ut, og er forholdsvis ny. Det ble derfor raskt handel. Vi skal bruke det gamle seildrevet. Blir spennende å se hvordan det fungerer med propellen (15x9 tobladet foldepropell) Håper dett blir bra. Planen nå er å bytte frostvæske og lakke litt på evnt. hakk i lakken. Olje + filtre er byttet. Nå må vi få denne inn i båten så vi kommer oss på tur snart. Vi har rukket å løfte ut Volvoen. Brukte en kjettingtalje i bommen. Etter litt lirking kom den løs Her kom den opp. Vi festet spinnakerfallet i den, og "svingte" den rundt båten Vi turte ikke å bruke storseilfallet, siden toppen av masten ikke er staget (brøkdelsrigg). Denne kan du få billig.... I morgen skal vi gjøre klar motorrommet for Vetusen. Redigert Akkurat nå av njal Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
krabben91 Svart 19.August.2018 Del på Facebook Svart 19.August.2018 Er det tilsvarende tæring i blokken også? Ser ikke så veldig dyp ut, kansje det hadde gått og planet ned toppen og fått i overdim. pakning hvis det er i handel Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Sjøspeiderne i Søgne har to båter med samme motor og kunne gjerne ønske en slik til delemotor.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
njal Svart 30.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2018 Kan jo legg inn sluttresultatet her. Meget fornøyd. Sjekk her for mer info Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.