Jump to content

Nanni T4.165, tæring på eksosbendet - Kan det sveises?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det er Ikke kavitasjon, må ikke høre på sveisere. Det er galvanisk tæring på grunn av messing i muffa. Tabbe fra leverandør.

Mulig jeg misforsto sveiseren @Hulda. Men det du sier taes til etterretning og jeg tar det opp med leverandøren!

Komodo skrev for 2 timer siden:

Gjør som Hulda sier når du kommer hjem. Messing er en kobberlegering og er livsfarlig for aluminium. Sett inn nipler av karbonstål. Ikke rustfritt! 

Her skal gode råd følges! Rapport kommer!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Lei sak når man er på tur, men godt det fikset seg fort i det minste. Alltid positivt når man finner folk som stiller opp på kort varsel ?

Kan det være at det ikke er messing i overgangsnippel, bend og slangestuss, men bronsje (blir ofte kalt røddeler i vvs)? Vet ikke hvordan det ligger på spenningsrekka i forhold til messing og alu. Ble ofte brukt i basseng installasjoner og der hvor leverandørene hadde forskjellige metaller som rustfri varmeveksler mot kobberrør.

Hulda skrev 17 minutter siden:

Huffda.

Slik det er her, er meningen at bendet skal ofre seg mot muffa. Syrefast muffe vil gi samme resultatet. I denne installasjonen blir slik at muffa først spiser opp anoden og deretter tar den bendet til dessert. Slik er det.

Her har jo ikke anoden gått @Hulda, hva er årsaken til det? Jeg skifter anoder en gang i året og de jegvhar ut er porøse men ikke nevneverdig mindre......

Mvh

Chilli Solbris

Olsen83 skrev 25 minutter siden:

Lei sak når man er på tur, men godt det fikset seg fort i det minste. Alltid positivt når man finner folk som stiller opp på kort varsel ?

Kan det være at det ikke er messing i overgangsnippel, bend og slangestuss, men bronsje (blir ofte kalt røddeler i vvs)? Vet ikke hvordan det ligger på spenningsrekka i forhold til messing og alu. Ble ofte brukt i basseng installasjoner og der hvor leverandørene hadde forskjellige metaller som rustfri varmeveksler mot kobberrør.

Kjempemessig at det ordnet seg! Jeg trodde bronse var høyt oppe på kjeden og at det skal mye til før det tærer bort.......?

Mvh

Chilli Solbris

Erikda skrev 4 minutter siden:

Her har jo ikke anoden gått @Hulda, hva er årsaken til det? Jeg skifter anoder en gang i året og de jegvhar ut er porøse men ikke nevneverdig mindre......

Mange muligheter for null tæring: Passivering, dårlig kontakt, feil på anoden. Jeg må se hele greia før jeg kan gi vettugt svar akkurat på det. Manglende elektrolytt. Manglende telepatiske evner. Tar meg heller et glass rødvin.

Hulda skrev 1 minutt siden:

Mange muligheter for null tæring: Passivering, dårlig kontakt, feil på anoden. Jeg må se hele greia før jeg kan gi vettugt svar akkurat på det. Manglende elektrolytt. Manglende telepatiske evner. Tar meg heller et glass rødvin.

He he??? Det er deg vel unt! Og takk for gode innspill!???

Mvh

Chilli Solbris

• 3 måneder senere...

A9C327CF-1185-4B3F-ACF8-A835205E102D.jpeg.27ac172073902e0d54426fbfcf6f9ef4.jpegVar og hentet nye eksosbend til Solbris på Engelsviken slipp i mandag 20.11. da de gamle som vi fikk sveiset i sommer begynte å lekke igjen på mandag 19. når vi hadde kurs med D5L ombord. 

Må si jeg fikk litt hakeslepp når det viste seg at de nye benda var av aluminium med albu av messing!???

De hadde blitt litt overrasket på Engelsviken slipp også! Så jeg fikk med albu av 316 stål i bytte for messingen! Knallservice hos Engelsviken Slipp. 

Etter å ha konferert med @Hulda og fått litt grunnleggende opplæring i hvor på skalaen syrefast, messing og aluminium står i forhold til hverandre hva tæring angår. Nå skal messingen av og så skal jeg prøve med albu i plast fra Truedesign. 

FF9E49A2-9372-4A53-9218-5B096E78E797.jpeg.b8993f47a419a0fa081cc0b66e4e1b22.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...