LALUNA II Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Ser jo ut til å bli bra det der .... Bare å montere og nyte ferien videre Redigert 13.August.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Komodo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Erikda skrev 1 time siden: Og her ser vi også at nippelen, eller muffa som Hulda kalte den, er av messing. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Da er det montert og det holder tett! All ære til Aase sveise og mek verksted AS som stilte opp på kort varsel og gjorde en super jobb!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Det er Ikke kavitasjon, må ikke høre på sveisere. Det er galvanisk tæring på grunn av messing i muffa. Tabbe fra leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Gjør som Hulda sier når du kommer hjem. Messing er en kobberlegering og er livsfarlig for aluminium. Sett inn nipler av karbonstål. Ikke rustfritt! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Det er Ikke kavitasjon, må ikke høre på sveisere. Det er galvanisk tæring på grunn av messing i muffa. Tabbe fra leverandør. Mulig jeg misforsto sveiseren @Hulda. Men det du sier taes til etterretning og jeg tar det opp med leverandøren! Komodo skrev for 2 timer siden: Gjør som Hulda sier når du kommer hjem. Messing er en kobberlegering og er livsfarlig for aluminium. Sett inn nipler av karbonstål. Ikke rustfritt! Her skal gode råd følges! Rapport kommer!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 (redigert) Komodo skrev for 4 timer siden: Sett inn nipler av karbonstål. Ikke rustfritt! Eg ville valgt syrefast, eller er tanken at muffa skal ofre seg for bendet? Redigert 13.August.2018 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Snikende skeptik Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Lei sak når man er på tur, men godt det fikset seg fort i det minste. Alltid positivt når man finner folk som stiller opp på kort varsel ? Kan det være at det ikke er messing i overgangsnippel, bend og slangestuss, men bronsje (blir ofte kalt røddeler i vvs)? Vet ikke hvordan det ligger på spenningsrekka i forhold til messing og alu. Ble ofte brukt i basseng installasjoner og der hvor leverandørene hadde forskjellige metaller som rustfri varmeveksler mot kobberrør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Sjeldenutpå skrev 36 minutter siden: Eg ville valgt syrefast, eller er tanken at muffa skal ofre seg for bendet? Huffda. Slik det er her, er meningen at bendet skal ofre seg mot muffa. Syrefast muffe vil gi samme resultatet. I denne installasjonen blir slik at muffa først spiser opp anoden og deretter tar den bendet til dessert. Slik er det. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hulda skrev 17 minutter siden: Huffda. Slik det er her, er meningen at bendet skal ofre seg mot muffa. Syrefast muffe vil gi samme resultatet. I denne installasjonen blir slik at muffa først spiser opp anoden og deretter tar den bendet til dessert. Slik er det. Her har jo ikke anoden gått @Hulda, hva er årsaken til det? Jeg skifter anoder en gang i året og de jegvhar ut er porøse men ikke nevneverdig mindre...... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Olsen83 skrev 25 minutter siden: Lei sak når man er på tur, men godt det fikset seg fort i det minste. Alltid positivt når man finner folk som stiller opp på kort varsel ? Kan det være at det ikke er messing i overgangsnippel, bend og slangestuss, men bronsje (blir ofte kalt røddeler i vvs)? Vet ikke hvordan det ligger på spenningsrekka i forhold til messing og alu. Ble ofte brukt i basseng installasjoner og der hvor leverandørene hadde forskjellige metaller som rustfri varmeveksler mot kobberrør. Kjempemessig at det ordnet seg! Jeg trodde bronse var høyt oppe på kjeden og at det skal mye til før det tærer bort.......? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Eg ville valgt syrefast, eller er tanken at muffa skal ofre seg for bendet? Her er jeg helt grønn @Sjeldenutpå! Men @Hulda har svaret??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Erikda skrev 4 minutter siden: Her har jo ikke anoden gått @Hulda, hva er årsaken til det? Jeg skifter anoder en gang i året og de jegvhar ut er porøse men ikke nevneverdig mindre...... Mange muligheter for null tæring: Passivering, dårlig kontakt, feil på anoden. Jeg må se hele greia før jeg kan gi vettugt svar akkurat på det. Manglende elektrolytt. Manglende telepatiske evner. Tar meg heller et glass rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Hulda skrev 1 minutt siden: Mange muligheter for null tæring: Passivering, dårlig kontakt, feil på anoden. Jeg må se hele greia før jeg kan gi vettugt svar akkurat på det. Manglende elektrolytt. Manglende telepatiske evner. Tar meg heller et glass rødvin. He he??? Det er deg vel unt! Og takk for gode innspill!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Bronse ligger høyt på næringskjeden. Aluminium i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Godt og hurtigt reddet! God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 MajorAndy skrev 5 minutter siden: Godt og hurtigt reddet! God tur videre! Takker så mye for det!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Flott å se at ting ordnet seg så kjapt God tur videre. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 14.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 SoBo skrev for 5 timer siden: Flott å se at ting ordnet seg så kjapt God tur videre. Det er herlig når båtfolket trår til og alt ordner seg! Tusen takk!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Var og hentet nye eksosbend til Solbris på Engelsviken slipp i mandag 20.11. da de gamle som vi fikk sveiset i sommer begynte å lekke igjen på mandag 19. når vi hadde kurs med D5L ombord. Må si jeg fikk litt hakeslepp når det viste seg at de nye benda var av aluminium med albu av messing!??? De hadde blitt litt overrasket på Engelsviken slipp også! Så jeg fikk med albu av 316 stål i bytte for messingen! Knallservice hos Engelsviken Slipp. Etter å ha konferert med @Hulda og fått litt grunnleggende opplæring i hvor på skalaen syrefast, messing og aluminium står i forhold til hverandre hva tæring angår. Nå skal messingen av og så skal jeg prøve med albu i plast fra Truedesign. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Står det vann opp til anoden, når motor er stanset, eller er den "tørr" da? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Gullfisk skrev 1 time siden: Står det vann opp til anoden, når motor er stanset, eller er den "tørr" da? Den står nok tørt ja. Kommer ikke mange dråpene om noen, når jeg skifter anoder! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Tåler virkelig plastniplene såpass med temperatur? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 index skrev 17 minutter siden: Tåler virkelig plastniplene såpass med temperatur? Det går vann i dem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Mens motoren går ja. Når man stopper blir det fort litt varmere. Men det kan godt være disse tåler mye varme. Kjente bare jeg ble litt skeptisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.