Jump to content

Fortsatt spenning /strøm etter at hovedbrytere er av


cobra II

Recommended Posts

Er alt spenningssatt og virker som normalt sjølv om du slår av begge bryterene?  

   Det mest nærliggende er å tenke at det er feil i bryterene, men at begge skal ryke samtidig... 

Prøv å skru av pluss fra batteri bakpå bryteren og sjå om anlegget blir dødt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Koblet opp noe nytt utstyr eller gjort endringer med systemet den siste tiden?

 

Koble bort en av hoved kabel fra en av bryterne og se om du fortsatt har strøm. Er strømmen borte så er problemet bryteren. Har du fortsatt strøm så må man fortsette å feilsøke. Er noe koblet direkte på batteriet. Har du flere batteri osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 7 timer siden:

Kjenner du fysisk at bryteren slår over? 

 

Tenkte om du kanskje bare vred håndtaket uten å vi selve stemmen til bryteren....

 

Og har dette skjedd nettopp? Vært i orden før? 

 

Fjerbelastet "trøkk inn og vri" bryter tipper jeg. 

Link to post
Share on other sites

Er dette en forholdvis ny båt? Finnes det ingen dokumentasjon på det elektriske fra produsenten?

 

Ikke så lett å "synse" når vi har så lite å gå etter, MEN,- trådstarter mener det bare finnes ett batteri (og dermed en batterikrets). Hvorfor er det da to "hovedbrytere"? Det er vel ikke akkurat vanlig, men kan det være at det er satt en hovedbryter på både pluss- og minussiden av batteriet? Det ville forklart fargen på bryterhåndtakene (og kablene). Jeg har ingen tro på at to slike brytere går defekt samtidig, men om systemet er koblet slik jeg beskriver ovenfor kan jo en av bryterne ha gått defekt (kortslutter) på et tidligere tidspunkt. Så lenge den andre fungerte har det allikevel vært mulig å skru av alle funksjonene med denne bryteren. Om så bryter nr. 2 kortslutter ved et senere tidspunkt vil det forklare situasjonen trådstarter nå opplever..... 

 

Link to post
Share on other sites

sånn som jeg kan se det, har han 1 bryter for pluss og 1 bryter for minus, går all strømmen mellom motor og kontrolpannel gjennom bryterne også, eller er det på egen kurs utenom bryterne, har du ikke egen kurs der, så er det bare å sjekke ut pluss bryter, men hadde vært kjekt med et bilde eller 2 av hvordan det er koblet på batterier

Link to post
Share on other sites

På min Askeladden er det med elskjema som viser alt fabrikkmontert utstyr, i permen med den tekniske dokumentasjonen!  Det er det jo sikkert på din båt også som er nyere og har enda større krav til CE og dokumentasjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...