Jump to content

Er with vital 15 bra båt?


Kisa

Recommended Posts

Ut fra hva som er skrevet her inne er vel With Vital en dårlig båt. Dårlig konstruksjon med skum som trekker vann tynt skall i skroget, flatbunnet og slår i sjøen, skrogkonstruksjon som gir begrenset fart, og lavt fribord. Understreker imidlertid at jeg ikke har personlige erfaringer med båten.

Link to post
Share on other sites

Har litt fartstid i skibsplast 14, kjenner det verker i nyrene bare med tanken :lol:  Men stabil og trygg båt, om enn med heftig planingsterskel.   15 foteren er kanskje mer riktig å sammenligne med. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har tatt feil av hvilken båt dette var. Jeg tenkte på With Vital 1500, finnes med to forskjellige vindskjermer. Det er vel denne båten som ble KMV 1600 en gang på 80-tallet. Denne er godkjent for 60 HK. Men den slår litt i sjøen likevel.  Har ikke hørt at de jeg kjente hadde noe trøbbel med sine, vital 1500  og 1700HT. Disse to båtene er fra ca 82-83.
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=125213761

 

Hvis det er slik typr båt du er ute etter, ville jeg satset på Wesling 16, tror ingen kommer i nærheten av sjøegenskapene til den, av daycruisere. Tåler også stor motor når du har fått mere erfaring.

Dette er gamle båter, så de må sjekkes for vann/råte i dørk og akterspeil, uansett merke, så må prisen stå i forhold til tilstanden på båten.

Jeg har hatt Skibsplast Seamaster 17TS en gang, grei båt, men ikke spesielt myk gange i stor fart, men fikk god fart med mye tilting.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hva slags egenskaper er du ute etter i båten?   dvs antall personer, skal du kunne overnatte, fart / sjøegenskaper osv..?     Og hvilken prisklasse ser du for deg?   Burde være endel å velge i...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Må være plass til fire. Helt greie egenskaper når det kommer til røff sjø (mellom 1 og 3 meter) trenger ikke å være spesiellt komfortabelt, må bare være sikker på at båten ikke kantrer. Burde greie minst 30 knop med riktig motor. Kan ikke koste mer enn kr 30.000,- 

Har sett weslinger (hardtoppen) helt nede i 25.000, men da er det ofte med en gammel sliten motor og en del annet småplukk. Hadde det lønnet seg å kjøpe noe sånn og fikse det opp?

Link to post
Share on other sites

Kisa skrev for 10 timer siden:

Må være plass til fire. Helt greie egenskaper når det kommer til røff sjø (mellom 1 og 3 meter) trenger ikke å være spesiellt komfortabelt, må bare være sikker på at båten ikke kantrer. Burde greie minst 30 knop med riktig motor. Kan ikke koste mer enn kr 30.000,- 

Har sett weslinger (hardtoppen) helt nede i 25.000, men da er det ofte med en gammel sliten motor og en del annet småplukk. Hadde det lønnet seg å kjøpe noe sånn og fikse det opp?

Båter i den størrelsen i 1 til 3 meter reelle bølger , banker og slår uansett hvilken du velger...

Tror ganske sikkert 1 meter holder lenge...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei

Kjøpte selv en 1974 With Vital når jeg var 15 år. Har hatt den i snart 5 år nå, og har planer om å ha den i mange år til. Er generelt sett veldig fornøyd med den blant annet synes jeg at den har et flott design som får mye oppmerksomhet på sjøen. Den er også veldig stabil og lettdrevende, men med den bakdelen at den slår noe j.... i røff sjø

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev On 18.8.2018 at 7.17:

 

Jeg må nok ha 35000 for den, og du kan også få kjøpe bilhengeren - det blir 5000 ekstra i tilfellet. Da får du en ekvipasje som ville kostet deg 4OOk glatt skulle du kjøpe nytt.

Er du interessert, så ta kontakt via privat melding, og involver dine foresatte - ellers blir det ikke aktuelt med videre kontakt.

 

400K som i 400000,- kr ? For en ny 15 foter med 60hk idag? Det er vel og ta vel hardt i..  Litt for mye sjøluft på deg ?:giggle: 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Maybe you have drawings of the ship With Vital 15 or the manufacturer's documents which show the dimensions and other parameters of the ship, the carrying capacity of the ship, the number of people you could take and send. Because I bought a boat and can’t register.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...