Jump to content

Kan man iblande farge i Biltemas tokomponent polyuretanlakk?


Gimlet

Recommended Posts

Emnetittelen sier forsåvidt det meste.

Tidligere hadde Biltema en tokomponent polyuretanmaling, men denne virker nå utgått fra sortementet. 

 

Butikken selger fremdeles en lakk som virker av samme type, men da altså blank. Er det mulig å blande i en farge eller er det mer hensiktsmessig å male over lakken etter herding? Hvilken maling kan i så fall være passende? Underlaget er tre belagt med glassfiber og epoksy.

Link to post
Share on other sites

Du kan blande basen til polyurethan malingen til biltema. Jeg har brekket den hvite med litt offwhite for å få den ørlite grann gulere.

 

Også biltema gelcoat kan brekkes med gelcoat som ble solgt på maritim (de fører den ikke lenger).

 

Har brukt litt av den nye polyurethan malingen til biltema i det siste og har merket meg at den siger mer enn den gamle. Men den fyller også bedre. Så flater i horisontal plan er en drøm å male, de blir slett som billakk. Mens vertikale flater må påføres så tynt lag som mulig, og trenger da flere lag for å dekke. Men, den kan også pusses ned og rubbes opp igjen så den blir blank og fint.

Har merket meg at jeg får veldig vondt i hodet av den, selv om jeg har stått ute. Kan ikke huske at den gamle var slik.

Link to post
Share on other sites

Den malingen deres virker jo som en god løsning. Det eneste er at de kun har hvit, off-white og grå. Hvordan ville dere gått frem for å få den f.eks marineblå eller mørk rød? Blander man i oljebasert maling i komponent A eller den ferdige løsningen frem til man har et blandingsforhold med korrekt farge?

Ser at West System/Epifanes har litt flere farger, men da som bestillingsvare og til dobbel pris.

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir jo litt mix & trix, men går du til en lakkforretning (som driver med billakk og lignende) har de brekkfarge som er kompatibel med tokomponent lakk/maling. Hvis de er medgjørlige kan du gjerne få kjøpt en skvett med brekkfarge, men da må du nok stå for blandingen selv. Tviler på at de ønsker blande oppi Biltemas maling for deg. Det skal mye brekkfarge til for å gjøre hvit om til marineblå, bare så det er sagt. Og brekkfarge er ikke gratis. Det enkleste er nok å få dem til å blande opp alt for deg, da blander de gjerne opp på en mørkere base slik at det ikke trengs så mye brekkfarge.

 

("Vanlige" malerforretninger har også brekkfarge, men er noen år siden jeg drev med det sist, så husker ikke lengre hvilke som er kompatible med tokomponent polyuretan. Får du feil risikerer du oppkok og/eller at overflaten sverter av).

Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg at jeg hører med en av de lokale malerforetningene om hvordan stemningen er for å blande opp Biltemas lakk, eller hva prisen blir for full pakke kontra Epifanes' maling.

 

Ellers blir det kanskje aktuelt å overmale Biltemalakken i ønsket farge dersom dette lar seg gjøre. Tokomponentlakken i polyuretan har vel en beskyttende effekt oppå epoxy/glassfiber kontra vanlig båtmaling.

 

Om HMS og polyuteran/isocyanater: arbeidet foregår utendørs, men en maske (f.eks. Biltemas gassmaske) er gjerne å foretrekke. Blir kanskje vel råflott/i overkant med et trykkluftbasert åndedrettsvern? Sikter til erfaringene til eriklepe over her.

Link to post
Share on other sites

On 8/15/2018 at 2:22 PM, eriklepe said:

Du kan blande basen til polyurethan malingen til biltema. Jeg har brekket den hvite med litt offwhite for å få den ørlite grann gulere.

 

Også biltema gelcoat kan brekkes med gelcoat som ble solgt på maritim (de fører den ikke lenger).

 

Har brukt litt av den nye polyurethan malingen til biltema i det siste og har merket meg at den siger mer enn den gamle. Men den fyller også bedre. Så flater i horisontal plan er en drøm å male, de blir slett som billakk. Mens vertikale flater må påføres så tynt lag som mulig, og trenger da flere lag for å dekke. Men, den kan også pusses ned og rubbes opp igjen så den blir blank og fint.

Har merket meg at jeg får veldig vondt i hodet av den, selv om jeg har stått ute. Kan ikke huske at den gamle var slik.

Hei, jeg har en gammel trebåt med hyttetak som lekker og må også bytte noe plate. Det er malt polyester over kryssfiner.

 

Det jeg tenker er å skifte det som skal skiftes og legge ny polyester med overlapp på gammel. I tillegg vil jeg male eller legge gelcoat over det hele.

 

Er det å anbefale å ha gelcoat under denne malinga, eller er den så tjukk at den kan legges rett på polyester? Vil ha det relativt glatt, men viktigere er vann-tetting og holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

Litt om polyuretanmaling på båt:

 

Polyuretan vs epoksy:

Polyuretan er har aldri vært egnet som maling under vannlinjen fordi den ikke regnes som tilstrekkelig diffusjonstett. Der bruker man epoksy for å tette samt at epoksy er hardere og mer slagfast. Epoksyen vil normalt gi en tilstrekkelig tetting til å unngå osmoseangrep i glassfiberen. (ofte kalt plastpest)

 

Noen malingprodusenter har derfor valgt å kalle produktet for anti-pestmaling for å få kunder til å tro at akkurat den epoksyen motvirker "sykdommen" plastpest. Epoksymalingen er imidlertid bare en sivil kommersialisering av helt ordinær industrimaling i epoksy for skip og off-shorenæring og den epoksyen som selges med merkelappen "anti-pest" har ingen andre egenskaper enn øvrig epoksymaling for industri.

 

Prinsippet er ellers at strukturer ombord som er over vann beskyttes på toppen med polyuretan (offshore pr i dag for det meste med andre typer maling som ikke inneholder isocyanater som bl a polysiloksan, akryl osv). Under vann er fortsatt epoksy standard med mindre man skal ha lavfriksjonsbelegg som Xylan (PTFE) e.l..

 

Beskyttelse mot isocyanater:

Når det gjelder beskyttelse mot langvarig eksponering av isocyanater (regelmessig lakkering med polyuretan), så er det egentlig bare trykkluftbaserte pustesystemer som er godt nok. Filter klasse A (merket med brun stripe av bl a 3M) tar ikke opp isocyanater godt nok til at det er trygt over lang tid. For en amatør som bare skal male litt er det imidlertid helt ok.

 

Pigmentering av polyuretanmaling (også kalt brekke farger mm):

Teknisk er det helt kurant å tilsette fargepigmenter i Biltemas polyuretanmaling. Ville nok da primært prøvd å blande ut den hvite basen. Men som nevnt over er dette typisk spesialistarbeid og fargepastaene som brukes er meget kostbare i anskaffelse for private og du må som oftest ha en 3 til 5 ulike pastaer for å få ut f eks en standard blåfarge (marineblå) om man f eks skal etterlikne Nimbus sin blåfarge evt Bavaria osv.

 

Du får neppe dette ut av en fargehandel som nevnt over. Produsenter og leverandører av industrimaling har ofte et blandenalegg for polyuretanmaling samt at endel industribedrifter som driver med lakkering har dette. Man har da gjerne en 4-6 ulike baselakker som hver er egnet for et visst fargespekter. Blandemaskinene er matet med 10-15 ulike flasker med høykonsentrert fargepasta.

 

Med mindre du har kjente i denne bransjen er mitt råd å heller gå til en fargehandler og  bestille et spann med f eks Jotun polyuretanmaling i den fargen og glansen du ønsker. Kan jo nevne at selve baselakken i polyuretan til industri har en innkjøpspris i området 70-100 kr pr liter, så bruker du pasta oppi der for kanskje 10 kr for å lage en mørk blåmaling, litt mindre om du skal lage den i grå.

 

Kan til slutt nevne at vi i denne industrien selvsagt også har stoffer som kan brekke glansen av malingen. Kan da få en helblank maling til å bli så matt du måtte ønske.

Link to post
Share on other sites

Så det er altså slik at polyuretanmaling er det samme uavhengig av "marine" begreper som West System og Biltema opererer med? Størstedelen av det som skal males om er forsåvidt i hvitt så jeg vil for det meste klare meg med Biltemas hvite tokomponent, med unntak av totalt kanskje 10m2 som er i andre farger.

 

Litt kontekst:

Jeg har akkurat kjøpt meg nær sagt et årsverk i arbeid av en glassfiberbelagt trebåt fra femtitallet og legger ved noen utsnitt av hva som skal fikses. De verste områdene er det aktuelt å reparere glassfiberen/treet under. Sidene av hytten må jeg også vurdere om det er mest hensiktsmessig med fullstendig utskiftning avhengig av hvordan treets tilstand er.

20180724_104301.jpg

20180724_104311.jpg

20180724_104302.jpg

20180724_104319.jpg

20180724_104303.jpg

Link to post
Share on other sites

Gimlet skrev On 17.8.2018 at 15.00:

Så det er altså slik at polyuretanmaling er det samme uavhengig av "marine" begreper som West System og Biltema opererer med? Størstedelen av det som skal males om er forsåvidt i hvitt så jeg vil for det meste klare meg med Biltemas hvite tokomponent, med unntak av totalt kanskje 10m2 som er i andre farger.

 

Ja, egentlig er det ingen stor teknisk forskjell på en to-komponent polyuretanmaling for bil eller båt. Ikke derved sagt at all polyuretanmaling er lik. Det som skiller de ulike typene kan være hvordan de flyter, hvilken basisglans, fleksibilitet de har osv. 

 

Basert på bildene du har lagt ut, så har du jo kjøpt deg litt arbeid for å si det forsiktig. På alle områder hvor du skal male over eksisterende maling, så bør du først pusse det jevnt ut og sparkle for å få et jevnt underlag. Du må også teste ut med en grunning. Det beste er to-komponent epksy, men det kan være at ikke sjiktene du skall male over vil tåle de sterke løsemidlene i epoksy. Alternativet da er å prøve med grunning i akryl. Alle flater som du har lagt grunning over, kan så overmales til slutt med polyuretan.

 

Tykkelse: Skal du bygge tykkelse er epoksy egnet. Polyuretan skal derimot ikke brukes for å bygge tykkelse. Egner seg ikke for mer enn maks ca 100 µm. (my/mikron = 1000-dels millimeter). Anbefaler deg å ta med bilder til en fargehandler eller et lakkeringsverksted for å få flere gode råd. Du har jo blant annet mye treverk som sikkert også skal behandles. 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev On 17.8.2018 at 16.32:

Det er vel mer slik at filter i klasse A ikke beskytter mot isocyanater i det hele tatt (etter det jeg leste) , men at det er langtidspåvirking som kan skape plager, så man regner med at sporadisk eksponering ikke vil utgjøre en risiko. Jeg har ikke klart å lete opp sikkerhetsdatabladet for den gamle malingen, men jeg mener å huske at det var spesifisert friskluftsmaske der - men hukommelsen er som en kvinne - umulig å stole på over tid. Men som sagt, det finnes filter på markedet, men det er kanskje bortkastede penger for sporadisk hobbybruk. Og som sagt - yrkeshygiene er ikke mitt fagfelt.

 

Etter dagens regelverk skal all omgang med isocyanater beskyttes med friskluftsmaske.  Sjekket litt nærmere og halvmaske med filtertype A2/P2 gir noe beskyttelse men det er kun tillatt brukt ved opphold i områder hvor det kan finnes isocyanater i luften (avdamping fra tidligere lakkering) men hvor aktiv sprøyting ikke aktivt pågår når man oppholder seg der.

 

Bilderesultat for 3m a2p2

 

For en amatør som holder på med litt lakkering utendørs på båten vil jeg jo si at dette filteret er uendelig bedre enn ingenting.

 

Kan jo legge til at man også må unngå eksponering på bar hud. Større lakkeringsjobber med polyuretan bør derfor overlates til profesjonelle.

Link to post
Share on other sites

Hva er maling og lakk? En maling/ lakk er en substans som ut av boksen, ved påføring er flytende. Denne vesken reagerer enten ved kontakt med luft,  onksyderer, kontaktmed vanndamp, eller i kontakt med en annen "herder" ingår en ny kjemisk substans som er. Mer eller mindre fast.

Om du pigmenterer dette stoffet, er du avhengig av at pigmentet ikke forstyrrer den foreskrevne kjemiske reaksjonen.

Det er derfor fult mulig å tilsette pigmenter til alle slike malinger og lakker, forutsatt at pigmentet ikke reagerer med lakken/malingen på en måte som forstyrrer/endrer herdeprosessen.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg valgte å bruke Double Coat fra et firma jeg mener het DYC. 

Fantastisk produkt å jobbe med, selv for en amatør som meg. Helt utrolig å se hvordan den flyter ut. Jeg brukte skumrulle på alle strøk. Jeg brukte Biltema sin 2k epoxyprimer under. 

DSC_0191.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...