quantumduck Startet 15.August.2018 Link til dette innlegget Startet 15.August.2018 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fikk-9600-i-bot-for-kniv-i-hanskerommet/3423526157.html Vel, jeg har kniv i båten, den er lett tilgjengelig så jeg kan kappe evt. tauverk/fall/skjøter/etc raskt i nødsfall, og har ikke vært brukt på ganske lenge. Forventer bot i postkassa nå. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Aktverdig formål. Litt mer forståelig at det er kniv i en båt der man som du sier kutter tauverk/fall og skjøter. Litt mindre bruk for en kniv i hanskerommet på passaten fra 2008 som man kjører til hytta 3 ganger i året. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
3rik Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Tenker de fleste bobiler kjører rundt med mye kniver også. Snodig dom. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 wtf har masse kniver i båten,ka du har på deg når du er ute på to bein er noe annet Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Big Horn Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Helt bak mål. Det burde gå an å vise skjønn. Selv har jeg altid kniv i bilen i tillfeller påkjørsel av vilt. Ikke alltid viltnemnda er rundt hjørnet for å si det sånn....... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Jeg har no ofte både med meg øks, kniv, sag og skytevåpen hvis jeg skal på tur i naturen. Kniv har jeg stort sett alltid i bilen da jeg bruker den til alt mulig. Du kan jo ikke kjøpe noe på butikken for eksempel til båten uten at det er masse emballasje som må kuttes opp. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Kan det være ting her som ikke kommer frem? Hvorfor ble bilen ransaket i første omgang? Trodde ikke at det var vanlig. Kan nok hende at politiet vet mer om denne karen enn hva som kommer frem i artikkelen, noe som gjør at han helst ikke bør ha en kniv liggende. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Knallipadden Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 nomen skrev 34 minutter siden: Kan det være ting her som ikke kommer frem? Hvorfor ble bilen ransaket i første omgang? Trodde ikke at det var vanlig. Kan nok hende at politiet vet mer om denne karen enn hva som kommer frem i artikkelen, noe som gjør at han helst ikke bør ha en kniv liggende. Det er faktisk en meget plausibel tanke. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Det var vel en grunn til at de stoppet han og mistenkte ruskjøring. Mulig kniven ble mistenkt å tilhøre han som satt i passasjersetet også.. Var ikke akkurat den mest uskyldige kniven heller. Har igrunn ikke sett noen som velger en slik kniv til å være den praktiske kniven å drasse rundt på. Synes det er godt politiet kan fjerne våpen fra personer de vurderer at ikke skal ha det. Sitér dette innlegget Mons Link to post
SoBo Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Hmm. Altså jeg må hive brødkniven og bryte brødet heretter.. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BOBO II Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 SoBo skrev 2 minutter siden: Hmm. Altså jeg må hive brødkniven og bryte brødet heretter.. Kjøp brytebrød så slipper du kniv Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Ser null sammenheng mellom artikkelen fra... Nettavisen og spørsmålet i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Ser vel an folket litt og hvilken kniver det er, får jeg håpe. Har vel flere kniver selv, tror jeg kjører rundt med øks også.... Men har ikke øksa under førersetet da Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Ida Marie III Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Har ofte både kniv og våpen i bilen nå når høsten kommer... I båten har jeg det året rundt... Tror nok det ligger noe mer bakom i den historien der.. Bare ransakelse av bilen er jo uvanlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Joiner de som trur det ligg meir og anna bak. Kniv er for meg ein naturlig del av utstyret i bilen. Har politiet foresten lov å ransake utan vårt samtykke eller formel tillatelse? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 mons skrev for 2 timer siden: Var ikke akkurat den mest uskyldige kniven heller. Har igrunn ikke sett noen som velger en slik kniv til å være den praktiske kniven å drasse rundt på. nå ser ikke jeg hva slags kniv det var men det er kanskje bilde av den i FVN artikkelen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Janoho Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Kjørte med kniv i hanskerommet, fikk 9600 kroner i bot Da Karl Naadland Janz (20) ble stoppet i en kontroll, fant politiet en kniv i hanskerommet. Nå må venndølen ut med 9600 kroner i bot for bæring av kniv på offentlig sted. Erlend Olsbu OPPDATERT: 15.AUG.2018 21:30 PUBLISERT: 15.AUG.2018 21:30 ABONNENT KRISTIANSAND: – Jeg synes det er merkelig at du kan bli dømt for å bære kniv på offentlig sted på grunn av en hyttekniv i hanskerommet, sier Janz til Fædrelandsvennen. En fredagskveld i februar ble 20-åringen fra Vennesla stoppet av politiet på parkeringsplassen ved Meny på Rona. – Jeg viste fram førerkort og vognkort. Så ba de meg gå ut og ransaket bilen, sier Janz. Under ransakelsen fant politiet en kniv i hanskerommet. Janz opplyser at han kjøpte den for 50 kroner på et marked i Birkenes for en del år siden. – Det er en vanlig kniv jeg har brukt til matlaging og friluftsliv når jeg har vært på hytta. Jeg hadde helt glemt at den lå der, sier 20-åringen. FAKTA: DETTE SIER LOVPARAGRAFEN Ble mistenkt for ruskjøring Grunnlaget for ransakelsen skal ha vært et forhold knyttet til mannen i passasjersetet. Patruljen skal også ha gitt uttrykk for at de mistenkte Janz for å være ruspåvirket. – De mente pupillene mine var veldig store. Jeg måtte telle og gå langs en rett linje. De tok også en urinprøve som ble sjekket på stedet. Den ga ikke noe utslag, sier 20-åringen, som forteller at han er tidligere ustraffet og ikke har vært i klammeri med politiet tidligere. Det hele endte med at han fikk et forelegg for å ha båret kniv på offentlig sted. – De sa bota var på noen tusen kroner og jeg valgte å vedta den, sier Janz. Det var denne kniven politiet fant i hanskerommet til Karl Janz. Den er merket Columbia og har et knivblad som er drøyt 17 centimeter langt. Kniven er nå destruert av politiet. Politiet Ble dømt i tingretten Da forelegget kom i posten viste det seg at han måtte ut med 8000 kroner. Han reagerte på størrelsen og bestemte seg for å sjekke reglene. Etter å ha lest seg litt opp begynte han å lure på om han egentlig hadde gjort noe straffbart. Venndølen tok kontakt med advokat og besluttet å ta saken til retten. – De fleste vil nok reagere på at det går an å få en såpass stor bot for å oppbevare en friluftskniv i bilen, sier advokatfullmektig Mari Førde Eikeland til Fædrelandsvennen. Hun representerte Janz under rettssaken i Kristiansand tingrett. I juli kom dommen, hvor 20-åringen ble funnet skyldig og dømt til å betale 9600 kroner i bot. Janz må i tillegg ut med 1500 kroner i saksomkostninger. Dommen er tidligere omtalt av Vennesla Tidende. Janz kjørte forbi Meny på Rona i retning rundkjøringa da han ble stoppet av en uniformert patrulje. Erlend Olsbu «Ikke aktverdig formål» Tingretten viser til at kniven var «lett tilgjengelig» og derfor omfattes av forbudet mot å bære kniv på offentlig sted. Retten trekker også fram at det var flere måneder siden 20-åringen hadde brukt kniven. «Retten finner det klart at det ikke er tilstrekkelig at en kniv eller annet våpen på et tidspunkt har vært brukt til formål som kan anses aktverdige, da dette åpenbart ville uthule forbudet tilnærmet fullstendig», fastslår dommerfullmektig Emma Isaksen i dommen. Retten viser også til at kjøring på offentlig vei utgjør «offentlig sted» i lovens forstand. – Vanskelig å forstå Under rettssaken framhevet 20-åringens forsvarer at loven gjør et klart skille mellom kniver og skytevåpen. – Lovgiver viser til at det er straffbart å «ha med seg» skytevåpen og «bære» kniv. Det er vanskelig å forstå at oppbevaring av kniv i et låst hanskerom kvalifiserer til «bæring». Et grunnprinsipp i norsk lov er at loven skal være lett å forstå, slik at den alminnelige borger vet hva som er straffbart, sier advokatfullmektig Eikeland. Janz anket dommen til Agder lagmannsrett, men vant ikke fram. Dommen er nå rettskraftig. Han innser at saken er tapt for egen del, men vil gjerne gjøre andre oppmerksom på en kniv i bilen kan medføre en solid bot. – Jeg hadde skjønt det hvis jeg hadde hatt kniven i beltet mens jeg kjørte, men dette syntes jeg var merkelig, sier Janz. Fædrelandsvennen har forsøkt å innhente kommentarer fra politiet, men får opplyst at politiadvokaten som håndterte saken er på ferie. Bøtelagt for kniv i ryggsekk Lignende saker har blitt omtalt av andre medier tidligere. I 2007 fikk en kvinne 3000 kroner i bot for å ha oppbevart en kniv i ryggsekken da hun gikk over torvet i Lillehammer. I oktober i fjor besluttet Oslo politidistrikt å øke sine bøtesatser for bæring av kniv på offentlig sted. I Asker, Bærum og Oslo risikerer du nå en bot på mellom 12.000 og 20.000 kroner. Tidligere var standardsatsen 8000 kroner hvis bota ble vedtatt på stedet og 9500 kroner dersom saken gikk til retten. – Økte bøter er et tiltak for å bevisstgjøre og for å forebygge voldskriminalitet som lett kan oppstå når noen bærer kniv. Det er svært få som har nødvendig behov for å bære kniv på offentlig sted kveld og natt, sa leder for felles enhet for påtale i Oslo politidistrikt, Beate Brinch Sand, i en pressemelding om økningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Sjeldenutpå skrev 57 minutter siden: Joiner de som trur det ligg meir og anna bak. Kniv er for meg ein naturlig del av utstyret i bilen. Har politiet foresten lov å ransake utan vårt samtykke eller formel tillatelse? Skjellig grunn til mistanke er nok for en ransakelse. Jeg har alltid kniv i flytejakkene mine og ved ett par anledninger så har jeg hatt på flytejakke på byen. Den ene gangen så hadde jeg kjøpt meg ny kniv tideligere på dagen, så den lå faktisk i lomma, kjente i lomma og fant den nyinnkjøpte kniven og viste den stolt frem til en kamerat på pubben, uten at jeg var klar over det så sto det 2 sivile politi og observerte dette og kom bort, forklarte de at jeg hadde kommet sjøveien og at jeg alltid har en kniv lett tilgjengelig i båten. Jeg fikk valget om og gå ned i båten og legge den fra meg eller så kunne jeg komme på stasjon og hente den dagen etter, de var på vei til og fortelle om ett 3 alternativ når jeg begynte og gå ned til båten Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Det jeg stusser på er at oppbevaring av en kniv i hanskerommet på en privatbil blir klassifisert som «bæring på offentlig sted» Når ble min privatbil et offentlig sted? kan man urinere i sin bobil mens den står parkert på gate/torg, eller er det da urinering på offentlig sted? Er kommunale gjestehavner og dermed båtene som ligger der å anse som offentlige steder? Noen som har studert Juice som kan gi en plausibel forklaring, for dette strider mot min lekmanns-forståelse av hva et offentlig sted er og ikke er. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Honduras skrev 36 minutter siden: Det jeg stusser på er at oppbevaring av en kniv i hanskerommet på en privatbil blir klassifisert som «bæring på offentlig sted» Når ble min privatbil et offentlig sted? Hopper du over biter av det du leste i artikkelen med vilje? Jeg leste at grunnlaget for ransakelse av bilen var knyttet til passasjeren. Videre at kjøring på offentlig vei regnes som å være på offentlig sted, at de ikke regner det som sannsynlig at kniven var der fordi den var brukt til noe aktverdig osv. Syns ikke dette var vanskelig å forstå. Og veldig greit at politiet kan reagere på mistanke, og også, selvsagt, ta potensielle våpen fra folk. -- Du får nok beholde brødkniven i bobilen i fred. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Jeg har alltid med meg brødkniven min på tur.. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Worry II skrev for 10 timer siden: Jeg har alltid med meg brødkniven min på tur.. Vi MÅ få en "liker knapp" i dette forumet!! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ask Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 nomen skrev On 16.8.2018 at 6.08: Kan det være ting her som ikke kommer frem? Hvorfor ble bilen ransaket i første omgang? Trodde ikke at det var vanlig. Kan nok hende at politiet vet mer om denne karen enn hva som kommer frem i artikkelen, noe som gjør at han helst ikke bør ha en kniv liggende. Hei Det var min tanke òg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Har man lov til å ha den gode gamle foldekniven med ymse redskaper på seg? Eller er det også en ulovlig ting å ha? Selv har jeg alltid med meg kniv i bilen i tilfelle jeg skulle ta en hjort langs veien, men selvsagt ikke av typen som er avbildet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Hei, Vi har samme forbud med å ferdes med kniv I Sverige og Norge. I Sverige praktiseres loven litt anderledes. Om du har en god grunn til å bære kniv, så er det greit, bare kniven er egnet til dette formålet. Eksempelvis et avisbud der avisene er knytt I bunter. Kan vanskelig se for meg at noen I båt kan bli dømt for å ha en kniv egnet for å kutte ankertauet liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.