Jump to content

Oppussingen av Morian


joern-eo

Recommended Posts

joern-eo skrev for 11 timer siden:

Takk for gode innspill.  Vet ikke helt hvordan jeg gjør om tråden til en prosjekttråd.. Skulle gjerne lagt inn en liten snutt som viser båten i fart akkompagnert av herlig motorlyd...men får ikke til det heller. Er nok for gammal.

Først dette med "prosjekttråd":

Det er, som Hulda skriver, det du holder på med - altså legger ut bilder og beskrivelser av prosessen. Grunnen til at jeg poengterer dette er at alle nettsteder i dag er blitt slik at folk bruker små maskiner (telefoner) med begrensa oversikt. En leser stort sett det siste som er skrivi, og ser ikke helheten. Båtplassen er søkbar fra de fleste søkemotorer, og har egen søkefunksjon. Slike som jeg, altså trebåtentusiaster og maraton-oppussere, vil stikke innom forumet dann og vann. Er de heldige er det aktivitet i en av disse oppussingstrådene, men ofte er det ikke det. Da fylles de første sidene opp med plastbåtproblematikk. Folk lager nye tråder og spørsmål om nøyaktig det samme eller tilsvarende i et banka kjør. Du har ordet "prosjekt" i tittelen, og også "trebåt". Da har du kommi langt. Forslaget mitt er altså bare at du merker tråden (tittelen) med "prosjekttråd" og således havna i den klassa. Det har altså noe med respons å gjøre. Du vil erfare, slik jeg erfarte, at det er mange gode hjelpere og entusiaster på forumet allerede, men at flere kommer til. Det er dette spesialpanelet det er artig å kommunisere med. Rådet er å lage en tittel som gjør at du fanger oppmerksomhet fra de andre som holder på med slikt. Da jeg begynte for alvor fant jeg prosjekter som jeg merka meg og laga bokmerke på. Skøyter, snekker, trebåter. Jeg har søkt etter "dory", "dorri", "dori" alle steder jeg har vært innom. Med gammel og litt spesiell farkost er det om å gjøre å få mest mulig informasjon om akkurat din båt. Ettersom min hadde navn fikk jeg da, etter et års tid som aktiv rapportør i min prosjekttråd kontakt med en som kunne lede meg helt tilbake til den gang båten var ny.  

Du har merka tråden din med "trebåt". Prøv å merke den med "prosjekttråd" også. Og om jeg var deg, ville jeg ta bort "ung mann" og heller få med båttype og/eller navn på båten. De (vi) som er på forumet nå er sånne som er på forumet året rundt. Mange er ikke det!

 

Tittelen kan du endre om du snakker med administrator.

 

Video må du legge ut på noe som ikke er sperra, som Youtube, og så legge inn link om det.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Nå planlegges vårsyssler... Tak på forpigg er ok og vil bare bli slipt og malt. Taket på styrhuset er det litt verre med ( se bilde ). Det er lerret som er malt. Tidligere "reparert" med sølvtape!  Jeg har mest lyst til å rive av hele greia, men det sitter vel sikkert som fy...? Deretter duk i epoxy og så "maling" Har tokomponent Yachting stående... Noen tips/innspill?

 

 

20180902_145851.jpg.2420abddd1c6a291c7653619af7703ea.jpg

Link to post
Share on other sites

Har samme konstruksjon på mine dekk, er malt med lin olje maling som da skal puste. Etter ca 6 mnd begynner maling å sprekke litt i kanter og diverse (gjerne hvor is legger seg om vinteren) og det lekker litt gjennom dekket.. Jammen usikker på om den malinga puster etter så mange lag også.

Og linolje maling og tec7 silikon går ikke godt sammen har du masse dekks "pynt"

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Pustingen til linoljemaling tror jeg det jeg vil om. Skulle man gjøre det ekstra fint, ble dekket sparklet med blygrunn (en slags blypasta) før duken ble trukket tørr over. Men det var ekstra, og er et av de supergiftige produktene man ikke får kjøpt lenger. Slike dekk holdt et sted mellom 5- og 15 år, alt etter som. Malingen måtte ikke bli for tykk, det var ikke bra. I dag ville jeg vel lagt en finnerplate over og så glassfiber etc. Seilduken var vel egentlig noe møl.

Link to post
Share on other sites

Hei, og flott dere tar vare på denne fine vadbåten!

Når det gjelder tak, er det en avveiing mellom å ta vare på original byggemåte, og det å få et tett tak.

Jeg er selv praktiker, og jeg la på 6 mm finerplate, og så la jeg glassfiber og gekcoat som topplag. Det har nå holdt greit i 16 år. 

Jeg tror ikke du får seilduksdekk til. holde like lenge - faktisk tror jeg du skal lete en stund før du finner grei seilduk av bomull idag. 

Men jeg er kjempehappy på deres vegne, og vil absolutt rå til at dere bruker båten masse, det er det som gir motivasjon til alle de sure jobbene som også skal gjøres.

Kan du poste bilder av undervannsskrog og propell/ror?

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev for 22 timer siden:

Regner med at vi forsøker å få bort det gamle, sliper det rent og så legger ny duk. Blir nok en grisete jobb, men det må jo bli tett...

Fin tråd,

jeg la seilduk på et tidligere prosjekt. Ikke noe problem og holdt tett. Mye penere enn epoxy syns nå jeg. Også er det litt stas å velge tradisjonelle løsninger der man kan. Stå på videre.

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev for 2 timer siden:

Hva smurte du på den? 

Fulgte samme oppskrift som Hulda nevnte. Fukta duken ( av en eller annen grunn brukte jeg saltvann...fikk er tips fra en kar..) la den på og stifta i vei. Mange stifte helt inntil dollbord. Fukta underveis for å utsette krympingen. Deretter linolje tilsatt sinkhvitt. Holdt tett og fint så lenge jeg hadde båten og i hverfall de neste 10 år.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nofish said:

Fulgte samme oppskrift som Hulda nevnte. Fukta duken ( av en eller annen grunn brukte jeg saltvann...fikk er tips fra en kar..) la den på og stifta i vei. Mange stifte helt inntil dollbord. Fukta underveis for å utsette krympingen. Deretter linolje tilsatt sinkhvitt. Holdt tett og fint så lenge jeg hadde båten og i hverfall de neste 10 år.

Beklager jeg er både uvitende og interresert. Blanda du vanlig linolje med sinkhvitt pulver og voila? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On ‎17‎.‎02‎.‎2019 at 18.27:

Pustingen til linoljemaling tror jeg det jeg vil om.

 

Det gjør du nok:giggle:. Linoljemalingen er diffusjonsåpen, men at den puster er vel kanskje å ta litt I. Uansett, jo tykkere lag desto mindre åpen blir den.

 

nofish skrev for 8 timer siden:

Jepp, blanda inn selv. Sikkert mulig å kjøpe det ferdig som «hvit olje» også 

 

Javisst, det kalles linoljemaling! Ofte blandet av 80% titanhvitt og 20% zinkhvitt, da zinkhvitt har gode egenskaper mot mugg men dekker dårlig.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...