Jump to content

Oppussingen av Morian


joern-eo

Recommended Posts

 

Time spent enjoyed, aint time wasted! Jeg har brukt litt tid på å pusse opp båt, bitre minner om støvmaske og slit er ikke det jeg sitter igjen med.

 

Men det er klart det er forskjellige grunner til å ta på seg et sånt prosjekt, dersom motivasjonen er å få seg billig båt er det lett å gå på en smell. Virker ikke til å være tilfellet her. Båten så jo slett ikke gal ut heller.

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 8 minutter siden:

Det het Brødrene Lerviks Båtbyggeri.

Flott prosjekt. Hadde man bare vært ung igjen og hatt slike muligheter ungdommen har idag. Sukk...

Litt historie:

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Brødrene_Lerviks_båtbyggeri

Skal du pirke i detaljer, Mix, pass på at du pirker riktig. Det var forøvrig Anfin jeg hadde mest med å gjøre. Kjøpte materialer av dem. De hadde stort lager av forskjellig etter at de sluttet å bygge. De hadde et par utfordringer. Det var ikke  bilvei frem om sommeren. Dessuten lå de på oversiden av en lav bro. Dette førte til at på litt større båter måtte overbygg fraktes nedstrøms brua og monteres på båtene der. Dessuten er elven for grunn til å kunne lage dyptgående båter. Gutta syntes det var en lettelse å slutte å bygge båter fra bunn av.

Link to post
Share on other sites

Siden du legger deg flat, tilgivelse innvilget. Artig å lese historien. Trodde de kom fra Østfold, blander sammen med andre. Var en del båtbyggerier i Son. Men Anfin og Tallak jobbet på senere Soon Marina (Kugrava) under krigen. Jeg var inne hos Anfin sammen med Tallak da de fortalte om perioden, lunchkaffe. I hovedsak var det vedlikehold og reparasjon av Whermachts vakt- og patruljebåter. "Vi jobba så langsom vi kunne. Og la inn så mange feil vi bare turde", innsatsen var ikke helt på topp i den perioden :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har jo plastbåt selv, en Saga 27 fra 1986 som jeg har hatt siden 1987 kjøpt i Son, men da jeg hele tiden har hatt båten i Son, er historien om båtbygging der veldig interessant. Jeg har null greier på trebåter, så hva er det karakteristiske for en vadbåt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se det ja, en lærer stadig noe nytt. Hvor har dere tenkt å ha hjemmehavn? Er det mulig å beskue båten i dens opprinnelige fødested Son?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Veldig gøy å få så mye informasjon rundt båtens og byggernes historie. Fra wiki-historien ser vi at det er båten som er nevnt solgt til Sverre Andersen, overtatt av sønnen Gunnar Sverreson og nå til denne unge mannen. Han er opptatt av det historiske rundt båten, og vi rundt ham skal bidra med det vi kan av kunnskap og som håntlangere :confused:

Har fått etablert litt kontakter som muligens kan ta på seg jobben med å reparere evt bygge nytt bend.

Link to post
Share on other sites

@ Lars Båten blir nok foreløbig liggende i Drammen, på Tangen. Der skal den også være i vinter. Avhengig av vær og vind blir det nok noe jobbing gjennom vinteren. Alt løst kan man jo ta i garasjen...

At han til våren kan ta båten til Son tror jeg nok. Ville vært gøy å se hvor den ble bygd.

Link to post
Share on other sites

Dessverre kommer han nok ikke inn under broen ved utløpet av elven, der er det så vidt jeg husker maks høyde 2,5m.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt topp at ungdommen kjører på med båtprosjekt!!! Mye bedre det enn å sitte inne å spille playstation eller å sitte med hue i mobilen!! 
Man kan selvfølgelig ryke på noen smeller men de lærer man av :thumbsup:
Her høres det jo ut som at ungdommen har kommet inn i et godt miljø med gode hjelpere også :)

Jeg har trua!!! Lykke til !!! :)

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev 45 minutter siden:

Veldig gøy å få så mye informasjon rundt båtens og byggernes historie. Fra wiki-historien ser vi at det er båten som er nevnt solgt til Sverre Andersen, overtatt av sønnen Gunnar Sverreson og nå til denne unge mannen.

Det var også hensikten med innlegget mitt. Ikke tirre en gammel manns oppblåste ego.

 

 

Link to post
Share on other sites

@ Mix  Takk!  Alle innlegg blir verdsatt!!   Lurer på om det akterdekket som båten har i dag har kommet til i ettertid. Det har en uheldig konstruksjon ved at vannet renner innover/nedover mot framkanten av dekket og kan bli stående. Det er også her vi har funnet litt råte som må fikses. Ut på jakt etter gode furuemner....

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Se det ja, en lærer stadig noe nytt.

 

Hekken ser slik ut, rullen fjernet, og jernkjøl bygget på. Jeg anter at løpet i båten er veldig likt båten til trådstarter. Og her står båten på land, omtrent der Lars H liker å være parkert om vinteren.

1276378779_Carolinemednykjl.jpg.99a6dd721197551c40c9a3b1428209e7.jpg

Dette var vår første båt etter at vi giftet oss i 1976, av meg bygget om fra motorbåt til seiler:

1810649579_CarolineNavSotenkanalen1984b.jpg.911c78f114909b20eeead2b8ba2818a5.jpg

 

Denne båten hadde også den karakteristiske oppbygde baugen, der gutta hadde lunchrom og sov under fordekket når de var ute i flere dager. Så var det styrehus, likt det dere har. Denne båten hadde opprinnelig semidiesel, inne i styrehuset. Slik holdt de varmen i den kalde årstiden. At akterdekket heller innover mot nullspantet har nok en hensikt. Nemlig at nota skal legge seg slik at den kan rulle ut uten å gå i ball. Så den er nok original. Det var en fisker ute på Nesodden, der jeg tilbrakte mye tid som barn, som hadde slik båt. Vadbåten hans (kan tenke meg 26 fot) var lavest i dekket omtrent midt i båten, den også. Disse båtene ble, foruten not, brukt til hummerfiske, makrell og alt mulig annet fiske.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering på ungdommens jobb på gammel båt.  Dessverre til dere som ikke hadde trua, iveren er større enn noen gang.

Før båten ble løftet opp var det viktig å få skikk på eksosen. Ved hjelp av hjelpsomme bekjente i Drammens skøytemiljø ble fortvilelse snudd til glede og nye deler ble tryllet fram. Mye jobb, men alt arbeid ut over deleproduksjonen utført av de unge selv.

 

received_2051137628239863.jpeg.406bf122ce7bccd91e0c980edf56eb02.jpeg

received_1853270774761475.jpeg.c45e5e8725898c230323f058c5f2f1d3.jpeg

 

received_306907646554893.jpeg.e882695686403824595191581c42cbf4.jpeg

 

Sammen med ny eksosslange ble dette helt topp, og prøvetur(er) viste at DETTE var gøy!

 

Mer kommer...

(Er det mulig å legge inn en liten videosnutt her? JPG?

 

 

Redigert av joern-eo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter at båten var kommet på land var det på tide å starte på den store jobben...  Deler av dekket må byttes, sammen med deler av dollbord og fenderlister.  Så for oss mye jobb og depresjonen begynte å få tak. Men hva skjer...? Hjelpsomme sjeler stiller igjen opp. En godt pensjonert båtbygger tilbyr seg å bygge nytt dekk, bytte en dekksbjelke samt det som ellers er skadet av råte. Han hadde så mye materialer liggende at det var ikke noe problem..  Vi måtte bare rive det som han mente måtte bort. Utrolig!

 

20180902_150116.jpg.44652539a5a9331ad7d6cca7bbc007ae.jpg

 

Dollbord..

 

20180902_150158.jpg.7c724e71a99f86a0719b53cdbbaf810d.jpg

 

Akterdekk borte...

received_201252004115718.jpeg.9ce676a7cde96fc68fe46aa249ec529e.jpeg

 

Med disse utfordringene overlatt til snekkeren kunne vi fokusere på å få fjernet gammel lakk på overbygget!

Link to post
Share on other sites

Gammel og gammel... 27 år ung er han... Assistenten derimot er jo hunngammal...:giggle:

Det ble tidlig bestemt at alt over skroget skulle oljes med Owatrol.  Dette ut fra gamlingens erfaringer..  Det skortet allikevel ikke på gode råd, både fra kyndige og ukyndige. Så her haglet det med advarsler om både det ene og andre som ville skje dersom deres personlige råd ikke ble fulgt. Jo mindre erfaring med trebåt, jo mer skråsikre var påstandene.  Vi fikk heller begynne å skrape...

Med varmluft og skarpe skraper gikk vi i gang. Utgangspunktet var ikke det beste...

20180819_182135.jpg.ffaa822eb017c12cc3465e8f2cc341b5.jpg

 

Som man ser har det gått litt for lenge mellom vedlikeholdet. Manglende plugger får vi ta til våren...

received_284691708923569.jpeg.0b0c288972b698eadd47de53a63325b4.jpeg

 

Her ser vi at eika har fått mye svarte områder. Dette er det ikke mulig å slipe bort. Men...båten er jo ikke ny.  

Dessverre ser vi også at det er benyttet silikon til innfesting av glass. "Heldigvis" satt den så dårlig at den var relativt lett å fjerne. Blir ikke silikon neste gang!

received_693601737677543.jpeg.794ba57394632ba2393f605ce89546f2.jpeg

 

 

 

Redigert av joern-eo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk! Her er det bare å stå på! Det er en glede  å se den yngre generasjonen ta til seg trebåter, det trengs!

Jeg selv kjøpte min første tre båt i 2014 (faktisk min første båt: 45 fot trebåt fra 1938 (M/S Wedøy). Det var fantastisk gøy å lære seg hvordan man arbeider med fartøy som er konstruert i tre. (Nå har jeg fått "mangefotsyken" og oppgradert til en større trebåt).

Selvfølgelig vil det ta tid, men for meg så er den tiden jeg bruker på fartøyet en energiboost, det er der jeg henter energi og overskudd til en ellers hektisk hverdag!  Ikke hør på alle som er så negative, det er for lite tid i hverdagen uansett, det viktigste er at noe av den blir brukt på noe man trives med!

Kjør på og lykke til!

Link to post
Share on other sites

Herregud så bra . . ! Skjønner ikke at noen kan være negativ til dette.

 

Dette er livets skole for å bli en praktisk og nevenyttig borger. Her får du lærdom som ingen skole kan gi deg. I min tid bygde vi våre hus selv (noe som nå er forbudt) og snekret møblene. Men så ble vi også gode håndverkere og ingeniører . . . . .  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Iler til og applauderer! Et tips først: Gjør om tråden til en prosjekttråd. Av egen erfaring veit jeg at det blir en god samling av logg av eget arbeid, med problemløsninger som  andre her i forumet bidrar til å løse!

Gratulerer med fantastisk båt! Gløm alt som sies om alder og arbeid og sånn. Vi har akkurat så mye tid til rådighet som vi vil. Med en slik båt blir alle timer i båten, til alle årstider, hvert sekund på sjøen, kvalitetstid. Jeg er seksti år ung og har pause i mitt prosjekt. Den blir aldri ferdig, men kan pusses og ordnes i alle de dagene en savner reelt arbeid med meining. Ettersom jeg altså forholdsvis nylig holdt på med noe slikt som det du/dere holder på med, kan dere jo sjekke opp prosjekttråden min! 

 

https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev On ‎10‎.‎02‎.‎2019 at 21.58:

Gammel og gammel... 27 år ung er han... Assistenten derimot er jo hunngammal...:giggle:

Det ble tidlig bestemt at alt over skroget skulle oljes med Owatrol.  Dette ut fra gamlingens erfaringer.. 

 

Her ser vi at eika har fått mye svarte områder. Dette er det ikke mulig å slipe bort.

 

Nå var det den pensjonerte båtbyggeren jeg refererte til.

Owatrol er helt sikkert OK. Den gangen jeg var med å restaurere Colin Archers 'Venus', kjøpte eieren inn et tohundrelitersfat med Owatrol D1. Forholdet var at skroget ble så impregnert under vann at det tok lang tid før det trutnet og ble tett. Men slik vil det nok være uansett impregneringsmiddel, bare det blir nok av det. Men 'Venus' flyter enda, og i beste velgående. Traff de som bestyrer den på vegne av Sjøfartsmuseet da 'Venus' sto på land i Son sist sommer. Kjente igjen skroget fra andre siden Sonsbukten.

Eik har lett for å bli sort når den blir utsatt for (sjø)vann. Slik er det bare, og det er ikke så mye å bry seg om. Jeg har aldri sett noen svekkelse av materialet grunnet selve misfargingen.

Båten din er i utgangspunktet i langt bedre forfatning enn den som jeg har avbildet tidligere i tråden. Så jobben med å få i stand båten din er ikke noen uoverkommelig oppgave.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill.  Vet ikke helt hvordan jeg gjør om tråden til en prosjekttråd.. Skulle gjerne lagt inn en liten snutt som viser båten i fart akkompagnert av herlig motorlyd...men får ikke til det heller. Er nok for gammal.

Legger inn noen bilder av skrapingen og resultatet av denne. På babord side av kabinoverbygget var det en lei sprekk mellom to av vinduene. Flatene hadde også forskjøvet seg i forhold til hverandre. Disse ble tvunget i plan fra innsiden, sprekken ble frest opp og luset med eikelist lagt i epoxy. Stor spenning når vi etter herding fjernet støttene på innsiden... Det holdt!  Anleggsflatene for glassene på de ovale vinduene må også få seg en omgang med fresen, -og muligens litt epoxy. Sa jeg at jeg hater silikon (på trebåt!).

 

received_240454426817203.jpeg.468f2949c4d2cfb744e01b5f83aec1a5.jpeg

 

Ferdig luset..

 

received_570495083395182.jpeg.908dcb56febc5c2994a745d0eea1ec0f.jpeg

 

Etter skraping og pussing av hele overbygget er det tid for Owatrol D1. De første rundene med fortynnet, deretter mer og mer olje.

Godt at været holdt seg!

 

received_506916163160727.jpeg.7bc161a373f8bcba3fdc29693d8c7f16.jpegreceived_506916163160727.jpeg.7bc161a373f8bcba3fdc29693d8c7f16.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...