TerjeFjern Startet 20.August.2018 Del på Facebook Startet 20.August.2018 Har en 36 Princess Riviera jeg skal montere ankervinsj på akter. Har tenkt å kjøpe en Quick vinsj da jeg har svært god erfaring med disse fra tidligere. Ved søk her ser jeg også at Quick har lite feil Seatronic har tilbud på kjettingvinsj for 6 mm og 10 mm kjetting. Blir 6mm for lett på en båt opp mot 10 tonn fullastet ? Føler at 10mm er overkill kanskje? . Noen med praktisk erfaring? Er tvilende til tau da jeg har hatt tauvinsj før som sluret mye også på nytt treslått tau , som den skulle ha (Quick Genius) Byttet ut mot kjetting og aldri mer problem. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Jeg hadde 6.5mm kjetting som jeg har byttet til 8 mm. 36 fot båt. Mer passe, etter min vurdering. Men det bygger litt «tårn». Har vinsj (Ilas) på kasse på plattformen, det har medført behov for 3 vinsjer på 10 år, uten å få noe på garanti. Sikkert smart med en innvendig montasje, hvor vinsjen står mer skjermet og beskyttet fra ruskevær og sjøer bakfra. Har også en gammel Lofrans på dekket foran - den tåler tydeligvis alt uavhengig av hvor mye sjø den utsettes for. Virker som alltid. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Jeg har Ilas nå og hadde Quick på tidligere båt. Hadde valgt Quick i dag dersom jeg skulle kjøpt ny. Denne har jo en konclutch som gjør at du ikke får disse brå harde rykkene dersom man skal stoppe en kjetting som "ramler" fritt ut. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
goggen000 Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Har hatt 6mm og kjetting på 40f seilbåt og det var ok. Velg eventuelt 8mm kjetting. Fraråder blytau.. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Blytau er uaktuelt. Hadde håpet seatronic kom med tilbud på pakke for 8 mm kjetting og ikke bare 6 og 10 som er foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 6 minutes ago, TerjeFjern said: Blytau er uaktuelt. Hadde håpet seatronic kom med tilbud på pakke for 8 mm kjetting og ikke bare 6 og 10 som er foreløpig. Bare ta en tlf og spørre om ikke de kan legge inn 8mm kjetting i pakka det. Det gjorde jeg når jeg kjøpte Quik vinsj derfra, det går å "klippe og lime" litt fra de forskjellige produktene deres. Opplever seatronic som svært hjelpsomme :) Ellers er jeg faktisk fornøyd med blytau og 20kg bruce på min 42 fot og 10 tonn båt ;) men det var vel ikke den diskusjonen du var ute etter her. (Ja kjetting er best) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 (redigert) Førstefender skrev 35 minutter siden: Bare ta en tlf og spørre om ikke de kan legge inn 8mm kjetting i pakka det. Det gjorde jeg når jeg kjøpte Quik vinsj derfra, det går å "klippe og lime" litt fra de forskjellige produktene deres. Opplever seatronic som svært hjelpsomme :) Ellers er jeg faktisk fornøyd med blytau og 20kg bruce på min 42 fot og 10 tonn båt ;) men det var vel ikke den diskusjonen du var ute etter her. (Ja kjetting er best) Tar en telefon i morgen og sjekker. Har allerede handlet for opp mot60 000 der i våres så det hjelper kanskje noe også? Redigert 20.August.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.