Jump to content

Hentetråd Windy Scirocco 33 HT Bergen - Stavanger


Nejo

Recommended Posts

Da var vi i gang i igjen.. Etter en fantastisk sommer ble abstinensene for store og ny båt er innkjøpt. Etter noen flotte år med Phantom 40, og to år som landkrabbe, er nå turen kommet til å prøve ut hva alle (nesten..?) snakker så varmt om. Vi har gått ned 7 fot og kjøpt oss Windy Scorocco 33 HT 2008 modell.  Båten er flott for alderen, og har oppgradert Garmin elektronikk med plotter, autopilot og radar. Litt spennende da jeg ikke har hatt Garmin plotter siden den gamle 520 (eller noe sånn) som sto i Ibizaen vi hadde tidligere.

 

Båten er i Bergen, så da blir det hentetur ned til oljebyen. Som så mange andre har jeg stor glede av å følge hentetrådene her inne, men er redd vår blir litt begrenset da det ikke er lange stykket vi må gå, rett i overkant av 100nm om jeg ikke tar feil. Vi har også gått store deler av strekket mange ganger tidligere, så det blir nok transportfart på en del av stykket. I motsetning til vår forrige båt har jeg forstått at det er helt ok å cruise på 28-30 knop, og jeg gleder meg som en unge! Jeg har faktisk ikke prøvd båten enda, da vi ikke startet opp da jeg var og så på båten, men den selges av forhandler som garanterer at båten fungerer som den skal. Har prøvd andre, like båter, så jeg er ikke redd for at jeg ikke skal like sjøegenskapene. 

 

Vi håper på en flott tur i høstværet på fredag, og at jeg slipper å måtte ty til forumets hjelp før å løse diverse tekniske problemer underveis.

 

Noen kjappe spørsmål innledningsvis (vi har ikke hatt båt på to år..):

- Er fremdeles iSailor helt ok, eller har andre naviapper tatt over til iPaden?

- Hvilken tråd her inne er best på å forklare installering av mAis?

- Noen som har noen spesifikke tips til en effektiv sjøtest av båten ved overtakelse?

- Må jeg huske på noe spesielt når jeg kjøper en skipsregistrert båt av forhandler? Hvordan kan jeg unngå å gå i Lundefella?

 

Som alltid er svarene en eller annen plass på dette forumet, men tror jeg må sette meg ned med isailor for å planlegge tur. Gøy!

 

 

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nejo skrev for 15 timer siden:

Båten er i Bergen, så da blir det hentetur ned til oljebyen. Som så mange andre har jeg stor glede av å følge hentetrådene her inne, men er redd vår blir litt begrenset da det ikke er lange stykket vi må gå, rett i overkant av 100nm om jeg ikke tar feil.

Gratulerer med ny båt! Kan jeg foreslå å ta turen innom Trondheim for å lage en litt bedre hentetråd? Er jo gøy å være på tur... Nesten like gøy å lese om de.

Link to post
Share on other sites

Jepp, denne gangen går turen fra Bergen til Stavanger via Trondheim! Hadde sikkert blitt en kjempetur, men spørs om jeg får kona og barnevakten med på ideen..?

 

Ellers satser jeg på Nyleia og ser etterhvert hvor mange Sund vi går gjennom. Har hørt at Røyksund nord ikke minner om hvordan det så ut tidligere, så jeg tipper vi står over. Det er så utrolig mange plasser vi kunne tenkt oss å gå innom, men får ta det når vi får bedre tid. 

 

Ref. MMSI, så har jeg ikke info på radiostasjonen i båten. Nå er det noen år siden jeg tok SRC sertifikat, og husker ikke helt alle detaljer, men må jeg ikke ha spesifikasjonene på radiostasjonen for å få dette nummeret av Telenor?

Link to post
Share on other sites

Jepp, denne gangen går turen fra Bergen til Stavanger via Trondheim! Hadde sikkert blitt en kjempetur, men spørs om jeg får kona og barnevakten med på ideen..?

 

Ellers satser jeg på Nyleia og ser etterhvert hvor mange Sund vi går gjennom. Har hørt at Røyksund nord ikke minner om hvordan det så ut tidligere, så jeg tipper vi står over. Det er så utrolig mange plasser vi kunne tenkt oss å gå innom, men får ta det når vi får bedre tid. 

 

Ref. MMSI, så har jeg ikke info på radiostasjonen i båten. Nå er det noen år siden jeg tok SRC sertifikat, og husker ikke helt alle detaljer, men må jeg ikke ha spesifikasjonene på radiostasjonen for å få dette nummeret av Telenor?

 

Edit: når jeg tenker meg om kontaktet jeg kystradioen sist og fikk et MMSI. Jeg etterregistrerte stasjonen. Får ringe telenor/ kystradioen. Kan dessverre ikke love jeg får til ais på denne turen da hundre andre ting må fikses først.. ? 

Link to post
Share on other sites

Takk for info og tilbud om båtplass Ask! Kjekt å vite om noe skulle skje, og vi ikke kommer oss til Stavanger på fredag. Enn så lenge ser været greit ut, så vi satser på å klare oss med en dagstur i denne omgangen, spesielt med tanke på barnevaktene?

 

Jeg har startet planleggingen av innkjøp av reservedeler til turen. Forfiltre, vindusviskere, impeller er selvsagte. Kanskje også ei ciftwreim, men den så veldig bra ut, så jeg er ikke helt sikker.. Skal lese meg opp på trådene her inne, så finner jeg vel en liste.

 

Hvilke forfiltre er dette forresten?

 

A7D91354-6AE5-427B-99D0-1B6D3B658183.png.83fac2b15ad7a8d5668696dd6bd05f29.png

Link to post
Share on other sites

Racor, som trenger 10 my filtre visstnok. 

 

Nå er ruta satt, lagt over på to padder med iSailor, verktøy pakka, VHF lisens og RS medlemskap på plass. I tillegg er forsikring i boks og båtplassen står klar, så nå er det bare å komme i gang:)

 

Får se om jeg får tid til å legge oss inn på mAIS. MMSI er på plass, så det burde være mulig å få registrert oss. Det blir som sagt uansett ikke lange turen, men det føles trygt når jeg har båtforumet i ryggen! Bilder og presentasjon av båt og div prosjekter kommer i ny tråd etter henteturen.

Link to post
Share on other sites

Greit å få ting på plass og når du endelig kommer i gang så er det bare et hopp og sprett så er du fremme ...
God tur
Fordel å legge inn MMSI i BoatBacon og starte den oppp litt før da  trenger litt tid på å registrere seg i systemet ;-)
Dette kan du gjøre hjemme og sjekke i Marinetraffikk når den dukker opp ;-)

Link to post
Share on other sites

Da har vi kommet frem i båten og gjennomført tidenes mest overflatiske overlevering. Både selger og vi var trøtte og interesserte i å få gjennomført overleveringa, så det ble ikke kjøretur. Normalt sett en ganske høy risiko, men så lenge vi har kjøpt av forhandler, og han garanterer at båten går bra, så er all good. 

 

Nå er sjampisen sprettet og vi ser frem til en kveld i havna. Ser for oss å ligge over i Bergen sentrum, og starte turen i morgen tidlig. Vi fyller i byfjorden før vi starter turen, og starter dermed med fulle tanker. 

 

Det blir dessverre ikke Boat Beacon denne gangen. Har ikke fått startet med å sette meg inn i plotteren enda, så den blir prioritert. Det er meldt en del regn i går, så det hadde vært fint å teste radaren før avgang i morgen tidlig. 

 

Klar for tur i morgen!

Link to post
Share on other sites

Forhandler var eier av båten, og sa at den var uten feil og mangler, så jeg følte meg ganske trygg.

 

Uansett- nå er endelig båten hjemme! 

 

B21DEFFB-3264-4E61-9304-FE0965E53B71.jpeg.dd845418603c67e3fb2767d1dc017c6a.jpeg

 

Henteturen ble slett ikke begivenhetsløs, men det kommer jeg tilbake til senere. Må bare si fyyyy f.... For en båt! Et fantastisk skrog som gikk utrolig effektivt og mykt i sjøen samt motorer med overskudd av kraft i massevis. Vi marsjet mellom 26 og 32 knop i mellom 2500 og 2700 omdreininger. Motorene bare malte avgårde, i visshet om at det var maange hundre fler å gå på. Gjorde utrolig mye for støybildet i båten. Det Phantom 40 føltes tung, sedat og til en viss grad kjedelig, var denne kvikk, dynamisk og frisk. Denne skal jeg ha lenge, og passe godt på! Fikk tidligere tips om polering av maskinrom, så det må vel til..? 

 

Begivenhetene..

 

Ut Bømlafjorden og på Sletta var det en del gammel rotesjø. Vi trimmet ned baugen litt og roet farten til ca. 23 knop. Plutselig kom det en fæl eksoslyd og jeg tenkte mitt.. Som seg hør og bør, slo jeg av farten. Maskinene malte fint videre som ingenting. Vi bestemte oss for å ta båten opp i plan igjen, men stoppet da lyden kom tilbake. Det virket også som om båten ikke ville i plan. Vi kontaktet Wave i Haugesund som skulle hjelpe oss. Etter mye om og men, og to løft, fant vi en inntak rist som manglet på det ene drevet. Ellers så alt fint ut, og føltes fint ved prøvetur. Det som sannsynligvis har skjedd er at vi ved sidesjø har fått det ene drevet ut av sjøen, nok til at eksosen gikk i friluft. Jeg har blitt skeptisk i ny båt, og har ikke turt å dra på nok for å få den i plan igjen. Hovedfokus var å komme seg over sletta og inn i sikkerhet. Tar det på opplæringskontoen for drev..

 

Da vi kom oss avgårde igjen kom vi oss helt til Karmøybrua før den ene maskinen plutselig falt fra 2600 til 1200 omdreininger. Da hadde jeg hatt hele 15 min til å overbevise fruen på at alt var smooth sailing.. Denne gangen var feilen imidlertid noe med maskinene, noe jeg har myye bedre erfaring med enn drev. Ut i sikkert farvann, slå av maskiner, ned i motorrom og avdekke at det ikke var vann i dieselen, og at forfilteret var beksvart. Byttet forfiltre og raste videre. For en fantastisk følelse å mestre noe rett etter den forferdelige følelsen av nybegynnernerver!! Det skal sis at jeg aldri har hatt motorkutt grunnet tett forfilter, men det er kun fordi de har blitt sjekket og skiftet lenge før de fikk bli tette.

 

Deretter gikk turen videre til hjemmehavn via en forferdelig rotete Boknafjord med regn og skodde som en drøm. Fikk forresten testet radaren, og den ser ut å fungere kjempebra! Har ikke helt funnet ut av Garmin enda, men det blir nok av tid til å nerde med Garmin fremover.

 

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg aldri skal ha en båt uten autopilot igjen! Autopilot en i båten er verdt sin vekt i gull! Makan til comfort ved å kunne sitte i 30 knop og små justere kurs med knapper. Etter min mening er dette også et sikkerhetsutstyr, da man blir mye mindre sliten, og kan følge bedre med på sjøen når en slipper å korrigere for kompass kursen hele tiden. Problemet er at når vi nå har kommet frem kunne jeg helst ha tenkt meg å kjøre litt mer..

 

74E9ABB1-868A-4C59-8D8A-2EB3F92D6692.jpeg.81999674cfbaa0a3ce82c2a607e11c9e.jpeg451C01C1-587A-4028-B28D-0550ABDD0293.jpeg.4d1eaa82d529ac594fa8b913d93725f1.jpegF3E7921C-19A9-4E5C-8075-E803ED302B62.jpeg.f8a27bf3b8d7e1bb48bd05e1a3a4823d.jpeg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...