Jump to content

Hentetråd Windy Scirocco 33 HT Bergen - Stavanger


Nejo

Recommended Posts

Det skal sies at jeg ikke byttet forfilter før jeg startet da jeg på ett eller annet vis tenkte at det ikke var lange turen fra Bergen til Stavanger. Jeg vet dermed ikke status for filteret før vi gikk, samtidig som babord motor har gått som en klokke. Hadde tankene vært full av graps ville vi ikke ha sluppet unna med ett filterbytte på denne turen. Det var relativt humpete til tider, og vi hadde til og med et løft. Da var ikke kona fornøyd..? Vi passerte hurtigbåt til Rubbestadneset, som brøytet vannvittig mye vann. Slo ikke av så mye fart da vi passerte hekk bølgene , og vips så var vi i lufta.. Fikk høre det!

 

Egentlig ganske rart hvor fartsblind man blir i disse båtene. 23 knop er IKKE sakte fart. Det føltes nesten som vi sto stille.. Tror dere dette kan være årsaken til mange av ulykkene i skjærgården? 

Link to post
Share on other sites

Nejo skrev for 3 timer siden:

Egentlig ganske rart hvor fartsblind man blir i disse båtene. 23 knop er IKKE sakte fart. Det føltes nesten som vi sto stille.. Tror dere dette kan være årsaken til mange av ulykkene i skjærgården? 

 

Gratulerer med ny båt og markedets mest sporty cabincruiser. Kan skrive under på at man blir fartsblind i en så stor båt i den farta. Det er først når man passerer andre daycruisere i full galopp og kikker på sin egen GPS at man skjønner hvor rå disse båtene er og hvor fort det faktisk går. Har selv Scirocco 32 HT med 2 x KAD300. Huhei hvor det går og huhei hvilket kraftoverskudd som finnes.

Link to post
Share on other sites

Mange takk!

Har bare positivt å si om Bergen båt senter enn så lenge. God oppfølging og service.

 

Båten er allerede i utvikling. Den har til nå fått nye over adresser, og vi har logget våre to første overnattinger. Kommer til å bli flere! 

 

Jeg har også oppdaget ting jeg ønsker å gjøre noe med. Laderen virker å være verdens minste Mastervolt lader. Noen som vet hvilken lader dette er?

 

2FBD36CA-4F9E-4EAE-B8A9-F5DE9451C64F.jpeg.839aa27e9228d535ce3ed3098b194466.jpeg

 

Vi har enda ikke ligget en natt i båten uten landsteøm, men til nå kan det se ut som om spenningen synker lovlig fort. Må bli kjent med batteribank og få kontroll på kapasiteten. Ønsker meg en Victron lader, forvrukspanel og økt batteribank. Tipper jeg har 2*115 Ah til forbruk nå, noe som lett kan bli lite. Anbefales Phoenix 12/50?

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 4 timer siden:

 

Gratulerer med ny båt og markedets mest sporty cabincruiser. Kan skrive under på at man blir fartsblind i en så stor båt i den farta. Det er først når man passerer andre daycruisere i full galopp og kikker på sin egen GPS at man skjønner hvor rå disse båtene er og hvor fort det faktisk går. Har selv Scirocco 32 HT med 2 x KAD300. Huhei hvor det går og huhei hvilket kraftoverskudd som finnes.

 

Jøss! KAD300 er vel enda råere enn mine D4 260. Noen som forresten vet om noe Sciroccoer ble bygd med 2*d4 300?  Må vel gi noen knop ekstra for de som bryr seg om sånn?

Link to post
Share on other sites

Nejo skrev for 6 timer siden:

Mange takk!

Har bare positivt å si om Bergen båt senter enn så lenge. God oppfølging og service.

 

Båten er allerede i utvikling. Den har til nå fått nye over adresser, og vi har logget våre to første overnattinger. Kommer til å bli flere! 

 

Jeg har også oppdaget ting jeg ønsker å gjøre noe med. Laderen virker å være verdens minste Mastervolt lader. Noen som vet hvilken lader dette er?

 

2FBD36CA-4F9E-4EAE-B8A9-F5DE9451C64F.jpeg.839aa27e9228d535ce3ed3098b194466.jpeg

 

Vi har enda ikke ligget en natt i båten uten landsteøm, men til nå kan det se ut som om spenningen synker lovlig fort. Må bli kjent med batteribank og få kontroll på kapasiteten. Ønsker meg en Victron lader, forvrukspanel og økt batteribank. Tipper jeg har 2*115 Ah til forbruk nå, noe som lett kan bli lite. Anbefales Phoenix 12/50?

Gratulerer med nydelig båt

 

windy er ikke råest på strømopplegg nei ....... samme opplegg som i min 37GM jeg kjøpte ny i 2006. 25ish A lader. Ingen skilletrafo. Ingen batterimonitor. 

 

Det stod en Mastervolt 12/25 ah i båten jeg har nå da jeg overtok den. Den var ikke bra. Var nok med på å ha tatt livet av batteribanken. 

 

Nå har jeg en Phoenix 12/50 som «landstrømlader». Den lader en 500Ah AGM bank. Har spesialprogrammert ladesyklus med lavere float spenning (13,2v ). Super lader det. Koblet til et enkelt panel der jeg kan stille hvor stor effekt den skal gi (Phoenix charger control tror jeg det heter)

 

 

Har en 702 batterimonitor og 3500 KVa skilletrafo også. Alt fra Victron. Frister overhode ikke å ha noe annet. Victron er «proff kvalitet». Enkelt og greit. Ikke noe fancy touch skjermer. Det bare funker. Har også en Centaur 100Ah som kan kjøres i parallell med Phoenixen når vi vil ha rask lading ?

 

Har sittet i båten i 2 år uten feilslag. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 8/25/2018 at 3:43 PM, Nejo said:

Mange takk!

Har bare positivt å si om Bergen båt senter enn så lenge. God oppfølging og service.

 

Jeg har også oppdaget ting jeg ønsker å gjøre noe med. Laderen virker å være verdens minste Mastervolt lader. Noen som vet hvilken lader dette er?

 

Vi har enda ikke ligget en natt i båten uten landsteøm, men til nå kan det se ut som om spenningen synker lovlig fort. Må bli kjent med batteribank og få kontroll på kapasiteten. Ønsker meg en Victron lader, forvrukspanel og økt batteribank. Tipper jeg har 2*115 Ah til forbruk nå, noe som lett kan bli lite. Anbefales Phoenix 12/50?

Avhengig av hvor lenge du planlegger ligge uten landstrøm, så må du nesten regne over forbruket ditt. Men med 2 kjøleskap og tv, el do osv går det litt strøm. For 3 døgn ville jeg si du burde ha forbruksbank på 500ah, med konvensjonelle batterier kan du da nyttgjøre deg av 250+ah.

Batterilader bør stå i stil til antall "ah" du har, 10% regelen er en ganske god pekepinn, så har du batterikapasitet på 500, bør du ha lader på 50A.

En jeg har god erfaring med er Sterling og ProNautic. Har nå en 60A lader fra ProNautic, som kun lader forbruksbank, og en 40A som lader startbatteri og batterier til baugpropell.

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Bitteliten said:

10% lader er snaut. Jeg ville regnet det som minimum. 

Det er jeg enig i, derfor har jeg også litt i overkant, det mange ikke tenker på er at forbruksbanken kan være ganske slunken når man kommer til gjestehavn, da har man også et parallelt forbruk, alt går ikke til lading. Jeg vil at banken min skal være toppladet på under et døgn.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en kikk på Banken da vi lå i uthavn i natt. Mener vi at fulladet da vi kom frem. I morges målte jeg 12,54 på alle tre 115Ah batteriene. Windy håndboka og kabling nå til batteriene tilsier at ett er startbatteri og to forbruk. Ble veldig usikker da jeg målte lik spenning etter en kvelds forbruk. Kan det være montert en regulator som utnytter alle batteriene til forbruk, helt til ett spares ved en bestemt spenning?

Link to post
Share on other sites

På min tidligere båt hadde jeg vendebryter mellom startbatteriene slik at jeg kunne bruke det andre om batteriet ble gåen av en eller annen grunn. Viste seg at Eberen var koblet på det ene batteriet.. Finnes det en liknende vendebryter i Windyene som kan utnytte forbruksbanken til start, eller må jeg evt ha startkabler?

Link to post
Share on other sites

Det skal være 4 hovedstrømbrytere i båten. En av dem heter Emergency start. Så lenge denne ikke er vippet til on så vil ikke startbatteriet være lagt sammen med forbruksbatteriene.

 

I min Scirocco hadde jeg også 2x115AH forbruksbatterier. Fant ut at det var for lite og planla å bygge om til 4 forbruksbatterier der 2 av de skulle plasseres ute i borde på bb side i maskinrommet. Etter litt prosjektering og tenking så jeg fort at maskinrommet ville bli enda trangere, en del ny kabling og jobbing ville behøves og 4 stk nye 115AH batterier av høy kvalitet ville koste. Så jeg gjorde det enkelt: Satte inn 2 stk 100AH LifePo4 lithium batterier. Jobben tok 5 minutt. I tillegg monterte jeg en Victron batterimonitor og en 2000W inverter. Dette er nå noe av det jeg er mest fornøyd med på båten. Nå kan jeg støvsuge, trakte kaffi og steike vafler!!! Batteriene er fantastisk brukervennlige. Lades opp på no time med begge motorene i gang. Med begge kjøleskapene på og normalt forbruk klarer man fint en langhelg i uthavn uten bekymringer. Har en 40A Mastervolt lader og motorene har hver sin 60A dynamo.

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 13 timer siden:

Det skal være 4 hovedstrømbrytere i båten. En av dem heter Emergency start. Så lenge denne ikke er vippet til on så vil ikke startbatteriet være lagt sammen med forbruksbatteriene.

 

I min Scirocco hadde jeg også 2x115AH forbruksbatterier. Fant ut at det var for lite og planla å bygge om til 4 forbruksbatterier der 2 av de skulle plasseres ute i borde på bb side i maskinrommet. Etter litt prosjektering og tenking så jeg fort at maskinrommet ville bli enda trangere, en del ny kabling og jobbing ville behøves og 4 stk nye 115AH batterier av høy kvalitet ville koste. Så jeg gjorde det enkelt: Satte inn 2 stk 100AH LifePo4 lithium batterier. Jobben tok 5 minutt. I tillegg monterte jeg en Victron batterimonitor og en 2000W inverter. Dette er nå noe av det jeg er mest fornøyd med på båten. Nå kan jeg støvsuge, trakte kaffi og steike vafler!!! Batteriene er fantastisk brukervennlige. Lades opp på no time med begge motorene i gang. Med begge kjøleskapene på og normalt forbruk klarer man fint en langhelg i uthavn uten bekymringer. Har en 40A Mastervolt lader og motorene har hver sin 60A dynamo.

Fantastisk! Mange takk for gode råd. 

Jeg var hos den lokale båt elektrikeren i dag som også nevnte hovedbryterne. Skal nedom i båten i morgen og sjekke bryterne. 

Ellers fikk jeg også råd om diverse store batterier. Jeg antar av ditt svar at det tilgjengelig mer strøm i et li batteri? Det er noen år siden jeg fulgte med på de utallige strømtrådene, men det spørs om jeg ikke kommer til å handle inn to batterier fort som f... Det er verdt en hel del å slippe å fylle motorrommet med batterier. Tanken jeg har hatt til nå er å benytte de tre 115Ah batteriene jeg har allerede til en forbruksbank, og kjøpe et nytt startbatteri. Li batterier skal sjekkes ut!

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 13 timer siden:

Det skal være 4 hovedstrømbrytere i båten. En av dem heter Emergency start. Så lenge denne ikke er vippet til on så vil ikke startbatteriet være lagt sammen med forbruksbatteriene.

 

I min Scirocco hadde jeg også 2x115AH forbruksbatterier. Fant ut at det var for lite og planla å bygge om til 4 forbruksbatterier der 2 av de skulle plasseres ute i borde på bb side i maskinrommet. Etter litt prosjektering og tenking så jeg fort at maskinrommet ville bli enda trangere, en del ny kabling og jobbing ville behøves og 4 stk nye 115AH batterier av høy kvalitet ville koste. Så jeg gjorde det enkelt: Satte inn 2 stk 100AH LifePo4 lithium batterier. Jobben tok 5 minutt. I tillegg monterte jeg en Victron batterimonitor og en 2000W inverter. Dette er nå noe av det jeg er mest fornøyd med på båten. Nå kan jeg støvsuge, trakte kaffi og steike vafler!!! Batteriene er fantastisk brukervennlige. Lades opp på no time med begge motorene i gang. Med begge kjøleskapene på og normalt forbruk klarer man fint en langhelg i uthavn uten bekymringer. Har en 40A Mastervolt lader og motorene har hver sin 60A dynamo.

Har du målt temperaturen på dynamoene når de lader som mest?

 

det er solide 115a dynamoer, så det burde være ok, men blir dynamoene for varme blir det kort levetid på de. Max 95grader. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nejo skrev for 10 timer siden:

Fantastisk! Mange takk for gode råd. 

......Jeg antar av ditt svar at det tilgjengelig mer strøm i et li batteri? Det er noen år siden jeg fulgte med på de utallige strømtrådene, men det spørs om jeg ikke kommer til å handle inn to batterier fort som f... Det er verdt en hel del å slippe å fylle motorrommet med batterier. Tanken jeg har hatt til nå er å benytte de tre 115Ah batteriene jeg har allerede til en forbruksbank, og kjøpe et nytt startbatteri. Li batterier skal sjekkes ut!

 Med et Lithium batteri på feks 100Ah får du hele kapasiteten tilgjengelig i motsetning til andre batterier der du har ca 50% tilgjengelig. Det beste med Lithium er at du tappe og lade nesten i praksis uten begrensinger og at dette ikke får innvirkning på batterienes levetid.

 

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

Har du målt temperaturen på dynamoene når de lader som mest?

 

det er solide 115a dynamoer, så det burde være ok, men blir dynamoene for varme blir det kort levetid på de. Max 95grader. 

 

Nei har ikke målt, kun observert og kjent. De har vært så varme at det smertefullt å ha hånda på de (over 50 grader), men jeg kan aldri tro at de er oppimot 90-100. I mitt oppsett vil dynamoene i praksis ikke levere full ladestrøm mer enn en drøy time før batteriene er fulle. Hadde vært mer på alerten om vi snakket flere timer med full ladestrøm.

Link to post
Share on other sites

@mmosberg

 

Jeg kjøpte en enkelt IR termometer på Biltema som jeg måler temp på min på. Føles litt tryggere enn å putte hånda inn i nærheten av reimer og hjul... :-).

 

Kjører du baugpropell og ankervinsj på lithium også? Så vidt jeg har klart å lese meg opp til er det en utfordring å finne deep cycle Lithium batterier som takler dette. 

 

En annen stor fordel med Lithium (som kan være drepen for dynamoer) er at de tar til seg ladestrøm meget raskt.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thrusteren går på start batteriet. Winchene går på Lithium. Mine Skanbatt Lithium batterier kan levere 100Ah kontinuerlig, 150Ah i 5 minutt og 350Ah i 2 sekunder pr batteri. Så jeg har for alle praktiske gjøremål 200Ah tilgjengelig kontinuerlig og kan peake til 300Ah, noe som er rikelig for både 2000W inverteren og winchene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå i båten og ser at thruster og emergency start står på samme hovedbryter. Hvordan skal jeg tolke dette? Betyr det at hele banken må kjøres sammen for å kjøre thrusteren?

 

Båtelektrikeren mente at thrusteren burde ha eget batter evt stå på forbruk. Han mente videre at thruster på startbatteri ville kunne skape feilkoder på D maskinene grunnet spenningstap.. Er utrolig fristet til å bytte til lithium på forbruk, men det må da være noen ulemper som gjør at dette ikke er enda mer populært?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Vi solgte båten i vår. Vi var veldig godt fornøyde med båten og hvordan den oppførte seg i vannet. Minusene baserte seg mer på hvor mange vi var, og hvor god plass det var i båten i uker med båtferie i regn enn hvor godt båten fungerte. 

 

Alt i alt kan jeg sterkt anbefale denne modellen!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...